Защо мобилни лаборатории на агенцията за пътна безопасност, струващи 2,5 млн. лева, още не се използват? (СНИМКИ)

8 Май, 2025 09:13 4 836 41

  • мобилни-
  • лаборатории-
  • пътна-
  • безопасност-
  • автомобили-
  • застраховка-
  • обществена поръчка

Обществената поръчка е изпълнена, но...

Защо мобилни лаборатории на агенцията за пътна безопасност, струващи 2,5 млн. лева, още не се използват? (СНИМКИ) - 1
Снимка: Факти.бг
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Кога ще видим двете мобилни лаборатории за изследване на пътищата у нас, собственост на Държавната агенцията „Безопасно движение по пътищата“ (ДАБДП) и струващи 2,5 млн. лева, в действие? Някак е странно да имаш модерни мобилни лаборатории, а да не ги използваш заради… липсваща застраховка?

За какво става въпрос
Става въпрос за организирана обществена поръчка от 2023 година за близо 2,5 млн. лева. В поръчката е заложено от ДАБДП доставката на 2 броя специализирано оборудване (мобилна лаборатория), както и извършване на обучение на служители на ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ.

Цената
За изпълнението на предмета на Договора, ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ (ДАБДП) се задължава да заплати на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ (фирма – името на фирата го има на страницата на ДАБДП, където се обявяват обществените поръчки, но в случая фирмата е изпълнила договора си, така че тя не е предмет на материала) обща цена в размер на 2 083 225,84 без включен ДДС, съответно 2 499 871,01 с включен ДДС. Това е съгласно Ценовото предложение на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ. Като в цената ИЗПЪЛНИТЕЛЯ се задължава да достави специализирано оборудване (мобилна лаборатория) с регистрацията му в КАТ. Става въпрос за превозно средство марка …., модел Multivan Life (б.р. – цената на един такъв ван в дистрибутора на марката в България струва около 100 000 лева с ДДС) в размер на 1 507 038,65 без включен ДДС (б.р.-цена с оборудването), съответно 1 808 446,38 с включен ДДС.


Цената за доставка на специализирано оборудване (мобилна лаборатория) №2, предмет на Договора, същата марка и модел, е в размер на 576 187,19 лева без включен ДДС, съответно 691 424,63 лева с включен ДДС (б.р. - с оборудването).

Посочените цени са крайни и включват всички разходи и възнаграждения на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ за изпълнение на предмета на договора, както но не само: разходите за придобиване, съответно прехвърляне на правото на собственост върху превозните средства и оборудването, за доставката и транспортирането им до мястото на изпълнение, за заплащане на продуктова такса (екотакса), за провеждането на първоначално обучение за обследване на пътната инфраструктура на 10 служители на ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ, разходите за отстраняване от ИЗПЪЛНИТЕЛЯ на всички технически неизправности и повреди, възникнали не по вина на ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ и покрити от гаранционните условия и гаранционната отговорност на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ, както и разходите, свързани с регистрация на автомобилите в КАТ и ЗАСТРАХОВАНЕТО ИМ ЗА СРОК ОТ 12 МЕСЕЦА.

Предметът на настоящия Договор, включително посочените цени, не включват извършването от ИЗПЪЛНИТЕЛЯ на разходи за периодично сервизно обслужване на превозно средство по време на гаранционния срок, които са за сметка на и се организират от ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ и т.н.

ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ заплаща 100 % (сто процента) на цената 5 (пет) дни след подписване на протокола за регистрация в КАТ, при положение че специализираното оборудване (мобилните лаборатории) е предадено с Приемо-предавателния протокол.

В самата обществена поръчка нещата са договорени, изпълнени и платени. Но има една малка подробност. Двата автомобила НЕ СЕ ИЗПОЛЗВАТ ОЩЕ?

Какво представляват мобилните лаборатории
Най-общо казано, това са два мултивана, които са оборудвани със специализирана техника, с която може да се мери ширина на пътя, маркировка, наклони, износване на асфалта и т.н. Предвид случващото се по нашите пътища, имаме наистина голяма нужда от такива автомобили. Защото чрез тях следим износването на пътя, респективно се дават указания за подобрение на настилката, ремонт и т. н. Но… Към днешна дата двата автомобила НЕ СЕ ИЗПОЛЗВАТ. Това ни накара да изпратим въпроси до Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП). Ето и какви отговори получихме:
Въпрос: На коя дата двата автомобила са предадени на Държавна агенция „Безопасно движение на пътищата“, след като договорът по обществената поръчка е изпълнен?
Отговор: С подписването на приемо-предавателен протокол от 26.09.2024 г. приемане на изпълнението на доставка на 2 бр. специализирано оборудване (мобилна лаборатория) е приключило.
Въпрос: Използват ли се въпросните два автомобила за изследване на състоянието на пътищата?
Отговор: Целта за закупуване на мобилните лаборатории е за обследване на пътната инфраструктура чрез превозно средство, оборудвано с различни модули, чието предназначение е осъществяването на наблюдение (360˚) и обследване/инспекция на пътища и крайпътни площи, така че да се осигури надеждна, точна и навременна информация за характеристиките на обследвания обект.
Въпрос: Има ли достатъчно обучени служители на ДАБДП, за да работят с тях?
Отговор: В изпълнение на сключения договор за възлагане на обществената поръчка е проведено обучение на 10 служители на агенцията, които ще извършват обследване на пътната инфраструктура.
Въпрос: Ако се използват – колко пъти са използвани, на кои участъци, какво са установили? Ако не се използват – защо не се използват? Вярно ли е, че застрахователи не искат да застраховат двете мобилни лаборатории… Какъв е проблемът, защо не искат?
Отговор: Към настоящия момент мобилните лаборатории за обследване на пътната инфраструктура НЕ СА ИЗВЪРШВАЛИ ПРОВЕРКИ (б.р. – в първия отговор става ясно, че двете коли са получени на 29 септември 2024 година). Основните причини за това са две. На първо място, съгласно инструкциите за употреба на производителите на специализираното оборудване, техниката може да се използва при определени метеорологични условия, които ИЗКЛЮЧВАТ ЗИМНИЯ ПЕРИОД.
На следващо място, за безопасното използване на специализираното оборудване при извършването на проверки на пътната инфраструктура е необходимо СЪЩОТО ДА БЪДЕ ЗАСТРАХОВАНО СРЕЩУ СЪОТВЕТНИТЕ РИСКОВЕ ПРИ ДВИЖЕНИЕТО МУ ПО ПЪТИЩАТА, свързани с възможности за неговото повреждане или унищожаване. Такъв тип застраховка не е масов и разработен продукт, поради специфичните условия на работа, а именно по време на движение по пътя, поради местоположението на част от специализираното оборудване – извън превозното средство и поради неговата стойност.
Предстои сключването на застраховка на оборудването и безопасното му използване по пътищата.

От края на септември 2024-а до май 2025 година не може да се сключи застраховка на извънгабаритното оборудване на двата автомобила? Превозните средства са предадени на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) със застраховки Гражданска отговорност и автокаско, покриващи кражба и щети по превозните средства за срок от 12 месеца. Застраховката обхваща и специализираното оборудване. И тук възниква проблемът.

Като пояснение от ДАБДП ни отговориха следното: „Затрудненията, които имаме, са свързани със застраховането на специализираното оборудване, когато то е в движение.“

А защо това застраховане не е включено в договора, за да може двата автомобила вече да се използват… Ще продължим да си следим темата, за да видим кога двата автомобила ще излязат на пътя. Не че нещо, но струват 2,5 млн. лева.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 22 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Аналитична химия

    40 0 Отговор
    За да могат КАТериците да дерат до последно.
  • 2 Новичок

    48 5 Отговор
    Гарантирано от "герб" Пфу...

    Коментиран от #21

  • 3 Фен

    34 16 Отговор
    Още по-странно е, да имаш осигурено финансиране за пътища и магистрали, и да им спреш строежа, за да го подновиш след две - три години на двойна цена. Ама и Кики и Коки трябва да лапкат. А Ники, да пътува.
  • 4 Не разбирам

    52 0 Отговор
    защо задавате въпрси, на които отговора е ясен? Ами защото няма интерес да се използват. Защото ще покажат неща, които не са показаване (не че не ги знаем). Но както също добре знаем, дори и да се покажат, последствия няма да има. Малко шум в медиите, прокуратурта, ще се прави на недоразбрала, няма да се търси отговорност на изпълнителите - с една дума колективна БЕЗОТГОВОРНОСТ. Фрапиращото в цялата ситуация е.. че пак и пак и пак биват избиратни същите?!
  • 5 Само питам

    37 0 Отговор
    Защо сте платили напразно 2.5 милиона за подвижни лаборатории? И с просто око от километри се виждат дупките по пътищата. Даже в някои от тях има посадени дръвчета за да не пропадне някой автомобил.
  • 6 Мдааа

    44 0 Отговор
    Не се използват автомобилите защото ще установят, че у нас няма нито един път отговарящ на изискванията. Ще трябва да затворят цялата пътна мрежа.
  • 7 шам фъстък

    22 0 Отговор
    ЗАЩОТО Е БЪЛГАРСКА РАБОТА,ЗАТОВА!

    Коментиран от #22

  • 8 Кого още нема

    7 0 Отговор
    Пътища
  • 9 Щото още нема

    17 0 Отговор
    Пътища!
  • 10 Гост

    26 2 Отговор
    Защо държим такива мързеливи държавни служители,които умишлено не искат да работят с тези лаборатории,а най спокойно си спят по бюрата и чакат така до пенсионирането им?!
    Да се уволнят и да се назначат работливи хора!
    Срам и позор за бюрокрацията в държавните контролни органи!

    Коментиран от #30

  • 11 Баба Пена

    32 0 Отговор
    Тръгнат ли тия два автомобила ще се появят неудобни въпроси. Като например: Къде е една трета от асфалта? И ще трябва някой да отговаря.
  • 12 Е, вие

    25 0 Отговор
    какво си мислите, че само с полага на асфалт ли може да се краде !? Краде се като за световно и то на всички нива ! Куче влачи диря няма !
    Важното е крадеца да крещи - Дръжте крадеца !
    А, важно е елктората да лапа мухи ! 😀
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 КО РУ П

    14 0 Отговор
    Ц И Я!
  • 16 БЪЛГАРИЯ СЪВЕЦКА Е МЪРША

    3 9 Отговор
    С ДЖАВЕЛИНО ЩЕ Я СКЪРША
  • 17 Пазим сди Ги !

    13 0 Отговор
    Пазим сди Ги !

    За да са Нови !

    Нали парите от Сделката са в Джоба ни !

    Това е Важното !
  • 18 Тази държава трябва да бъде

    9 3 Отговор
    Превзета и подчинена от чужда армия

    Коментиран от #34

  • 19 Нема по жалка държава

    16 3 Отговор
    От България
  • 20 Кико

    19 0 Отговор
    След такъв отговор във всяка нормална държава биха пратили ръководството на ДАБДП на трудовата борса.
    У нас гледаме и се почесваме.
    А заплатите си текат....
  • 21 мда

    12 0 Отговор

    До коментар #2 от "Новичок":

    Всичко им е бутафорно. Като тях самите...
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 факуса

    9 1 Отговор
    ха ха да позная пак е купено при ту тууу,и електонно правителство едни пари се откраднаха,за терминал контейнерен пак откраднаха,те така си карат крадейки,гвоздеят остана ефката негодна но за америка партида изгодна
  • 24 Българин

    13 0 Отговор
    Лабораторията не се ползва, защото ако се правят реални проверки, всички основни пътища в България трябва да се затворят.
  • 25 Жалки продажни гербеpacти

    10 1 Отговор
    За да не лъсме колко асфалтополагащата фирма ГЕРБ е откраднала.
    Няма нито един път построен по времето на ГЕРБ, който да не е накъдрен поне 2-3 бала.
    Сега ударно въвеждат по училищата руската пропаганда, като министъра им нагло лъже, че МОН не участва в разпространяването на руската пропаганда през хибридните им гнезда, наименувани благозвучно с "Вуски информационен център"
  • 26 коментатор

    5 0 Отговор
    Куче влачи самолет .
  • 27 Какви пътища

    7 0 Отговор
    да изследват като ние почти нямаме пътища. Имаме части от пътища.
  • 28 БЪЛГАРИЯ ДЪРЖАВА НА БО К Л УЦИ

    8 1 Отговор
    44ТА СЪЗДАДЕНА ЗА ДА Я Е Б Ъ Т РУСКИТЕ БО К Л У Ц И
  • 29 Ако ще сме под руско робство отново

    7 2 Отговор
    По добре да се самоубием групово като народ
  • 30 Да назначим

    4 1 Отговор

    До коментар #10 от "Гост":

    Ама от нашите няма работещи хора всички са калпазани ,но скъпо платени
  • 31 Ами да

    4 0 Отговор
    Е, и кой взе парите!?
  • 32 ШЕФА

    8 0 Отговор
    Този въпрос в Стани богат ще е за 2 лева.Отговора е че престъпниците Буда,Шиши и Касичката няма да могат да крадат както откраднаха от всички пътища и за това всеки ден има катастрофи.
  • 33 ц5кркр

    4 0 Отговор
    защото са основни 2 милиона от подвижните лаборатории. а ако започнат да взимат проби ще лъснат липси за милиарди и нискокачествени изпълнения тип комуфлаж
  • 34 Съгласна

    1 2 Отговор

    До коментар #18 от "Тази държава трябва да бъде":

    Нека няма нищо общо със ссср , няма по-разрушително нещо от бившата по-горе и настояща Русия, където човекът няма никакво змачение….
  • 35 Сзо

    3 0 Отговор
    То не е нужна мобилна лаборатория за да видим че нашите пътища, вкл магистралите за нищо не стават
  • 36 Тома

    5 0 Отговор
    А бе вие луди ли сте да ги пускате да мерят каза чекмеджан
  • 37 Циник

    2 0 Отговор
    Парите са усвоени, какво още искате. Я марш да си плащате глобите.
  • 38 Глав

    4 0 Отговор
    Една от първите магистрали бе построена по времето на И.Костов.Пътувайте до Плевен и вижте как не е мръднала толкова години.После минете до Перник,северната теангента и пр.магистралите на Бойчето и направете разликата.
  • 39 Бездействат

    2 0 Отговор
    защото резултатите от всичките им проби и изследвания на който и да е път в България ще са за прокуратурата...та даже и такава "либерална" като българската...
  • 40 Курдо Колянов

    4 0 Отговор
    Ама как защо ?! Защото проектите за мно-о-о-о-го пари не си предприемат заради това , за което са предназначени , а заради многото пари !!! Примери в милата ни татковина ,коркото искаш : солари , детски площадки , пътища ,т.нар реновиране (на каквото и да било),машини ,структурни проекти , ландшафни проекти ,"организационни" проекти и т.н. и т.н. ... Всичко от което ще паднат пари се котира ,крайният физически резултат никого не интересува ...
  • 41 Сметки

    1 0 Отговор
    Ако наистина двата вана струват по 100 х.лв, а са продадени за 1 808 446,38 лв, то защо прокуратура не разследва случая?
    Европейската прокуратура създаде специално такава служба на Кьовеши за разследва на злоупотреби с евро средства. Обаче нашата прокуратура не се интересува от злоупотреби с български средства! Политиците ни същото не се интересуват от това, но много им е важно, кой да оглави неработещата прокуратура...
    А иначе, всички имат имунитет.

    Ако написаното в статията е истина, то имаме злоупотреба (кражба, корупция) в особено големи размери (над 1 млн лв), а който знае или е свидетел на престъпление и го прикрива, става съучастник.

    Журналистите трябва да не се ограничават в писането на материали по сайтовете, а активно да подават всички известни им случаи в прокуратура. После да пишат и за резултатите на съдебната ни система.

    Без активно и непримиримо към корупцията общество, от гражданите, журналистите и честните служители, няма да се оправим.
    Кучето лае, керванът си върви...