Ивелин Кичуков пред ФАКТИ: Време е България да стане целогодишна дестинация с висока стойност и устойчив модел

6 Август, 2025 09:07 4 778 36

  • ивелин-
  • кичуков-
  • туризъм-
  • спа-
  • българия-
  • гърция-
  • турция

В туризма страната ни има нужда от работещи хора, не от административни пречки, казва той

Ивелин Кичуков пред ФАКТИ: Време е България да стане целогодишна дестинация с висока стойност и устойчив модел - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В разгара на лятото сме, но ще бъде ли силен туристическият сезон. Пред ФАКТИ говори Ивелин Кичуков, председател на Българската асоциация по туризъм.

- Г-н Кичуков, как върви летният сезон, който е в разгара си? Пълни ли са българските хотели?
- Сезонът показва ясна двуполюсност – има локации с много добри резултати, но и такива, където проблемите са системни. Южното Черноморие – Приморско, Созопол, Лозенец, отчита стабилно търсене, особено в частта, където се залага на събитийност, семейни пакети и културна добавена стойност.
Но други райони изостават и то най-вече поради недостатъчна транспортна достъпност, липса на нови форми на реклама и слаба връзка между туристическия продукт и съвременните очаквания. Именно затова в последната Национална стратегия за туризма, която представих, подчертавам: транспортът и свързаността са не просто логистика – те са инструмент за насърчаване на пътуванията и престоя.

- От години се говори за недостиг на кадри. Какво е положението през този сезон?
- Това не е временен недостиг – това е хронична липса на системен подход към човешките ресурси в туризма. И го казвам с отговорност, защото без хора - няма услуга, а без услуга - няма туризъм.
Затова предложихме конкретни решения:
-- сезонни работни визи за граждани на Турция, Молдова и Грузия;
-- онлайн платформа за заявки и проследяване на персонал, както е в Румъния;
-- данъчни стимули за хотелиери, които инвестират в езиково обучение и адаптация на чуждестранни кадри;
-- двугодишно разрешение за работа за ключови позиции – главни готвачи, управители, аниматори.

В туризма България има нужда от работещи хора, не от административни пречки.

- България е вече в Шенген по въздух и вода, а еврото наближава. Това какво значение има за туризма?
- Това е силен сигнал за стабилност и предсказуемост. Шенген по въздух улеснява достъпа – особено важен за пазари като Израел, Германия, Австрия. Еврозоната ще направи разплащанията по-лесни, ще засили инвестиционния интерес и ще ни даде възможност да участваме в по-мащабни „B2B“ схеми за сътрудничество с европейски туроператори.

Но, както ясно посочвам в Стратегията до 2030 г., това не е автоматична печалба.

Трябва да предложим продукт, който е дигитализиран, иновативен и базиран на интегрирано преживяване – здравен туризъм, култура, гастрономия, активен отдих.

- Въпреки всичко, много българи предпочитат Гърция. Какво може да предложим ние?
- Гърция има какво да покаже, но цената на преживяването там вече често надвишава очакванията – задължителна консумация, скъп паркинг, платен достъп до плажове.

Това прави България все по-привлекателна – не само като по-достъпна, но и като по-свободна и човешка дестинация.

Убеден съм, че България може да предложи балансирано преживяване – природа, храна, култура и спокойствие, особено когато залагаме на интегрирани продукти като „море + здраве“, „СПА + вино“, „голф + култура“. Това е пътят – не да имитираме Гърция, а да надградим собственото си ДНК.

- Колко конкурентно е българското Черноморие през този сезон?
- Черноморието ни има сериозен потенциал, но трябва да спрем да разчитаме само на „слънце и плаж“. В Националната стратегия съм заложил ясно, че се нуждаем от нов модел на предлагане – „Черноморие 4 сезона“, с акцент върху калолечение, събитийност, културни турове и дигитални преживявания.
Проблемът не е в ресурсите – а в липсата на свързване между тях. Затова създадохме идеята за клъстери – като „Черноморски здравен хъб“ – Поморие, Бургас, Варна – който да комбинира море, СПА, култура и гастрономия. Това е начинът да задържим туристите над 5 дни и да увеличим приходите на турист, а не само бройката на туристите.

- Как ни възприемат чуждестранните туристи по отношение на съотношението цена–качество?
- В момента България е на челни позиции в Европа по съотношение цена-качество, особено в семейния и СПА туризъм. Но това не може да е единствената ни опорна точка.

Качеството вече не е само хотел и храна.

Туристът иска среда, дигитален достъп, естетика, безопасност, лично отношение. Няма как да постигнем това без дигитализация и реална обратна връзка. В Стратегията предлагам въвеждане на национална система за мониторинг на удовлетвореността, базирана на QR кодове и приложения, достъпни на основните езици.

- Къде и как се рекламира България? Чува ли се гласът ни на международната сцена?
- Рекламата ни е реактивна, не стратегическа. Докато Гърция, Албания и дори Румъния провеждат TikTok кампании, инфлуенсър турове и видеа в YouTube, България все още не използва европейското финансиране за дигитален маркетинг.

Предложих създаването на специален отдел по европейско финансиране и маркетинг към Министерството на туризма, който да разработва проекти по програми като Single Market, Creative Europe, Interreg Black Sea и Digital Europe.

Конкретен пример: проектът „Bulgaria All Seasons Digital“ с бюджет от 5 млн. евро – за инфлуенсър турове, виртуални турове и мащабна видеореклама.
Имаме право да се гордеем с това, което предлагаме. Но трябва и да го разказваме модерно, целенасочено и на правилната аудитория.
Като председател на Българската асоциация по туризъм (БАТ) и автор на Националната туристическа стратегия до 2030 г. вярвам, че България има всички условия да се превърне в регионален лидер в устойчивия, здравен и културен туризъм.
Това обаче ще стане само ако:
-- излезем от сезонния модел и изградим целогодишни продукти
-- заложим на иновации, кадри и съвременна реклама
-- свържем бизнеса, държавата и образованието в обща мисия

Не ни липсват идеи – липсва координирано действие. Но съм оптимист, защото виждам все повече хора, готови да работят за истинската трансформация на българския туризъм.


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 11 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Хан Ауспух

    12 2 Отговор
    къф е тоя гHycceнн neeepacc?
  • 3 Ооооох,

    17 2 Отговор
    Кой те измисли и тебе бе? Циркови номера да разиграваш, туризмът си остава сезонно явление!
  • 4 Хан Ауспух

    7 2 Отговор
    къф е тоя гHycceнн neeepacc?
  • 5 бушприт

    14 2 Отговор
    Избръсни се и си сложи вратовръзка,бре човеко!
  • 6 Данко Харсъзина

    16 2 Отговор
    Този е толкова далеч от туризма, колкото тротинетка от кросов мотор. Ако хотела ти е мръсен, обслужването лошо, персонала не получава прилични заплати, нямаш паркинг и прочие, всички неща, които е изговорил, нямат никакъв смисъл.

    Коментиран от #15

  • 7 ИВАН

    10 1 Отговор
    Даа, нека да идват туристите, да ни гледат изпепелените или изсечени гори, явно ще са същата категория туристи, като сегашните.
  • 8 Za мнооогоя лева

    14 1 Отговор
    Илиян ТИ си Фантазьор човече.Бъгария НЯМА как да стане ЦЕКОгодишна турист дестинация липсва климат
    БГ НЕ Тайланд,Бали или Малдивите НЕ и Дубай
    Туризма е за ПРОСТИ хора но се прави от хора с мнооого АКЪЛ какъвто във БГто липсва .Нискочели СИК и ВИС2 мутри и техните ДС началници са далеееч от мисленето на 1 Арабски МЪДЪР шейх
  • 9 Някой

    14 1 Отговор
    Туризма в България умря! Няма го, няма и да го има. Българина се научи, че в съседна Гърция хем е по-хубаво, хем е и по-евтино. Затова плажовете в северна Гърция са пълни предимно с българи.
    Местните мутри, наричащи се "бизнесмени", да затварят. Никой няма да плаче за тях.
  • 10 Ивелин Михайлов

    9 0 Отговор
    Ми като за начало спрете да унищожавате културните обекти
  • 11 Българин

    11 0 Отговор
    Първо изчистете морето, научете персонала как да се държи човешки с хората и тогава
  • 12 Опааа

    7 1 Отговор
    Глупости!
  • 13 Хотелиер

    4 11 Отговор
    България е в пъти по-добра от Гърция и Турция. Никакъв толеранс към безродниците, които до сега ходеха там, а като им вдигнаха цените пълзят по корем обратно в нашите курорти

    Коментиран от #16

  • 14 Мамин пилю

    8 1 Отговор
    Хотелиерската и ресторантьорска мафии, които укриват пари по всякакъв начин и подхвърлят ниски заплати са свърталище за сивите пари! И никой не смее да предприеме нещо! В България трябва да се привлекат производства от световен мащаб, не глупавите Тошковци да гонят хората за 500 евро извън държавата.

    Коментиран от #27

  • 15 Барчовски

    6 1 Отговор

    До коментар #6 от "Данко Харсъзина":

    Е ти описа 99.9% от хотелите в България, хаха. На чужденците не им дреме за тия неща. Виж само в слънчев бряг каква мизерия е в това отношение
  • 16 Хотелиерче диво и крадливо

    8 0 Отговор

    До коментар #13 от "Хотелиер":

    Колко пари си укрил и колко си ощетил и държава и служители? Колко??? За да си купувате апартаменти по света? Така се управлява и държавата, като един долнопробен хотел, защото са глупави и толкова си могат.
  • 17 Мале.мале

    7 1 Отговор
    Събитийност???!!!мисирийна простотийност
  • 18 Време е България да стане

    10 2 Отговор
    целогодишна дестинация с висока стойност и устойчив модел
    на бръмбари и калинки и парашутисти от ес държавните службици
    за да поохранят гладните хотелиери през зимата докато дундуркат украинките
    на държавна издръжка
  • 19 ясно парици да прилапне мушмула от ес

    9 1 Отговор
    Предложих създаването на специален отдел по европейско финансиране
  • 20 Абе вие не резбрахте ли че

    7 1 Отговор
    В бегето и безплатно да е няма да стъпя там на море
  • 21 Психодинспансер

    7 1 Отговор
    Поредният идиот в държавата!Докато ги има,така ще бъде!
  • 22 бегоновоз

    5 1 Отговор
    Да залееме с още бетон.
  • 23 Силиций

    4 1 Отговор
    Време е г-н Кичуков да си извади палеца на левия крак от контакта и да се събуди и да се огледа какво вижда след 35 години сън ? Добри намерения и "видими резултати"
  • 24 ааааа

    4 1 Отговор
    Никакви пари за БГ мутрите.
    Да умрат от глад дано.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Манчо

    3 1 Отговор
    Туризъм тук може да развие единствено друг народ.С този,днешния,не се получава.
  • 27 Юрталан

    2 1 Отговор

    До коментар #14 от "Мамин пилю":

    То добре,но кой ще работи?Младежите са полуграмотни.Редица чужди фирми си изнесоха производствата в Румъния.От това държава не става и няма да се получи.
  • 28 Помийна яма

    4 1 Отговор
    С висока стойност и устойчив модел...хмм...
  • 29 Лъже естествено

    6 2 Отговор
    Приморско, Созопол, Лозенец НЕ отчитат никакво стабилно търсене. Дрънка глупости. Месец и нещо сезон и точка.
  • 30 Заведох ви в сърцето на Европа

    3 1 Отговор
    " Господ казал Ту-тууу“: ...... ще минирам фланга на НАТЮ! Албена, Дружба, Приморско, Слънчев бряг, Добруджа........Ту-тууу....
  • 31 Точно пък "фланга на НАТЮ"

    3 1 Отговор
    да стане целогодишна дестинация с висока стойност и устойчив модел няма как да се получи. Нон сенс е
  • 32 604

    1 1 Отговор
    Освен синганория целогодишно...друго няма да стане шот сте крадливо племе не до клатено.
  • 33 Джони

    2 1 Отговор
    В Гърция имаш задължителна консумация, но това е цената на чадър с два шазлонга. Колко е цената в БГ средно на чадър с два шазлонга плюс консумация( 2 кафета, 2 води, пица и сок-€25-30).
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Крис

    0 0 Отговор
    Пълни пясъци с угарки от цигари,парчета от пластмаса,по крайщата струпани железа от стари чадъри и стари шезлонги .Бараки с маси върху пясъка и около тях пълно с боклуци.Без крайморски алей да виждаш лунната пътека,а виждаш гърба на хотели и препълнени кофи с боклук.А където ги има с бараки а зад бараките на пясъка боклуци.Мога да изпратя снимки.
    Е затова,няма да имате целогодишен туризъм!
  • 36 България

    0 0 Отговор
    Инвеститори обрани ,а ликвидатори доволни