Last news in Fakti

29 Март, 2016 08:00, обновена 16 Юли, 2022 10:21 2 646 0

Как да работим за обществено полезни каузи

  • как-
  • работим-
  • обществено-
  • полезни-
  • каузи
Как да работим за обществено полезни каузи - 1
Снимка: ФПББ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В мисленето на много хора печалбите и благородните каузи се съчетават без проблем. За свободните граждани идеите за демократичност, равнопоставеност, толерантност, солидарност в общността, споделяне, доброволност не са само празни лозунги. Тъкмо те могат да бъдат социални предприемачи, което не е лесна професия. Това заяви в интервю за Факти.бг Мая Косева, програмен координатор на Фондация „Помощ за благотворителността в България”.

 

Нека на първо място да обясним какво е социално предприемачество?

Това е разбирането, че традиционните социални проблеми могат да се решават по различен начин. Накратко, можеш да правиш бизнес, подобно на всички останали, като същевременно работиш и за подкрепа или промяна на хората и на средата около теб.

Основната разлика между социалното предприятие и обикновената фирма е, че в социалното предприятие по-голямата част от печалбата не се разпределя между собственици, а се реинвестира в осъществяването на социалната си мисия. Социалното предприятие печели, за да постига социална цел.

Идеята за социалното предприемачество идва от увереността, че можем да сме солидарни помежду си и по този начин да направим обществото си по-добро и справедливо. Тя се основава и на разбирането, че държавата не може да се грижи еднакво добре за всички, но може да създаде условия хората да го направят. Гражданите сами могат да помагат на тези в неравностойно положение да живеят достойно. С понятието „неравностойно положение” често се спекулира или се тълкува много ограничено. В случая говорим за всеки, който има неравен достъп до развития пазар на труда и/или има нужда от специални условия, за да води нормален живот. Това може да включва от представителите на малцинствените групи, през хората с увреждания, до трайно безработните, тези в предпенсионна възраст, децата, възрастните....

Социалните предприятия в Европа се развиват предимно в две посоки – едните предоставят услуги, други осигуряват заетост, а често е и съчетание от двете. Социалният предприемач е успешен бизнесмен, който работи за обществено полезна кауза.

За съжаление, мнозина са тези, които си мислят, че предприемач е „гаден капиталист“ - човек, който се интересува само от печалбата. Как се съчетават печалбите и благородните каузи?

Да, това мислене има своята историческа логика и то едва ли ще изчезне напълно. Но пък в мисленето на много други хора печалбите и благородните каузи се съчетават без проблем. За свободните граждани идеите за демократичност, равнопоставеност, толерантност, солидарност в общността, споделяне, доброволност не са само празни лозунги. Тъкмо те могат да бъдат социални предприемачи, което не е лесна професия. И да изпитат удовлетворението от това, работейки за себе си и развивайки бизнеса си, да подкрепяш и други хора около теб. Така животът ти и всеки твой ден могат да бъдат страхотни!

Бихте ли дали примери за успешни социални предприемачи? Чужди и български.

Вече втора година Център „Ринкър“към ФПББ дава безвъзмездно стартъп финансиране на родни предприемачи. Във Варна вече заработи „Мапаче кафе и пекарна“ – където вегани и хора, които имат непоносимост към лактоза, могат да намерят приготвена на място вкусна храна.

В процес на изграждане е бизнесът на „Blind Spot”- социално предприятие, което създава работни места за незрящи хора чрез организиране на събития, тийм билдинг и обучения в изостряща сетивата пълна тъмнина.

Освен нас, и други организации подкрепят социалното предприемачество, или сами се опитват да правят социален бизнес.

Фондация „Светът на Мария” (http://www.mariasworld.org/bg/) работи за личностната реализация на хора с интелектуални затруднения и техните семейства, , като им осигурява достъп до качествени услуги, развиващо обучение и подходяща трудова заетост. Социалното им предприятие е защитено кафене, където хората с интелектуални затруднения работят. Те предлагат чудесен кетъринг. Ние, а и наши колеги, редовно поръчваме за различни събития от тях, защото е много вкусно и сме доволни от добрата организация. С печалбата могат да издържат и другите си дейности. Продуктите и услугите, които предоставят, са напълно конкурентни на пазара.

Ние сме още в началото, но има откъде да черпим опит и вдъхновение. Италия, например, е държава с традиции в областта на решаването на социални проблеми посредством социалните кооперативи и с активното участие на общността. В селцето Сан Джовани, близо до Болоня, група приятели са създали малка пивоварна (http://www.fattoriabilita.it). Те наемат хора с интелектуални затруднения от съседния дневен център и от близките защитени жилища. Работят с фантазия и създават бутикова бира, която продават в различни клубове. Клиентите им са ценители на качеството и интересните вкусове. Докато ентусиазирано ни запознаваха с тънкостите на производството на бира, споделиха, че нарочно не сменят някои от машините. Това би автоматизирало процеса и повишило печалбата, но две работни места ще се загубят. А за тях в това е смисълът на цялото им начинание.

 

Как да работим за обществено полезни каузи

В рамките на кампанията, която провеждате, става въпрос за странното създание „риборак“. Защо го избрахте?

За да покажем, че може да се съчетае несъчетаемото – печалбата и благородната кауза. Образът на риборака се роди на годишната конференция на Форум „Социални предприятия в България и стана емблема на Форума. Ние с увереност твърдим, че „има такова животно”, стига да можеш да го видиш. Децата, например, нямат проблем с това – те могат да го рисуват, да го обясняват, да го разпознават, когато го срещаха по улиците по време на кампанията.

 

Ако някой младеж иска да се занимава със социално предприемачество, какво е първото нещо, което трябва да направи?

Трябва да има кауза – тя е водещата. И да е с предприемачески дух и кураж. Разбира се, нужно е да си регистрира фирма, да има ясна представа какъв бизнес може да прави и какви са перспективите му за пазар и развитие. Това е задължително, ако иска да успее в каквото и да е. Непременно да бъде убеден в желанието си да сподели отговорността, успехите, печалбата с други хора. Тази мотивация е много лична и без нея трудно ще осъществи каузата си.

 

Социална еволюция или социална революция?

Дори и най-прогресивните революции в историята са доста кървави и опустошителни. При това агресивно налагат модели, които не са били споделени от цялото общество. Едва ли в момента имаме нужда от поредна.

Еволюцията така или иначе се случва. Можем да я насочваме в определена посока. Работя за тази кауза – хората, които искат да съчетаят личното си благополучие и развитие с това на другите, да имат тази възможност. Убедена съм, че според логиката на еволюцията тези хора ще се увеличават.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА