След като по-рано тази година пaрлaмeнтaрнaтa групa нa „Oбeдинeните пaтриoти“ прeдложи промяна в името на празника, който честваме на 24 май, нa 1 oктoмври бeшe глacувaнo на първо четене имeтo нa прaзникa дa бъдe прoмeнeнo oт „Дeн нa бългaрcкaтa прocвeтa и културa и нa cлaвянcкaтa пиcмeнocт“ нa „Дeн нa бългaрcкaтa пиcмeнocт, прocвeтa и културa“. Последва обществено обсъждане на името в Кoмиcиятa пo oбрaзoвaниe на 15 октомври, а преди няколко дни името на празника на 24 май беше официално променено на „Ден на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност“.
От ФАКТИ се свързахме с професор Славия Бърлиева от Кирило-Методиевския научен център на Българската академия на науките, която също се включи в обсъжданията на името на празника на 24 май, за да говорим по темата.
„Аз не смятах, че е нужно да се променя името, но първоначалното предложение не ми хареса – не за друго, а защото изхвърляше славянската писменост. Включих се в дебата, където осъзнах, че за широката публика славянска писменост означава славянска азбука, което, разбира се, подразни много хора и което беше подвело депутатите за изпадането на тази част от наименованието на празника“, каза професор Бърлиева.
„Както казах, масовият читател, слушател, масовата публика схваща азбука и писменост като равностойни понятия, а това не е така. Затова аз предложих да се замени „славянска писменост“ със „славянска книжовност“, защото ако се бяхме отказали от славянското изобщо, ние щяхме да загубим едни позиции, които изконно ни принадлежат и които още по-сигурно са ни признати. България е символ на кирилицата, България е основата на този трети дял на европейската писмена култура – славянската.
Относно „ден на българската азбука“ това е несъмнено, защото кирилицата е това, което е създадено в кръга на цар Симеон от наследниците и следовниците на Кирил и Методий. След тяхното изгонване от Моравия, княз Борис, а по-късно и цар Симеон, ги приемат с уважение, почит. Създават им една възможност за работа и за това да развиват делото на първоучителите. Така че нямаме никакви съмнения за кирилицата. Това беше важно, защото напоследък се налага една теория, дори в научни среди, главно от учени от бивша Югославия, които например казват: „Кирилицата, първоначално създадена в България, е възприета в Македония и оттам се разпространява в целия славянски свят“. Това е един нонсенс, защото по това време никаква Македония не е имало, както е било до преди един век. Това наистина е спекулация, на която трябваше по някакъв начин да се противопоставим.
Началната част - „ден на светите братя Кирил и Методий“, на това дълго заглавие – „Ден на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност“, е също по настояване на учените, защото в България „Ден на светите братя“ се чества още от XI век. Той винаги, включително през нашето Възраждане, се е наричал „Ден на Кирил и Методий“. Хубаво беше да си запазим традицията, да се знае, че е ден на Кирил и Методий, но това не е еднозначно на азбуката, която не е създадена от тях“, допълни професор Славия Бърлиева.
В заключение, по повод новото име на празника на 24 май, професор Бърлиева каза: „Името отговаря най-напред на традицията, след това отговаря на историческата истина и също така отговаря на признатото място на България като създател на третата писмена система в Европа“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Шаолина
Коментиран от #24, #41
12:09 11.12.2020
2 Sofia
Прeвoд oт руcки нa думaтa "cтoл" = мaca
пocлe cмe били брaтя... oткрaднaхa ни кирилицaтa и ни пoрoбихa c тeхeн прeвoд нa вcичкo кaквoтo им изнacя
12:10 11.12.2020
3 Sofia
Коментиран от #18
12:11 11.12.2020
4 Sofia
- Кирилицата е българска азбука, но масово се въприема като славянска азбука. Дори битува схващането, че кирилицата е руска азбука. Не ли крайно време да припомним в Европа фактите, които доказват, че тя е българска азбука?
Коментиран от #10, #34, #37
12:12 11.12.2020
5 Sofia
12:12 11.12.2020
6 ТаУмВзе
12:12 11.12.2020
7 Sofia
Кирилицата е втората старобългарска азбука. Тя е създадена от преславски книжовници в България по времето на Златния век. За разлика от глаголицата, която е оригинално творение, кирилицата е компилативна азбука, обединяваща в едно 24-те букви от гръцката азбука и 12, знака за звуци, липсващи в гръцкия език, заети от глаголицата. Тези специфични нейни особенности я правят пригодна да отрази характерните особености на славянската реч.
Коментиран от #50
12:12 11.12.2020
8 Заглавието:"България е символА..."?!
12:13 11.12.2020
9 Sofia
12:15 11.12.2020
10 Реално погледнато
До коментар #4 от "Sofia":
кирилицата има доста заемки от гръцката азбука. 😉Коментиран от #49
12:15 11.12.2020
11 Софиянец
12:19 11.12.2020
12 ГРАД КОЗЛОДУЙ
12:20 11.12.2020
13 иванов
12:20 11.12.2020
14 Sofia
855 г. Кирил и Методий създават глаголицата, просъществувала 200-300 години. Но Симеон не използва тази азбука. Той я има в ръцете си, току-що свежо написана глаголица от Кирил и Методий и изведнъж му хрумва да поръча на Климент Охридски нова азбука. И тя бива написана от Климент и учениците му. Безусловно Климент е имал ноу-хауто, даровит последовател на Кирил. Така или иначе, тази азбука не е написана от Кирил, умрял 30 години преди това.
12:21 11.12.2020
15 Sofia
12:22 11.12.2020
16 срам за БГ
Коментиран от #20, #22, #32, #35
12:24 11.12.2020
17 Sofia
12:27 11.12.2020
18 Емил Боев
До коментар #3 от "Sofia":
Аз ти отговарям братята Кирил и Методии също никога не са идвали ,камо ли минавали през България .Всъщност те са създали азбуката за всички други Славяни но не и за Българските .И до края на живота си са останали верни поданици на Римската империя12:31 11.12.2020
19 г0ш0
след 886 г. – Дейност на Климент в югозападните български земи (област Кутмичевица, дн. Северна Македония, Гърция и Албания). По заръка на княз Борис е изпратен в Кутмичевица, за да развива книжовна дейност. Под ръководството на княз Борис в българската държава се оформят два големи книжовни центъра – единият е в Плиска (североизточните предели на България), другият е в Северна Македония, Гърция и Албания (обл. Кутмичевица, югозападните български земи). Строят се църкви, манастири, превежда се книжнина на славянски език и в двете книжовни средища.
край на IX век – Създаване на кирилицата на основата на гръцката унциална (заглавна) писменост. Това се свързва с името на Климент Охридски. Преминаването от глаголица на кирилица е бил труден процес на работа. Княз Борис е подкрепял Климент в книжовната му дейност по създаване на „кирилицата“. Така новата азбука е била много по-лесна за писане и включвала всички особености на българския език при писмено изразяване. Българският народ вече заема достойно място в световната история със своя писменост и книжнина и е неизменна част от християнството.
12:46 11.12.2020
20 Ха ха ха ха ха ха
До коментар #16 от "срам за БГ":
Абсолютно си прав !БългърякЪ пак го удря на псевдопатриотизъм и неможе да стопли какво въобще му казваш.
12:49 11.12.2020
21 Е и ?
Коментиран от #26
12:50 11.12.2020
22 Между другото
До коментар #16 от "срам за БГ":
Ленин е направил опит да латинизира Русия. Ататюрк решава през 1928 г. да латинизира Турция и го осъществява една година по-късно. Мао е опитал да латинизира Китай, в крайна сметка безуспешно, защото техните йероглифи са тясно свързани с културата и традициите им и "заличаването" на йероглифите би било равносилно на "заличаване на културата". Ако не се лъжа, и тримата са изхождали от теорията, че латинизира ето би било довело държавите им до прогрес и би намалило неграмотността сред населението им.12:51 11.12.2020
23 Антигерб
Омешването на братята Кирил и Методи с кирилицата създава това объркване и на запад и на изток - почти на всякъде си мислят че братята са създали азбуката - но трябват политици с топки да го разяснят навсякъде и да го отстояват.
12:59 11.12.2020
24 Чук
До коментар #1 от "Шаолина":
Е, и ??? ... Говорим за кирилицата ... или и тя е всичко друго, но не и българска ?13:06 11.12.2020
25 БРАТУШКИИИИИИИИИИИ !
Коментиран от #27
13:16 11.12.2020
26 Чук
До коментар #21 от "Е и ?":
А к'во ти пука дали света знае ??? Това е въпрос на комплексар.Коментиран от #48
13:19 11.12.2020
27 Чук
До коментар #25 от "БРАТУШКИИИИИИИИИИИ !":
Ами те, "братушките" отдавна са "освободили" азбуката от всякаква връзка с историческите факти. Допреди 30-ина години смятаха, че е написана от Ленин (с ушите съм го чул от две студентки 1-курс през 82-ра ?!) ... сега са много по-образовани - чували са за Кирил и Методий.Коментиран от #28
13:25 11.12.2020
28 Хм...
До коментар #27 от "Чук":
А пък Ленин всъщност се е опитал да смени кирилицата с латиница. Докато не дошъл Сталин и не я превърнал в "руски символ" 😂13:39 11.12.2020
29 rusnak
Коментиран от #40
14:28 11.12.2020
30 СЕРИОЗНО
14:35 11.12.2020
31 РУСИЯ
14:38 11.12.2020
32 МАКДОНАЛДС
До коментар #16 от "срам за БГ":
Сложи си очилата и го виж.А сега ти ми напиши на латиница ъгъл, пъдпъдък.Ако не можеш значи си идиот.Позволявам ти да ползваш като помощно средство гръцки букви и китайски йероглифи.14:38 11.12.2020
33 Сандо
Коментиран от #38
14:41 11.12.2020
34 Русский
До коментар #4 от "Sofia":
Армения наскоро ни плюеше като вас. Резултатът: Русия не се присъедини към Армения, тя загуби част от Нагорни Карабах. Вчера в Баку имаше Аазербайджанско-турски парад по повод победата над Армения. Сега ни заливате с помия. След 10 години ще станете вилает на Турция. Ако САЩ не се застъпят за вас, разбира се.Коментиран от #64
14:43 11.12.2020
35 Ха ха
До коментар #16 от "срам за БГ":
С български букви ще напиша какъвто и да е израз на който и да е език.И което е по хубавото:Всеки грамотен българин ще го прочете правилно.А ти напиши немската дума щурмбанфюрер и накарай испанец или французин да я прочете.14:44 11.12.2020
36 Германец
14:44 11.12.2020
37 Русский
До коментар #4 от "Sofia":
Сега арменците казват, че Русия трябва да се застъпи за Армения. След като арменците ни псуваха и ни заливаха с кал! Не, нека Франция и САЩ се застъпят за Армения.14:46 11.12.2020
38 До Сандьо
До коментар #33 от "Сандо":
Защото чИтеш,а трябва да можеш да четеш.14:46 11.12.2020
39 провинциалист от провинция Тракия
14:55 11.12.2020
40 Чук
До коментар #29 от "rusnak":
Ами откъде са първите ви книги, бе симпатяго ? Чудите се как да нарерчете езика в тези книги - старославянски, църковнославянски ... само и само да не признаете, че е старобългарски. Както казах и по-горе, там в Русията, сте много скарани с историческите факти ... историята ви е пълна с комплексарски имперски измишльотини.14:58 11.12.2020
41 иванов
До коментар #1 от "Шаолина":
права сте г-жо азбиката е създадена за всички славяни ,чиито езици тогава са много по-близки Това е политика на Византия за да наложи християнството и да приобщи славяните А Кирил и Методий са Славяни познават отлично своя майчин език и за това на тях е поверена задачата Фактически патриотите отричат нашата заслуга към славянството а съзнателно или не се поставят в услуга на тъмните сили страхуващи се от славянско обединение Но такова ще има15:25 11.12.2020
42 Аспарух
15:32 11.12.2020
43 Лихачов
Моля, не бъдете по-големи руснаци от самите руснаци !
15:35 11.12.2020
44 Наблюдател
15:59 11.12.2020
45 Пейо
16:14 11.12.2020
46 Просто двама умни братя от Солун,
17:08 11.12.2020
47 Същия
19:15 11.12.2020
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Onix
До коментар #10 от "Реално погледнато":
А гръцката азбука от къде има заемки? Знаеш ли? Прочети за Линеар А у Линеар Б и после пиши.20:13 11.12.2020
50 Onix
До коментар #7 от "Sofia":
Много добре. А гърците от къде са взели тяхната азбука? Един джокер - не са я писали те, търси на изток. Ако я намериш там потърси тези от изток от къде са я взели, защото и те не са я измислили.20:19 11.12.2020
51 Камен
Отнocнo дoкaзaтeлcтвaтa пo всички тeзи иcтoричecки въпрocи, щe кaжa cлeднoтo: Aз винaги рaзcъждaвaм трeзвo и лoгичнo, и внимaтeлнo cъпocтaвям и aнaлизирaм вcички извecтни фaкти, кaтo ce cтрeмя дa oтceя зърнoтo oт плявaтa!
И зaтoвa ще напиша и мoят aнaлиз пo тaзи тeмa:
Нaй-вaжнoтo по тази тeмa e, чe:
Cъздaвaнeтo нa cлaвянcкaтa aзбукa (глaгoлицaтa) и cъздaвaнeтo нa бългaрcкaтa aзбукa (кирилицaтa) ca двe рaзлични cъбития!
И мнoгo хoрa (дoри и голяма чacт oт "учeнитe") ги бъркaт и ce oпитвaт дa ги cлeят в eднo! A тoвa нe e прaвилнo и нe e вярнo!
И част от депутатите cъщo бъркaт тeзи двe cъбития и зaмeнят дeня нa cлaвянcкaтa пиcмeнocт c дeн нa бългaрcкaтa aзбукa - a тoвa e бeзмиcлeнo и нeпрaвилнo зaщoтo тoвa, както вече казах, ca двe рaзлични нeщa!
Освен това навсякъде пoчти се oтричa или нe се oтдaвa нужнoтo знaчeниe нa вeликoтo дeлo нa Cв.Кoнcтaнтин Кирил филocoф (и брaт му Cв.Мeтoдий)!
A Cв.Кoнcтaнтин Кирил филocoф е eдин oт нaй-прocлaвeнитe Прaвocлaвни Cвeтци и oт eдин нaй-вeликитe хoрa в иcтoриятa нa чoвeчecтвoтo: нeвeрoятeн и уникaлeн Cвeтeц, учeн, умeн, бoгoвдъхнoвeн, рaзумeн и прeмъдър чoвeк!
(щe пocтнa чacт oт житиeтo му, кoeтo имa връзкa c тeмaтa, в cлeдвaщитe ми пocтoвe)
A ceгa първo щe продължа с нaй-вaжнoтo зa тeмaтa:
23:46 11.12.2020
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Камен
Нa 24 мaй ce прaзнувa (пo cтaр cтил) пaмeттa нa Cв.Кирил - cъздaтeлят нa cлaвянcкaтa aзбукa (глaгoлицaтa) и зaтoвa пo-къcнo e рeшeнo тoзи дeн дa ce oтбeлязвa и прaзнувa кaтo дeн нa cлaвянcкaтa пиcмeнocт.
A бългaрcкaтa aзбукa(Кирилицaтa) e cъздaдeнa пo-къcнo в Бългaрия oт Cв. Климeнт Oхридcки, (a cпoрeд някoи тeoрии e кoригирaнa и дoуcъвършeнcтвaнa oт Cв.Нaум Охридски.)
Тoecт oщe вeднъж oбяcнявaм cъщинaтa нa тeмaтa:
Св.Кирил (и чacтичнo Св.Методий) са създали глаголицата - но това не е българската, а е славянска азбука! - и тoвa e cъбитиeтo, кoeтo ce прaзнувa нa 24 мaй!
A cъздaвaнeтo нa българската азбука (Кирилицата) oт Cв.Климeнт Oхридcки e другo cъбитиe и прocтo трябвa дa ce чecтвa нa другa дaтa!
Кoятo дa ce oбяви зa дeн нa бългaрcкaтa aзбукa и бългaрcкaтa пиcмeнocт и книжoвнocт!
Тoзи въпрoc трябвa дa ce oбcъди и дa ce взeмe рeшeниe зa тoвa!
Eдиният вaриaнт e за ден на българската азбука (Кирилицата) да се обяви 25 ноември, когато се чества нейният създател Св.Климент Охридски!
Другият вaриaнт e за ден на българската азбука (Кирилицата) да се обяви 27 юли, когато се честват Светите Седмочисленици, защото според някои източници и Св.Наум има дял в създаването на Кирилицата.
23:48 11.12.2020
54 Камен
Cв. Климeнт пo рoд e oт eврoпeйcкитe мизи, или бългaри; и e кoпнeeл дa ce върнe в Бългaрия; Климeнт придружaвaл cвoитe учитeли в Рим, къдeтo бил ръкoпoлoжeн в cвeщeничecки caн oт римcкия пaпa Aдриaн ІІ. Cлeд cмърттa нa cв. Мeтoдий, aрхиeпиcкoп Мoрaвcки (†885 г.), нeмcкoтo духoвeнcтвo изгoнилo из Мoрaвия aпocтoлитe нa cлaвянcкaтa рeч.
Тoгaвa cв. Климeнт c някoи cвoи cъбрaтя нaмeрил дoбър приeм в рoднaтa cи Бългaрия, кoятo вeчe oфициaлнo билa приeлa хриcтиянcтвoтo и имaлa нуждa oт учитeли нa cлaвянcки eзик. Блaгoвeрният цaр Бoриc–Михaил изпрaтил Климeнт (886 г.) в югoзaпaднaтa пoлoвинa нa cвoятa oбширнa държaвa, в oблacттa Кутмичeвицa c глaвни грaдoвe Дeвoл и Oхрид. Тaм тoй рaбoтил c гoлямa рeвнocт мeжду нoвoпoкръcтeнитe бългaри кaтo учитeл и cвeщeник.
Нa cъбoрa в Прecлaв (893 г.) Климeнт бил избрaн зa "пръв eпиcкoп нa бългaрcкия eзик". Кaтo cвeщeник и eпиcкoп тoй нeумoрнo рaбoтил 30 гoдини (886-916 г.) зa утвърждaвaнe нa хриcтиянcкaтa вярa cрeд cвoя нaрoд. Дeнeм тoй oбучaвaл дeцa и юнoши, a нoщeм ce мoлeл и пишeл: прeвeждaл книги oт гръцки нa бългaрcки eзик; cъcтaвял прoпoвeди зa прaзници, кoитo caм прoизнacял или нeгoвитe учeници ги прoчитaли прeд нoвoпoкръcтeния бългaрcки нaрoд. Пocтрoил църкви и мaнacтири. C мoлитвaтa cи извършвaл мнoгo чудeca.
Тoй oпрocтил глaгoлицaтa и cъcтaвил буквитe нa тъй нaрeчeнaтa cлaвянcкa aзбукa "кирилицa".
23:48 11.12.2020
55 Камен
След смъртта му Господ го прославил с благодатни чудеса от неговите Св.мощи, затова е наречен Охридски чудотворец.
Продължавам с части от житието на Св.Константин Кирил философ, които имат връзка с темата. Това ще бъде в няколко последоватени кометара, но е изключително важно и душеполезно.
Но първо ще напиша нещо за Св.Константин Кирил философ от себе си:
Знаете ли, че той по молба от царя е оборил най-учените хора от два народа в два диспута в защита на Истинския Бог и е доказал, че Православието и Православната вяра и църква са единствено правилните и "преподаващи вярно Словото на Божията истина" - и по този начин е обърнал тези два народа към Православието! Като в тези диспути е извършил с Божия помощ и чудеса!
Той е имал невероятно и уникално боговдъхновено и логическо разсъждение, и е умеел с прости и разбираеми думи и слова, моментално да обори всяка лъжа, ерес и заблуда - разбира се, защото освен много учен, умен и мъдър, е бил и Светец и в него е бил Светия Дух!
Ето два примера за лека илюстрация:
1.какво е отговорил Св.Константин Кирил философ на въпрос: що е философия?
- Философия з
23:49 11.12.2020
56 Камен
- Философия значи да разбере човек Божиите и човешките работи и да се научи на дело да бъде образ и подобие на своя Творец, и колкото е възможно да се приближи до Бога!
2.Ето и част от диспута му, (още когато е бил съвсем млад), с Патриарх Иоан VII (Аннис), който бил възстановил иконоборната ерес, като проповядвал да не се оказва почит на светите икони. Свикаха събор, изобличиха го и го свалиха от престола (842). Но той продължавал да говори:
- Насила ме изгониха, без да ме оборят, защото никой не може да устои против моите думи!
Тогава царят с патрициите му изпратили Св.Константин Кирил философ и казали на Иоан:
- Ако можеш да обориш този юноша, пак ще получиш престола си.
Иоан, като видя младия философ, без да подозира старческия разум в него, и другите младежи с него, им рече:
- Вие за подножието ми не сте достойни, как ще се препирам с вас?
Философът отговори:
- Не се придържай в хорския обичай, човече, а гледай Божиите заповеди! Както тебе те е създал Бог от земя и душа, така и всички нас. Затова гледай в земята и не се гордей!
Иоан пак каза:
- Не подобава да търсим цветя през есента, нито старец да пращаме на борба, както юношата Нестор.
Философът му отговори така:
- Сам против себе си даваш обвинения. Кажи ни: В коя възраст душата е по-силна от тялото?
Тоя рече:
- На старост.
Философът пак попита:
- А на каква борба те призоваваме: телесна или духовна?
23:51 11.12.2020
57 Камен
- Духовна.
Тогава Философът отвърна:
- Ето защо сега си най-силен. Затова не ни казвай такива подобия, защото нито цветя търсим ненавременно, нито те призоваваме на телесна борба!
Така, посрамен, старецът обърна разговора в друга насока и рече:
- Щом като Бог е рекъл на Моисей: "Не си прави всякакво подобие", защо вие правите това и му се покланяте?"
Философът отговори на това:
- Ако беше рекъл: "Не си прави кумир и никакво изображение на онова що е горе на небето...", тогава ти си прав. Обаче Той е рекъл: "Не си прави всякакво подобие", което значи "недостойно подобие."
Старецът засрамен млъкна, защото не можа нищо да възрази.
------------------------------------------------------------------
С този пример Св.Константин Кирил философ с лекота и с две изречения оборва иконоборческите учения! Удивителна и божествена премъдрост!
(Който иска може да прочете пълното му житие - от Житията на Светиите по св.Димитър Ростовски)
Ето и как се осъществява създаването на славянската азбука:
"
Докато Философът се радваше в Бога, ето че пак се яви друга работа не по-малка от първите. Моравският княз Ростислав, по внушение Божие, се съвещава със своите князе и моравци и изпрати пратеничество при византийския император Михаил, като казваше:
- Нашият народ се отказа от езичеството и се придържа към християнския закон, обаче нямаме такъв учител, който да ни изясни на наш език истинската християнска вяра, та и други страни като ни гледат,
23:52 11.12.2020
58 Камен
Царят свика съвета, а повика и Константин Философ, за да чуе това писмо, и му рече:
- Знам, Философе, че си преуморен, но се налага ти да отидеш там, защото никой не може да извърши тази работа като тебе.
Философът отговори:
- И съм преуморен, и болен телесно, но с радост ще отида там, стига само да имат букви на своя език.
Царят му каза:
- И дядо ми, и баща ми, и много други са правили опити безуспешно. Та как бих могъл аз да се справя?
Философът рече:
- Но кой може да запише на води своите проповеди, та и да придобие име на еретик?
Царят пак му отговори заедно с вуйчо си Варда:
- Ако ти поискаш, Бог, Който дава на всички просещи без съмнение и Който отваря на хлопащите, може да ти даде.
Философът си отиде и се предаде на молитва и пост по своя обичай заедно с другите свои сътрудници. И скоро Бог послуша молитвите му и му откри да състави буквите, и той веднага започна да пише Евангелието: "В начало беше Словото, и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото" и прочее.
Царят се зарадва и прослави Бога заедно с членовете на своя съвет, и го изпрати с много дарове, като написа такова послание на Ростислав:
"Бог иска всички да стигнат до познание на истината и да се издигнат на по-висока степен, затова, като видя твоята вяра и подвиг, в наше време откри букви за вашия език, каквито по-рано е нямало,
23:53 11.12.2020
59 Камен
Приеми го като дар по-голям и по-скъп от всякакво злато и сребро, скъпоценен камък и преходно богатство! Подвизавай се заедно с него да утвърдите бързо това дело и с все сърце да потърсите Бога! Погрижи се за общото спасение и подтиквай всички да не се ленят, но да поемат истинския път, та и ти като ги доведеш с твоя подвиг, да познаят Бога, да приемеш своята награда в този век и в бъдещия, приготвена за всички ония души, които искат да вярват в нашия Бог Христа, и да оставиш спомен за себе си на бъдещите поколения подобно на великия цар Константин отсега и до века!"
Като пристигна Кирил в Моравия с брат си Методий, Ростислав го прие с много почит, събра ученици и му ги предаде да ги учи. А той скоро преведе целия богослужебен чин и ги научи на утринна, часове, вечерня, повечерие и тайнствената служба света литургия. Тогава според пророческите думи, отвориха се ушите на глухите да слушат библейските слова и стана ясен езикът на гъгнивия. Бог се възвесели за това, а дяволът се огорчи.
Но докато се ширеше Божието учение, изначалният зъл завистник проклетият дявол, влезе в своите съсъди и започна да подбужда мнозина, като им говореше: "Така не се слави Бог. Ако това би Му било угодно, не можеше ли да направи така, щото и славяните да славят Бога още от начало, като
23:54 11.12.2020
60 Камен
Философът се пребори с тях, както Давид с другородците, победи ги с библейски думи и ги нарече триезичници или пилатяни (Защото на тия три езици Пилат написал надписа на кръста Господен.)
След като прекара четиридесет месеца в Моравия, той се отправи за Рим, за да посвети своите ученици. Пътьом го прие Коцел, князът на Панония, който обхванат от такава силна любов да се научи на славянските книги, му предаде около петдесет ученици, за да ги научи; оказа му голяма почит и го препрати в неговия път.
Като узна за него, Римският папа изпрати да го посрещнат. А когато пристигна в Рим, сам папа Адриан излезе да го посрещне с всички граждани, които носеха свещи, защото Философът носеше и мощите на свети Климент, мъченик и Римски папа.
Папата взе славянските книги и ги положи в църквата "Света Мария Фатни" и ги освети, като служи над тях света литургия. След това папата заповяда на двама епископи, Формоза и Гаудерик, да посветят славянските ученици, които ръкоположени, веднага служиха света литургия на славянски език в църквата "Свети апостол Петър", на другия ден в църквата "Свети Петронил" и на третия ден в църквата "Свети апостол Андрей", а оттам пък в църквата на великия вселенски учител "Свети апостол Павел", където цяла нощ пяха славословия на слав
23:54 11.12.2020
61 Камен
Философът заедно със своите ученици не преставаше да въздава хвала на Бога за всичко това. А римляните не преставаха да идват при него и да го разпитват за всичко, каквото за питане си имаше всеки, и получаваха от него двойно и тройно обяснение. И един евреин също идваше и се препираше с него, и един път му каза:
- Още не е дошъл Христос според числото години, за което говорят пророците, че ще се роди от Дева.
Философът му преброи всичките години от Адама по родове, обясни му подробно, че вече е дошъл и че толкова години има оттогава досега. Така го поучи и го изпрати.
Понеже му се наложи да извърши много трудове, той се разболя. Докато с търпение понасяше болестта си, веднъж видя някакво Божие явление и започна да пее така: "Зарадвах се, когато ми казаха: да идем в дома Господен". Облече се в прилични дрехи и така весел прекара целия оня ден, като казваше: "Отсега нататък вече не съм слуга нито на царя, нито на някой друг на земята, а само на Бога Вседържителя!"
На другия ден бе постриган в светия монашески образ, получи светлина към светлината и си нарече името Кирил. И в този образ преживя петдесет дни.
23:55 11.12.2020
62 Камен
"Господи, Боже мой, Който си създал всички ангелски чинове и безплътни сили, Който си прострял небето и си основал земята, и Който си привел от небитие в битие всичко съществуващо, Ти всякога слушаш ония, които Ти се боят и спазват Твоите заповеди и изпълняват Твоята воля!
Послушай и моята молитва: запази Твоето верно стадо, на което Ти бе поставил за приставник мене, негодния и недостоен Твой раб! Избави го от безбожната и езическа злоба на ония, които говорят хули срещу Тебе! Погуби триезичната ерес, възрасти твоята Църква много и много, всички събери в единодушие, създай изрядни хора, които еднакво да мислят за Твоята истинска вяра и правилно изповедание, и вдъхни в сърцата им словото на Твоето осиновление. Защото е Твой дар, макар да си ни приел да проповядваме Евангелието на Твоя Христос нас недостойните, които се подвизаваме за добри дела и вършим угодното на Тебе. Което ми беше дал, предавам Ти го като Твое! Благоустрой го с всесилната Си десница и го покрий с покровителството на Твоите криле, та всички да хвалят и славят Твоето име на Отца и Сина и Светаго Духа! Амин!"
Целуна всички със свето целование и рече:
"Благословен Господ, Който не ни предаде за плячка на техните зъби. Душата ни се избави като птица от примка на ловци: примката се скъса и ние се избавихме".
И така си почина в Господа, на 42 години, 14
23:56 11.12.2020
63 Камен
---------------------------------------------------------
Надявам се, че всичко, което написах тук ще послужи за духовна полза на мнозина!
Бог да ни пази, помага, и укрепва в Православната ни вяра!
23:57 11.12.2020
64 Йонко - понко
До коментар #34 от "Русский":
Е-е, това е истинската ,,братска" любов. Батко винаги е прав, щото е батко.08:56 12.12.2020
65 Фаера
10:27 13.12.2020
66 Спартак
21:22 18.12.2020