На 15 ноември 1988 г. в СССР се осъществява единственият полет на безпилотната космическата совалка "Буран".
Корабът е изведен в орбита с помощта на ракета-носител "Енергия". Живото-поддържаща система не е поставена, нито е инсталиран софтуер, с който да функционират компютрите.
"Буран" обикаля Земята два пъти за 206 минутен полет. При връщането си изпълнява автоматично кацане на площадката до космодрума "Байконур", където въпреки скоростта на странично духащия вятър от 17 м/сек. каца само на 3 метра встрани и 10 м по-напред от обозначеното за кацане място.
След разпадането на СССР проектът „Буран“ първоначално е замразен, а към 1993 г. е прекратен. По план е трябвало да бъдат построени 5 орбитални кораба, от които са построени само два, а третият е недостроен. Първият кораб е единственият летял в Космоса. На 12 май 2002 г. е унищожен, в резултат на разрушаване на покрива на зданието, в което е съхраняван, като при това загиват осем работници.
Вторият кораб се намира в Казахстан на космодрума "Байконур" и се явява собственост на тази република. В началото на 1993 г. готовността му за полет е 95-97%. Третият кораб е недостроен. Степента му на готовност се е оценявала различно - от 30 до 50%. Продаден е на авиационен музей в Германия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Депресиран комуноид
04:22 15.11.2022
2 ФЕН
Коментиран от #3, #19
04:32 15.11.2022
3 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #2 от "ФЕН":
БИЗНЕС е това ник ФЕН ПРИЯТЕН ДЕНКоментиран от #17
04:39 15.11.2022
4 Буран
Жалко, че предателите Горбачов и останалите либерасти просто хвърлиха на боклука този връх на инженерната разработка от онова време. Но все пак наработените технологии се използват и днеска...
Коментиран от #11, #16
04:54 15.11.2022
5 Хамсал
Коментиран от #21
04:57 15.11.2022
6 ФакЪт
Коментиран от #12
04:57 15.11.2022
7 Готин
04:58 15.11.2022
8 ФакЪт
05:07 15.11.2022
9 Вирус
Коментиран от #10
05:08 15.11.2022
10 ФакЪт
До коментар #9 от "Вирус":
Автора не казва нищо! Автора превежда на кратко какво казва на английски диктора. Ама трябва да се учат езици!!05:18 15.11.2022
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 КосмонаФт
До коментар #6 от "ФакЪт":
Тя тази Летяща Чиния нали беше част от космическата ни програма.05:24 15.11.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Компютрите
Не беше включено другото, военното оборудване на борда. Буран имаше и военно предназначение. Предателите на СССР даже с огромна трудност се съгласиха и на този показен полет.
Всъщност те заслужаваха народен съд и смъртни присъди. Кой предава така доброволно на врага страната си? Горбачов, Йелцин....
Коментиран от #15
05:41 15.11.2022
15 викаш
До коментар #14 от "Компютрите":
и набора рипаше,рипаше не кат сега 😄Коментиран от #24
06:01 15.11.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Стар трек
В сериала Стар Трек совалката е въведена само защото декорите с телепорта не са били готови навреме.
Коментиран от #20, #69
06:28 15.11.2022
19 Индийски БИВОЛАР
До коментар #2 от "ФЕН":
ИЗГОРИ ЗА ДА СВЕТИШ -А ФЕН И ТО НА 7 та секунда НАЙС ААААААА07:15 15.11.2022
20 ...
До коментар #18 от "Стар трек":
С тая "простотия" е изнесен на 70% МКС включително и руски модули.07:41 15.11.2022
21 Търновец
До коментар #5 от "Хамсал":
Перфектен полет, а при кацане имаше силен страничен вятър но бордовия компютър управляваше Буран както много опитен летец и стабилизира кацането, не знам Буран да е бил предназначен да носи атомни бомби, поначало такива кораби бяха предназначени да неутрализират чужди военни спътници о то чрез робот, по това време Русите имаха клас орбитални ракети с ядрени бомби които можеха променят траектория в космосаКоментиран от #22
07:52 15.11.2022
22 Ако пигледнеш фактите
До коментар #21 от "Търновец":
Няма запис на полета. Нито една камера при кацането. Нито една лента при КАЦАНЕТО. И... кацане от "грешната" страна. Седни сега и почети малко повече по темата.Коментиран от #23, #72
07:58 15.11.2022
23 Търновец
До коментар #22 от "Ако пигледнеш фактите":
Перфектен полет, при кацането бордовия компютър стабилизира както опитен летец - имаше камера и запис но след това сигурно са ги скрили, Американския Шатъл при кацане се управлява от пилота, поначало числения метод за сходящи приблизителни решения на нелинейни физични проблеми е правен в Русия още по царско време - Метод на Крайните Елементи - а учението за Стабилност - Устойчивост на траектория е правено от Ляпунов, обаче Американците след ВСВ имаха силен долар и направиха полупроводници чипове и компютри и то не само за военно приложениеКоментиран от #25
08:22 15.11.2022
24 На кого
До коментар #15 от "викаш":
Какво му е важно... Рипай, като това ти е толкова важно :)!08:35 15.11.2022
25 Ако пoгледнеш фактите
До коментар #23 от "Търновец":
Глупости на търкалета. Това което казваш, е това което Кремъл иска да знаеш. ФАКТИТЕ СА ФАКТИ, а не думи на някой си който дава храна на държавната преса. Ако погледнеш видеото дори ще видиш, че това което се показва е тренировъчен полет на Буран пуснат от самолет и зад него един Миг снима.ФАКТ1 - НЯМА лента от полета от совалката
ФАКТ2 - НЯМА снимки от космоса от совалката
ФАКТ3 - Докато делегацията гледа на дясно от където трябва да се появи совалката - то тя идва от лявата страна на трибуните.
А ако не ти изнасят ФАКТИТЕ, то да видим колко имаш в главата си като логика:
Казваш толкова добър бил Бурана, че сложили сумати пари и труд и ... ми повече не го ползвали...вЕрно ли? Я пак помисли.
Коментиран от #27, #66
09:02 15.11.2022
26 Само
09:28 15.11.2022
27 Търновец
До коментар #25 от "Ако пoгледнеш фактите":
Преведи си видеото на Български да видиш - NASA хвалят Буран защото е много по-добър от Шатъл по редица инженерни показатели, жалко че Горбачов отказа програмата, Американецът казва Буран докосна пистата само 10 метра от целтаКоментиран от #28, #29, #30
10:04 15.11.2022
28 ....
До коментар #27 от "Търновец":
Американски ракети кацат обратно на мястото откъдето са излетели .... от платформа в морето. Американските совалки направиха СТОТИЦИ полети. Американците хвалели Буран след един "полет", който най-вероятно е фейк. :))))) Само зомбимозък може да измисли такива бълвочи.Коментиран от #48
10:09 15.11.2022
29 ...
До коментар #27 от "Търновец":
Аха... Явно няма никой на "втория етаж"Няма смисъл да убеждавам фанатик. Пак какво казал ЕДИН от НАСА, който се стреми да пази добри отношения. Нито ФАКТИТЕ разгкеждал, ното се замисляш. Важното за тебе е какво казал един човек държащ се дипломатически. Мога да ти покажа всички "кацания" на Буран, ма без да е ходил в космоса. Има ги на сайт . Ма като гледам въртиш една плоча за 10 метра дадена от Кремъл като данни.
10:10 15.11.2022
30 ...
До коментар #27 от "Търновец":
Аха... Явно няма никой на "втория етаж"Няма смисъл да убеждавам фанатик. Пак какво казал ЕДИН от НАСА, който се стреми да пази добри отношения. Нито ФАКТИТЕ разгкеждал, ното се замисляш. Важното за тебе е какво казал един човек държащ се дипломатически. Мога да ти покажа всички "кацания" на Буран, ма без да е ходил в космоса. Има ги на сайт . Ма като гледам въртиш една плоча за 10 метра дадена от Кремъл като данни.
10:10 15.11.2022
31 Ушанка
17:23 15.11.2022
32 Буран
05:42 15.11.2025
33 Стоян
Коментиран от #34, #35, #38
05:46 15.11.2025
34 Стоян
До коментар #33 от "Стоян":
Тогава България летеше в Космоса, днес се бори за вода и горива.05:52 15.11.2025
35 7676
До коментар #33 от "Стоян":
Верно е.Инсталирани сакомпютри Правец , със много
стара версия на майкрософт.
Спрян е защото бюджета за
разработката е довел СССР
до фалит.Това естествено се
крие.
Коментиран от #41
06:37 15.11.2025
36 хех
Коментиран от #37, #73, #74
07:08 15.11.2025
37 Ей го и този екзпер
До коментар #36 от "хех":
Буран няма плочки, които да се лепят и падат, което е абсолютна мериканска простотия. Черното са цели панели с формата на корпуса, който е направен от титан. Нещо което мериканците не са и сънували.Коментиран от #39
07:43 15.11.2025
38 Мда-даааааа
До коментар #33 от "Стоян":
А схемите на процесорите и компютрите ги крадеше от запада.Коментиран от #40, #42
07:44 15.11.2025
39 ий го и тоя титан мегаспециалис
До коментар #37 от "Ей го и този екзпер":
Съветската космическа совалка Буран е имала около 38 800 топлозащитни плочки.Коментиран от #44
07:47 15.11.2025
40 всъщност дори не ги крадеше
До коментар #38 от "Мда-даааааа":
Завода в Правец е оборудван с машините от изкупените поточни линии на фалиралата американска компания Рана Системс.07:49 15.11.2025
41 Стоян
До коментар #35 от "7676":
Правец беше персонален компютър за текстообработка. Докато Буран летеше със специализиран компютър с първия в света векторен микропроцесор, проектиран от групата в института по микроелектроника и произведен и сглобен в ДЗУ. Нямаше операционна система. Летеше по програма с инструкции и беше трениран с полети от МиГ-25. Над 60 души българи бяхме по време на полета и приземяването. Центъра за контрол предложи да изключат автопилота след промяната на захода, но данните от наземния симулатор потвърдиха решението и Буран кацна автономно с български компютър-автопилот.07:57 15.11.2025
42 Стоян
До коментар #38 от "Мда-даааааа":
България копираше моторолите за Правец 8 за масово производство. Същевременно разработваше свои архитектури микропроцесори, при това много успешно. България беше Япония на Европа. по това време Германия и Франция не можеха да правят това. 1991 Сол Полански връчи поименен списък на 38 000 експерти от ДЗУ, които да заминат за САЩ.Коментиран от #43
08:06 15.11.2025
43 прав си
До коментар #42 от "Стоян":
България беше Япония отвъд Желязната завеса, където Патентите никой не ги съблюдаваше и се крадеше ноухау до последно. Сещам се за едни чипове и едни шлайфмашини в ЗИТКоментиран от #46
08:10 15.11.2025
44 Мъ, хъ, олеле
До коментар #39 от "ий го и тоя титан мегаспециалис":
По първоначален проект е трябвало да има. В последствие са заменени от цели кварцови панели. В Горки парк можеш да видиш.Коментиран от #45
08:12 15.11.2025
45 след кацането ли са заменени?
До коментар #44 от "Мъ, хъ, олеле":
защото при кацането Буран губи 8 плочки.08:13 15.11.2025
46 Стоян
До коментар #43 от "прав си":
Патента е правен документ, нищо не можеш да произведеш по патент. Продавачът вероятно е казвал, че е откраднато за заобикаляне на Коком. Днес, дори дейонизирана вода купувате с поръчка от Германия.Коментиран от #47
08:23 15.11.2025
47 прав си
До коментар #46 от "Стоян":
патента е правен документ даващ ти правото на интелектуална собственост, който зад Желязната завеса не се зачиташе и копирахме всичко западно до което можехме да се докопаме. На схемата вървяща с домашния компютър Правец 8Д си пишеше оригиналното му име - френския Орик. Никой не си е направил труда да го заличи, а директно са я фотокопирали от откраднатия екземпляр.Коментиран от #49, #51, #53
08:27 15.11.2025
48 ХиХи
До коментар #28 от "....":
Ама верно ли сравняваш 2028 с 1988? Ти какъв лаптоп имаше у вас 1988? Щи кажа че и Дойчовците са имали същия лаптоп през 1988 какъвто и ти си имал и игри са играели на касетофона08:27 15.11.2025
49 ХиХи
До коментар #47 от "прав си":
Туй патенто е клопка за наивници. Все едно да забраниш на комшията да ползва топла вода щот ти си я уж измислил08:32 15.11.2025
50 хех
08:39 15.11.2025
51 Стоян
До коментар #47 от "прав си":
Микроелектрониката не е машиностроене да мериш с шублера и да копираш. Една концентрация или температура да смениш при ецването и всичко заминава брак. Кутията, платката, нещо по флопито може да копираш, другото не става. Япония, Тайван, Китай също започнаха с копиране, а днес?08:51 15.11.2025
52 Няма да коментирам глупавите писания
Само това ще ви кажа:
Буран се спуска към Земята по траектория непозната към момента без да се разруши или запали.
Буран поддържа постоянна радиовръзка с наземната станция за управление по време на спускането.
Буран извършва изключително плавно кацане.
Тази информация е налична в американски секретни документи от това време.
08:54 15.11.2025
53 мушмул
До коментар #47 от "прав си":
Няма френски Орик! "Правец 8Д е апаратно и програмно съвместим с компютрите Oric-1 и Oric Atmos, разработени от английската компания Tangerine Computer Systems (по-късно Oric International)".Коментиран от #56
08:58 15.11.2025
54 га америкосите с совалки
Коментиран от #55
08:58 15.11.2025
55 Га-га-га
До коментар #54 от "га америкосите с совалки":
Совалката е измислена от руснаците, тестват я 1964, американците я копират през 1976. Буран не е първата руска совалка.Коментиран от #57
09:08 15.11.2025
56 какво значи
До коментар #53 от "мушмул":
апаратно и програмно съвместим? Копие?09:27 15.11.2025
57 Ха-ха-ха
До коментар #55 от "Га-га-га":
Руснаците тестват няколко концепции на самолетоподобни совалки през годините, докато официална Москва не им спира финансирането поради кинтонемия. После крадат плановете на Спейс Шатъл от библиотеката на американския Конгрес. не са знаели, че умишлено ключови детайли в това копие са подменени. Умишлено не е и било секретно.Коментиран от #58
09:39 15.11.2025
58 Кой какво е копирал няма да разбереш
До коментар #57 от "Ха-ха-ха":
от писанията на този и онзи. Фактите са че буран е по-добра от шатъл. Буран може да извършва безпилотни полети докато Шато до последно нямаше такава възможност. Боран може да лети и като самолет, докато шатъл планира и при неуспешен опит е обречен на гибел. И още куп преимущества. Само факти.Коментиран от #60, #61
10:05 15.11.2025
59 Това ми
10:20 15.11.2025
60 Даа
До коментар #58 от "Кой какво е копирал няма да разбереш":
Куп приимущества ,но на хартияКоментиран от #71
10:22 15.11.2025
61 Д-р Дулитъл
До коментар #58 от "Кой какво е копирал няма да разбереш":
Е как по добър ? На какво е по добър на водка със сельодка ли ? Ами като е толкова добър колко полета направи ?Кото американските направиха 180 полета . И освен ,че сглобиха МКС изнесоха и тайни оръжия в космоса и ги сглобиха . Хайде мъцни нещо по тоя въпрос . То да кажеш за тоя колосален провал Буран колко бил добър ,то хептен не те слуша главата Пилотиран не е летял никога ,защото не е безопасен Буран -за това .
Коментиран от #70
11:05 15.11.2025
62 Гадно
Те ВАЗ-ките не могат да правят, ама не знам какви си самолети и безаналогови джелеза!
Егати пропадналите путлеристи
А нашите червени щебеци си се надавят ан Чудото РАУ-26 да спаси Райха!
11:30 15.11.2025
63 васко де гама
Коментиран от #67
11:48 15.11.2025
64 васко де гама
11:50 15.11.2025
65 васко де гама
11:56 15.11.2025
66 Ето ти тук и за Гагарин.
До коментар #25 от "Ако пoгледнеш фактите":
Той не е първият съветски космонавт, а Герман Титов. Юрий не случайно се е пропил и са бързали да го убият да не се разприказва. Целта е била да изпреварят американците и правят опит една седмица преди с Гагарин – Виктор Илюшин (син на авиоконструктора), но човекът се приземява в Китай полужив. Спешно решават да "изстрелят" съветски космонавт първи и симулират полета. Ракетата е стартирана без космонавт, а Юрий спешно е закаран със самолет на мястото на приземяването където той скача с парашут. Обяснението е, че спускаемият апарат не е пригоден за меко кацане и се е разбил с 20 м/с., а Гагарин е скочил с парашута от него когато е бил на 7км. височина. На пресконференциите не представя селфита на фона на Земята защото на кораба нямало фотоапарат?! Неправилно описва безтегловността, но хората тогава не знаят истината. Казва, че се почувствал прекрасно и веднага е започнал да работи, а истината е, че първите 5 минути човек се чувства зле и организма се адаптира след време.Коментиран от #68
12:02 15.11.2025
67 насраско амалгама
До коментар #63 от "васко де гама":
вземай си дрогата навреме13:06 15.11.2025
68 Намалете пропагандата
До коментар #66 от "Ето ти тук и за Гагарин.":
Не е полезна за хора които не могат да извършват причинно сестра и логическа връзка.14:17 15.11.2025
69 6135
До коментар #18 от "Стар трек":
Мда... А телепортът в Star Trek е измислен защото не е имало достатъчно средства и възможности да се покаже как Enterprise каца на Планета.14:25 15.11.2025
70 Мисленото не е труден процес
До коментар #61 от "Д-р Дулитъл":
Опитвайте се да го практикувате вместо да драскате глупости. В коментара прекрасно пишеше в кое е по-добра Буран. Няма водки няма сальодки няма лодки. А международната космическа станция в най-големия процент е дело на Русия. Да не говорим че са ползвани изключително разработки и опит от съюз. Има нет и спокойно можеш да се информираш кой колко модула е създал сглобил и изнесъл в космоса. По-лесно е от драскането на евтина пропаганда и ролята на лъжец.Коментиран от #76
14:28 15.11.2025
71 Затова
До коментар #60 от "Даа":
намаляваш пропагандата и ще ти е по добре. Гаранция!14:56 15.11.2025
72 6135
До коментар #22 от "Ако пигледнеш фактите":
Няма запис, а го даваха по БНТ.Сигурно са го предавали без да записват?!
Как се каца от "грешната" страна? Каца се винаги срещу вятъра.
Ти да не си бил там и вятъра да ти е свалил каскета, та да знаеш от къде е духал?
15:04 15.11.2025
73 6135
До коментар #36 от "хех":
Ако Буран се беше надупчил при навлизане в атмосферата, щеше да се върне на земята под формата на множество метеоритчета.Къде ви намират такива?!
15:10 15.11.2025
74 Никси
До коментар #36 от "хех":
ама си тъп като шотландска гайда явно не си живял в оня строй , кой Самолет я закара до станция и космодрум Байконур на гърба си знаеш ли да те питам , и като кацна на пистата с какво спря със спирачките или с парашут сега па да не кажеш с някой голям чадър от някое заведение от терасата или спален чувал !!!.15:43 15.11.2025
75 Дик диверсанта
20:29 15.11.2025
76 Д-р Дулитъл
До коментар #70 от "Мисленото не е труден процес":
Виждам че ти е трудно мисленето . Набива се в очи .Съветските модули са 4 ,а американските 8 ,също има и 2 японски . А от тези 4 ,2 са платени от американците . За да се качи това оборудване СССР има 5 полета , а САЩ 27 със совалките.
80 % от станцията е сглобена от американци.
От коя станция били гледали ,че не разбрах ?
За Скайлаб изгрежда не си чувал .
И сега следва интересното . Кои модули дефектират и заради тях трябва да се пенсионира станцията . Ами съветските -как кои.
Коментиран от #78
21:20 15.11.2025
77 Сан до Кан
Горбачов бил виновен ,че Буран е дефектна . И още 2 совалки се правеха и след злополучния полет на Буран ,който продължи 2 обиколки на Земята те бяха спрени . Едната на 70% завършеност ,а другата на 40 %.
Можеш да си сигурен ,че не е било планирано само 2 обиколки на Земята да направи , а е започнал да показва дефекти още в Космоса .
Ама бръмбарите ти казаха Горбачов е виновен ,а ако не е той то Иван Костов.
21:52 15.11.2025
78 Докторе
До коментар #76 от "Д-р Дулитъл":
Обема на модулите вземи и да сравниш. Двата руски са колкото всичките американски. Само малки модули са изнасяни със совалката. Дори плащаха на руснаците да качват техните и японските. Скайлаб беше резервоара на трета степен на ракетата Аполон, никой не е стоял в тази цистерна повече от два часа.23:25 15.11.2025