ФАКТИ.БГ

Как един китайски производител на електромобили стана по-скъп от General Motors

А основателят на компанията Лий Бин прави амбициозни планове да „настигне или дори да задмине Tesla“

Публикувана: 30 Ноември, 2020 14:45
11 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 5018
Как един китайски производител на електромобили стана по-скъп от General Motors
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.5 от 13 гласа.

Фактът, че компанията NIO, основана от Лий Бин, се оказа с почти 2 милиарда долара по-скъпа от най-големия американски автомобилен гигант, е много любопитен. Китайската компания е произвела по-малко от 64 000 автомобила през цялата си история. Първата ѝ суперкола е пусната в продажба през 2016 г., последвана от три модела SUV-та. А General Motors само през миналата година произвежда 2.9 милиона леки и товарни автомобили.

Как Лий стана милионер?

По ирония на съдбата в селото, където е роден Ли, не само че не е имало нито една кола, а дори днес там няма електричество . Ли е роден на 9 август 1974 г. в провинция Анхуей. Тази, в която се намират Жълтите планини и която вдъхнови създателите на филма „Аватар“.

Израства в млечна ферма в село Оулин. Когато момчето е на седем години, семейството започна да пести пари за образованието му, за да не му се налага да извива опашките на кравите през целия си живот - почти буквално. След като Лий израства и учи математика, той е назначен да води сметките на фермата.

Как един китайски производител на електромобили стана по-скъп от General Motors

Със спестените пари Ли заминава да учи социология в Пекинския университет. Момчето от провинцията има амбиции, но мечтае за кариера на държавен служител. Лий става заместник-ръководител на курса и се включва в обществените му дейности.

Убеждава съучениците си за пътуване до Великата китайска стена, да се съберат след училище, за да поставят пиеса... Всичко вече се обръща с главата на долу от болестта

Лий е приет в болницата, където преседява повече от месец и когато е изписан, той вече е... друг ученик

Кариерата на Лий като социолог вече не му изглежда толкова завидна и той се заема с друг план - да овладее нови професии. Учи едновременно право и програмиране и става единственият техник в класа си.

И двете професии се оказват полезни за стартиране и легализиране на т.нар. стартъп. В Китай по това време започва интернет бум. И през 1996 г. 21-годишният Ли е съосновател на уеб хостинг Пекинско антарктическо технологично развитие.

В продължение на четири години той помага на други компании да изграждат и поддържат уебсайтовете си. И през 2000 г. решава да отвори собствен бизнес. Намира партньори и основа BitAuto

Първоначално това е интернет платформа, чрез която дилърите предлагат автомобили на потенциални клиенти, а тези за абонамент получават достъп до информация за цени и отстъпки, рецензии и ревюта на собствениците на автомобилите и т.н.

С течение на времето сайтът започва да разработва и провежда рекламни кампании за търговци на автомобили не само на собствени ресурси, но и в други медии. До 2010 г., когато BitAuto стартира своето IPO на Нюйоркската фондова борса.

Първоначалното публично предлагане на акции става на база от оценката на цялата компания $ 454 млн., А сега капитализацията ѝ надхвърля $ 1 млрд. През 2014 г. BitAuto се захваща с друга дейност - заеми за автомобили. Но това се случва вече без Лий, който продава дела си в компанията през 2013 година.

Той инвестира приходите в четири дузини компании, почти всички от които са свързани с автомобилната индустрия или транспортния сектор

Най-му потръгва обаче с марката NIO. Тя е основана от Лий Бин, известен още като Уилям Лий, псевдоним, който той използва, за да комуникира със западните си бизнес партньори и бързо добива световна известност.

Заради нея Лий е наричан е кръстник на китайската индустрия за електрически превозни средства. Той е първият сред китайските конкуренти в сектора, който изкарва компанията си на Нюйоркската фондова борса.

А сега състоянието му, според Forbes, се оценява на 6.7 милиарда долара. А основателят на компанията Ли Бин прави амбициозни планове да „настигне или дори да задмине Tesla“

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.5 от 13 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
1
Този коментар е премахнат от модератор.
сектант пътна
2 Отговор
до момента 3 бмв-та и 1 мерцедес в канавките към алеко - този сезон ще е добър изхабих половин резервоар на репартрака

Коментиран от #6


Оценка:
-7 +17

един от многото
3 Отговор

До коментар #1 от "Бяла сила":


Много по човешка физиономия има от колкото Веселин Марешки!

Оценка:
-2 +29

321
4 Отговор
Ето това е абсурда на фондовата борса. Производител на 60 000 автомобила е по-скъп от производител на 3 000 000 автомобила. Това се нарича надценяване на акциите. Разбира се, гледа се потнециал, но ако утре се случи нещо и трябва да се осребрят акциите на такива компании, като тази китайската или тесла например, активите няма да покрият дори номинала и това заради свръхочакванията на пазара.

Коментиран от #7


Оценка:
-8 +20

5
Този коментар е премахнат от модератор.
112
6 Отговор

До коментар #2 от "сектант пътна":


ти си навсякъде бе човек!!!Няма да се учудя ако си купиш и частна линейка.Кога смогваш?

Коментиран от #8


Оценка:
-0 +16

не,това се нарича инвестиция в бъдещето.
7 Отговор

До коментар #4 от "321":


Няма значение колко струва акото което си изакал, като себестойност, но ако то ще бъде използвано за тор на първите две семена засети на марс, то тогава то струва милиарди.

Оценка:
-12 +7

сектант
8 Отговор

До коментар #6 от "112":


исках да си купя ама немах желание заради кофи-19

Оценка:
-2 +7

БАЛОНИ на чайниците и то ЯКИ
9 Отговор
......

Оценка:
-1 +3

kjl
10 Отговор
Без значение какво правиш, важното е да извадиш компанията си на Нюйоркската борса. Там парите които печатат в задния двор, правят чудеса. Естествено не всеки може да изкара компанията си на Нюйоркската борса, за това критериите обаче не са написани в статията.

Оценка:
-1 +6

Дрън-дрън
11 Отговор
Пълни глупости си написал. Ford и general motors също са на нюйоркската борса. Защо инвеститорите не инвестират в тях тогава с напечатаните долари?

Ами просто е - цената на акциите отразява очакванията за бъдещето. В зависимост от това, дали тези очаквания ще се сбъднат, цените на акциите или ще се качат или ще се сринат, както се случи с Никола. Това че си листнат на борсата нищо не значи, ако инвеститорите не видят добро бъдеще за компанията.

Оценка:
-0 +3

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Григор Димитров
От видеообръщението на тенисиста по повод предстоящия демонстративен мач с Гаел Монфис на 28 ноември в София:
Искрено съм щастлив да се прибера в България, да заредя батериите си малко с български ток, защото мисля, че ще ми трябва."

Още бисери