19 Март, 2024 13:00 2 051 18

Иван Стамболов-Сула: Провокация ли е идването на украинския Епифаний?

  • неофит-
  • погребение-
  • иван стамболов-сула-
  • церемония

Какво значи провокация?

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Провокация е, но не толкова към Русия, колкото към българските миряни. И то не толкова в качеството им на миряни (защото мирянинът е смирено същество, което се срамува и страхува да натрапва мнението си), колкото на гражданите. А гражданинът, както знаем, го тегли да е шумен и креслив.

Хората извън духовенството се делят на лаос (откъдето и лаици) и демос – лаосът е църковен народ, а демосът е обикновен народ: в древността езичници, а днес атеисти, агностици, окултисти, йоги, кришнари и вся астальная… като в онази наздравица. Всъщност преди всичко като на граждани гледат на себе си хората от втората категория, от демоса.

Не че лаиците не са граждани, но за тях това не е толкова съдбоносно, не е смисъл на живота им, защото техният смисъл е друг. Лаиците не са толкова разпенени, толкова шумни. Не са денонощно възмутени от нещо като другите. Ето, вижте оръдейния лафет: това, че изпратихме Патриарха на лафета, на който изпратихме и Царя Обединител Борис III – как да е. „Ама защо го теглеше БТР? Толкова е безвкусно, толкова е просташко!“. А какво да го тегли, танк?

Автобус, тролей (върви ли тролей между „Св. Александър Невски“ и „Св. Неделя?)? Ще кажете: коне. Ама, ако впрегнат шест черни коня, веднага ще скочите: защо са шест, а не четири или осем; защо са черни, а не бели или сиви?! А може би в лафета трябваше да впрегнем гвардейците като „Бурлаки на Волге“[1]?… Такива са те, активните граждани. Но да се върнем на провокацията.

Какво значи провокация? Както всички знаем, това значи „предизвикване“ и е калка (буквален превод) на provocatio от pro (напред) и vocare (викам, извиквам). Така че провокацията си е чисто предизвикване. Та, съзнателно предизвикателство ли е присъствието на Епифаний и ако да – защо? Наистина, най-чистосърдечно си задавам този въпрос: защо?

Ето какво каза руската посланичка Елеонора Митрофанова по повода: „Това не е просто напрежение, а огромна провокация и спрямо Българската църква включително. Тяхната църква не е призната от Българската“.

На което Киевският митрополит Епифаний (когото „Офнюз“ нарекоха „украински патриарх“, та им се смяха и децата) отговори, че не е никаква провокация, че е бил поканен и добави: „За тях (бел. ред.: Русия) е много болезнено, когато нашата Украинска православна църква влиза на международно равнище и има комуникация с другите православни църкви… Руската държава използва за своите цели руската църква. Виждаме какви последствия носи идеологията на руския мир. Държавата агресор се опитва за заличи нашата държава и нашата църква, но ние сме духовно силни и ще продължим“.

А ето и обяснението на варненския митрополит Йоан, който в момента е избран за наместник-председател на Светия синод: „Лично аз съм притеснен, защото днес стана въпрос за Руската църква – тя е част от тялото Христово. Ще има представител на Московската патриаршия. Има една деликатна тънкост – че има възможност да присъства човек, по чийто статут не сме се произнесли – човекът, който представлява православната църква в Украйна. Той не е поканен от нас, но ще присъства и това може да смути определени хора, ако той вземе участие в опелото. В такива моменти съобразяваме църковния канон и трябва да бъдем максимално прецизни в тези отношения, защото те засягат божия народ в голяма степен“.

Забележете: митрополит Епифаний казва, че е поканен, а пък митрополит Йоан казва, че Българската православна църква не го е канила. На светлинни години съм далеч от мисълта, че Епифаний лъже, а пък на милиони светлинни години от тази, че лъже Йоан. Кой тогава е поканил Епифаний? Защо го е поканил?

Очевидно го е поканил Вселенският патриарх – негово светейшество Вартоломей. За нас присъствието на Вартоломей е голяма чест. Все едно какъв е той като личност (аз нямам и не желая да имам представа за това), все едно какви и към кого са политическите му ангажименти – той е Константинополски патриарх, а Константинополската църква е църква-майка на нашата от 12 века. Голяма чест е, макар че онези с БТР-а се възмутиха защо водел службата на гръцки (а на турски ли да я води или на английски – това са езиците, които той със сигурност говори).

А пък, видите ли, Московският патриарх Кирил не бил поканен и затова отишъл заедно със сръбския на опелото на починал сръбски епископ (Бог да го прости!).

А пък, видите ли, Радев не се срещна с Вартоломей.

И какво остана от опелото на Неофит? Превърнаха го в политически фарс. Че става дума за активно медийно мероприятие говори изключителната активност на либералните „православни“ сайтове. Те са няколко. Всъщност най-отровните са два. Има и един трети, който е чат-пат. Засега не им казвам имената, за да не им давам поводи за скандали и още по-истерични крясъци, но някой ден вероятно ще се наложи да се занимаем специално и с тях.

Вредно е да се обругават личности заради техните действията от позициите им във важни институции, защото така неволно биват обругавани самите институции. Царят например е много твърд и следва неотклонно това правило, той една лоша дума за никого лично не е казал, дори и за Бойко Борисов, когато стана за първи път министър-председател. Тогава публиката очакваше, припомням, Царят да бъде поне малко жлъчен по адрес на бившия си телохранител. Такъв беше и Александър Божков. Единственото, което съм чул от него за някого, беше когато Иван Костов му се падна водач на листа на някакви парламентарни избори и Божков каза: а сега аз за кого да гласувам?…

И аз (барабар Петко с мъжете) споделих това мнение за личностите и институциите във връзка със сагата в Сливенска епархия и последвалото напрежение около Синода. Споделям го и сега. Тогава малко ми се поскараха някои по-граждански настроени богомолци – ама как така ще си мълчим, как така ще пазим авторитета на Синода!, – но после митрополитите един по един започнаха да застават на такива позиции, че прибързаните крясъци се оказаха абсолютно излишни.

Ние като прости миряни, лаици, отдалечени от кухнята на събитията, е най-разумно да пазим благоприлично мълчание и да приемаме фигурите еднопланово – не еди-кой-си архиереят, политикът и гражданинът, а еди-кой-си архиереят. Точка. За другото време има много.

Ако някой наистина милее за мира в Църквата, в конкретния случай той не би поканил нито един от двамата украински митрополити (защото както Епифаний се появи неканен, така и Онуфрий не дойде по почина на Кирил Московски). Би се въздържал от присъствието и на патриарсите – както на Руския, така и на Вселенския, защото, както се оказа и в действителност, те ще превърнат това тъжно събитие в поле за сблъсък на доктрините и лагерите, които защитават; ще заглушат всичко небесно и ще ни захвърлят в смрадливото блато на мимолетната политика. Както и направиха. И двамата – единият с демонстративното си отсъствие, а другият с довеждането на архиерей, за когото нашата църква все още не е изразила позиция. Самият факт, че съществуват две враждуващи гледни точки, облечени в архиерейски одежди, вече съдържа огромно напрежение. Напрежение по теми, които утре ще бъдат забравени, но раните в тялото на Църквата ще останат. Не, няма да са смъртоносни, защото тя е безсмъртна, но ще бъдат болезнени и душевредни.

Мнозина – и нашата църква от самото начало, и Патриархът, когото изпратихме в събота и за когото шумно скърбиха дори хора, които никога няма да видиш на литургия, та даже и папата – призовават и се молят за мир. Кой тогава не иска мира? Да не си правим илюзии. Освен големите облагодетелствани, мнозина вече са си подредили живота и бизнеса така, че чудесно печелят от войната. Мнозина благодарение на войната са преминали в друга социална категория. Всички те не желаят войната да свърши, молят се да не свършва.

Пак казвам: в такива случай за нас – простите лаици, страничните наблюдатели – е най-добре да запазим мъдро мълчание. Това не означава да нямаме мнение, но нека го имаме в сърцата си, а да не се правим на публични говорители и да се надвикваме наляво и надясно за радост на бесовете. И да се смирим, доколкото можем. „Жертва Богу е дух съкрушен. Сърце съкрушено и смирено ти, Боже, не ще презреш“ (Пс. 50:19). Сега са трудни времена, грозни времена, но те ще отминат и без нашите вопли. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Отец Дионисий

    29 8 Отговор
    С благословията на папата се извършва геноцид над православието в Украйна.
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 ТаУмВзе

    23 7 Отговор
    Окраинчето навлек ли!
  • 4 нафърфорий

    12 1 Отговор
    ще го върна на руската църква, немой да се цепят самоволно.... като македонските казаци
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Веско

    11 4 Отговор
    Добре е загладил косъм брадатият корем с крака.
  • 7 Напълно

    10 14 Отговор
    Излишна и дълга статия,на погребение може да отиде всеки
  • 8 !!!?

    13 22 Отговор
    Хем български храм пък го нарекли "Ал Невски", хем български Патриарх пък го погребват със съветски БТР, хем български емисари са покръстили Московията, пък най-големият български храм носи името на един назначен от Московията "светия", хем Министерският съвет, Президенството и Парламента се намират на площад "Независимост" пък те се водят на руски адрес: булевард княз Александър Дондуков-Корсаков 1, 2, 3. !!!
    Боже пази България !!!?

  • 9 На коя точно украинска църква

    16 8 Отговор
    е представител този Епифаний? На неканоничната т. нар. Православна църква на Украйна. Там има канонична Украинска православна църква, подложена на всякакви гонения, арести, побоища на свещеници и какво ли не. Особено цинично беше в деня, когато Еленски възвести на какви религиозни свободи се радва украинският народ, свещеници от Киевско-печорската лавра да причестяват вярващи през оградата, защото имаше плътен полицейски кордон. Да не говорим, че в храмове на неговата църква слагат портрети на военнопрестъпника Бандера, затова на практика тези храмове пустеят.
  • 10 Боже пази България

    10 13 Отговор
    Моралът трябва да бъде най-високо ценен в църквата, защото християнската вяра се крепи от него. Когато анализатора се прави на смирен християнин,със своите приказки заема атеистичната страна по въпроса. Киевският митрополит Епифаний представлява страдащата от безбожието на руския патриарх страна Украйна, който благославя оръжията на Путин да избиват вярващите православни християни и да рушат украинските православни храмове. Споменаването мнението на безбожната полк. Митрофанова е цинизъм, който няма нищо общо с морала и вярата. Преждепочившият патриарх Неофит заклейми агресията на Путин, благословена от полк. Кирил. Зачитането на мнението на починалия е задължително за вярващите християни.Така че това писание показва какъв е този анализатор и какъв неморален атеист е. Стига хленчехте уж за вярата, а пък подкрепяте сатанистите путинисти.

    Коментиран от #17

  • 11 Благой от СОФстрой

    4 14 Отговор
    Това нещо сульото да не говори от името на всичките български миряни, от путлерастите може!
  • 12 Чичо Тони

    6 5 Отговор

    До коментар #2 от "Русофил":

    БТР-ът е като коня Средство за предвижване на войници (в различни времена).

    Коментиран от #13, #15

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 граф Монте Кристо

    12 4 Отговор
    Политиката взе да си казва тежката дума в църковните дела,забелязва се стремеж за откъсване на БПЦ от московската си метрополия и поставяне в пряко подчинение от вселенската патриаршия,от фенерския вартоломей,който е турско-американски агент.Т.е църквата ни поема по пътя на украинската,схизмата е на прага,особено след избирането на нов патриарх,който навярно ще се посочи от вартоломей и ще настанат раздорите и вартоломееви нощи.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 ИНЖ1

    3 6 Отговор
    УПЦ е легитимна дотолкова, доколкото е легитимна и БПЦ. Легитимира ги Вселенската патриаршия. За какво въобще се чудим???

    Коментиран от #18

  • 17 Не богохулствай,

    4 2 Отговор

    До коментар #10 от "Боже пази България":

    защото това няма да ти се прости ни на тоя, ни на оня свят.
  • 18 Ъхъ!!!

    7 1 Отговор

    До коментар #16 от "ИНЖ1":

    Само дето така наречената "вселенска" патриаршия няма право да се меси в делата на автокефалната църква. Както и другите нямат право на това. Това си е вътрешен въпрос и по църковния канон на православната църква, миряните избират духовните си наставници и водачи.