12 Юни, 2024 13:58 673 2

Откриха скреж по върховете на вулканите на Марс

• марс-
  • скреж-
  • вода-
  • вулкан-
  • връх

Скреж е забелязан и върху най-големия вулкан в Слънчевата система - Олимп Монс, висок 22 километра

Откриха скреж по върховете на вулканите на Марс - 1

Международен екип от изследователи, ръководен от университета в Берн, откри скреж върху най-високите вулкани на Марс. На цветни снимки с висока резолюция се виждат тънките скрежови отлагания. Според учените те се образуват върху вулканите на планетата и се изпаряват отново от Слънцето, предава АФП.

Интересното е, че възвишенията се намират близо до марсианския екватор, където Слънцето поддържа високи температури.

Скрежът е забелязан по върхове на угасналите вулкани на Тарсис - обширна издигната област с диаметър около 5000 километра. Сред тях е Олимп Монс - най-големият вулкан и планина в Слънчевата система. Височината му е 22 километра - близо три пъти по-голяма от тази на Еверест.

„Надигащите се ветрове издигат въздух, съдържащ водна пара от низините. Той се охлажда и кондензира на по-висока надморска височина. Това е добре познат феномен както на Земята, така и на Марс“, коментира ръководителят на изследването Адомас Валантинас.

Отлаганията на Марс са тънки като човешки косъм и покриват огромни площи.

„Количеството скреж съответства на около 150 000 тона вода, обменяна между повърхността и атмосферата всеки ден през студения сезон, което е еквивалентно на около 60 плувни басейна с олимпийски размери“, обяснява още Валантинас.

В района на Тарсис температурите могат да паднат много ниско - до минус 130 градуса през нощта. Те обаче не зависят от надморската височина, "за разлика от това, което се случва на Земята, където очакваме да видим заскрежени върхове", казва още Валантинас.

Това откритие може да бъде от голямо значение за много аспекти на изследването на Марс.

За да открият водния лед, учените са използвали цветни изображения с висока резолюция от камерата на Марс CaSSIS. Тя се намира на борда на сондата ExoMars, космическа програма на Европейската космическа агенция (ESA).

CaSSIS е разработен от международен екип, ръководен от Николас Томас от Института по физика към университета в Берн. Камерата наблюдава Марс от 2018 г.

• 1 Фарс

Слагам зимните гуми на колелото!
  • 2 Измишльотини