Иновативни батерии за евтини електромобили

5 Август, 2025 11:55 3 439 13

  • catl-
  • натриеви батерии-
  • електромобили

Те са производство на CATL и ще влязат в производство през 2027 година

Иновативни батерии за евтини електромобили - 1

Най-големият производител на батерии за електрически автомобили в света, CATL, се готви да произвежда натриеви батерии. Те ще бъдат по-евтини и по-безопасни от литиевите батерии и няма да се разреждат в студено време.

Натриево-йонните батерии на CATL ще влязат в масово производство през 2027 година и ще бъдат предназначени предимно за бюджетни електрически превозни средства, съобщава Motor.es.

Новите натриеви батерии са идеални за достъпни електрически автомобили поради ниската си цена. Световните запаси от натрий са около 1000 пъти по-големи от литиевите, така че цената на такива батерии е много по-ниска.

Освен това, натриевите батерии са по-безопасни, тъй като не изгарят като литиевите. Те са около два пъти по-издръжливи - проектирани са за 4000 цикъла на зареждане-разреждане, което съответства на пробег от над милион километра или над 20 години експлоатация. А натриево-йонните батерии не губят заряда си дори при студове от -40 градуса.

Новите батерии обаче имат един съществен недостатък - ниската енергийна плътност. Поради това те все още не са в състояние да осигурят дълъг пробег за електрически автомобил.

Поради тази причина CATL в момента произвежда натриеви батерии за промишлени и битови резервни захранвания. Те работят по тях и планират да увеличат енергийната плътност до нивото на литиево-железен фосфат (LFP) батерии до 2027 година.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 14 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Стационарен

    7 3 Отговор
    Идеални за стационарни батерии.

    Коментиран от #2

  • 2 Не само

    4 6 Отговор

    До коментар #1 от "Стационарен":

    При достатъчно бързо зареждане, малкият им пробег и високото тегло ще са добър компромис, ако струват по-малко от автомобил с ДВГ. 300 400 км са напълно достатъчни, ако можеш да ги зареждаш за 10 минути.

    Коментиран от #6

  • 3 Шанс за България

    10 2 Отговор
    България разполага с неограничени количества натрий. Ако имахме политици които мислят за бъдещето на България, вече щяхме да сме започнали изграждането на завод за натриеви батерии.

    Коментиран от #7

  • 4 Тротинетка чат бот

    2 9 Отговор
    Батериите са разработени от Тесла и се произвеждат от китайците на ишлеме.Статистически е доказано.
  • 5 Как ве

    4 2 Отговор
    Не ги ли е измислил Боко?
  • 6 А дано ама надали

    5 2 Отговор

    До коментар #2 от "Не само":

    Нека първо да ги направят, а с увеличаването на енергийната плътност си се увеличва и рискът да гръмне батерията по правилото на Мечо Пух "Колкото повече , толкова повече".

    Коментиран от #11

  • 7 Ще го направим

    7 1 Отговор

    До коментар #3 от "Шанс за България":

    по български. Купуваме вносен натрий, чужда фирма наема наши нископлатени работници, а батериите фирмата изнася в чужбина и печалбата за тях.
  • 8 Йфкфйфк

    2 3 Отговор
    Квотата за новини за революция при батериите за седмицата е изпълнена. Бегайте да си играете и другата седмица пак така.
  • 9 Антиелектрика

    3 5 Отговор
    "... Новите натриеви батерии са идеални ... поради ниската си цена ..."
    Идеални за кого, за производителя защото ще прави по-голяма печалба. Но пка си остават непрактични и бавни за зареждане. Накратко пак няма да вършат работа за нормална употреба на автомобила.
  • 10 Хохо Бохо

    7 1 Отговор
    Готварската сол е натриев хлорид...
  • 11 Чети внимателно

    6 3 Отговор

    До коментар #6 от "А дано ама надали":

    Тези батерии са с много ниска енергийна плътност и няма вероятност да гръмнат. В същото време имат много ниско вътрешно съпротивление и могат да се зареждат безопасно дори при отрицателни температури.

    То всъщност това им е и основния недостатък - ниската енергийна плътност заради която в момента 60 kW часа батерия тежи 500 кг, колкото тежи 80-100 киловата часа литиево йонна батерия. Целта е да я направят да тежи около 380 кг през 2027, за да има смисъл.
  • 12 КАТО СА ОТ СОЛ , КАК СЕ ПРАВЯТ , ДА СИ

    0 0 Отговор
    НАПРАВЯ ЗА ЖИГУЛАТА ! ЧЕ ТУК ОСВЕН ПО 1500 МА ЛИТИЕВИ ДРУГИ НЕ СЕ ВНАСЯТ ОТ КИТАЙ НА ЦЕНАТА ДВОЙНО ПО МОЩНИ - КОГО ЛЪЖЕМ ТАКА ?
  • 13 ТАКА ДИРЕКТНО ОБИЖДАТ МЪСК , ДЕМЕК ЧЕ

    1 0 Отговор
    ТОЙ Е ПО ТЪП ОТ КИРО ТЪПОТО И НЕ МОЖЕ ЕДИН ЗАВОД ДА НАПРАИ КАТО ОРАТА ЩОМ НЕ ПРАИ КОЛИ СЪС СОЛ И ПИПЕР !