В началото на ноември Асоциация „Родители“ съвместно с Института за изследвания в образованието проведе онлайн допитване сред родителите за техните нагласи към преминаването на учениците към обучение от разстояние в онлайн среда в условията на извънредна обстановка поради кризата с COVID-19.
Данните от допитването показват, че изцяло за присъствено обучение са 47,4% от всички анкетирани родители. За онлайн обучение от разстояние на всички ученици са 22,2% от родителите. Идеята за преминаване към онлайн обучение за отделни етапи се подкрепя от 14,2% от родителите, а 16,2% са за смесена форма на обучение (комбинираща присъствено и онлайн обучение по определена схема). Важно е да уточним, че става въпрос за нагласите на родителите от началото на ноември, които е възможно да са претърпели промени в тази динамична обстановка.
Най-много привърженици на присъствено обучение за всички ученици има сред родителите от селата и малките градове, където повече от половината участници са избрали тази опция – съответно 54,6% и 53,8%, показват още резултатите от допитването. Най-много привърженици на присъствената форма има сред родителите на деца в начален етап – 52,8%, а най-малко – сред родителите на гимназистите: 43,6% от тях държат всички ученици да останат в училище, става ясно от допитването.
От ФАКТИ се свързахме с Яна Алексиева от Асоциация „Родители“, за да говорим за дистанционното обучение и нагласите на родителите към него. Разговора ни четете в следващите редове:
- Г-жо Алексиева, какви са нагласите на родителите към онлайн обучението – преобладаващо негативни или преобладаващо положителни, според изследването на Асоциация „Родители‘ от началото на ноември 2020 година?
- Нагласите на родителите са изключително различни и няма как да е по-друг начин. От една страна на всички ни се случва за първи път да преминем през напълно нова ситуация в образованието и тя за съжаление е съпроводена и предизвикана от световна пандемия. Всяко семейство е изправено пред своите трудности и има нужда от подкрепа и адаптация. Всяко училище се организира и полага усилия, за да поддържа учебен процес. Има училища, които в последните години се подготвят за съвременно образование и на тях със сигурност им е по-лесно да се справят със ситуацията. Не бива да забравяме, че и във всеки град в България има различен достъп и различни предизвикателства.
- Според Вас, възможни ли са промени в тези нагласи от ноември насам, предвид динамичността на ситуацията?
- Със сигурност нагласите се променят много динамично, както и ситуацията в която се намираме заради пандемията. Очакванията ни като родители е децата ни да получават качествено образование и да има отношение към психичното им здраве. Важното в промяната на нагласите е родителите да могат да споделят и комуникират притесненията или идеите си с учителите. Важна стъпка е и училището да се отвори повече към родителите.
- Смятате ли, че дистанционното обучение се доближава по ефективност до присъственото обучение?
- Много зависи от самото училище и ресурса, който то е вложило в подготовката си за дистанционно обучение. Няма как да не се отчете, че образованието ни претърпя сериозна и бърза промяна, която се очакваше от много години. Но сега е важно да се направят анализи и да се предприемат професионални стъпки, за да може да говорим за истинско качествено дистанционно обучение. Мисля, че има още доста път да се извърви, но първите стъпки са направени.
- В дистанционното обучение намирате ли полезни аспекти, които ги няма в присъственото?
Не мисля, че има нужда и е полезно да противопоставяме дистанционното, и присъственото учене. Вярвам, че присъственото обучение няма как да бъде заменено с каквото и да е друго, заради всичко, което дава на децата ни. Дистанционното обучение има много позитивни страни и една от най-позитивните е, че даде тласък за реформи на образователната ни система. Всички, които се вълнуваме и следим образованието вярваме, че това време ще даде нови и гъвкави възможности за промяна на системата. Дано да се използват правилно и да се видят възможностите.
- Какви са предизвикателствата на обучението на децата онлайн?
- Предизвикателствата са различни - децата прекарват доста време пред екраните, много по- малко се движат, социалните им контакти страдат. И като казвам социалните им контакти е добре да се направи уточнение, за децата е полезно и развиващо да се срещат с различни свои връстници, да се научават в една защитена среда, че не всеки мисли като теб, не всеки ще бъде твой приятел, но пак можете да бъдете заедно, че ще има хубави и трудни моменти. Притеснителното е, че онлайн обучението е съчетано със затваряне на всякакви извънкласни форми за деца, което всъщност ги изолира изключително много. Друго голямо предизвикателство е, че има много деца, които нямат достъп до онлайн обучение, защото нямат устройства. И изключително голямо предизвикателство има и пред децата с психични страдания и специални потребности. За тези предизвикателства трябва да се мисли и да има мерки, защото децата ни трябва да бъдат държавен приоритет.
- Какви изводи можем да издавим от проведеното изследване от Асоциация „Родители“?
- Проведеното изследване от нас показа, че всички ние като родители сме подложени на стрес и имаме нужда да бъдем чути. За по-малко от седмица имахме близо 21 хил. отговори на нашата анкета.
- Какви подобрения биха могли да се направят?
- За да се направят подобрения, трябва да има сериозен и последователен анализ да образованието, да има подкрепа за училищата и отваряне на системата за иновации и гъвкавост. Има толкова много възможности в световен мащаб, така че образованието да е близо до детето и да развива уменията му, да се грижи за психиката му. И е необходимо да не се забравя и системната работа с родители от страна на училището.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Едмон Дантес
12:50 04.12.2020
2 Кой68
Коментиран от #26
12:51 04.12.2020
3 ТаУмВзе
12:53 04.12.2020
4 pbdan
13:00 04.12.2020
5 Гост
13:26 04.12.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Тиквистан кочина
13:43 04.12.2020
9 Истината
Коментиран от #12, #20
14:41 04.12.2020
10 111
14:47 04.12.2020
11 наблюдение
Коментиран от #13
14:59 04.12.2020
12 Русенец
До коментар #9 от "Истината":
Въпреки, че не съм симпатизант на партийната му принадлежност, все пак Иво Христов е направил абсолютно точно изказване в това видео. Всичко казано е вярно.Коментиран от #14
15:01 04.12.2020
13 pbdan
До коментар #11 от "наблюдение":
Учителите ги учат по учебника, който е писан за присъствено обучение. Да му хванеш ръчичката, да му покажеш с пръст, да му прочетеш написаното и посочиш грешките... Това онлайн не става. Да не говорим за възпитание, личен пример, магия на словото и поведението онлайн.15:05 04.12.2020
14 Истината
До коментар #12 от "Русенец":
Иво не членува в БСП. :) Той е от гражданската им квота. Просто е от тяхната квота, защото другите ПГ със сигурност не искат при себи си ЛИЧНОСТИ !15:07 04.12.2020
15 Гост
Коментиран от #16, #24
15:13 04.12.2020
16 pbdan
До коментар #15 от "Гост":
И това го има, но далеч не навсякъде. Те и лекарите взимат по 50000лв. на стент. Обаче всички ли?15:29 04.12.2020
17 Сандо
15:33 04.12.2020
18 НПОпроваля
" дистанционно обучение поради Ковид".
Хората са отговаряли за Ковид ситуацията- а тая частна фондация за налагане на дистанционно убразувание (най- вероятно свързана с частни компании в ИТ сектора за разни приложения) налага фейк мнението, че родителите искат дистанционно убразувание за децата си за постоянно.
И двете частни НПО- Родители и Асоциацията за дистанционно нещо си, ако се поразровиш, най- вероятно са свързани с финансиране от ИТ компании, които искат целогодишен пазар за приложенията им, И НЕ ИМ ДРЕМЕ ИЗОБЩО ЗА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО НА БЪЛГАРСКИТЕ ДЕЦА, но какво да очакваш от МОН, дето е бъкан от частни НПО-та, които прокарват реформите в МОН, в интерес на частни или идеологически( джендър примерно) интереси.
16:30 04.12.2020
19 Сега
16:36 04.12.2020
20 Факт
До коментар #9 от "Истината":
Съгласие с всяка една дума!16:45 04.12.2020
21 Вон
Коментиран от #27
18:28 04.12.2020
22 До Компетентните
18:50 04.12.2020
23 даскал
10:35 06.12.2020
24 ученик
До коментар #15 от "Гост":
Стани даскал - търсят се много!22:21 06.12.2020
25 Бай Ви Ганъо
22:27 06.12.2020
26 Образованието
До коментар #2 от "Кой68":
бе съсипано през всичките три десетилетия до днес - чрез фалшивото и неадекватно учебно съдържание и безпомощната да отговори на безумните министерски указания методика на обучение, от липсата на дисциплина и уважение в българското училище и не на последно място порадиунизителното заплащане на учителите, в по-голямата си част от които достойно продължаваха да изпълняват дълга си като педагози и възпитатели.Сега - със стресовия начин на въвеждане на дистанционната форма на обучение неподготвената за система на образование само показа трупаните и нерешими проблеми, за които носи вина цялото ни общество.
09:43 07.12.2020
27 За добро
До коментар #21 от "Вон":
или за зло - приемете го - образованието никога повече няма да е същото. Дистанционното обучение ще стане основна форма в образованието. Колкото до воплите, че "дeцaтa дa cтoят цял дeн прeд eдин кoмпютър, cхвaнaти бeз дa имaт рeaлeн кoнтaкт c учитeлитe и cъучeницитe cи!!! Тoвa зa мeн e oтврaтитeлнo! Нямa гo cмeхa, и хубaвитe eмoции", те и сега са нон стоп с дигитални устройства, само че за глупости и безкрайни безмислени контакти. Родителите пък, които не обръщат внимание на децата си и смятат, че училището е призвано да компенсира дефицитите в семейството и възпитанието, също трябва да си влязат най-после в ролята.10:20 07.12.2020