Last news in Fakti

18 Октомври, 2013 14:47 2 226 0

Работим на сто процента за успешното приключване на програмния период

  • моника бийчър-
  • работим-
  • на сто процента-
  • успешното-
  • приключване-
  • програмния период

Интервю с ръководителя на Оперативна програма „Административен капацитет” Моника Димитрова-Бийчър за Fakti.bg

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Каква е равносметката за ОПАК в края на програмния период? По колко проекта работите в момента? Колко средства са усвоени и предстои да бъдат усвоени?

Екипът на ОПАК продължава да работи с изключителни темпове и при максимална мобилизация, за да минимизира риска от загуба на средства. Само от началото на годината сме сключили 320 нови договора на обща стойност 70 млн. лв. Имайте предвид, че цифрите непрестанно се менят и нарастват. Показателен е фактът, че броят на сключените договори за 2013 г. надвишава броя на сключените договори за целия период от 2009 до 2012 г. включително. Така за момента общо договореният бюджет от стартирането на програмата възлиза на близо 317 млн. лв., или 89,6%. От тези средства за реално извършени дейности по проекти на бенефициентите са платени над 180 млн. лв., или 52% от общия бюджет по програмата.

В същото време неотдавна по ОПАК беше получен поредният транш от Европейската комисия, с което общо възстановените до момента средства възлизат на близо 148 млн. лв., или 42% от бюджета. С това възстановените от ЕК средства представляват 85% от предвиденото европейско финансиране. С последния доклад за сертификация на Управляващия орган бяха поискани за възстановяване още 6,3 млн. лв., като тази сума е верифицирана от експертите на ОПАК само за един месец, а до края на годината сме планирали още два извънредни доклада с искане за възстановяване на средства.

Що се отнася до броя на договорите, които следим, към момента в процес на изпълнение са 446 проекта. От тях договорите, сключени в периода 2007 – 2011 г., които са в процес на изпълнение, са 20 на брой. Всички останали договори в процес на изпълнение са сключени през 2012 г. (121 бр.) и 2013 г. (305 бр.). Можете да направите сравнение, защото цифрите говорят сами за себе си.

Тази година обявихме общо 14 процедури за над 76,6 млн. лв., като на няколко пъти променяхме Индикативната ни годишна работна програма, за да можем максимално да оползотворим средствата по ОПАК. По тези процедури за по-малко от година сме получили 431 проектни предложения. В допълнение към това в момента разработваме мотиви за включване на три нови процедури за кандидатстване до края на годината с оглед идентифицирани потребности на централните и местните администрации.

Необходимо ли е електронното правителство и кога ще се заработи ефективно по него?  Какъв е броят на онлайн услугите, които са въведени?

Ползата от електронното управление е очевидна – онлайн комуникацията между гражданите и бизнеса, от една страна, и администрацията, от друга, спестява време, пари и нерви на всички ни. С финансовата подкрепа на ОПАК вече са създадени 2004 електронни административни услуги, като голямата част от тях вече са реално въведени в употреба. Едни от най-мащабните ни проекти са в сферата именно на електронното управление. Резултатите от тях вече са на лице. Например Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията осигури автоматичен обмен на информация между 34 регистъра, поддържани от 14 администрации на централно ниво. Сред тях са най-използваните регистри като Имотният регистър, Търговският регистър, Регистърът  на българските документи за самоличност и др. Като говорим за ползи, над 80 милиона лева са годишните икономии от автоматичния обмен на данни между регистрите. Пак с подкрепата на ОПАК министерството на транспорта разработи система за електронна идентичност, която позволява лесно ползване на електронни административни услуги. Електронната идентичност е код, който не съдържа лични данни и не може да бъде използван за кражба на самоличност. С картата за електронна идентичност могат да бъдат получавани справки от администрацията по всяко време. В рамките на същия проект беше разработена и централизирана система за демократично ориентирано вземане на решения с участието на гражданите и бизнеса, като всяка администрация, която иска да приложи този инструмент, има широки възможности за нейното адаптиране и вграждане в собствените си интернет сайтове. Системата позволява гласът на всеки гражданин да бъде чут и да влияе при вземането на решения.

Имаме успешни проекти и в малките общини. Много добър пример в това отношение е Община Баните. Там над десет административни услуги вече могат да се заплащат по електронен път, разработен е публичен Регистър на действащите на територията на общината регулаторни режими, както и софтуер за подаване и проверка по електронен път на жалбите, сигналите и запитванията на гражданите и бизнеса.

Иначе в цифри отчетът звучи така: за приоритетна ос III „Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление” за настоящия програмен период са предвидени малко над 128,7 млн. лв., от които са договорени близо 124,4 млн. лв., или 96,6% от общия бюджет. От тези средства са изплатени 66,6 млн. лв., което прави 51,8%.

Toва показва, че екипът на ОПАК продължава да работи в подкрепа на електронното управление. На 15 октомври обявихме поредната нова възможност за кандидатстване по подприоритет 3.1 „Подобряване на обслужването за гражданите и бизнеса, в това число чрез развитие на електронното управление”. Процедурата е насочена към централните администрации, като те могат да подават проектни предложения до 19 ноември.

Плаща ли се редовно на бенефициентите?

Доколкото зависи от нас, да. Но трябва да е ясно, че за да има плащания към бенефициентите, те, от своя страна, е нужно да предоставят навреме и документално подплатени искания за плащане към нас, защото не са малко случаите на непълни документи, при което се губи допълнително време, за да се изискат от бенефициентите. Екипът ни работи с изключителна натовареност с оглед обема от работа и наличния състав от служители. Правят се ясни графици за верификация на разходите по проектите, като те се актуализират в зависимост от интензивността на постъпилите искания за плащане.

В допълнение към това, за да няма забавяне в процеса на възстановяване на средства, сме предприели действия и по ограничаване на удължаването на договорите и към момента се удължават договори само в изключителни случаи. Основната причина за удължаване на договорите остават закъсненията или обжалването на процедурите за възлагане на обществени поръчки. За да сa в помощ на бенефициентите, експертите от ОПАК са в непрекъснат контакт с тях с цел ефективното и навременно изпълнение на дейностите и съответно депозиране на искания за плащане. До края на годината се очаква да бъдат депозирани допълнително още над 30 броя искания в размер на близо 5 млн. лв.

Също така сме изготвили редица помагала, инструкции и списъци с най-често срещаните грешки при изпълнението на проектите по програмата, които са достъпни за всеки на Интернет страницата на програмата. Задължително провеждаме обучения на всички бенефициенти с цел правилно изпълнение на проектите и минимизиране на риска от налагане на финансови корекции.

Наличният административен капацитет на дирекция ОПАК се използва на 100% за успешно приключване на програмния период, но с предстоящото сключване на огромен брой нови договори (над 350 бр.), разработването на програмата за новия програмен период и необходимия темп на верификация, броят на хората може да се окаже крайно недостатъчен и затова търсим начини за оптимизация на процесите и допълнително укрепване на административния капацитет на екипа ни.

С кои проекти се гордеете през изминаващата година?

Вече превърнахме в традиция награждаването на добрите практики по ОПАК. И тази година на Годишното ни информационно събитие ще наградим шест от най-успешните проекти по програмата. Бенефициенти са: Министерският съвет, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (с два проекта), Държавната комисия по хазарта, Агенцията по кадастъра, Областната администрация на Софийска област. Проектите са в различни сфери. Агенцията по геодезия, картография и кадастър внедри електронна система за управление на жалби, предложения и сигнали, вече е осигурен достъп до услуги за незрящи и за чуждоговорящи клиенти чрез online транслитерация. Отново с подкрепата на ОПАК Министерският съвет създаде Портал за студентски стажове http://staj.government.bg/, като само за два месеца от създаването на портала над 600 студенти са преминали стаж в администрацията. По друг проект модернизираният електронен сайт на Държавната комисия по хазарта осигурява достъп до информация за организаторите на хазартни игри и дейности, както и за утвърденото игрално оборудване. Чрез електронния портал (http://e-portal.dkh.minfin.bg:4444/) се осигурява възможност за предоставяне на три административни услуги по електронен път.

Освен че ще се отчетем за изминалата година, годишното събитието на ОПАК е планирано и като Ден на отворените врати, така че всеки, който проявява интерес към възможностите за кандидатстване по програмата, може да заповяда на 23 октомври от 10.30 ч. в зала „Средец” на х-л Шератон
 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА