4 Декември, 2020 12:48 2 959 27

Яна Алексиева пред ФАКТИ: Образованието ни претърпя сериозна и бърза промяна, която се очакваше от много години

  • дистанционно обучение-
  • онлайн обучение-
  • образование-
  • коронавирус

"Очакванията ни като родители е децата ни да получават качествено образование и да има отношение към психичното им здраве", каза Алексиева

Яна Алексиева пред ФАКТИ: Образованието ни претърпя сериозна и бърза промяна, която се очакваше от много години - 1
Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В началото на ноември Асоциация „Родители“ съвместно с Института за изследвания в образованието проведе онлайн допитване сред родителите за техните нагласи към преминаването на учениците към обучение от разстояние в онлайн среда в условията на извънредна обстановка поради кризата с COVID-19.

Данните от допитването показват, че изцяло за присъствено обучение са 47,4% от всички анкетирани родители. За онлайн обучение от разстояние на всички ученици са 22,2% от родителите. Идеята за преминаване към онлайн обучение за отделни етапи се подкрепя от 14,2% от родителите, а 16,2% са за смесена форма на обучение (комбинираща присъствено и онлайн обучение по определена схема). Важно е да уточним, че става въпрос за нагласите на родителите от началото на ноември, които е възможно да са претърпели промени в тази динамична обстановка.

Най-много привърженици на присъствено обучение за всички ученици има сред родителите от селата и малките градове, където повече от половината участници са избрали тази опция – съответно 54,6% и 53,8%, показват още резултатите от допитването. Най-много привърженици на присъствената форма има сред родителите на деца в начален етап – 52,8%, а най-малко – сред родителите на гимназистите: 43,6% от тях държат всички ученици да останат в училище, става ясно от допитването.

От ФАКТИ се свързахме с Яна Алексиева от Асоциация „Родители“, за да говорим за дистанционното обучение и нагласите на родителите към него. Разговора ни четете в следващите редове:

- Г-жо Алексиева, какви са нагласите на родителите към онлайн обучението – преобладаващо негативни или преобладаващо положителни, според изследването на Асоциация „Родители‘ от началото на ноември 2020 година?

- Нагласите на родителите са изключително различни и няма как да е по-друг начин. От една страна на всички ни се случва за първи път да преминем през напълно нова ситуация в образованието и тя за съжаление е съпроводена и предизвикана от световна пандемия. Всяко семейство е изправено пред своите трудности и има нужда от подкрепа и адаптация. Всяко училище се организира и полага усилия, за да поддържа учебен процес. Има училища, които в последните години се подготвят за съвременно образование и на тях със сигурност им е по-лесно да се справят със ситуацията. Не бива да забравяме, че и във всеки град в България има различен достъп и различни предизвикателства.

- Според Вас, възможни ли са промени в тези нагласи от ноември насам, предвид динамичността на ситуацията?

- Със сигурност нагласите се променят много динамично, както и ситуацията в която се намираме заради пандемията. Очакванията ни като родители е децата ни да получават качествено образование и да има отношение към психичното им здраве. Важното в промяната на нагласите е родителите да могат да споделят и комуникират притесненията или идеите си с учителите. Важна стъпка е и училището да се отвори повече към родителите.

- Смятате ли, че дистанционното обучение се доближава по ефективност до присъственото обучение?

- Много зависи от самото училище и ресурса, който то е вложило в подготовката си за дистанционно обучение. Няма как да не се отчете, че образованието ни претърпя сериозна и бърза промяна, която се очакваше от много години. Но сега е важно да се направят анализи и да се предприемат професионални стъпки, за да може да говорим за истинско качествено дистанционно обучение. Мисля, че има още доста път да се извърви, но първите стъпки са направени.

- В дистанционното обучение намирате ли полезни аспекти, които ги няма в присъственото?

Не мисля, че има нужда и е полезно да противопоставяме дистанционното, и присъственото учене. Вярвам, че присъственото обучение няма как да бъде заменено с каквото и да е друго, заради всичко, което дава на децата ни. Дистанционното обучение има много позитивни страни и една от най-позитивните е, че даде тласък за реформи на образователната ни система. Всички, които се вълнуваме и следим образованието вярваме, че това време ще даде нови и гъвкави възможности за промяна на системата. Дано да се използват правилно и да се видят възможностите.

- Какви са предизвикателствата на обучението на децата онлайн?

- Предизвикателствата са различни - децата прекарват доста време пред екраните, много по- малко се движат, социалните им контакти страдат. И като казвам социалните им контакти е добре да се направи уточнение, за децата е полезно и развиващо да се срещат с различни свои връстници, да се научават в една защитена среда, че не всеки мисли като теб, не всеки ще бъде твой приятел, но пак можете да бъдете заедно, че ще има хубави и трудни моменти. Притеснителното е, че онлайн обучението е съчетано със затваряне на всякакви извънкласни форми за деца, което всъщност ги изолира изключително много. Друго голямо предизвикателство е, че има много деца, които нямат достъп до онлайн обучение, защото нямат устройства. И изключително голямо предизвикателство има и пред децата с психични страдания и специални потребности. За тези предизвикателства трябва да се мисли и да има мерки, защото децата ни трябва да бъдат държавен приоритет.

- Какви изводи можем да издавим от проведеното изследване от Асоциация „Родители“?

- Проведеното изследване от нас показа, че всички ние като родители сме подложени на стрес и имаме нужда да бъдем чути. За по-малко от седмица имахме близо 21 хил. отговори на нашата анкета.

- Какви подобрения биха могли да се направят?

- За да се направят подобрения, трябва да има сериозен и последователен анализ да образованието, да има подкрепа за училищата и отваряне на системата за иновации и гъвкавост. Има толкова много възможности в световен мащаб, така че образованието да е близо до детето и да развива уменията му, да се грижи за психиката му. И е необходимо да не се забравя и системната работа с родители от страна на училището.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Едмон Дантес

    24 0 Отговор
    СЕРИОЗНА КАТАСТРОФАЛНА ПРОМЯНА .
  • 2 Кой68

    25 0 Отговор
    Бе съсипано образонанието....

    Коментиран от #26

  • 3 ТаУмВзе

    20 0 Отговор
    Идеално неграмотните Роби са постигнатата Цел!
  • 4 pbdan

    13 0 Отговор
    За селскостопанска работа, общ работник в строителството, в чистотата, за работа с кирка и лопата, за овчари, говедари, свинари не е нужно основно, средно или висше образование. Трябва да е задължително до ниво 4-ти клас - да чете и пише свободно и да извършва 4-рите аритметични операции. Задължително начално образование, а който иска повече - никой не му пречи. Вярно, тези с небългарския майчин език повечето ще отпаднат, но няма да пречат на останалите да учат. А сега - задължително обучение до 16г. възраст. Та те на 11г. раждат и държавата им плаща за това. Ще се реши и кризата за учители.
  • 5 Гост

    14 1 Отговор
    Питали хората, дали искат да се премине онлайн обучение, за да се ограничи разпространението на вируса, а после го представят, сякаш са го искали завинаги и защото много им харесва. Лобисти!
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Тиквистан кочина

    17 3 Отговор
    Онлайн обучението е гола вода и пълна пародия. А тая е празноглава лобистка.
  • 9 Истината

    12 0 Отговор
    Вижте мнението на един грамотен човек. За мен това е истината. Другото е вЕтър и мъгла, храна за рибки, за хора които не мислят и с това са удобни някому !

    Коментиран от #12, #20

  • 10 111

    4 1 Отговор
    Че тази е платена лобистка на Сатанистите е ясно. Но защо и Факти.бг публикуват постоянно такива мнения? Факти работи с Дойче Веле което отговаря на въпроса.
  • 11 наблюдение

    12 1 Отговор
    Малките ученици не са в състояние да се справят сами и при присъствената форма на обучение, а при онлайн преподаването родителят задължително работи с детето. Не зная при изготвянето на програмите дали се ползват услугите на психолози, но материалът като съдържание, форма и количество определено не е съобразен с възрастта на най-малките хлапета.

    Коментиран от #13

  • 12 Русенец

    10 0 Отговор

    До коментар #9 от "Истината":

    Въпреки, че не съм симпатизант на партийната му принадлежност, все пак Иво Христов е направил абсолютно точно изказване в това видео. Всичко казано е вярно.

    Коментиран от #14

  • 13 pbdan

    9 1 Отговор

    До коментар #11 от "наблюдение":

    Учителите ги учат по учебника, който е писан за присъствено обучение. Да му хванеш ръчичката, да му покажеш с пръст, да му прочетеш написаното и посочиш грешките... Това онлайн не става. Да не говорим за възпитание, личен пример, магия на словото и поведението онлайн.
  • 14 Истината

    5 0 Отговор

    До коментар #12 от "Русенец":

    Иво не членува в БСП. :) Той е от гражданската им квота. Просто е от тяхната квота, защото другите ПГ със сигурност не искат при себи си ЛИЧНОСТИ !
  • 15 Гост

    5 7 Отговор
    Какво образование, какво пет лева? Никакво качество, завършват полуграмотни, дъртите даскалици не отстъпват работните места на младите, заради огромните увеличения на заплатите. Карат си по остарели методи, само и само да получават пенсии и тлъсти заплати!

    Коментиран от #16, #24

  • 16 pbdan

    2 1 Отговор

    До коментар #15 от "Гост":

    И това го има, но далеч не навсякъде. Те и лекарите взимат по 50000лв. на стент. Обаче всички ли?
  • 17 Сандо

    8 0 Отговор
    От държава с образование на световно образование ни превърнаха в държава,в която половината от завършващите средно образование са функционално неграмотни /пример за новговор/.Срамежливо не се споменават данните за тревожното спадане на коефициента на интелигентност при подрастващите.Казано накратко:За 30 години с всички проведени и измислени реформи в образованието убиха бъдещето на България.
  • 18 НПОпроваля

    2 2 Отговор
    Проучването е фейк и манипулирано, като основно въпроса е бил
    " дистанционно обучение поради Ковид".

    Хората са отговаряли за Ковид ситуацията- а тая частна фондация за налагане на дистанционно убразувание (най- вероятно свързана с частни компании в ИТ сектора за разни приложения) налага фейк мнението, че родителите искат дистанционно убразувание за децата си за постоянно.

    И двете частни НПО- Родители и Асоциацията за дистанционно нещо си, ако се поразровиш, най- вероятно са свързани с финансиране от ИТ компании, които искат целогодишен пазар за приложенията им, И НЕ ИМ ДРЕМЕ ИЗОБЩО ЗА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО НА БЪЛГАРСКИТЕ ДЕЦА, но какво да очакваш от МОН, дето е бъкан от частни НПО-та, които прокарват реформите в МОН, в интерес на частни или идеологически( джендър примерно) интереси.
  • 19 Сега

    3 1 Отговор
    системата ще генерира още повече дебилчета.
  • 20 Факт

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "Истината":

    Съгласие с всяка една дума!
  • 21 Вон

    5 2 Отговор
    Този тип ,,учене " е пълна простащина! Отвратителна е!!! Незнам кое ви харесва, децата (независимо на колко са) да стоят цял ден пред един компютър, схванати без да имат реален контакт с учителите и съучениците си!!! Това за мен е отвратително! Няма го смеха, и хубавите емоции...

    Коментиран от #27

  • 22 До Компетентните

    1 2 Отговор
    По всички въпроси, особено колко било вредно ДО. В случая с пандемията се избира по-малкото зло, а това е несъвършеното ДО, но все пак е някакво образование. Ами защо не станете тогава лекари и учители и да отидете вие от другата страна на барикадата, за да видите как е там и ще издържите ли изобщо?
  • 23 даскал

    2 0 Отговор
    Тази е сериозно НЕГРАМОТНА, като образУванието, което е получила по време на своето обучение.
  • 24 ученик

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "Гост":

    Стани даскал - търсят се много!
  • 25 Бай Ви Ганъо

    1 0 Отговор
    Всичкото ни наред - в магазините ред и дистанция, ресторантите - мечта - спокойствие и прекрасна храна, транспортът - учтиви и любезни таксиджии ... Е, нали нещо не трябва да е наред - ? ВЪЗПИТАНИЕТО! Щом всеки се упражнява на тема обучение след завършване на образованието - явно има проблеми!
  • 26 Образованието

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "Кой68":

    бе съсипано през всичките три десетилетия до днес - чрез фалшивото и неадекватно учебно съдържание и безпомощната да отговори на безумните министерски указания методика на обучение, от липсата на дисциплина и уважение в българското училище и не на последно място порадиунизителното заплащане на учителите, в по-голямата си част от които достойно продължаваха да изпълняват дълга си като педагози и възпитатели.
    Сега - със стресовия начин на въвеждане на дистанционната форма на обучение неподготвената за система на образование само показа трупаните и нерешими проблеми, за които носи вина цялото ни общество.
  • 27 За добро

    1 0 Отговор

    До коментар #21 от "Вон":

    или за зло - приемете го - образованието никога повече няма да е същото. Дистанционното обучение ще стане основна форма в образованието. Колкото до воплите, че "дeцaтa дa cтoят цял дeн прeд eдин кoмпютър, cхвaнaти бeз дa имaт рeaлeн кoнтaкт c учитeлитe и cъучeницитe cи!!! Тoвa зa мeн e oтврaтитeлнo! Нямa гo cмeхa, и хубaвитe eмoции", те и сега са нон стоп с дигитални устройства, само че за глупости и безкрайни безмислени контакти. Родителите пък, които не обръщат внимание на децата си и смятат, че училището е призвано да компенсира дефицитите в семейството и възпитанието, също трябва да си влязат най-после в ролята.