Най-големият производител на батерии за електрически автомобили в света, CATL, се готви да произвежда натриеви батерии. Те ще бъдат по-евтини и по-безопасни от литиевите батерии и няма да се разреждат в студено време.
Натриево-йонните батерии на CATL ще влязат в масово производство през 2027 година и ще бъдат предназначени предимно за бюджетни електрически превозни средства, съобщава Motor.es.
Новите натриеви батерии са идеални за достъпни електрически автомобили поради ниската си цена. Световните запаси от натрий са около 1000 пъти по-големи от литиевите, така че цената на такива батерии е много по-ниска.
Освен това, натриевите батерии са по-безопасни, тъй като не изгарят като литиевите. Те са около два пъти по-издръжливи - проектирани са за 4000 цикъла на зареждане-разреждане, което съответства на пробег от над милион километра или над 20 години експлоатация. А натриево-йонните батерии не губят заряда си дори при студове от -40 градуса.
Новите батерии обаче имат един съществен недостатък - ниската енергийна плътност. Поради това те все още не са в състояние да осигурят дълъг пробег за електрически автомобил.
Поради тази причина CATL в момента произвежда натриеви батерии за промишлени и битови резервни захранвания. Те работят по тях и планират да увеличат енергийната плътност до нивото на литиево-железен фосфат (LFP) батерии до 2027 година.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Стационарен
Коментиран от #2
12:08 05.08.2025
2 Не само
До коментар #1 от "Стационарен":
При достатъчно бързо зареждане, малкият им пробег и високото тегло ще са добър компромис, ако струват по-малко от автомобил с ДВГ. 300 400 км са напълно достатъчни, ако можеш да ги зареждаш за 10 минути.Коментиран от #6
12:25 05.08.2025
3 Шанс за България
Коментиран от #7
12:27 05.08.2025
4 Тротинетка чат бот
12:27 05.08.2025
5 Как ве
12:32 05.08.2025
6 А дано ама надали
До коментар #2 от "Не само":
Нека първо да ги направят, а с увеличаването на енергийната плътност си се увеличва и рискът да гръмне батерията по правилото на Мечо Пух "Колкото повече , толкова повече".Коментиран от #11
12:35 05.08.2025
7 Ще го направим
До коментар #3 от "Шанс за България":
по български. Купуваме вносен натрий, чужда фирма наема наши нископлатени работници, а батериите фирмата изнася в чужбина и печалбата за тях.12:48 05.08.2025
8 Йфкфйфк
13:23 05.08.2025
9 Антиелектрика
Идеални за кого, за производителя защото ще прави по-голяма печалба. Но пка си остават непрактични и бавни за зареждане. Накратко пак няма да вършат работа за нормална употреба на автомобила.
13:30 05.08.2025
10 Хохо Бохо
13:40 05.08.2025
11 Чети внимателно
До коментар #6 от "А дано ама надали":
Тези батерии са с много ниска енергийна плътност и няма вероятност да гръмнат. В същото време имат много ниско вътрешно съпротивление и могат да се зареждат безопасно дори при отрицателни температури.То всъщност това им е и основния недостатък - ниската енергийна плътност заради която в момента 60 kW часа батерия тежи 500 кг, колкото тежи 80-100 киловата часа литиево йонна батерия. Целта е да я направят да тежи около 380 кг през 2027, за да има смисъл.
15:05 05.08.2025
12 КАТО СА ОТ СОЛ , КАК СЕ ПРАВЯТ , ДА СИ
18:46 10.08.2025
13 ТАКА ДИРЕКТНО ОБИЖДАТ МЪСК , ДЕМЕК ЧЕ
18:51 10.08.2025