27 Октомври, 2022 11:27 2 390 14

Защо не опазваме околната среда и климата с производството на електромобили…

  • новаков-
  • електромобили-
  • зарядни станции-
  • европа

70% от наличните зарядни станции са концентрирани в три държави от ЕС - Франция, Германия и Нидерландия

Защо не опазваме околната среда и климата с производството на електромобили… - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ще се обърне ли в гроба Николаус Ото, когато ЕС забрани двигателите с вътрешно горене?

Продължение...

Може би най-популярното клише е, че, сядайки зад волана на електромобила, въздухът около нас става по-чист, а съвестта ни става по-лека. Дали двигателят пред теб ще бълва изгорелите газове, или електроцентралата на няколко километра от теб - е абсолютно все тая. Ето какво още добави по темата пред ФАКТИ евродепутатът Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП).

Производството на електрическите автомобили е дори по-енергоемко и по-вредно за околната среда от производството на конвенционалните автомобили поради добиването и обработката на суровини и редки метали.

Евродепутатите искат зарядни станции за автомобили на всеки 60 км

„С въвеждането на забраната ще станем свидетели на огромен обем парникови газове и сериозни щети за околната среда, които вероятно дори няма да са толкова видни в Европейския съюз, а на много други места по света. На тези места екологичните норми и климатичните цели на ЕС не важат, но замърсяването и ефектите от покачващите се температури ще усетим и в Европа“, казва Андрей Новаков.

Важно е също така да споменем и абсолютната зависимост и обвързаност с достъпна инфраструктура. За момента в Европа наблюдаваме изключително неравномерно разпределение на зареждащите станции или по-точно 70% от наличните такива са концентрирани в три държави членки (Франция, Германия и Нидерландия), а останалите 30% са разпределени в другите 24 страни. Все пак електромобилите в България понастоящем са около 4000, за сравнение в Дания, която е с приблизително сходен брой население, те са над 66 000.

Защо ЕС иска зарядни станции на всеки 60 км! Евродепутатът Исмаил Ертуг пред ФАКТИ

За да има човек сигурност за инвестиция в електромобил, трябва да има техническата обезпеченост и сигурност, че ще има къде да зареди колата си и няма да остане в аварийната лента по път за морето (докато чака пътна помощ под формата на презареждащо камионче с огромна литиево-йонна батерия).

Забраната е пазарно нелогична мярка и води до по-високи цени. Всеки забранителен режим в икономиката и в свободния пазар (включително полезните и необходими забрани) води до по-високи цени за потребителите.

„Когато с регулации променяме предлагането на съществени и скъпи стоки и услуги, трябва да предложим и стимули за търсенето. Когато Съюзът забранява използването на пластмасови сламки (много правилно решение), цената на фрапето в заведението се увеличава пренебрежимо малко и никой не обръща внимание. Когато става въпрос за собствената ти кола, трябва ЕС и държавите да са в състояние да облекчат тежестта на прехода от ДВГ към напълно електрически автомобили (и въобще моторни превозни средства)“, смята евродепутатът.

На повърхността индустрията приема забраната, защото всички производители ще са поставени в равни условия - никой няма да произвежда ДВГ. В бизнес стратегиите на повечето лидери в автомобилната индустрия производството на електрически автомобили е абсолютен приоритет. Автомобилната индустрия е започнала пътя на голямата трансформация към зелена, чиста и устойчива мобилност. Каква ще е „цената“ обаче остава предмет на прогнози, които често се различават и дори си противоречат. За всички компании е ясно, че в дългосрочен план ценовата тежест на новото електромобилно производство ще бъде поета от крайния потребител. Именно за това реалността за потребителите е различна, защото предлагането на автомобили без ДВГ не може да бъде гарантирано на приемливи цени.

Колко хора са заплашени да загубят препитанието си, колко работници ще трябва да се преквалифицират, колко професии биха изчезнали или биха били заместени? Това са само част от многото въпроси, чиито отговори трябва да дадем в идните години. Анализите варират от предвиждания за загуба на стотици хиляди работни позиции до възможности за създаване на нови такива. Едно е ясно, изпълнението на амбициозните климатични цели не трябва да бъде за сметка на прехраната на европейските граждани.

Инвестицията в електрически автомобил определено е с дългосрочна възвращаемост и все още не е достъпна за голяма част от населението на Европа. Не е случайно, че въпреки нарастващите продажби на електрически автомобили бензиновите коли остават лидер в ЕС с 51,7-процентен дял, следвани от дизеловите - 42,8%. Ето защо стремежът на ЕС към зелена и устойчива икономика трябва да е неоспорим факт, но трябва след 2035 година да има бизнес ниша за производството на конвенционални автомобили.

Друг много важен аспект на електрическата мобилност е именно преносът на товари. През 2021 година, дизелът остава абсолютен лидер при продажбите на нови тежкотоварни автомобили, с дял над 96%. Причините няма да изненадат никого, а именно 3,5 до 5 пъти по-високата цена при товарните автомобили с нулеви емисии, както и крайно недостатъчната налична зарядна инфраструктура.

„Преди няколко месеца посетих лично завода на „Волво“ в Гент и се запознах в детайли с приоритетите на компанията, включително визията им да произвеждат изцяло СО2 неутрални товарни превозни средства от 2040 година натам. Закупуването на електрически камиони и подменянето на автопарка на една транспортна компания обаче е въпрос на дългосрочна бизнес стратегия, промяна на бизнес модела и огромни инвестиции. Подобни инвестиции често биха били непосилни за преобладаващите микро и малки предприятия в сектора. Дори да се абстрахираме от наличността на инфраструктурата от зарядни станции за тежкотоварни автомобили, или по-скоро липсата на такава, не бихме могли да си представим транспортните компании да се справят с прехода към електрическата мобилност сами. Стимулите от държавата биха били от ключово значение поне в началото на този преход, който започва бавно и несигурно, но е без съмнение в правилната посока“, допълва Новаков.

Както във всяка приказка и тук също има поуки
Поуката е, че, докато не сме се погрижили за всички аспекти на трансформацията, просто не сме готови за нея и преди средата на века можем да преживеем феномена на транспортната бедност, каквато преди век и половина Николаус Ото е започнал да решава. Просто не трябва да впрягаме каруцата пред коня. Нужни са по-устойчиви решения и най-вече достатъчно време за промяна в нагласите на пазара. Това не е еднократен процес и ще ни трябват повече години отколкото европейските институции залагат в момента. Това е промяна на мисленето и на философията да притежават и управляваш автомобил.

„Аз вярвам в пазара и съм убеден, че в момента, в който електрическите автомобили станат по-достъпни финансово и по-лесни за управление, разполагайки с т. нар инфраструктурна обезпеченост, потребителите ще ги предпочитат и няма да има нужда от забрани или ограничения. Да стимулираш една пазарна ниша, не трябва да означава да закриеш друга. Европа не трябва да бъде обединена от философия на забрани и ограничения“, завършва Новаков.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 18 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 12345

    29 2 Отговор
    Има няколко причини! Първо защото е толкова мръсно производство колкото и с ДВГ, че даже и по-мръсно защото се използват голямо разнообразие тежки метали. Второ с едно ДВГ можеш да изминеш и 1 милион километра но с една батерия не можеш. Трето самата батерия е голям разход смяна на всеки 4-5 години а при тия цени на електромобилите и батериите все едно купуваш една и съща кола 4-5 пъти. Де е кирията! Роб до гроб! Това е целта на всичката Зелена енергия.
  • 2 Студопор

    24 2 Отговор
    Малоумно е. Дори и в идеалния случай ВСИЧКИ превозни средства да са на ток, тогава тоя ток трябва да се вземе от някъде. Всички електроцентрали ли ще са ВЕЦове и вятърни? Или някои ще са на твърдо гориво?
    Отделно - всички тези батерии - къде ще отиват, когато излязат извън употреба? Ще се рециклират ли?
    Досегашните автомобили - къде отиват?
    Нищо не е решено. Само нинсе казва, че това е по-екологично и всички климат одобрително.
    Отделно - американците продължават да произвеждат все по-големи двигатели с вътрешно горене.
    Къде е екологията тук?!
  • 3 Мишел

    15 2 Отговор
    Защото за да стане един електроавтомобил зелен, той трябва да е изминал 300-400 000 км, а за повечето държави и повече .
    Електроавтомобилите са и ще останат лукс за голяма част от населението , защото основните суровини, необходими за производството им и на производството на зелена енергия ( литий,мед и много други), са в недостатъчно количество на планетата.
  • 4 Генчо

    19 1 Отговор
    Зелената сделка е една голяма кражба!!! А и не забтавяте атмосферата на планетата ни е една!!!
  • 5 Няма кой

    16 2 Отговор
    да измести ДВГ във военната техника, особено тежката, в пътното строителство, селското стопанство. По света винаги е имало и ще има войни. В Украйна беше пълно с изоставени "Тесли" и други елколи по пътищата, виждаме как електро- инфраструктурата на Украйна беше разрушена за 2-3 дни от няколкостотин допотопни дрона. Къде ще зареждат преди атака елтанковете и колко време ще са "приковани" за зарядните станции?
  • 6 тука е така...

    7 2 Отговор
    „... В бизнес стратегиите на повечето лидери в автомобилната индустрия производството на електрически автомобили е абсолютен приоритет...
    ... Колко хора са заплашени да загубят препитанието си, колко работници ще трябва да се преквалифицират, колко професии биха изчезнали или биха били заместени?...
    ... Едно е ясно, изпълнението на амбициозните климатични цели не трябва да бъде за сметка на прехраната на европейските граждани..."

    От както свят светува няма регистриран случай нещо да е изработвано, като замисъла да е бил в интерес на потребителя. Винаги печелившия е бил бизнеса, с най голям дял търговеца, посредника после производителя и т. н. То няма и как да бъде по друг начин. Никой не би тръгнал да произвежда нещо ако няма да печели. Както винаги тежестта ще бъде най голяма за най бедния слой от населението. Затова непрекъснато богатите стават по богати, а бедните по бедни. Всички хора в света се делят на две категории. Едните работят за пари, а другите - парите работят за тях. Вторите реално не произвеждат продукти с добавена стойност или казано по друг начин пари. Те веднъж печелят от разплащането с работниците, които произвеждат реална продукция струваща пари, а втори път когато тази продукция е продавана на същите тези работници, които са я происвели.
  • 7 Защо?

    3 6 Отговор
    Защо внушаваме лъжлива теза прикрита като въпрос в заглавието? Околната среда за над 99% от хората са градовете, градчетата и селата. Стига да изнесеш дима от ауспусите от тях, и вече си допринесъл страшно много за "околната среда", дори и да няма абсолютно никакви други ползи от електромобилите, а то има.
  • 8 Ти си

    5 1 Отговор
    Пазиш си твоята гора и се грижиш за нея а в същото време изсичаш джунглите в Бразилия наголо ....

    Коментиран от #10

  • 9 Българин

    7 1 Отговор
    Това с ел. колите е една голяма пр.дня.Даваш много пари, 90 и повече % от хората ги нямат и получаваш един електрокар на който постоянно му търсиш зарядна станция.Гледах клип в който едно момче- българин си купува Тесла- чисто нова, мисля ,че беше от Германия и я докарва на собствен ход оттам.Аз като гледах как търси зарядни станции и как минава по не много километри между две зареждания, честно казано не бих го изтърпял това издевателство .Имам си дизел на 3 г., купен нов и не си го давам за каквато и да е ел. кола.С едно зареждане минавам по 1000км. и въобще не се занимавам с глупости.
  • 10 глупости

    1 3 Отговор

    До коментар #8 от "Ти си":

    "Изсичането на джунглите в Бразилия" е преувеличено.
  • 11 Оти производството на батерии

    4 1 Отговор
    е скъпо, мръсно и когато ги зареждаш от ток, произведен от ТЕЦ-ове не само че нема никаква екология ами точно напротив!
  • 12 Хасковски каунь

    1 0 Отговор
    Ей сега температурата като падне до минус 10 целзиеви , и 1 квч стане 1 лев ще гледаме сеир с електрички.
  • 13 наблюдател

    4 0 Отговор
    Тази истерия с електрокарите е да изтикат бедните от пътя. Защото скоро само тези коли ще са позволени първо в центъра, а после и в целите градове. И всеки, който сега може да си купи една стара щайга за 1000 евро, плати си застраховката и може да я подкара на пъпа на центъра, вече няма да може да прави това, защото първо ще го глобяват, а после направо ще му конфискуват старата кола. И ще има повече място за тези с парите, и няма да има разни клошари със стари коли да им се тикат на пътя, като си карат надрусани и напити. Ще сте принудителни пешеходци и потребители на градски транспорт. Електрически автобус избухва в пламъци за броени секунди и само най-бързите ще оцелеят при подобни спонтанни самозапалвания. Ако ставаше въпрос за екология, колите с газови устройства са по-чисти и няма зависимост от батерии и зарядни.
  • 14 Читател

    2 0 Отговор
    С един литър гориво чрез ДВГ, се минават грубо 30 км. Ако със същия литър гориво се произведе ел. енергия, колко км. могат да се минат?
    Искат диверсификация, а всъщност правят монопол - всичко да бръмчи на ток?!