Ето го! Най-неочакваният бестселър при електромобилите в Европа не е нито Tesla, нито Volkswagen

10 Август, 2025 14:15 16 234 29

  • електромобили-
  • европа-
  • renault-
  • 5 e-tech

Европейските производители наваксват, но пътят към пълна доминация не е лесен

Ето го! Най-неочакваният бестселър при електромобилите в Европа не е нито Tesla, нито Volkswagen - 1

За първи път от години пазарът на електромобили в Европа показа истински признаци на зрялост, а продажбите на коли с ДВГ започнаха да отстъпват. Това обаче не е най-голямата новина. Според последния анализ на PwC, на върха на класацията вече не е американският гигант Tesla, а един нов, чаровен и ретро изглеждащ електрически хечбек от Франция – Renault 5 E-Tech. Това е ясен знак, че европейските производители наваксват, но пътят към пълна доминация все още е осеян с предизвикателства.

Европа се електрифицира, Германия поведе колоната

Данните са повече от красноречиви: продажбите на електромобили в Европа са надхвърлили един милион за първи път в рамките на шест месеца. Германия се връща на позицията си на най-голям пазар, отчитайки впечатляващ ръст от 35% през първата половина на годината, докато във Великобритания пазарният дял е още по-висок. В същото време, пазарът на автомобили с двигатели с вътрешно горене е в устойчив спад за шесто поредно тримесечие, което ясно показва накъде духа вятърът.

Renault 5 E-Tech - Символ на новата ера

Победата на Renault 5 E-Tech над Model Y на Tesla и VW ID.3 не е случайна. Тя е доказателство, че потребителите търсят не просто електромобил, а автомобил с характер, история и достъпна цена. Ретро дизайнът на новия Renault 5 E-Tech, съчетан с модерна технология, очевидно резонира силно с европейския вкус. Това е един от малкото случаи, когато европейски модел оглавява класациите, изпреварвайки вездесъщите американски и китайски конкуренти.

VW Group остава водеща сила, но не и в детайлите
Въпреки успеха на Renault 5, VW Group все още държи короната на най-голям продавач на електромобили в Европа. Шест от десетте най-продавани модела са от марките VW, Skoda или Cupra. Това показва, че макар да нямат един-единствен бестселър, немският концерн разчита на широка гама от модели, които успяват да покрият различни пазарни ниши. Това е стабилна стратегия, но успехът на Renault 5 трябва да послужи като сигнал, че емоционалният фактор и достъпността имат огромна тежест в съзнанието на купувачите.

Големият въпрос за германските производители

Въпреки добрите резултати в Европа, германските производители продължават да изпитват сериозни трудности на китайския пазар, където продажбите им са спаднали с 32%. Това повдига важен въпрос, който Феликс Кухнерт от PwC задава: трябва ли производителите да съсредоточат всичките си усилия в една-единствена технология, или да продължат да развиват паралелно както електромобили, така и коли с ДВГ? Това е дилема с огромен риск и залог, особено когато се отчитат разходите и зависимостта от азиатските вериги за доставки.

САЩ изостават, Китай доминира

Докато Европа напредва, САЩ отчитат значително по-слаб растеж от едва 7.3%, а пазарният дял на електромобилите остава скромен – едва седем процента. Това е в ярък контраст с Китай, където електрификацията на пазара е на космически нива. Това е сигнал за тревога, който показва, че липсата на единна политика и намирането на балансирана стратегия може да доведе до изоставане на цели континенти.

Успехът на Renault 5 E-Tech в Европа е лъч светлина, но в същото време е и предупреждение. Докато един производител печели битката, по-големите войни на световния пазар все още предстоят.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 41 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Пилот на Ферари

    68 31 Отговор
    Това изглежда смешно ! Какви лидери , какви пет лева .
    Ако отворят пазара за Китайски електромобили , тия ги пиши девета глуха .

    Коментиран от #23, #24

  • 2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    27 27 Отговор
    "Повечето продадени електрически Renault 5 влизат в сервизаХечбекът се нуждае от препрограмиране на компютъра на мотора, иначе може да блокира."
  • 3 БРАВО

    30 21 Отговор
    Продават се все повече и повече електрически превозни средства от всякакъв тип, пълни с китайски батерии, бмц-та, електродвигатели и т.н. Голяма част от тях дори не са сглобени в ЕССР. За захранватено им ще се купуват и монтират още повече китайски соларни панели, зарядни станции, ел. мрежи ще се изграждат, напрежението ще се уравновеся, всичко с произведени в Китай продукти. Евала на зелената схема, евала на урсулата, евала на ЕССР, само тва му е майката на енергината независимост и въглеродо неутралния живот! Ся се замислете, ако тока беше евтин и от конвенционални източници, без борси, без търговци, без нерегулиран пазар, кво щеше да стане ако тия пари се бяха налили обратно в ЕССР, а не в китайската промишленост!

    Коментиран от #18

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 войните предстоят

    11 14 Отговор
    Избийте се!!! Да има къде да си паркирам осмака!
  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    17 15 Отговор
    С голямо нетърпение очаквам да пристигне и моя електрически Москвич.

    Коментиран от #7

  • 7 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    26 17 Отговор

    До коментар #6 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    🚘Когато МаЦква и София правят електрически "Москвич" ти още не си бил в проект❗
  • 8 Хахахаха

    20 10 Отговор
    Елекрокарите ги боядисваха в същият цвят!😂😂😂😂😂😂

    Коментиран от #9

  • 9 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    30 16 Отговор

    До коментар #8 от "Хахахаха":

    Принципно новите електроКАР-и не са нищо по-различно от нашите преди половин век❗
    Някои от които още работят по гарите❗
    Ама не ги бяха започнали ЗАПАДНалИЯ свят ❗
  • 10 Реконтра

    9 15 Отговор
    Само че лостът за скоростите е сложен на волана, все едно пускаш чистачките! Представям си колко забавно ще е като се опитваш да манервираш напред-назад по нашите тесни улички.
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 СЪЧИНЯВАТЕ ЛЪЖА СЛЕД ЛЪЖА

    7 18 Отговор
    РЕНО СКОРО ЩЕ ФАЛИРА , ЗА КЪВ БЕСТСЕЛЪР ПЛЕЩИТЕ ?

    Коментиран от #20

  • 14 джо

    18 9 Отговор
    "Данните са повече от красноречиви: продажбите на электромобили в Европа са надхвърлили един милион за първи път в рамките на шест месеца." Лицемери само VW произвежда над 10 Милиона на година какво са 1 Един милион ? Всичко това не е истина е по скоро платена статия - пропаганда промиване на мозъци и превръщане на хората в глупаво лесно управляемо стадо което не може да мисли , да разсъждава или да анализира и възприема само това за вярно което е казал господарят му ..

    Коментиран от #17

  • 15 ЕТО ГО НОВИЯ БОКЛУК НА РЕНО ............

    9 8 Отговор
    ИМАШЕ НЯКОГА РЕНО , СЕГА СА БОКЛУЦИ НА КВАДРАТ ! !ТОВА СЕ ОТНАСЯ ЗА ВСИЧКИ МАРКИ , ВКЛЮЧАЯ И ЯПОНСКИТЕ !
  • 16 ВЧЕРА ГЛЕДАХ КЛИП В КОЙТО ЕДИН ОБЯСНЯ

    10 3 Отговор
    ВАШЕ НЕЩО ЗА СМАРТФОНИТЕ И КАЗА ЧЕ ОТ 40 ГОДИНИ РЕМОНТИРА СМАРТФОНИ ! ПОСЛЕ ПРОДЪЛЖИ ДА ЛЪЖЕ КАК СИ ЗАРЕЖДА ТЕЛЕФОНА ТАКА ЧЕ МУ ДЪРЖИ ПО ЦЯЛ МЕСЕЦ ....................... СЕГА СЪМ ЗАРЕДИЛ ТАКА МОЯ И ГЛЕДАМ ЧЕ ВЕЧЕ Е НА 70 .............................. МАЙ БЕШЕ НЯКЪВ ОТ БАНКЯ !
  • 17 В коя реалност

    17 0 Отговор

    До коментар #14 от "джо":

    Volkswagen произвежда 10 милиона ЕЛЕКТРОмобила годишно? Очевидно не е в нашата реалност. В нашата отдавна не са произвеждали 10 милиона автомобила от какъвто и да е вид годишно, камо ли само електрически.
  • 18 Замислих се

    5 5 Отговор

    До коментар #3 от "БРАВО":

    "Ся се замислете, ако тока беше евтин и от конвенционални източници, без борси, без търговци, без нерегулиран пазар, кво щеше да стане ако тия пари се бяха налили обратно в ЕССР, а не в китайската промишленост!"


    След кратко мислене пресметнах, че ако оставим само китайците да произвеждат с евтин ток от възобновяема енергия, А в Германия продължат да произвеждат със скъпа енергия, която идва от мрежата и само таксите са 20 евро цента на киловатчас, европейската промишленост е обречена.

    С китайски фотоволтаични панели и батерии, които си избиват цената в сравнение с енергията от мрежата още на втората година, а след това произвеждат още 20-30 години напълно безплатна енергия като при китайците, Европа има по-голями шансове срещу Китай и останалия свят, отколкото с енергия от въглища.
  • 19 Рено

    7 13 Отговор
    Да се закупи Рено е автогол. Независимо от статии, класации. Обречен в ремонти!
  • 20 Дфен

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "СЪЧИНЯВАТЕ ЛЪЖА СЛЕД ЛЪЖА":

    Имаш в предвид наденичките
  • 21 Дано го пуснат

    4 0 Отговор
    И във версия с читав дизел и бензинови двигатели
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Гьобелс

    5 2 Отговор

    До коментар #1 от "Пилот на Ферари":

    Поредната статия в стил "една лъжа като сеповтори 10 пъти и ще стане истина". Само набиват в главите на хората някакви недоразумения с идеята колко хубави и полезни са.
  • 24 Стефан Чубриков

    4 3 Отговор

    До коментар #1 от "Пилот на Ферари":

    Добре де, каква ти е мотивацията да се прекланяш пред най-злата в момента, с изключение на Сверна Корея, тоталитарна държава в света? Какво като правят автомобили? Да ни залеят пазарите и да унищожат европейското производство? Това ли искаш? Китайците ни мразят и за тях сме само прашинки на вятъра!
    А Рено 5 беше легенда на масовата мобилност за народа преди 40 години, достъпно, здраво, надеждно. И сега се опитват да го възродят като електрически автомобил. Да, много е скъпо, трябва да бъде поне с 10 хил. евро надолу, но е готино, живо, европейско!

    Коментиран от #25, #26

  • 25 Прашинка във вятъра?

    5 2 Отговор

    До коментар #24 от "Стефан Чубриков":

    Dust in the wind казваш? По принцип не харесвам коментарите и стилът на писане на пилота на Ферари, но когато е прав, е прав. Това да казваш на прашинките да се скрият защото идва буря, не е прекланяне пред бурята, а реализъм. Бурята идва независимо дали ти харесва или не.

    Ако европейската автомобилна промишленост пее твоята песен, ще бъде отнесена като прашинка от вятъра.

    Ако минем от песнички към детски приказки, помисли си за приказката за трите прасенца. Все още има някакъв шанс да си изградят къщичка като на третото прасенце, но бурята е доста близо И времето е ограничено. Засега са на ниво първо прасенце.
  • 26 Въпрос на избор

    7 4 Отговор

    До коментар #24 от "Стефан Чубриков":

    "но е готино, живо, европейско!"

    Е колко да е готино да стоиш 30 минути на зарядната станция за да заредиш виж какво:


    52 kWh версия (≈ 410 km WLTP)

    Зарежданите 65 % от батерията са: 0.65 × 410 km = ≈ 267 km пробег.


    40 kWh версия (≈ 300 km WLTP)

    Зарежданите 65 % от батерията са: 0.65 × 300 km = ≈ 195 km пробег.



    ---

    📌 Това е по официален WLTP цикъл, така че в реални условия (особено на магистрала) стойностите ще са с около 15–30 % по-ниски.
    Тоест в практиката може да се очакват примерно 180–230 km за голямата батерия и 130–170 km за малката.


    А на магистралата ще трябва да спираш на всеки 100 км за по 30 минути. За тебе може и да е готино, ама не за всеки, дори парите да не са му проблем.
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Искам бойлери на дърва...

    2 0 Отговор
    Файтонджия съм, няма по хубаво от конския впряг...Балканцииии, вие сте дъното на Европа !

    Коментиран от #29

  • 29 Чакай, чакай...

    2 0 Отговор

    До коментар #28 от "Искам бойлери на дърва...":

    Като ти спрат водата, няма да имаш нужда и от бойлер! По-добре си купи цинкова кофа и канче...и бъди щастлив.