“Дори в ситуация на криза, когато се предоставят много повече възможности за трансформация, много често хората предпочитат да разчитат на установени модели, защото е по-трудно да се направи промяна”, казва Румена Филипова, съосновател на Института за глобални анализи в България. Според нея критичният момент с войната в Украйна представя един проблем, който е вкоренен в културните и социални представи на българите - осмислянето на историческите връзки между Русия и България.
“Винаги, когато има определени събития, които засягат Русия, и когато е важно да бъде разпространено пропагандно влияние, посланията на Москва много лесно се разпространяват в България точно заради тези социални нагласи”, казва Филипова. Основна причина за това, е че в страната има определени политически и бизнес кръгове, както и медийни такива, които разпространяват руската гледна точка, смята експертката.
В същото време, когато се говори за това, че България трябва да е ориентирана на Изток, в това се включва не само Русия, но и Китай, тъй като на международно ниво те си сътрудничат. А влиянието на Пекин в Централна и Източна Европа също не трябва да бъде подценявано.
Китайското академично влияние
Китайското влияние в България се подпомага от проруските мрежи в медиите, казва Филипова. “Руската външна политика, особено от 2014 г. насам, е насочена към сътрудничество с Китай. Проруските мрежи в България възприемат това послание - че трябва да са положително настроени към Китай”. Като пример за свързаността между проруските и прокитайските послания в българската среда Филипова посочва издаването на вестник “Китай днес” в България, който е с изцяло китайска насоченост. Същите са и издателите на българския вестник “Русия днес”, който получава държавна премия на правителството на Руската федерация за работата си през 2014 г.
Връзката може да бъде открита и в академичните публикации, където онези, които са с прокитайска насоченост в областта на политиката и международните отношения, често са и с проруска такава, казва Филипова. Експертката участва в проект на Централноевропейския институт за азиатски изследвания (CEIAS), който проучва академичното сътрудничество между университети в Китай и държавите в Централна и Източна Европа. “Почти не съществува български университет, независимо колко голям или малък е, който да няма връзки с Китай”, казва Филипова.
В България липсват регулации, които да засягат китайското влияние в академичната среда. Експертката отбелязва, че в държави като Великобритания, САЩ и Австралия вече съществува дебат за това доколко е редно да се позволяват финансови потоци от авторитарни държави в образованието. В България и останалите държави от региона обаче Китай се вижда повече като възможност, а не като заплаха. “Не е задължително това сътрудничество да е негативно, но е проблемно, когато води до определени пристрастия в съдържанието”, казва Филипова. Най-проблемен е обменът на образователни практики в социалните и политическите науки. В държави с авторитарен режим се налагат много ограничения в обучението именно по тези дисциплини, които би трябвало критично да разглеждат всички видове системи, предупреждава експертката.
Опасността от това влияние е по-скоро в дългосрочен план, отбелязва Филипова. След 1989 година за България най-силен притегателен център в образованието стават Западна Европа и Северна Америка. Ако задълбочаването на връзките между китайските и българските университети продължи, без да се наложат някакви регулации на тези процеси, е възможно това да се промени в полза на Изтока, коментира експертката. “От гледна точка на желанието на Китай да се установи като първостепенен международен фактор - политически и икономически, това върви ръка за ръка с образователното влияние”.
Балансът между Запада и Изтока
Липсата на дебат и регулации отваря вратите за лесното разпространяване на произточните послания не само на Китай, но и на Русия в обществената среда. Това сътрудничество в образователната система се представя като нещо положително за България, казва Филипова. “Казва се, че това е сътрудничество между много стари цивилизации - българската и китайската, и, че има много икономически и политически ползи за България от това. И съответно България трябва да си сътрудничи с Китай и Русия.” Все по-често Китай се включва в картината за потенциалната евразийска геополитическа ориентация на България.
Решението накъде да тръгне България е обусловено от влиянието на националните идентичности и дълготрайно установените културно-исторически представи за Европа и европейските ценности като противостоящи на източните, коментира Румена Филипова. Този сложен процес обикновено оставя страната ни някъде на ръба.
“Опитът за балансиране и заемане на неутрална позиция е характерен за България. Не само сега, както изплува на повърхността покрай войната в Украйна. По принцип опитът да се съчетае западната и източната перспектива е в резултат от колебливата позиция на България между Изтока и Запада. Съвместяват се и проевропейски, и проруски представи и това е препятствие пред заемането на ясна и твърда позиция”, обяснява експертката.
Пътят към промяна на установените механизми като тези е дълъг и сложен, смята Филипова. Според нея трябва да има сериозни промени и то на всички нива. Нужни са не само функциониращи регулации, но и изявено лидерство - някой, който да има смелостта и отговорността да започне този процес, коментира още експертката. “Освен въпросът за външнополитическата ни ориентация обаче много силно стои и въпросът как конструираме вътрешнополитическите си взаимоотношения. На базата на какви културни кодове, каква ценностна система и какъв тип политически играчи.”
Автор: Мина Киркова
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ПОТОМУ ЧТО..МАТРЯЛА Е..КАЛПАВ
Коментиран от #40, #55
21:06 01.07.2022
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Селския
Само плюсове за мода и целио сайт...........Китай не знам, но с Русия имаме/надявам се все още близки/отношения.........
Коментиран от #18
21:11 01.07.2022
5 В Турция
Коментиран от #8
21:16 01.07.2022
6 Наблюдател
Напоследък обаче когато забраниха руските медии и започна истерична антируска пропаганда започнах да търся начини да намеря и руската гледна точка за събитията по света
Няма съмнение че и тя известен смисъл е пропагандна но някак си е е по-лесна за възприемане и смилане и за убеждаване в тяхната правота
Не са малко хората които мислят като мен не само в България включително в централна и западна Европа мнозина мислят така
Коментиран от #26
21:17 01.07.2022
7 Госあ
Коментиран от #43
21:19 01.07.2022
8 Турция
До коментар #5 от "В Турция":
Забрани дойчевеле в своя територия21:21 01.07.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Дойче веле
Коментиран от #16
21:23 01.07.2022
11 Дойче веле
21:26 01.07.2022
12 Туриста
Коментиран от #64
21:30 01.07.2022
13 Фффффф
Коментиран от #28
21:35 01.07.2022
14 по-велика
До коментар #3 от "Простичко е..":
страна от САЩ няма, даже съм си закачил знамето на САЩ на балкона! Да живее СВОБОДАТА!Коментиран от #39, #60
21:37 01.07.2022
15 007
21:39 01.07.2022
16 Фактъ
До коментар #10 от "Дойче веле":
Защото са азиатска държава с диктатор !21:40 01.07.2022
17 Матей преображенски
Коментиран от #19
21:46 01.07.2022
18 'къф ти е проблема
До коментар #4 от "Селския":
Надеждата крепи човека така, че надявай се! Явно ти липсва житейски опит и силно се подаваш на внушения, но ако надеждите ти се сбъднат горчиво ще съжаляваш. Това обаче е друга тема!21:48 01.07.2022
19 русия и напредък
До коментар #17 от "Матей преображенски":
в едно изречение? средния руснак живее в нищета и мизерия, какъв напредък каква социална справедливост? ако в русия излезеш да протестираш с празен лист ще те арестуват - това ли е напредък и справедливост?Коментиран от #23, #30
21:49 01.07.2022
20 го шо
"а в чем сила, брат?...
я вот думаю, что сила в правде. у кого правда - тот и сильней."
точка, зелето.
21:50 01.07.2022
21 Хомосапиенс
21:53 01.07.2022
22 Верно ли
21:54 01.07.2022
23 Верно ли
До коментар #19 от "русия и напредък":
Пффффф! И ти кога ходи в Русия? Или баба ти ти е разправяла :)))21:56 01.07.2022
24 Механик
В натовска турция сто процента има много повече руски "агенти", ама Турция не ги гони, а е НАТОВСКА>
Такова предатество не е имало в изторията на България! Честито на гласувалите за кирцата.
22:01 01.07.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 го шо
До коментар #6 от "Наблюдател":
така се случи, че от много отдавна имам възможност да получавам информация от двете страни на барикадата. не винаги съм бил съгласен с това, което правят руснаците, особено през 90-те, по-рано и след това. но винаги съм ги приемал като по-разбираеми и по-близки, във всяко отношение. и до ден днешен смятам, че русия е основната гаранция за съществуването ни като православен народ. те, и... турците, са единствените народи, които съм видял да гледат на нас със симпатия /с турските стюардеси сме в състояние на взаимно обожание ;) /за американците сме никои, абсолютно никои. дори за мои колеги - високо образовани хора, беше лек проблем да престанат да бъркат територията с румъния.
22:09 01.07.2022
27 мммда
На запад вече са само алчните спекуланти. Тоест са достигнали до това ниво, че развитието в момента е спряло за доста дълъг период от време.
22:09 01.07.2022
28 В коментара си
До коментар #13 от "Фффффф":
Доказваш че в 80% от гражданите са русофилиГрешиш много повече са
22:19 01.07.2022
29 Просто и логично обяснение
22:22 01.07.2022
30 Ако в Русия
До коментар #19 от "русия и напредък":
Те прибират за протест с празен лист във Франция те пребиват ако облечеше жълта жилеткаДруги примери няма да давам те са без край
22:22 01.07.2022
31 Любопитно
22:29 01.07.2022
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Какви....
23:00 01.07.2022
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Еднополюстният свят свърши
23:05 01.07.2022
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Перо
23:23 01.07.2022
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Грульо
И защо трябва да избираме западноевропейска позиция? Защо Западна Европа не изберат източноевропейска позиция? Експертката си няма идея за какво говори, а гледа да угоди на слуха на западния елит.
23:29 01.07.2022
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 хаха
00:13 02.07.2022
46 Русия и Китай...
00:33 02.07.2022
47 3.14К
00:36 02.07.2022
48 Не си струва времето да четете
01:12 02.07.2022
49 ежко
А колкото до това кое ново биха опитали българите, първо трябва да забравят "новото" което го опитаха след 1989г.От трансформации станахме трансформатори /термин от електротехниката/.Наивните и баламите свършиха!
01:37 02.07.2022
50 Провалът на ДВ
03:31 02.07.2022
51 Уса
04:38 02.07.2022
52 Чоко
04:53 02.07.2022
53 мдааа.... бля, бля
06:15 02.07.2022
54 медийни мъки
DW, по-живо.
07:07 02.07.2022
55 Име
До коментар #1 от "ПОТОМУ ЧТО..МАТРЯЛА Е..КАЛПАВ":
Материала у нас е 100 пъти по-качествен от материала в другите държави. Ние не сме с толкова уошнати мозъци, може би защото не вярваме на обещания и сладки приказки. А не вярваме, защото толкова много са ни лъгали, че вече само като чуем че някой бил прекрасен и велик и знаем, че е лъжльо. Освен това сме мъдър народ и като мъдреците знаем, че в тоя живот само зло и само добро няма. Дори и Дявола не е толкова черен, колкото се пробват да изкарат Русия. Сори, но пропагандата кара нормалните хора да търсят истината, а тя има способността винаги да излиза. Така, че ако се спре с тая яростна пропаганда анти изтока, може пък и българина да спре с яростното търсене и на другата гледна точка. А нали знаете, който търси, намира! Пише го в свещените книги07:09 02.07.2022
56 Под феса има Ум
Коментиран от #58
07:11 02.07.2022
57 Име
07:15 02.07.2022
58 123
До коментар #56 от "Под феса има Ум":
Ако говориш за Киро Петков ще ти кажа само, че много добре си го описал. Адмирации.07:16 02.07.2022
59 случаен
07:23 02.07.2022
60 случаен
До коментар #14 от "по-велика":
ами и русия следва пътя на сащ значи и тя е велика,ако си забравил,цялата кратка история на сащ е само кражби и убийства07:27 02.07.2022
61 ехо
07:31 02.07.2022
62 Институт на глупостта
07:36 02.07.2022
63 Защото
07:40 02.07.2022
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 АААААА
07:54 02.07.2022
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 ай дано
08:00 02.07.2022
70 ужс
08:12 02.07.2022
71 Защото
08:22 02.07.2022
72 чужди интереси
08:27 02.07.2022
73 Пудели и пинчери
08:49 02.07.2022
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Васил
09:06 02.07.2022
76 yaйтнойз
09:33 02.07.2022
77 Философ
09:37 02.07.2022
78 Златка Евлогиева
10:01 02.07.2022
79 Китайче
Няма Раша ,няма САЩ всички се съобразяват с нас .пък кво остава да пуснем корени и в България .
11:35 02.07.2022
80 Малии,
.... Всяка права линия,която не е успоредна на Атлантическата , е крива! " Кратко и ясно!
13:57 02.07.2022