Цената на застраховката Гражданска отговорност ще блокира държавата по Коледа

27 Ноември, 2024 22:21 2 311 17

  • стоян чаталбашев-
  • застраховка-
  • гражданска отговорност

Таксиметровият бранш е прав в своите искания за намаляването й

Цената на застраховката Гражданска отговорност ще блокира държавата по Коледа - 1
Снимка: Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на адвокат Стоян ЧАТАЛБАШЕВ

Преди седмица бяхме свидетели на масови протести в цялата страна на таксиметровия бранш. Бяха блокирани градове в цялата страна , беше блокирана магистрала „Тракия“. Поводът беше драстичното увеличение на цената на застраховка „Гражданска отговорност“ на таксиметровите автомобили.

Вчера, 2 ноември, представители на същия таксиметров бранш заплашиха, че след 15 декември, ако не бъдат взети адекватни мерки от държавата относно това драстично увеличение на цената на застраховката, ще блокират цялата държава, включително и по коледните и новогодишни празници.

Считам, че няма никакво основание за по скъпа застраховка Гражданска отговорност за таксиметровите автомобили.

Първо - не е ясно въз основа на какви критерии и откъде се извличат данните, че таксиметровите автомобили са такива с голям брой щети и оттам се завишава цената на застраховката им Гражданска отговорност. Досега в публичното пространство такава официална информация, ако не броим интервю на председателя на Асоциацията на българските застрахователи /АБЗ/ и съобщение на сайта на АБЗ няма.

Затова не е допустимо по този начин без конкретна информация за броя и размера на щетите, причинени от таксиметрови автомобили и без предварително обсъждане да се вдигат цените на застраховката така драстично.

Според мен цената на застраховка ГО за таксиметров автомобил не би трябвало да се различава като цена от застраховката на един нормален автомобил. Но винаги ще се спекулира с цените на застраховката ГО, на отделни групи професии или дейности докато застраховката се прави на съответното МПС , а не на водача. По този начин винаги ще има основание да се вдига цената на определена група като тази на таксиметровите автомобили или на товарните автомобили или някоя подобна група автомобили. Когато застраховката ГО започне да се прави на съответния водач тогава всичко ще си дойде на мястото.

Както и преди съм писал, че не може да се застрахова отговорност на вещ. Застрахова се отговорност на този , който управлява веща защото неговите действия или бездействия водят до допускане или недопускане на ПТП , а оттам и заплащане на застрахователни обезщетения. Възприемайки този подход да се застрахова съответното МПС и да има завишение за съответното МПС в момента сме изправено пред парадокса един човек като водач на таксиметров автомобил да заплати 3000 лв застраховка ГО , а като собственик на лично МПС да заплати 300 лв застраховка. Това е меко казано несправедливо и може ясно да оприличи неправилния подход при сключване на застраховката ГО.

Когато започне да се застрахова отговорността на съответния водач , всеки застрахован ще може да управлява даже и 5 автомобила с една единствена застраховка- тази личната му застраховка, без да е необходимо да заплаща за 5 лични или служебни автомобили отделна застраховка.

Това напълно отговаря на духа на системата бонус-малус, която отдавна следваше да е приета. Това защитава и интересите на отделния водач на таксиметров автомобил или товарен автомобил, както и на собствениците на търговските дружества развиваща таксиметрова или транспортна дейност.

Защо аз като дисциплиниран водач на таксиметров автомобил трябва да плащам повече заради това че някой недисциплиниран колега е допуснал нарушение довело до щети за застрахователя. Или с какво е виновен собственика на една транспортна или таксиметрова фирма, че някой негов служител е допуснал нарушение, и не е спазил закона за движение по пътищата, това е довело до щети за застрахователя и съответно следващата година трябва да плаща завишена премия.

Трябва да се завиши застраховката на конкретния водач нарушител и ако той не е в състояние да си заплати застраховката поради голямата и цена ще следва да смени професията и вече да не е водач на таксиметров или товарен автомобил. Това ще доведе и до намаляване броя на ПТП , защото недисциплинираните водачи ще спрат да управляват МПС по икономически причини.

Но това едва ли ще бъде допуснато от застрахователните компании защото в момента ако една фирма за таксиметров превоз или за товарни превози притежава 100 МПС ще завишат цената и на 100 автомобила, а в случая когато застраховката се прави на конкретния водач ще завишат застраховката само на едно лице.

Според мен трябва да се инициират законодателни промени и застраховка ГО да се прави на съответния водач на МПС, а не на автомобил. Само по този начин ще може да има ясни критерии за определяне на цената на застраховка ГО и да се избегнат подобни необосновани завишения.

Следва да се обърне сериозно внимание на този проблем защото става въпрос за задължителна застраховка, която водач на МПС няма възможност за избор дали да я направи или не и цената и не може да се определя по неясни критерии и без икономическа обосновка дали цената и е завишена или не. Задължителността на една застраховка не следва да се използва за извличане на свръхпечалби на гърба на потребителите на застрахователни услуги.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ВИС-2

    4 7 Отговор
    Евала на Жоро Илиев!

    Коментиран от #3

  • 2 роте

    17 0 Отговор
    С КАКВО СА ПО-РАЗЛИЧНИ КУРИЕРСКИТЕ АВТОМОБИЛИ И ТЕЗИ ЗА ДОСТАВКА НА ХРАНА?Куриерите имат 10 пъти повече курсове от таксиметров автомобил.

    Коментиран от #5

  • 3 ВИС-2

    5 2 Отговор

    До коментар #1 от "ВИС-2":

    Всички коли да бъде застраховани сигурно!
  • 4 "БАКШИШ" - нова партия

    7 0 Отговор
    Която ще вземе властта през 2025г.

    Коментиран от #6

  • 5 ВИС-2

    1 3 Отговор

    До коментар #2 от "роте":

    Утре да занесеш пааааарите в главния офис на ВИС-2!
  • 6 ВИС-2

    3 3 Отговор

    До коментар #4 от ""БАКШИШ" - нова партия":

    ВИС-2! Васко Илиев завинаги от нас!
  • 7 мдаа

    10 1 Отговор
    Застрахователите са рекетьори. Дори да не караш колата пак искат да им плащаш. Вкарайте всички такси в цената на горивото като процент. Колкото повече караш - повече плащаш.
  • 8 хаджи колев

    9 1 Отговор
    Да ама куриерските и големите фирми за доставка на храна не ги закачат заради лоби в парламента и цакане на кешовица.Знаем кой ги държи.
  • 9 ВИС-2

    4 0 Отговор
    ВИС-2. Застрахователни лъвчета! 🦁🦁🦁
  • 10 Лазо

    2 0 Отговор
    Подкрепям. И трябва да се сложи край на зависимостта от кубатура - мощност на двигателя. И на повишените цени и за фирмените автомобили.
  • 11 👉ЗА ДА ТРЪГНЕ МАЙКА БЪЛГАРИЯ НАПРЕД 👇

    8 0 Отговор
    МНОГО ИМА ЗА РАЗТРЕЛЛ ВЪВ МАЙКА БЪЛГАРИЯ МНОГО СА

    Коментиран от #16

  • 12 САТЪРА НА ХАНА

    5 0 Отговор
    Държавата на мафията
  • 13 Ддд

    4 0 Отговор
    Застрахователите решиха да си раздадат много милионни бонуси, но този парашут няма да им се отвори!
  • 14 Перо

    4 0 Отговор
    Таксиджийте са прави! По света размера на застраховката не е на колата, а на собственика или наемателя на колата и ежегодно се определя от застраховстеля, според извършените нарушения и ПТП, по негова вина, както и състоянието на колата! Това е абсолютен рекет на застрахователния картел с едновременното многократно вдигане на гражданската отговорност за всички таксиметрови шофьори, независимо от застрахователните критерии в ЕС!
  • 15 2774

    1 0 Отговор
    Справедливо е хората със скъпи коли да плащат доста по-висока гражданска отговорност, не е все едно "един мигач" на голф или един на бмвХ7
  • 16 8438

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "👉ЗА ДА ТРЪГНЕ МАЙКА БЪЛГАРИЯ НАПРЕД 👇":

    около 10 к са за начало, ако хората (които не са част от първите и не са просто биологичен материял) 1 час е да направите няколко анализа, и това ще стане ясно, но проблемът, е че тези хора са много малко, дано не стигнем до 90-те в Юго-Славия
  • 17 Сатана Z

    1 0 Отговор
    Бакшишите са вредни за обществото.Особено тия в София ,които са собственост на Шиши в компанията му Yellow