Skoda преминава към синтетичен еко дизел

8 Май, 2025 14:14 8 685 12

  • hvo-
  • синтетичен дизел-
  • skoda

Първоначално HVO горивото ще се зарежда на автомобилите слизащи от конвейера

Skoda преминава към синтетичен еко дизел  - 1

Skoda Auto официално въведе използването на екологично гориво от ново поколение - HVO (хидрогенирано растително масло) - за първоначалното зареждане на нови дизелови модели, слизащи от поточните линии на чешките ѝ заводи. Това стратегическо решение се разпростира и върху вътрешния логистичен автопарк на компанията. Иновацията е ключова част от по-широката програма за декарбонизация на автомобилния производител като част от глобална стратегия за намаляване на въглеродния отпечатък от дейността ѝ, която включва пълен преход към въглеродна неутралност в заводите в Чехия и Индия до края на това десетилетие.

Горивото HVO принадлежи към категорията синтетични заместители на дизела, които се произвеждат не от изкопаеми източници или култури, а от използвани мазнини, готварски масла и материали от животински произход, които могат да бъдат рециклирани. Произвежда се чрез химическо хидрогениране, което позволява производството на гориво без необходимост от земеделска земя или допълнителни биоресурси, което е особено важно предвид глобалните екологични предизвикателства. В Чехия HVO се доставя от държавната компания CEPRO.

Както отбеляза Карстен Шнаке, член на борда на Skoda Auto, отговарящ за снабдяването и устойчивостта, от август до декември 2024 година камионите, осигуряващи логистична поддръжка между производствените звена на компанията в Чехия, са консумирали около 46 хиляди литра HVO. Това количество гориво помага за избягване на емисии от приблизително 300 тона въглероден диоксид, което е значителен принос за постигане на екологичните цели на компанията. Така Skoda става първата марка в рамките на Volkswagen Group, която започна да използва това усъвършенствано биогориво не само в леки автомобили, но и в търговски превозни средства.

HVO има редица важни предимства пред конвенционалния дизел. Той е прозрачен, практически без мирис, има много високо цетаново число (приблизително 70, което значително надвишава показателите на традиционното дизелово гориво - около 51), което осигурява по-ефективно изгаряне на горивото и намалени емисии в атмосферата. За разлика от изкопаемия дизел, HVO не съдържа сяра, ароматни въглеводороди или тежки фракции, което намалява натоварването на системите за пречистване на отработените газове и удължава експлоатационния живот на филтрите за твърди частици (DPF).

В допълнение към техническите предимства, новото гориво позволява по-плавна и по-тиха работа на дизеловите двигатели, включително и в по-стари модели, което е от значение за големия парк от оборудване, което все още продължава да се използва в промишлените и логистичните дейности. Важно е също, че HVO е съвместимо с конвенционалното дизелово гориво, което означава, че може да се използва както в чиста форма, така и в смеси, което осигурява гъвкавост при преминаване към ново гориво, без да е необходима незабавна модернизация на оборудването.

Въвеждането на HVO е важна стъпка за Skoda Auto, не само от технологична гледна точка, но и като сигнал за готовност за системни промени в индустрията. Това потвърждава ангажимента на компанията към дългосрочни ангажименти в областта на устойчивото развитие, екологичната отговорност и спазването на европейските климатични стандарти. Използването на биогорива от следващо поколение в началото на производствения цикъл - тоест преди автомобилът да бъде предаден на крайния потребител - демонстрира ангажимента на Skoda за намаляване на емисиите не само по време на експлоатацията на превозните средства, но и на всички етапи от тяхното създаване, включително вътрешна логистика и поддръжка.

По този начин инициативата HVO е не само технологична актуализация на горивната стратегия на компанията, но и пример за това как големите производители могат ефективно да съчетават търговските цели с екологичната отговорност, демонстрирайки лидерство в прехода към устойчиви форми на мобилност и производство.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 пешo

    28 4 Отговор
    "държавната компания CEPRO" a tuk не може да има държавна компания...

    Швеция е отказала еврото на референдум , а тук не може референдум.
    А Дания даже има договор с ЕС , ч никога нмяа да приеме евророт..... а тук не може ...

    Малко шано синганийка

    Коментиран от #9

  • 2 Тесльо=идиот

    12 11 Отговор
    Водорода и синтетичните горива са пълна глупост.Статистически е доказано.
  • 3 Мнение

    20 4 Отговор
    А нещо да кажат за смазочните свойства?!
    Щото вече доста дизелови помпи на Бош за високо налягане, дадоха фира.

    Не забравяйте, че истинската екология е пряко свързана с експлоатационния период на продукта, който ползвате!
    Колкото повече издържи без големи ремонти, толкова по-малка необходимост има от произвеждане на нови крайни продукти, или части за тях!!!

    Не може ел автомобилите да карат 10г, а след това да са за бунището (щото нова батерия струвала колкото нов ел автомобил)!!!

    Дълготрайност и надеждност, това е истинската екология!
    А ако производителите тръгнат да фалират, да въведат такса надеждност, която с радост ще плащам, отколкото всеки 3 години нов модел, дето за нищо не става!!!
  • 4 сектант

    8 4 Отговор
    Изключително доволен съм, че нямам акции на Тесла в момента.
  • 5 Посетител

    9 3 Отговор
    Интересно... А кога ще може да видим това HVO гориво по бензиностанциите (най-вече у нас!)?

    Коментиран от #6

  • 6 По-интересното

    6 1 Отговор

    До коментар #5 от "Посетител":

    На каква цена?
  • 7 никаква информация

    5 0 Отговор
    за цената, а това е много важно
  • 8 Оня с коня

    3 0 Отговор
    Биодизел от олио се прави от 100 години, тези откриха топлата вода през 2025 г.
  • 9 Селянина с колелото

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "пешo":

    Така е, свиквай. В колониите много неща са забранени, за сметка на това на колониалистите са разрешени.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 123

    2 0 Отговор
    Това е чудесно, но това гориво не е 2.30лв литър а 20лв литър. Иначе съм твърдо ЗА да спрем да замърсяваме въздуха и себе си (хората в по-големите градове вече страдат от ефектите от този въздух по улиците).
  • 12 !!!!!

    2 0 Отговор
    Като чуя еко и бягам далеч.