Един от основните компоненти на спирачната система на автомобила е спирачната течност. Благодарение на нея енергията от спирачния педал, натиснат от водача, се прехвърля към спирачните накладки и в резултат на това автомобилът се забавя и се привежда в покой. Много шофьори обаче обръщат дължимото внимание на спирачните дискове и накладките, но напълно забравят за спирачната течност. А нередовната подмяна на спирачната течност може да е причина за много неприятности.
Спирачната течност се използва в системата за стабилизиране, контрол на сцеплението, в системи за подпомагане при стартиране на наклон. С други думи, в съвременен автомобил тази течност е подложена на активна работа и ресурсът ѝ е достатъчен за 30-40 хиляди километра. Експертите на Bosch, например препоръчват смяна на спирачната течност на всеки две години.
А според статистиката във всеки трети автомобил спирачната течност не се сменя навреме
Първо, трябва да разберете, че спирачната течност е хигроскопична и абсорбира перфектно влагата. По време на работата на спирачната система влага навлиза по един или друг начин, което от своя страна води до образуването на мехурчета. В един момент има много от тези мехурчета и те се събират в един голям. Поради натрупването на влага в спирачната течност, прагът ѝ на кипене се намалява наполовина. Всичко това води до увеличен ход на педала на спирачката, намаляване на ефективността на спиране, а впоследствие, до пълен отказ на спирачките.
Друг проблем, за който малко хора знаят, е, че старата спирачна течност е много агресивна и с течение на времето може да унищожи части от спирачната система и хидравликата. От своя страна това води до допълнителни разходи за собственика за ремонт или подмяна, например, на хидравличния агрегат.
Смяната на спирачната течност също не е лесна
Например, ако колата е стара или не е оборудвана със система за стабилизация ESP, тогава подмяната на спирачната течност се извършва чрез изпомпване на спирачките. Но в по-сложни съвременни коли за изпомпване и диагностика на системата вече ще се изисква специално оборудване. В противен случай старата течност, останала в системата, може да повлияе на качеството на новата.
Можете да разберете какъв тип спирачна течност да използвате в колата си от инструкциите, които в повечето случаи са на капачката на съда за спирачна течност. Едно е ясно: ако дълго време не сте поглеждали под капака или забележите промени в спирачната динамика на автомобила, не бива да отлагате смяната. Не е безопасно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Петър
Коментиран от #2, #3, #8
17:04 08.07.2021
2 Pompev 🇧🇬✔️
До коментар #1 от "Петър":
Глупости на търкалета,не съм чел статията, но ти казвам-дърпа влага и ръждясват цилиндрите и буталата.Вентила дето е за регулиране според товара на задните колела,най е опасенКоментиран от #5
17:10 08.07.2021
3 Pompev 🇧🇬✔️
До коментар #1 от "Петър":
Първо, трябва да разберете, че спирачната течност е хигроскопична и абсорбира перфектно влагата. Чуваш ли еКоментиран от #15
17:14 08.07.2021
4 Pompev 🇧🇬
17:17 08.07.2021
5 Петър
До коментар #2 от "Pompev 🇧🇬✔️":
Монтьор съм и знам за какво иде реч. И да сменяваш спирачна течност,и да не я сменяваш ефекта е един и същ. А пък ако колата е от Австрия,Швейцария е безмислено да се сменява спирачна течност.Коментиран от #20, #23, #26
17:17 08.07.2021
6 Шопа
17:21 08.07.2021
7 мушенгии
17:41 08.07.2021
8 Другия с коня
До коментар #1 от "Петър":
Има уред за измерване ВИСКОЗИТЕТ на спирачната течност.След б години вискозитет НУЛА След смяната с нова течност гръмнаха гумените уплътнения на помпата и на педала и на казанчето.Сменяте ли спирачна течност с нова непременно ремонтен комплект на нагнетяващите помпи!!!Коментиран от #9, #12
17:56 08.07.2021
9 Петър
До коментар #8 от "Другия с коня":
Прав си на 100%. Остава да го разберат повечко хора. Чудно ми е тия дето държат на смяната на спирачната течност,дали си сменяват и сифоните на мивките през 100 куб.м.?18:04 08.07.2021
10 Ждръц
18:40 08.07.2021
11 И така и така
18:43 08.07.2021
12 до майстора е
До коментар #8 от "Другия с коня":
Гръмнаха уплътненията защото не знаеш как се обезвъздушава кола с ABS. На Голф 3 купен от Германия през 2014 му смених тръбичките до 4 те колела и спирачната течност през 2018г. Гумички не смених.Коментиран от #14
18:44 08.07.2021
13 ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ 😇
19:26 08.07.2021
14 Само питам
До коментар #12 от "до майстора е":
А пода на Голфа смени ли го ? Или от там се проветряваш ?19:51 08.07.2021
15 Психо от Курило
До коментар #3 от "Pompev 🇧🇬✔️":
Да, прав си, НО цялата система е затворена и ако не отваряш капачката за да се пулиш в казанчето, то въздух съответно влага няма как да влезе. Може да поглеждаш само нивото и толкова. На нито една моя кола не съм сменял спирачна течност и всяка година минавам преглед.Коментиран от #17
20:21 08.07.2021
16 TRIF
Съгласен съм с Pompev 🇧🇬✔️ и ми се е случвало на автомобил купен на старо на който спирачната система не беше обслужвана изобщо.
20:55 08.07.2021
17 Pompev 🇧🇬✔️
До коментар #15 от "Психо от Курило":
ей го още един...аве има как да влезе влага ве,ти чуаш ли е,винаги като сменяш сравни старата и новата течност,има огромна разликаКоментиран от #25
21:29 08.07.2021
18 МАТРАКА
21:32 08.07.2021
19 само за парите
21:42 08.07.2021
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 TRIF
16:45 09.07.2021
22 Жоро
01:35 10.07.2021
23 porek
До коментар #5 от "Петър":
"СМЕНЯВАЛ" !!!!! хаха :)15:28 10.07.2021
24 мнение
Коментиран от #27
17:07 10.07.2021
25 Психо от Курило
До коментар #17 от "Pompev 🇧🇬✔️":
Всъщност няма как да влезе влага. Различното оцветяване е ръжда. Ти най-вероятно си собственик на сервиз или работиш в такъв. Сега започни да ни убеждаваш, че трябва да си помпам гумите с азот , не че над 70% от въздуха не е азот.19:28 11.07.2021
26 Механик
До коментар #5 от "Петър":
Колега,ти като момтьор имаш задължението да демонтираш и монтираш съответни части,механизми и т.н. Диагностиката и теорията обаче я остави на тези с техническо образование и познания.Това,че можеш да смениш дискове и накладки,или пък ангренажен ремък,не означава,че си професионален механик,защото най-важното в тази професия е правилното диагностициране на проблема,за което се изисква и теория и знания.20:35 11.07.2021
27 Гедоре
До коментар #24 от "мнение":
Много точно казано.За съжаление,по сервизите преобладава некадърния персонал,така,че внимавайте кой ви пипа по автомобила и ако нещо не е необходимо,не го пипайте.00:17 12.07.2021
28 Този коментар е премахнат от модератор.