23 Юни, 2021 17:12 19 082 27

Как жегата вреди на колата

  • жега-
  • коли-
  • съвети

Добре известно е, че през летните горещини автомобилът изпитва повишени температурни натоварвания. Този факт може да доведе до сериозни последици за автомобила. Сега ви разказваме как горещото време може да доведе буквално всяка кола до сериозни ремонти

Как жегата вреди на колата - 1

Ако се загледате по автомобилите по родните пътища често можете да видите автомобили мръснокафяви следи по боята, при това по хоризонталните панели (преден капак и таван). В много случаи това изобщо не е ръжда, а боя, която е избледняла от силното слънце. Що се отнася до по-старите коли, които масово се карат у нас, продължителното излагане на пряка слънчева светлина има пагубен ефект върху защитния слой на лака и на самата боя.

Ето защо, след десетина години на такава "гореща" обработка, боята просто изгаря и губи цвета си. Акрилните покрития, тоест неметалните бои, страдат най-много от избледняване. Между другото, освен непрекъснатото излагане на слънчева светлина, измиването на колата при екстремни горещини също е вредно, особено със студена вода. Рязък контрастен душ има пагубен ефект върху състоянието на защитния лак. На него се появяват микропукнатини, които с времето нарастват, а през зимата в тях попада реагент, който може да провокира появата на ръжда. И тези проблемни точки не са толкова лесни за оправяне. В напреднали случаи ще трябва да пребоядисате цялата кола.

Също така, вследствие на топлината, се случва, че боята просто набъбва. Това най-често се се наблюдава на предните капаци на стари мощни автомобили. В този случай ламарината и боята върху нея са изложени на т.нар. двоен топлинен удар. Мощният двигател генерира обилна топлина отдолу, а слънцето безмилостно пече боята отгоре. Така с течение на времето покритието не издържа.

Много известни европейски тунинг студия са се сблъсквали с такъв проблем. Решението е намерено относително бързо. Обичайния преден капак се заменя с карбонов, който въобще не се боядисва. Това не означава, че това е евтин начин за решаване на проблема, но ако няма боя, тогава няма какво да се подуе. А въглеродът е издръжлив и изглежда красиво.

Слънцето уврежда и интериора на автомобила. Силната топлина може да деформира пластмасовите панели, особено ако колата е стара. В резултат на това в салона започват да се чуват скърцащи звуци, пластмасите се деформират, като може да бъде много трудно да се отървете от такава какафония. За да предотвратите тези неприятни повреди, е добре в жегите да използвате т.нар. сенник.

И накрая не трябва да забравяме, че в производството на пластмаси се използват вредни вещества като бензен и формалдехид. При нагряване те се отделят от материала, следователно е наложително да се проветри интериорът, след като колата стои дълго време в жегата. В противен случай може да получите главоболие. Слънцето уврежда и тапицерията. Тъканите избледняват, а в същото време изкуствената кожа реагира най-зле на топлината, която не само избледнява, но и се напуква.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 киртакис

    7 6 Отговор
    Аз покривам колата си с тези наметала за коли

    Коментиран от #5

  • 2 честен ционист

    24 37 Отговор
    Вреди само на нискокачественото лаково покритие на европейските автомобили. Японските марки нямат никакви проблеми с УВ лъчението, единствено след 10г на якия пек им пожълтяват фаровете, докато европейските бракми вече са на люспи.

    Коментиран от #22

  • 3 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    14 28 Отговор
    Верно ли бе?!
    А стига ве!
    Баварката е 1996 производство, все навън е седяла и няма нищо подобно, лака още блести като нов...

    Коментиран от #7, #10, #27

  • 4 Цуци

    10 9 Отговор
    Аз си държа колите на платен паркинг с навес козирка.

    Коментиран от #20

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Сатана

    5 18 Отговор
    Абе,ако мразиш комшията,че паркира на заплютото от теб място просто му изсипи една кофичка кисело мляко на тавана или капака и гледай сеир как боята бавно и полека започва да се лющи става мазало…хаха

    Коментиран от #8

  • 7 бояджия

    29 2 Отговор

    До коментар #3 от "🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️":

    България има умерен климат. Я я закарй баварката в Севиля да видиш за 1 лято, какво ще стане с боицата. Сигурно тая антика я държиш постоянно в гараж и изкарваш веднъж на година за баня.

    Коментиран от #9, #19

  • 8 Киселяка

    8 9 Отговор

    До коментар #6 от "Сатана":

    Става и с кока-кола.
  • 9 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    2 14 Отговор

    До коментар #7 от "бояджия":

    Че кой е казал че баварката е в България?!
  • 10 Пръц

    8 14 Отговор

    До коментар #3 от "🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️":

    Подкрепям колегата за Баварците.Когато я измия комшиите ме карат да почерпя за новия автомобил.Черният металик и след 20+ години си е черен металик.Да завиваш кола с платнище е престъпление защото от вятъра се “жули”боята но едо пролетно—лятно лъскане и е ОК.

    Коментиран от #11

  • 11 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    2 11 Отговор

    До коментар #10 от "Пръц":

    А така колега, обясни им!
    Моята е Е 39.
  • 12 qwerty

    12 3 Отговор
    когато колата ти се пече 1-2 месеца, а си я купил през студените месеци разбираш, че си се прецакал, защото кита се напуква и се псуваш кто каруцар. 😂😂😂😂
  • 13 Псориазис

    7 2 Отговор
    Лакът не се лющи от жегата, а от полиране на слънце, особено на евтините бракми. Италианците и нашите глупаци много обичат да полират. Имам ситроен 99 година, който от 2 години стои на слънце бракуван и още не се е олющил.

    Коментиран от #15

  • 14 Ако бяхме хора

    18 0 Отговор
    Щяхме да оставяме колите с леко отворени прозорци, и ефекта щеше да е по-малък!
  • 15 А може би

    15 0 Отговор

    До коментар #13 от "Псориазис":

    Точно твоята кола е боядисвана от някой голям мераклия в завода, и то не събота следобед!
  • 16 Димов

    13 4 Отговор
    А какво ще правят всички фенове на електромобилите със соларни панели, които нямат търпение да паркират на слънце, за да им се заредял ток за още 10 км? Пребоядисваш всяка година за по 3000 лв, но пък пестиш от соларен ток за 100 лв.
  • 17 jullliann 72

    24 12 Отговор
    Японските коли нямат проблем с лаковото покритие на боята,те просто имат проблем с ламарините си.Страшни гнилочи са.
  • 18 Лада Веста Крос

    5 4 Отговор
    Щото са внос от Италия - Сицилия и пепелта от вулкана има това пагубно действие. Отделно че точно коли от там са пълна скрап - ни купе, ни двигател.

    Коментиран от #21

  • 19 porek

    5 4 Отговор

    До коментар #7 от "бояджия":

    Значи в Севиля ако колата ти стой на вън, всяка година пребоядисваш таван и преден капак ли ?
  • 20 селянин

    8 0 Отговор

    До коментар #4 от "Цуци":

    Аз у село имам гараж за четири коли, а в блока на апартамента двоен гараж.
  • 21 Гост

    11 0 Отговор

    До коментар #18 от "Лада Веста Крос":

    Имал съм Опел внос от Италия и нямаше никаква ръжда.
  • 22 Трифонов

    9 14 Отговор

    До коментар #2 от "честен ционист":

    След голямата градушка от юли 2014г. в центъра на София, немските коли често ги оправяха с вакуум - една по една всяка дупка, но почти без китосване и пребоядисване. А япоските и френските не ставаха. Отначало изглежда сякаш е излязла дупката, но след час виждаш, че пак е станала релефна... Щото им са много качествени ламарините на япоските коли. Я без тъпотии, щото не ядем доматите с колците. Тънки ламарини, стари технологии и мнооооого нискокачествена пластмаса... това представляват японските коли. А, да, забравих нелепият дизайн!

    Коментиран от #24

  • 23 Дино

    4 0 Отговор
    За това има защитни покрития.Аз си сложих на моята Guardall и съм много доволен. Предпазва от всякакви такива влияния.
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Съдията Дред

    5 0 Отговор
    Държа си колите в гаража, но ги изкарваме почти всеки ден, в студ и пек. Пежо 308, има го от 2009, и Мазда 6, от 2017. И двете купени нови. Изглеждат като сега изкарани от представителството Преди това едно Пежо 306 комби, от 2001 до 2012 не мръдна боята. Него и яка градушка го би, но се отървах без щети. Явно бяха по малки парчетата град.
  • 26 Патилан

    4 0 Отговор
    Неочуканата кола е като неоправяната жена...да те страх да я пипнеш! А кога имаш парици ти не дреме...
  • 27 Пияница

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️":

    Епа че блести като са кръпнали гнильочо и са я пръснали на ново целата