5 Август, 2019 16:12 110 394 52

Опасно ли е да караме на "резерва"

  • съвети-
  • гориво-
  • количество
Опасно ли е да караме на "резерва" - 1
Снимка: Shutterstock

Не са малко онези водачи на моторни превозни средства, които по една или друга причина (най-вече финансова) често карат своите автомобили на "резерва", тоест с минимално количество гориво. Вредно ли е това за автомобила или не е?

Като за начало ще кажем, че всмукателният отвор на бензиновата помпа е разположен в най-ниската част на резервоара, в специално вдлъбнато пространство, като това е направено с цел помпата да взима гориво и когато то е минимално.

Битува мнение, че при ниско ниво на горивото, бензиновата помпа засмуква боклуците от дъното. Това не е съвсем така, защото независимо от нивото на гориво в резервоара, помпата засмуква от едно и също място.

Друг гаражен мит е, че при почти празен резервоар помпата ще започне да засмуква вода. Било то вода, която е постъпила смесена с горивото или такава, образувала се от конденз на въздуха в резервоара.

Ако си спомните по-горе описаната конструкция на болшинството резервоари на автомобилите, ще видите, че водата, която е по-тежка от бензина, винаги ще е на дъното и ще попадне в двигателя, независимо от това колко е пълен резервоара.

Има и още един мит, разпространяван от по-старите майстори. Според тях, ако резервоарът е по-често празен, то кондензираната вода образува ръжда по вътрешността му, която впоследствие попада в горивото.

Това наистина е така, но важи за автомобилите с метални резервоари, а днес такива не се произвеждат и ако изключим някои по-стари Mercedes-и, почти няма коли с такива, въпреки нашия силно застарял автомобилен парк.

И последното често разпространено мнение по темата е, че когато горивото е малко, бензиновата помпа не се охлажда и се поврежда. В това твърдение има известна истина, но трябва да знаете, че бензиновата помпа няма да се повреди.

За такива случаи е осигурена специална защита. Когато помпата изсъхне, тя започва да прегрява - заради липса на смазване и охлаждане. Термичният сензор обаче се задейства и захранването изключва, преди да се причинят повреди на устройството.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 180 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бангеев

    196 10 Отговор
    Хм, интересно и полезно, но предвид аудиторията тук, сега ще се навъдят едни дървени философи... Довечера пак ще посетя статията за да им чета простотиите, които понякога са толкова тъпи, че чак забавни.

    Коментиран от #52

  • 2 не е проблем

    54 6 Отговор
    Постоянно си карам Спарка на резерва и ми остават 10 км
  • 3 дедо

    121 13 Отговор
    Почти всички ние, особено от провинцията караме само на резерва. Скоро, че играе сопата обаче!
  • 4 699

    36 18 Отговор
    желателно е да се зарежда на 1/3 от резервоара, защото ако заредите някакъв боклук ще се смеси с нормално като качество гориво и последствията за двигателя няма да са толкова сериозни.
  • 5 Kiro

    56 7 Отговор
    Интересна статия. Поздравления.
  • 6 Асен

    83 26 Отговор
    Пълна простотия! Къде се намира въпросния термичен сензор, който ще спре захранването? Защо пишете глупости и хората ги четат, тези от тях които нямат технически познания ви вярват. Това е малоумие

    Коментиран от #7

  • 7 Прав чеп

    47 23 Отговор

    До коментар #6 от "Асен":

    Асане, ако твоята Ладя няма сензор, то може би моят Московец има. Така че не се изказвай "компетентно" :)))

    Коментиран от #10

  • 8 Бай хой

    83 1 Отговор
    Само за горивната помпа не съм съгласен. Някои може да имат защита а други да нямат. А и тя я сработи я не. Че може да сработи и при пълен резервоар. Внимавайте особено на бензин с газова уредба. Често се пропуска да се зареди бензин и при свършване на газта автоматично минава на бензин. Ако резервоара пресъхне в 90% от случаите помпата "заминава" а обикновенно цената им е колкото два резервоара бензин.
  • 9 ел фен

    20 34 Отговор
    На електричката винаги знам с точност до киломентър колко ми остава

    Коментиран от #28

  • 10 Миризлив пор

    34 6 Отговор

    До коментар #7 от "Прав чеп":

    А ти виждал ли си гориво-нагнетателна помпа на Москвич? не за друго, просто е монтирана на двигателя, механична е и я "клати" една гърбица на разпределителния вал. Ако работи без бензин (имаш газово и не зареждаш) също е проблем защото къса платното и като заредиш и вкарва бензин в маслото. Тук става въпрос за автомобилите с електрическа помпа в резервоара, при много от колите няма термозащита а се охлажда от бензина наоколо.

    Коментиран от #12

  • 11 BMW E

    10 20 Отговор
    Аз нямам резервоар, ауспух, антифриз, масло, гърнета и.т.н.

    Коментиран от #21, #51

  • 12 луд

    58 7 Отговор

    До коментар #10 от "Миризлив пор":

    Аз защо си мисля, че се казваше гориво подкачваща помпа, а гориво-нагнетателна помпа е при дизелите!?

    Коментиран от #13, #15

  • 13 Миризлив пор

    22 0 Отговор

    До коментар #12 от "луд":

    Човече, говорим за автомобил който съм карал преди 20 години, възможно е да бъркам точно как се казва, но все още помня къде беше и как се подкачваше гориво и се гледаше прозорчето дали и колко има в карбуратора.
  • 14 Хабиб

    24 9 Отговор
    Имах Пежо 306.
    Карах го 11 години.
    На резерва поне 6 години без прекъсване.
    Още върви на пушка.
    Те тава е.
  • 15 Бай хой

    26 1 Отговор

    До коментар #12 от "луд":

    Дизелите също имат горивоподкачаща. Тя снабдява горивонгнетателната (високо налягане) с гориво от резервоара.
  • 16 Не на резервата

    12 1 Отговор
    Никога не карам на резерва щото бутилката на гъзта я пълня за 20лева :D

    Коментиран от #17, #27

  • 17 имам малък автосервиз

    23 1 Отговор

    До коментар #16 от "Не на резервата":

    за тия помпи с термична защита ги разправяй на баба си,вадил съм разтопена бензинова помпа от резервоар,автомобила беше с агу
  • 18 Къртач!!!

    24 0 Отговор
    Всеки е свободен да кара с колкото гориво иска ,или каквато възможност има !Но да караш на резерва постоянно все някога ще ти извърти някой номер .Аз лично го усетих една зима на едно извънградско задръстване !
  • 19 И нещо от мен

    33 2 Отговор
    Намерете 'Myth busters' епизода за празния резервоар. Като те ударят отзад и недай си боже се спука резервоара, тея на резервата гърмят като в екшън филм от 80те. Защо ли ... Защотото вътре вместо бензин има бензинови пари. Така че, колко е опасно за колата незнам, ама за един бензин дето така и така ще трябва да се зареди, някои хора си рискуват живота.
  • 20 M. P

    1 18 Отговор
    Opas o e Kato zasmuce Kal, da vi shibat manafite.
  • 21 Георги

    3 1 Отговор

    До коментар #11 от "BMW E":

    Масло имаш ,иначе с крака ще натискаш балканските на спирачките. И ти не трябва да караш на резерва заради батериите и дането се налага да буташ до най близкия шалтер!
  • 22 Иве

    17 3 Отговор
    Истината е че държавата е бедна и дори коли на 4 години са внесени на по 200к. Няма пари за нови коли. Западна Европа САЩ дори и Русия се карат доста по нови коли. И статистиката с нови камиони бусове и баничарки и служебни коли не я признавам а тази с семейни и лични коли..
  • 23 Георги

    15 2 Отговор
    Дали е отопляема или външна помпата тя има някакъв филтър за твърди частици но не и заточението! Колкото е по пълен резервоара толкова е по разпоредена водата в него и вероятността да задмине предимно вода клони към нула! Та карайте си с пълни резервоари независимо дали имате алтернативно гориво или задвижване! Лек път и безаварийно!

    Коментиран от #25

  • 24 Не съм шофьор...!

    5 0 Отговор
    За съжаление, но и аз мисля, че не е хубаво да се кара на резерва...!
  • 25 AdiBas

    7 7 Отговор

    До коментар #23 от "Георги":

    Да карат, колега ама като един резервоар гориво им струва колкото половината кола, как да стане😃. Иначе по темата, поне 1/3 да е минимума, особено през зимата и най-вече при дизелите. Дерзайте, български разбирали, "автомобилисти"... газаджии, метанаджии и тея, дето карате ковчези те си с корабно гориво....
  • 26 ядец

    5 0 Отговор
    не е добре дабсе кара на резерва освен че охлажда горивото намалява адреналина дали ще ти стигне до крайната точка, а по въпроса със засмукването на вода просто сипвайте от време на време по едно шишенце от аптеката спирт
  • 27 Хи хи

    3 0 Отговор

    До коментар #16 от "Не на резервата":

    И си с готини клапани знам аз, на 200000 са))))
  • 28 Чук

    3 1 Отговор

    До коментар #9 от "ел фен":

    Бе не се напиняй много особено с климатик че...))))
  • 29 ЕИМ

    16 0 Отговор
    При празен резервоар, възможносста при някаква авария да се получи експлозия е много по-голяма отколкото при пълен такъв. По-добрия вариант е да го напълните и пак да сипвате през определено време за по 5 лв. щом така искате.
  • 30 жиш

    3 7 Отговор
    Ако в 40 литра има 100грама утайки и ако те са в 4 литра вероятността боклука да влиза в помпата се увеличава точно 10 пъти.
  • 31 Нищо не разбиращ

    20 1 Отговор
    Ами ние вече 30 години горе долу караме само на резерва

    Коментиран от #32

  • 32 Работещ

    8 7 Отговор

    До коментар #31 от "Нищо не разбиращ":

    Аз пък като отида на бензиностанция пълня само до горе!
  • 33 Къде ви намират толкова малоумници на ед

    4 2 Отговор
    В казармата беше задължително до горе!
  • 34 123

    13 0 Отговор
    Е с наще заплати 600лв и 2.30лв х 55 литра = 126.50 лв на резервоар, винаги пълня догоре. Богат народ сме.
  • 35 Жеко

    18 1 Отговор
    Опасното е ,че взимаме толкова ниски заплати!!!
  • 36 ФауВе

    4 5 Отговор
    СЛучи се така, че миналата година изкарах 135км на резерва с нормално каране и двама пасажери. 1,9 ТДИ.
  • 37 AUDI

    7 10 Отговор
    Само нафтата и 1.9TDI
  • 38 Морлов

    4 4 Отговор
    На дъното на резервоарите и най-вече ако не сипвате често да мине резервата се отаява мизерия, която при повторно палене все в резерва се засмуква от помпата и боклуците влизат в двигателя. То за това хората са го измислили, като светне лампата, обозначена с колонка, да намерите най-близка бензиностанция и да заредите. Вс друго са общи приказки...

    И друго, ако карате се в резерва, изгаря бензиновата помпа!
  • 39 Алфа Ромео

    2 1 Отговор
    Добра статия!
  • 40 Nightrunner

    2 1 Отговор
    Не беше лошо да се споменне все пак в тази статия, че наличното гориво в речервоара се ползва и за охлаждане на бензиновата рейка и инджектори, както и за охлаждане на горивната помпа при дизела. Колкото е по малко горивото толкова по лошо е охлаждането на тия компоненти, особенно през лятото. При някой от новите дизели не доброто охлаждане на ГНП-то може да доведе до проблем. Някой който е имал дизелак с VP44 на Бош може да сподели неволите си и цената на ремонта :)
  • 41 pats

    7 0 Отговор
    За автомобилите с газова - задължително бензин над половината на резервоара - именно заради охлаждане на помпа, рейка и инжектори. Казвам го от опит :)
  • 42 Голям Слон

    0 0 Отговор
    Единственият разумен довод да не се кара на резерва е, че не можем 100% да вярваме на показанията на стрелката. Какво има вътре, никой не знае. Кога е светнала лампата - също. Да не говорим, че това може да се случи на пресечен терен и да има най-малкото две неприятни изненади - изгасване на двигателя, първо, и повреда на горивната помпа, второ. Нямам резервоар под 75 литра. Почти никога не чакам да се изпразни на половина. Зареждам обикновено по 15-25 литра до капачка. ВИНАГИ! Но и това обикновено води до грешни показания :-)
  • 43 Пеню съм

    2 1 Отговор
    Па язе карам все на резерва и отзаде си возим винаги едно шише яка рикия и кога закъсам взема та го излея у резервоаро. Ама стигнем ли и има още бензин, нема прошка...взема та го излея шишето у мене си, щот ше изфиряса у багажнико!
  • 44 ДВГ

    1 0 Отговор
    Много разбирачи пишат а за помпа дюза комънреал за пиезо запалване някой да спомена когато караш на резерва или горивото остане малко в резервоари а не дай Боже свърши кво ще стане и кое ще исключи за да спаси системата абе мислете като пишете бе .
  • 45 Иван

    2 0 Отговор
    Е то с тези заплати кой кара с пълен резервоар бе?
  • 46 СТОП

    0 4 Отговор
    Ако караш на резерва изгаря помпата.Доказано на практика многократно .Трябва да има винаги около 10 литра.Ако сложиш и кофти помпа това се се повтаря
  • 47 Кико

    1 0 Отговор
    При някои дизели е необходимо горивото в резервоара да е над 1/2 за да стартира регенерация на DPF. Ако се пропуснат няколко, въпросният филтър се затлачва и може доста поразии да направи.
  • 48 Кико

    1 0 Отговор
    При някои дизели е необходимо горивото в резервоара да е над 1/2 за да стартира регенерация на DPF. Ако се пропуснат няколко, въпросният филтър се затлачва и може доста поразии да направи.
  • 49 Гоуфу

    0 0 Отговор
    Моят Голф 3 от 2008 досега не е имал повече от 5 литра гориво. Така че не е опасно 🤣
  • 50 иван

    0 0 Отговор
    Не се будалкайте ,ами си кажете честно-който кара на резерва -глоба 50 лв.
  • 51 Yansy

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "BMW E":

    Да, имаш миксер 😂
  • 52 d23

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Бангеев":

    Ама разбира се как.... те тук са най-дървените...