Автомобилната империя на г-н Ли или как ни завладяват китайците

3 Септември, 2018 13:03
19 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 11586
Автор: Радослав Славчев

Чували ли сте за китайските автомобили Geely? Сега ще ви разкажем за империята на един китаец, който методично и поетапно завладява европейските и световни автомобилни пазари. Става дума за г-н Ли Шуфу, който през 1986-а, на 23 години, основава фабрика за производство на хладилници. Бизнесът потръгва добре и след няколко години г-н Ли решава да инвестира в мототехника. Започва производство на скутери и мотопеди за китайския пазар и през 1997-а компанията му Geely се превръща в основен производител на мотопеди в Поднебесната държава. Постепенно се стига и до производството на автомобил. Първият такъв се появява през 1998 година и прилича на Mercedes.

Следва стандартният период на производство на некачествени и евтини автомобили, които обаче носят огромни печалби на г-н Ли. През 2014-а продажбите на автомобили с марката Geely достигат 1.25 млн за година, а ръстът им се изчислява на над 60%. Това превръща Geely в една от най-бързо развиващите се компании в отрасъла. В момента марката е в тройката най-популярни в Китай, като пред нея са само VW и Honda. До този растеж обаче Ли стига по друг път. Той не прави съвместно дружество с някоя известна автомобилна компания, както правят останалите китайски автомобилни фирми, а решава да инвестира в различни компании от бранша.

Така от една страна придобива технологии, а от друга печалбата му се увеличава. През 2009-а купува австралийският производител на автоматични трансмисии DSI за $40 млн., а година по-късно се случва едно знаково събитие. Zhejiang Geely Holding Group купува от Ford компанията Volvo, като сумата за сделката е почти два милиарда долара, което се оказва много, дори и за г-н Ли. По това време Ли решава да сключи брак по сметка, като се жени за сестрата на съпругата на Си Дзинпин - настоящ председател на КНР. Говори се, че сделката с Ford става и с поддръжката на китайското правителство. Г-н Ли излиза доста далновиден и не се намесва в работата на шведските специалисти.

Той осигурява инвестиции, а шведите правят коли. Така продажбите на колите с марка Volvo се увеличават драстично - от 373 000 през 2010-а до почти 600 000 през 2017-а. Идеята е чрез новите технологии от Volvo, марката Geely да се намести на пазарите в Европа. И инвазията започва с младежката марка Lync&Co, моделите на която са проектирани в Швеция в нов инженерен център CEVT (China Euro Vehicle Technology). Междувременно, през 2013 холдингът Geely става пълноценен собственик на компанията Manganese Bronze, занимаваща се с производството на легендарните лондонски таксита London Taxi International.

Следват $300 млн инвестиции и производството на хибридно такси TX, което се прави с възли и агрегати от Volvo в новия завод на концерна в Ковънтри. Компанията е преименувана на London Electric Vehicle Company и освен таксита се предвижда и пускането на цяла серия от "цивилни" електромобили за Европа. Паралелно с това г-н Ли пуска съвместно с Kandi и каршеринг сервиз. Инвазията на Шифу не спира до тук. Миналата година той придобива 49,9% от акциите на Proton, както и контролният пакет за марката Lotus. Ли инвестира и в подмарката на Volvo, наречена Polestar, която има за цел да прави автомобилите на бъдещето - електромобили и хибриди.

Миналата година Geely купува и стартъп компанията Terrafugia, която се занимава с разработката на летящи коли, както и 8.2% от групата Volvo AB - най-големият производител на камиони и автобуси, владеещ Renault Trucks, Mack и няколко автобусни марки. И ако ви се струва, че 8.2% от акциите за $3.3 млрд. е много висока цена, то дръжте се здраво. Инвазията на г-н Ли продължава. В началото на тази година Ли Шуфу купи 9.7% от акциите на концерна Daimler AG за… $9 млрд! Така бившият производител на хладилници продължава да гради една от най-големите автомобилни империи в света и паралено с това да завладява основна част от икономиката на Европа.