ФАКТИ.БГ

Някои хора са генетично програмирани да мразят зеленчуци

Вариации на две двойки гени са отговорни за непоносимостта ни към определени храни

Публикувана: 25 Ноември, 2019 17:58
9 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1463
Някои хора са генетично програмирани да мразят зеленчуци
Снимки: shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:

Мразите да похапвате конкретен зеленчук? Това може би се дължи на вашите гени, твърдят американски учени в ново изследване.

Наследяването на определени гени, които отговарят за неприятния вкус, стоят в основата на нашите предпочитания или по-точно непоносимост към определени храни. Изследователите от университета на Кентъки са изолирали 2 конкретни двойки гени, които могат да осигурят "ниво на горчивост, което спокойно би могло да развали деня ви", когато консумирате зеленчуци като броколи, брюкселско зеле или кълнове.

Резултатите от това изследване може би обясняват защо на някои хора им е толкова трудно да включват достатъчно зеленчуци в хранителния си режим.

Тези двийки гени са способни да развалят вкуса на бирата, кафето и тъмния шоколад, правейки го неприятен за нас, твърдят учените.

От еволюционна гледна точка, чувствителността към горчиво е полезна, тъй като е вид защита, която ни възпира да ядем неща, които биха могли да са отровни.

Но според доктор Дженифър Смит от Медицинския факултет на университета на Кентъки тази чувствителност също така пречи на някои хора да консумират достатъчно зеленчуци и плодове.

Всеки човек наследява две копия от вкусовия ген TAS2R38 - обозначени с буквените съчетания AVI и PAV. Този ген закодира протеин във вкусовите рецептори на езика, което ни позволява да усещаме горчивия вкус.

Хората, които наследяват генетичното копие с име AVI не са чувствителни към горчивите вкусове, идващи от определени химични вещества.

Хората, които притежават едно копие на AVI и едно копие на PAV, усещат горчивината на тези химични съединения, но не до такава степен, както хората, които имат две копия от втората вариация на гена.

Онези, в чието ДНК са закодирани две копия на PAV, често са наричани "супер дегустатори" и намират някои храни за изключително горчиви.

За да докажат своята теория, учените провели проучване сред 175 души и открили, че хората с две копия на PAV версията на гена ядат само малки количества зеленолистни зеленчуци, които са полезни за сърцето.

"Трябва да помислим за вкуса, който имат храните, ако наистина искаме пациентът ни да спазва указанията за хранене", обяснява д-р Смит.

Изследователите се надяват да проучат дали използването на подправки може да помогне за маскиране на горчивия вкус и да направи зеленчуците по-приятни и поносими за хората, които са „програмирани“ да не харесват определени зеленчуци.

САЩ

1
Този коментар е премахнат от модератор
JPower
Пия бира,като ""гася" с кафе и мезя шоколад. Ама туй нещо кълнове, броколи и зелки с размер по-малък от топките ми ,не мога да го ям. Та кви са ми гените??!!! Дай пържолите, яжте си тревата...

Магнит за боклуци 🐷🦍🤯📷☎️🚾
Свинско мразя, зеленчуци обичам...!

Христо
А плодове.

Венелина
Най-обичам краставици да яда.

Ганди
От време на време си треа по малко но по малко

Гарван Очибодев
Аз от дете не обичам тиквички и патладжани,но не ми харесват и визуално и ми миришат неприятно. Едва ли е генетически.

Мими
Обичам домати със сиренце и варена царевица.

джими
интересно изследване - понеже обичам всичко горчиво, винаги съм си мислел, че хората, които не обичат се превземат защото обичат "на хляба мекото", но може да се окаже, че просто имат по-голяма чувствителност към вкуса.

-->
Анастас Анастасов
Депутатът от ГЕРБ иронизира позицията на БСП по отношение на ключовия закон:
Явно маите са познали за 12.12.2012 г., когато влиза в сила Законът за отнемане на незаконно придобито имущество."