Преди няколко дни започна работа по мозайките на паметника Бузлуджа. В стабилизирането участват 18 реставратори от Германия, Швейцария, Гърция и България. Финансираното на проекта идва от фондация „Гети”, а ИКОМОС Германия ръководи проекта. Идеята за реставрация на Бузлуджа се ражда през 2015 година, а инициатор на проекта е архитект Дора Иванова.
Доцент Стефан Белишки от Националната художествена академия е един от българските реставратори. Освен НХА други университети, които участват в проекта са Техническият университет в Мюнхен и Университета по приложни изкуства в Берн. Академията по изкуствата в Пловдив и Академията за изящни изкуства в Дрезден пък участваха в подготовката на проекта.
Доцент Белишки е ръководител на катедра „Реставрация” в НХА. От ФАКТИ се свързахме с него, за да разберем повече за стабилизирането на мозайките и за участието му е проекта. Разговора ни четете в следващите редове:
- Доц. Белишки, как се включихте в този проект?
- Знаех за интереса за съхраняването на паметника Бузлуджа от преди 3-4 години, тъй като съм разговарял с Дора Иванова, която ръководи този проект и фондацията. Едва миналата година разбрах, че нещата вече са започнали истински и то го разбрах от колеги от Германия – от Академията за изящни изкуства в Дрезден. Тогава заявихме желание да участваме и ние, тъй като с Дрезденската академия имаме и партньорства по „Еразъм”.
След това разговарях и с президента на германския ИКОМОС, от когото дойде поканата след нашия заявен интерес. Говорих и със самата Дора Иванова, тя също ни покани и така се включих в проекта.
- А защо решихте да се включите? Все пак този паметник поражда дебат в обществото – дали да бъде реставриран, дали да бъде разрушен.
- Паметникът е натоварен с политическа обремененост, но ние гледаме на него като на историческо наследство, като на културно наследство. Не се интересуваме от някакви политически интереси около него. Интерес в случая за архитектите би била конструкцията, архитектурният проект. За нас като реставратори на стенописи, на мозайки, на архитектурни повърхности и живописни произведения, са интересни мозайките като произведение на изкуството, като културна ценност, като история на мозайките от 20. век.
Това е, което ни накара да участваме е фактът, че действително това са най-големите мозайки в Европа от този период, за които знаем – с обща площ над 900 квадратни метра във вътрешния и външния пръстен. Започнахме да се запознаваме с реставрационните проблеми едва през това лято, тъй като проучването е започнало още миналата година. Ние се включихме в движение, така да се каже. За нас е много интересно.
Заедно с колегите от Германия, Швейцария и Гърция започнахме да планираме тези спешни, аварийни мерки по мозайките, които се провеждат в момента, за да станат възможни едни систематични дейности по цялостното стабилизиране и консервационно-реставрационните операции по мозайките.
- Доколкото разбирам, покривът също има нужда от спешен ремонт, но се започва от мозайките, защото при тях рушенето е в доста по-напреднал стадий, така ли е?
- Мозайките са най-застрашеният елемент от паметника в момента. Заради това този етап е посветен точно на спешните мерки, за да гарантираме, че ще бъде възможно следващите няколко години да се изготви един подробен проект, да се намери финансиране.
В момента това е все още една предварителна работа. Тепърва трябва да се планира реставрацията на мозайките с всичките операции като оценка на технологията, на реставрационните проблеми, на натрупванията.
При планирането на реставрацията има значение не само сложната технология, която е по-различна от класическите мозайки – на средновековни или античните, но също така разрушителните процеси, състоянието в момента. Около 30% от мозаичния слой е унищожен и се вижда под него една подготвителна мазилка, на която е нанесена и подготвителната рисунка. Тя се нарича още синопия.
Тази подготвителна рисунка или синопия сама по себе си е изключително интересна. Тя е интересен документ за технологията, а също и за изследване от изкуствоведи като произведение на изкуството, като част от етапа на изграждане на мозайките. Всичките тези видими зони с подготвителна рисунка – синопия, са ценни да бъдат съхранени, да бъдат представени. Къде, до каква степен и дали ще има някъде възстановяване на мозаечния слой с тесерите – тези малки кубчета на мозайката, или не – това ще се планира допълнително.
В момента една от целите е да стабилизираме това, което е останало и да забавим разрушителните процеси. Тези процеси не могат да бъдат спрени изцяло, но стремежът ни е да ги забавим в такава степен, че да предпазим мозайките от въздействието на климатични фактори като директни валежи от дъжд, от вятър, от замръзване. Заедно с това да стабилизираме тези зони на синопията, които също са в критично състояние, така че при една последваща систематична реставрационна кампания да бъдат извършени съответните реставрационни дейности.
Заедно с това обаче при едни бъдещ реставрационен проект, трябва да се гледа не само на реставрационни проблеми и технология на мозайките. В момента има една сложна стратиграфия, която се вижда – мозаичен слон, синопия , която на места е опадала и се виждат основата – градежа, бетона, но освен тази технологична стратиграфия има и историческа стратиграфия. Тя също е много важна.
Тази историческа стратиграфия се състои от оригиналните мозайки и натрупванията, които са се случили по-късно. Това са следите на времето – не само разрушенията, но и новите добавки като графити и други следи от последните 30 години. Тези графити са направени с различна техника – не само с директен спрей, има и няколко други техники, които са използвали тези художници, т.нар. стрийт арт художници.
Някои от тези техни произведения носят сериозни послания, които трябва да бъдат оценени допълнително и да се прецени коя част от тях да бъдат запазени, дали да бъдат запазени, дали увреждат и до каква степен увреждат оригиналните слоеве. Всичкото това трябва да получи едно цялостно развито систематично отношение, един подход, който да разглежда паметника от всяка гледна точка - технология, реставрационни проблеми, исторически промени, натрупвания, повреди.
- Как си обяснявате този международен интерес – Вие сте имали комуникация с колегите Ви от Дрезден, а на терен и с реставраторите от Швейцария, Гърция, останалите Ви колеги от Германия?
- Интересът идва от две неща. От интересните мозайки сами по себе си като произведение. Аз лично не зная за други такива големи по площ мозайки в Европа от втората половина на 20. век. Освен това са с изключително интересни реставрационни проблеми, голямо предизвикателство. Абсолютно нетрадиционни решения трябва да се търсят, а за да се намерят тези решения е изключително важно да има събран колектив, който да е от добри специалисти, в идеалния вариант - с различен опит. И точно това се случва.
Голям късмет е, според мене, че има специалисти от различни държави, защото могат да обменят опит и да се достигне до едно сполучливо решение. Ние всеки ден се сблъскваме с някакъв нов проблем, заедно го обсъждаме, търсим решения. Вече има намерени няколко интересни и строго индивидуални такива за предпазването на мозайките.
- Как се справяте с политическия аспект на тази сграда, с разнополюсните мнения в обществото?
- За съжаление е твърде пресен споменът от предишния режим и има много хора в България, които си спомнят и носят белезите от въздействието на онова време. Това засяга включително и моето поколение и няма как човек да не поглежда назад и с тази гледна точка. От друга страна, ако не успеем да се откъснем от такива политически предубеждения и да погледнем на Бузлуджа като едно историческо свидетелство от този период, ние рискуваме да загубим всички исторически свидетелства от онова време, от социалистическия период, а то е част от нашата история, независимо дали ни харесва или не като исторически момент.
Това се е случило, било е. В бъдеще, ако не оставим никакви паметници, които да свидетелстват за този период с всичките положителни или негативни страни, с политическите натоварванията, които има, но също така и с естетическите решения на художниците – да не забравяме, че някои от проектите на мозайките са на много известни художници, то няма да остане някакво свидетелство за следващите поколения.
За нас като професионалисти, това че паметникът все още е дискусионен не е проблем. Ние гледаме на него като на едно професионално предизвикателство, защото освен реставрационните проблеми, той има и чисто живописна стойност на монументално произведение, изградено с мозаична техника. Доколко и каква е стойността като произведение на изкуството вече е тема на друг тип специалисти, които да обсъждат и да анализират, не на реставратори.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Безумия навсякъде
14:44 21.09.2020
2 Кнаус 485
Коментиран от #8, #22
14:48 21.09.2020
3 Другия с коня
15:19 21.09.2020
4 Доценте
15:50 21.09.2020
5 Първанов
Коментиран от #51, #60
16:18 21.09.2020
6 марко тоти
Коментиран от #15
16:22 21.09.2020
7 В.В.П.
Коментиран от #47
16:22 21.09.2020
8 Ъъъъ
До коментар #2 от "Кнаус 485":
:))))) :)))))16:49 21.09.2020
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 шумкарю
17:06 21.09.2020
11 Еднокнижник
Коментиран от #16
17:36 21.09.2020
12 132
И дали някъде там не е имало нещо, представляващо културна ценност? И да е заслужавало да се запази за поколенията?
Но всичко е сринато, защото не е добре да остават паметници на този режим, за поклонение и реванш.
А при нас защо ги има?
Коментиран от #14
17:37 21.09.2020
13 МУНЧО
17:59 21.09.2020
14 Един
До коментар #12 от "132":
В Германия и Австрия има много сгради от нацистко време. Има и на много други места. Не ги рушат, защото са туристическа атракция. Недей да даваш мнение, когато даже не знаеш какво говориш! И ти като вожда ти, сте прочели по една книга и вече сте станали специалисти по всички въпроси!Коментиран от #48
18:04 21.09.2020
15 Breaking Bad
До коментар #6 от "марко тоти":
Много качествено си е направено даже, след като издържа над 30 години без покрив и без никаква поддръжка при екстремното време на върха на планината!Ако крадливият герберски кмет не беше позволил да свалят медния покрив, сградата щеше да си стои още като нова!
18:08 21.09.2020
16 Шуме
До коментар #11 от "Еднокнижник":
Недей да лъжеш, няма паметници на нацистите, комунист такъв.Коментиран от #17, #18
18:59 21.09.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Няма друг отговор
До коментар #16 от "Шуме":
Ако пък за теб Трептов парк означава нацистки паметник, още по убедително доказва твърдението ми за нивото на интелекта. В днешно време е лесно - питай чичко Гугъл и не се излагай.
19:18 21.09.2020
19 Амиии
19:32 21.09.2020
20 Националист
19:35 21.09.2020
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Лили
До коментар #2 от "Кнаус 485":
По света има още социалистически страни чудно защо ли никой не ще да имигрира в тях19:37 21.09.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 ВИЗИЯ БГ
Коментиран от #49
19:49 21.09.2020
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 От Варна
19:56 21.09.2020
28 ВИЗИЯ БГ
Коментиран от #44
20:05 21.09.2020
29 "АКТИВНИТЕ" МАНДРАДЖИИ
Коментиран от #35
20:11 21.09.2020
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Жалки сте
Коментиран от #34, #37
20:34 21.09.2020
33 Умен по цялата глава
20:41 21.09.2020
34 Ремзи
До коментар #32 от "Жалки сте":
Оле мале......20:44 21.09.2020
35 Илия Троянов
До коментар #29 от ""АКТИВНИТЕ" МАНДРАДЖИИ":
Строежът му започва през 1974 г. и се финансира с дарения на стойност 14 186 000 лв.В строежа участват тогавашните Строителни войски и доброволци-бригадири, организирани от ДКМС.. Държжаватаа не дава кконкретни пари, а бюджетът е 12% от БВП, сеега е 17%. НУЛА ДЪЛГ, дългът нараства след чернобилското замърсяване, сппада износът и иима ннужда от внос, но е 27% от БВП 1989та и не е похарчен.
Коментиран от #39, #42, #57
20:48 21.09.2020
36 ВИЗИЯ БГ
20:52 21.09.2020
37 И разум си имахме и култура
До коментар #32 от "Жалки сте":
Но ония Сърпичукундури прецениха, че трябва да служим в трудови войски и да работим като роби на този мега кен..лник на комунистическите фараони.Коментиран от #45
21:01 21.09.2020
38 13213214563
21:03 21.09.2020
39 Мuтрu bьN
До коментар #35 от "Илия Троянов":
Доброволци друг път21:06 21.09.2020
40 документите
21:10 21.09.2020
41 От Варна
Коментиран от #50, #58
21:22 21.09.2020
42 друг път
До коментар #35 от "Илия Троянов":
Доброволци колкото доброволно са гласували за република през 1946 година ,колкото и доброволно са влезли в ТКЗС всички селяни ,колкото и доброволно всички още от ученици са ходили по бригади ,колкото идоброволно са участвали в манифестации ,колкото доброволно се е членувало в комсомола (с тържествена клетва) ,колкото доброволно всички са отрекли вярата в Бога и тн. и тн.Все доброволно бе!
22:11 21.09.2020
43 друг път
22:14 21.09.2020
44 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #28 от "ВИЗИЯ БГ":
".....заплата над 300 лева" стана точно преди Жан-виденовия КОЛАПС !22:47 21.09.2020
45 Скромен въпрос
До коментар #37 от "И разум си имахме и култура":
Кои служеха в стр. войски - циганите без професия и образование, за да научат занаят. Хайде още активни "борци"! То всички цигани служели в стр войски - реприсирани?! Последен писък на идиотизма!23:07 21.09.2020
46 Петър Волгин
00:24 22.09.2020
47 Айде бе
До коментар #7 от "В.В.П.":
Нищо, ама нищо подобно! Като архитект ти го казвам- и местоположението и формата са предпоставка за нестабилност, нетрайност, гламава маниерност и нелепи претенции! Да не пропускаме, че Дрезден е в бившето ГДР и явно и там има соц.носталгици!00:43 22.09.2020
48 И аз да кажа
До коментар #14 от "Един":
Не е думата за сгради, а за символи и паметници. Между другото, съсипаният от комунягите кмет инж.Иванов през една бурна гръмотевична нощ ( по времето, когато е бил кмет) е наредил военни да бутнат минаретата на всички джамии, освен на Баня Баши00:51 22.09.2020
49 Що,
До коментар #25 от "ВИЗИЯ БГ":
Не зная кой го определя този индекс, сигурно е било по данни от сТъкмистиката на соца, но идеално помня грозните еднообразни стоки и празните магазини.00:55 22.09.2020
50 И аз да кажа
До коментар #41 от "От Варна":
В трудови войски изпращаха неблагонадеждни и деца на "врагове на народа" за да ги тормозят и насилват джипситата и да ги "превъзпитат". Лично познавам музикант, филолог, юрист и химик, които отслужиха там.01:06 22.09.2020
51 Чичо Стефчо
До коментар #5 от "Първанов":
Първанов или Първичен?Ами братчето ми, то това е просто история. А както се разбира от мненията на специалистите, е и изкуство.
Защо да се заличава нещо, което е история? Нека всеки да е свободен да го проучва и мери според собствения си аршин.
Та нали основният недостатък на т. нар. комунисти бе нетърпимостта към различното! Ти по какво се различаваш от тях?
01:16 22.09.2020
52 Справедливостта
08:23 22.09.2020
53 Аз, врачанката
Действително,комунизмът беше отвъртителен строй създаден по образ и подобие на комунизма на тогавашният"велик" СССР. Барелефът на Бузлуджа трябва да се запази и да стане музей на социализма,защото колкото и да беше отвъртителен този строй е все пак е част от историята на България и сегашните деца, трябва да знаят в какъв режим сме живеели тогава,а не големият ми внук-13г да ме пита- бабо,какво е това комунизъм?
09:04 22.09.2020
54 документите
10:20 22.09.2020
55 Иво Христов
10:50 22.09.2020
56 аз съм Веска
12:49 22.09.2020
57 ha ha hа
До коментар #35 от "Илия Троянов":
Да ти кажа как бяха "дарявани" парите.Като ученик, учителката ни казва - утре донасяте по 5 лева за дарение. И си имам една марка с цена 5 лева, когато заплатата на майка ми като лекар с над 25 години стаж е била около 150 лева.
Това грозно чудо да го даряват на бкп и бсп, да ги задължат да си го поддържат в безопасен вид, и те ако искат да си събират пари за ремонта, а не пак нас да ни карат чрез данъците в държавата да го пазим.
Коментиран от #59
14:46 22.09.2020
58 хахаха
До коментар #41 от "От Варна":
В София на ул. Опълченска беше офиса на ДЗИ за Софийски окръг, а сградата е била строена точно от строителните войски /СВ/. Та в офиса стената постоянно влажна, почти мокра и там е компютържийката ни, годината е 1994 / 1995 и хората в блока не искат да дават пари за ремонт. Съгласиха се, когато се каза, че ДЗИ ще поеме цената на ремонта и се оказа, че по етажите над нас, въпросните "качествени" строители от СВ нарочно били сцепвали тръбите за канализацията, че после да има проблеми.И тая летяща чиния на върха сигурно е правена под страх от строителите, да не ги обвинят в диверсия, та не са посмяли и там да си оставят ръцете. Ама природата си знае работата и ще я прати в небитието.
15:01 22.09.2020
59 ВИЗИЯ БГ
До коментар #57 от "ha ha hа":
150 лева в края на 1970те, сега купуват колкото 1500 лева.20:11 22.09.2020
60 Бъки бомбата
До коментар #5 от "Първанов":
А ти да си под него.14:27 24.09.2020