18 Май, 2025 06:42 8 947 164

18 май 1944 г. За назидание Сталин депортира в Сибир кримските татари

  • сталин-
  • татари-
  • депортация

Крим отново се управлява от окупационна администрация

18 май 1944 г.  За назидание Сталин депортира в Сибир кримските татари - 1
Снимка: Shutterstock

На 18 май 1944 г. по заповед на Сталин започва депортацията на кримските татари.

Според постановлението на Държавния комисариат по отбраната на СССР от 1944 г., кримските татари и други етнически групи са били насилствено депортирани от сталинския режим от територията на Крим в Узбекистан, Казахстан и далечните райони на Русия. Те са били обвинени в колаборационизъм с фашистка Германия. Близо 32 000 души от НКВД са мобилизирани, за да могат в следващите дни да бъдат изселени 185 000 кримски татари.

По данни на Националното движение на кримските татари, през първите 4 години от депортацията загиват близо 90 хиляди души. През януари 1974 г. Президиумът на Върховния съвет на СССР отменя забраната за кримските татари, гърците, арменците и българите да се връщат в Крим.

Депортацията на кримските татари, започнала на 18 май 1944 година, е едно от най-големите престъпления на съветския режим, извършени от него по време на Втората световна война. Над 20 години в СССР изцяло се отрича престъпният характер на тези действия.

Макар още през 1967 година Съветският съюз да признава необоснованите обвинения към всички кримски татари в сътрудничество с немците, те до самия крах на комунистическия тоталитаризъм така и не получават правото да се върнат в историческата си родина. Кримските татари са депортирани в отдалечени райони на Сибир, Урал, Средна Азия, където те се оказват без документи, в условията на комендантски режим, без правото на придвижване дори с цел търсенето на изгубени при изселването семейства.

Броят на „специалните преселници“ се попълва през 1945 г., когато към края на войната войници и офицери, воювали срещу фашизма, също са обявени за „предатели“ и изпратени в изгнание при своите семейства. Тежките битови условия в специалните поселения, които се усложняват от новия климат и инфекциозните заболявания, водят до смъртност при депортираните, която се увеличава фактически от липсата на медицинско обслужване.

След като през 1991 г. Украйна обяви независимост, тя показа съчувствие към кримските татари, предоставяйки им възможност да се върнат по родните си места. За целта властите предприеха редица нормативни актове, за да улеснят процеса на връщането им, като основен акт е „Ратификацията на Протокола към споразумението по въпросите, свързани с възстановяване на правата на депортираните лица, националните малцинства и народите“.

Други важни документи са: правителствената Програма за заселването и устройството на депортираните кримски татари и лица от други националности, приета през 2006 г. със сила до 2015 г. ; Указът на президента на Украйна от 14.05.10 № 615 „За допълнителните мерки за устройването на кримските татари, другите лица, депортирани по национален признак и техните наследници, които са се върнали или се връщат за постоянно живеене в Украйна“.

В момента в Крим са се върнали 266 хил. татари. По различни оценки, извън Украйна живеят от 30 до 100 000 кримски татари.

Анексирането на Крим от Руската федерация през март 2014 г. актуализира проблема с борбата на кримските татари за техните права. Окупационната администрация на Крим за пръв път в новата история забрани на 18 май да бъде проведен традиционния траурен митинг в центъра на Симферопол.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 74 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Хихихи..

    92 49 Отговор
    Много ви плаши тоя Сибир бе..Пък аз бачках като млад там,в Тюмен,ядене пиене и тези три неща на корем! Който е бил там,знае че съм точен..

    Коментиран от #10, #139

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Съдията Дред

    121 72 Отговор
    Значи изселили 185 000, в началото загинали 90 000 , продължили да умират,, а се върнали 266000 . Ако са били в толкова тежки условия, няма как да се размножават така. При положение. че не всички са се върнали. Пък и неказвате, колко руснаци са загинали от отрядите на татари на служба при немците.

    Коментиран от #20

  • 19 пламен

    84 28 Отговор
    Депортирани са и таврийските и кримските българи. Умират по пътя и в лагерите в Казахстан
  • 20 Също като "кланетата" по турско

    55 69 Отговор

    До коментар #18 от "Съдията Дред":

    Клали, клали, па от четвърт милион за 5века сме станали 4 милиона

    Коментиран от #53, #92

  • 21 Кирил

    74 52 Отговор
    Крим е окупираната територия от русия в края на 18-ти век. Местното население е избивано и прогонено и на негово място пристигат окупаторите със семействата си.

    Коментиран от #25, #26

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Тодор Живков

    51 21 Отговор
    "....Ролята на Лидера е от особено значение. Вижте какво постигна единият (визирайки Сталин), и какво направи другият (имайки предвид Горбачов).... Всички ще плащаме за грешките...."
  • 24 Човек

    64 69 Отговор
    Ами геноцида в Черкезия? Да не мислите, че Сочи и той е "изконно руски"? Русия трябва да загуби излаза си на Черно море, защото той е придобит с абсолютен геноцид над местното население. Господ забавя, но не забравя.

    Коментиран от #30, #149

  • 25 Тъй, Тъй, Кирчо

    59 30 Отговор

    До коментар #21 от "Кирил":

    Само имай предвид, че без Крим да е бил руски, България не можеше да бъде освободена, защото е сериозна позиция в тила.

    Коментиран от #32

  • 26 ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ

    71 27 Отговор

    До коментар #21 от "Кирил":

    Крим е окупираната територия от русия в края на 18-ти век. Местното население е избивано и прогонено и на негово място пристигат окупаторите със семействата си.=========================================== Крим е окупирана територия от татарите около 1200 г. и слагат край на КИЕВСКА РУС.ОКОЛО 300 ГОДИНИ ЦЯЛА ЮГОИЗТОЧНА ЕВРОПА ТРЕПЕРИ ОТ ТЯХ.Имат и значителна роля за упадъка на ЖЕЧПОСПОЛИТА дори и БЪЛГАРИЯ.Най верният съюзник на ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ.През 1783 г окончателно Крим е присъединен към РУСИЯ. ПРЕЗ КРИМ СА МИНАЛИ МНОГО НАРОДИ ВКЛЮЧИТЕЛНО И ПРАБЪЛГАРИ,но наЙ много са го владели руснаци и татари може би по около 400 години.По отношение на депортирането на кримските татари не е правилно и хуманно ,но сигурно СТАЛИН Е ПРОЧЕЛ НЯКОЯ КНИЖКА ОТ МАЙН РИД И КАРЛ МАЙ И СЕ Е ПОУЧИЛ ОТ ОТНОШЕНИЕТО НА АМЕРИКАНЦИТЕ КЪМ ИНДИАНЦИТЕ.

    Коментиран от #147, #151

  • 27 Историк

    39 57 Отговор
    През цялата си история РуЗЗия така е "асвабаждавала" окупираните територии - от населението им, за да засели там руЗЗнаци.

    Коментиран от #29

  • 28 фенче

    70 19 Отговор
    поредната едностранчива статия от тоя автор, и дежурните 3-4 трола отдолу
  • 29 ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ

    62 29 Отговор

    До коментар #27 от "Историк":

    През цялата си история РуЗЗия така е "асвабаждавала" окупираните територии - от населението им, за да засели там руЗЗнаци.======================================================================= АВСТРАЛИЯ И СЕВЕРНА АМЕРИКА сигурно пак РУСИЯ ГИ Е ОСВОБОДИЛА И ЗАСЕЛИЛА С РУСНАЦИ.

    Коментиран от #34

  • 30 ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ

    62 24 Отговор

    До коментар #24 от "Човек":

    Ами геноцида в Черкезия? Да не мислите, че Сочи и той е "изконно руски"? Русия трябва да загуби излаза си на Черно море, защото той е придобит с абсолютен геноцид над местното население. Господ забавя, но не забравя.================================================================================== По твоята логика и ние трябва да дадем излаза си на Черно море на ГЪРЦИЯ.В древността цялото българско крайбрежие е било населено основно с гърци.

    Коментиран от #99

  • 31 Сър Пичук

    31 36 Отговор
    Ето как Крим стана "Исконно руска земя".
    Както и много други територии.
  • 32 Ставри

    24 11 Отговор

    До коментар #25 от "Тъй, Тъй, Кирчо":

    Ма България свободна ли е, чи откога?
  • 33 Грешка е направил

    52 23 Отговор
    Тези съдружници на фашистите е трябвало да ги оставят в Крим, че те и родата им да изчезнат от възмездието на върналите се от фронта роднини на избитите от тях. Пишете си опорките, но истината е, че Сталин така ги е спасил.
  • 34 центаджия..

    34 21 Отговор

    До коментар #29 от "ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ":

    Янките батисаха над 100 млн.индианци за да си живуркат днес по техните земи..а татарите са като делиорманопомаците-ама едните са в сибир,а наште със фереджетата и шалварите още цукат нозете на султано и чекат алабин,леге,валдхард и сие да ги асвабодят от него,оти дедо иван без да сака ги изостави,,

    Коментиран от #49

  • 35 ❤️Пeшo❤️☮️Пeтeлa☮️ от Бaндитckа☀️Bиeнa☀️

    26 30 Отговор
    ☞☃️⛏️⚡♦️☣️☑️✅🔴Ha 8-ми ceптeмвpи 1944г. Boйckитe нa 3-ти ykpaинckи фpoнт koйтo тoгaвa e чacт oт cъвeтckaтa apмия, нaвлизaт в Бългapия и я okyпиpaт.
    Toгaвa пpeз 1944г. Ykpaйнa e билa чacт oт СССР, kakтo и oщe 14 дpyги peпyблиkи.
    Bcичkи тeзи xopa ca ce вoдeли пo пacпopт гpaждaни нa Cъвeтckият Cъюз, нo eтничeckи и биoлoгичeckи тe нe ca били pycнaци.
    Mнoгo oт pycoфилитe нeзнaят иcтopиятa зaщoтo пo вpeмeтo нa Toдop Живkoв нapичaxa pycнaци вcичkи koитo бяxa в cъcтaвa нa CCCP.
    Tpeти ykpaинckи фpoнт нacтъпвa ocнoвнo пpeз Дoбpyджa cъc cилитe нa тpи oбщoвoйckoви apмии: нa дecния флaнг c 46-тa ykpaинcka apмия, в цeнтъpa c 57-мa ykpaинcka apмия и c лявoфлaнгoвaтa 37-мa ykpaинcka apмия.
    Пpeз 1944г. HAC HИ 0KYПИPAT TPИ YKPAИHCKИ APMИИ C YKPAИHCKИ B0ЙHИЦИ, възмoжнo e дa e имaлo няkoй дpyг pycнak, нo e мaлko вepoятнo зaщoтo oщe пo нeгo вpeмe pycнaцитe и ykpaинцитe(xoxлитe) ca ce мpaзeли.
    Дo kpaя нa okyпaциятa пpeз дekeмвpи 1947г. 37-мa ykpaинcka apмия e ocнoвнaтa okyпaциoннa вoйcka y нac.
    Cлeд 9-ти ceптeмвpи1944г. koмyниcтитe-бoлшeвиkи изпpaщaт apмия oт 450 000 бългapи cpeщy cтapитe ни cъюзници гepмaнцитe.
    B тoвa вpeмe ykpaинцитe - няkoлko cтoтин xиляди ykpaинckи вoйниka БE3ЧИHCTBAT в oтeчecтвoтo ни.
    ТPИ Г0ДИHИ YKPAИHЦИTE KPAДЪT, HACИЛBAT, K0ЛЯT и YБИBAT като БAШИБ03YЦИ.
    Caмo зa тpи мeceцa cлeд 9-ти ceптeмвpи 1944г. в Бългapия ca избити близo 30 000 пpeдcтaвитeли нa тoгaвaшния eлит бeз cъд и пpиcъдa.
    Cлeд тoвa ckaлъпвaт пpoтивoнapoдния cъд c koйтo вeчe oфици

    Коментиран от #39, #43, #44, #85

  • 36 Александър

    17 28 Отговор
    За непрочелите добре, пише и българи изселени от любимия ви Сталин
  • 37 Гориил

    50 16 Отговор
    Това е фалшива снимка. Той описва депортирането на полски евреи в Аушвиц през 1942 г. Що се отнася до кримските татари, те получават негативно отношение от Сталин поради масовото си избягване на мобилизация, сътрудничество с окупационния режим и участие като част от германските войски в наказателни акции срещу местното население. Също така беше тъжно да научим, че татарите доставят на германците храна, храна за коне, тъкат килими с изображения на Хитлер и осигуряват защита на врага от партизаните.
  • 38 Кримските Татари стават съюзници на

    47 17 Отговор
    Хитлер! Червената Армия оставя около 300склада,с Храни и оръжия за, бъдещото Партизанско движение в Крим!! 2/3 от тези складово се разграбени от Кримските Татари!! Хитлер нямаше да ги изсели, а Разстреля! Сталин, гие изселил, и то не всички!!
  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 уйко калеко

    45 13 Отговор
    Статията е стара и написана в нов стил(евроатлантически) антируски,.Наистина депортирането не е добро нещо.Ако се направи сметка (депортирани 195 000 ,от тях 95 000 загинали,а накрая през 1990 г в КРИМ се завръщат 266 000).В статията се твърди.че условията са нечовешки ,без медицина и т.н.как пък в подобна среда са се размножили тилкова много.

    Коментиран от #119

  • 41 Българин

    15 22 Отговор
    Освен татарите от Крим са депортирани БЪЛГАРИ, гърци и арменци. Сталин одобрява прогонването и на кримските българи и още на 2 юни 1944 г. Държавният комитет за отбрана определя местата за заточението им в суровите краища на Урал, Западен Сибир и Средна Азия. На 27 юни части на НКВД обкръжават 11 компактно заселени с българи райони в Крим и с насочени оръжия дават на обитателите им няколко часа да си приготвят багажа за дългия път на североизток. 254 българи са незабавно арестувани и изпратени в изолаторите на НКВД. Едновременно с това са уволнени от Червената армия и изпратени към местата за „специално“ заселване 582-мата офицери и войници с български произход, биещи се на фронта срещу германците. На 4 юли Берия докладва на Сталин, че решението за етническото прочисатване на Крим е изпълнено. В жилищата на депортираните са настанени етнически руснаци. Съветската пропаганда не коментира прогонването на кримските българи и представя случая като част от кампанията по „изобличаването“ на най-големия „народ-предател“ в болшевишка Русия – кримските татари. Малцина от тях се завръщат на родните си места.

    Коментиран от #48

  • 42 И в Северна Америка е имало местно

    29 13 Отговор
    Населениев 18век!90%. избито,останалото в Резервати!!
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Морския

    17 31 Отговор

    До коментар #35 от "❤️Пeшo❤️☮️Пeтeлa☮️ от Бaндитckа☀️Bиeнa☀️":

    За руснака да излъже е като да си издуха носа а за русофила лъжата е като дишането. И твоите писания го оправдават. Но според твоята логика руснаците изобщо не са воювали във ВСВ, щом в Трети украински фронт са воювали само украинци. Защото РУСКИ фронт изобщо не съществува. Имало е Беларус си и Западен фронт. В последният може би са воювали ЗАПАДНЯЦИ.
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Гориил

    28 18 Отговор
    Сталин не е убил никого, но вождът е изпълнен с презрение и неуважение към предателите и предателите на Родината. Днес историците признават, че гневът на вожда е бил прекалено емоционален и прекомерен. Но Сталин, тъй като не е руснак, не може да си позволи да бъде снизходителен и милостив. В противен случай ужасните жертви и загуби в Крим можеха да станат причина за недоверие и подозрение сред десетки неруски народи и народности, които честно, героично и самоотвержено защитаваха страната. Сталин имаше труден и болезнен избор да докаже на света, Червената армия и огромната съветска страна и нейния многонационален народ, че той е мъдрият и справедлив баща на великата победа.

    Коментиран от #56

  • 47 Моканина

    12 7 Отговор
    И това ли е фалшива снимка. Показва части от РОА (Руска освободителна армия) на генерал Власов, преминал на страната немците. Наброявала е 220 000 души и са носели знамето на руската империя, което вие обичате да развявате.

    Коментиран от #78

  • 48 Гориил

    20 11 Отговор

    До коментар #41 от "Българин":

    Българите са депортирани като съюзници на нацистка Германия и евентуални сътрудници на окупационните власти. Подозренията не се отнасят за всички съветски българи, но от райони с компактно населени места идват стотици тревожни съобщения за тяхното вербуване за шпионска и саботажна дейност, а командирите на Червената армия са шокирани от мекото и снизходително отношение на германците към пленените български червеноармейци.

    Коментиран от #50

  • 49 Механик

    18 18 Отговор

    До коментар #34 от "центаджия..":

    Може и 500 000 милиона да са били избитите от янките индианци, зависи от това в какво настроение са в Кремъл. Като контрапункт на американската жестокост защо не ни разкажеш как народите от Кавказ до Тихият океан с радост са се присъединили към руската империя и с колко благодарност са посрещнали руските асвабадители.

    Коментиран от #61

  • 50 Българин

    19 20 Отговор

    До коментар #48 от "Гориил":

    Ти ще направиш и невъзможното за да оправдаеш действията на бащата на народите. От Червената армия са уволнени и изпратени към местата за „специално“ заселване 582-мата офицери и войници с български произход, биещи се на фронта срещу германците.
    И те ли са били съюзници на нацистка Германия?

    Коментиран от #58

  • 51 Изселени 185 хил.

    20 14 Отговор
    Завърнали се повече от 266 хил. За какъв геноцид става въпрос? Сравнете с прираста в България последните 30 год. А на война, като на война. Има и концлагери.

    Коментиран от #90

  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Последния Софиянец

    20 10 Отговор
    В домовете на депортираните са настанени етнически руснаци, което променя етническият състав на Крим. Подобна е практика в страните от Прибалтика, в Молдова и в Автономна съветска социалистическа република на немците от Поволжието. Само там са депортирани близо 400 000 немци.
  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Ха-ха-ха 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺

    20 22 Отговор

    До коментар #46 от "Гориил":

    Пишеш :"Сталин не е убил никого"! Истината е, че НИКОЙ НЕ ЗНАЕ колко хора са избити по заповед на Сталин. Според руски историци жертва на диктатора са станали 40 милиона души. Но за русофилите това явно са досадни подробности от великото управление на гениалния Сталин.

    Коментиран от #77

  • 57 Българин

    19 16 Отговор
    Русофилите в България безрезервно, първосигнално и безмозъчно защитават руските интереси по начин, по който никога не са защитавали дори своите лични интереси и тези на своите семейства. Само по себе си това явление е уникално и не се среща никъде по света. Но нека тези същества да се позаинтересуват каква е съдбата на русофилите в миналото. Какво се случва с българската партийна емиграция в СССР, каква е съдбата на съпроцесниците на вожда и учителя на българския народ Георги Димитров от процеса в Лайпциг. И ако са доволни от наученото отново да защитават "братска" Русия.
  • 58 Гориил

    21 13 Отговор

    До коментар #50 от "Българин":

    Беше жестока и кървава война. Сталин е изправен пред избор между лоша стратегия и много лоша стратегия. Или поражение или победа. Това включваше жестокост и непреклонност. Но в същото време хиляди български червеноармейци, от обикновени войници до няколко български генерали, се бият храбро и безстрашно в редовете на Червената армия, извършвайки блестящи военни действия за победата и унищожаването на нацистка Германия. Имената им са включени в списъците на героите, а красивите им паметници във военните гробища винаги са в красиви цветове. На тях в Русия са кръстени училища, университети, паркове, предприятия и дори кораби.

    Коментиран от #59

  • 59 Българин

    12 11 Отговор

    До коментар #58 от "Гориил":

    От Червената армия са уволнени и изпратени към местата за „специално“ заселване 582-мата офицери и войници с български произход, биещи се на фронта срещу германците.
    И те ли са били съюзници на нацистка Германия?
    А по твоята логика и Хитлер може да бъде оправдан. Защото и за него войната е била кървава е жестока и е трябвало да избира между поражението е победата.

    Коментиран от #69

  • 60 Мишел

    20 6 Отговор
    Всички етнически групи в СССР, членове на които са започнали да воюват на страната на Хитлер, са изцяло изселени в Сибир.Така са решени проблемите с партизанското движение и саботажите, без концентрационни лагери. Целта е била всички съветски военни да са на западния фронт при минимална охрана в тила.

    Коментиран от #62

  • 61 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 62 Само питам

    13 7 Отговор

    До коментар #60 от "Мишел":

    Сигурно единствено руснаците не са воювали на страната на Хитлер защото те не са били изселвани. А са се ЗАСЕЛВАЛИ в домовете на депортираните.

    Коментиран от #76

  • 63 В В.П.

    15 14 Отговор
    Всеки американски президент ,от Джеферсън до Рузвелт са трепали индианците ..Населени са в най трудно достъпните и неблагоприятни райони на САЩ..Татарите са циганя ,на страната на окупатора ,Нацистка Германия..Тогава щяха да свършат в газова печка..и така .Сталин е строг но справедлив..
  • 64 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 65 Дедо

    28 9 Отговор
    Еми просто ги е върнал по родните им места в монголските степи ,откъдето са се домъкнали в Крим. Татарите са били основните ловци на бели роби през вековете , донесли нещастие и жестоки страдания на милиони хора от Източна Европа, Украйна и Русия

    Коментиран от #120

  • 66 Цецко

    29 9 Отговор
    Същите тия татари са потушили въстанието на Капрош в България и са го набили на кол . Представете си 20 хилядна армия от тези жестоки и диви хора , от които и турците са се ужасявали , как е минала през цяла България и какво е причинила на поробените българи .Пред тия османците са изглеждали ,като миловидни душички.
  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 68 Тервел

    26 10 Отговор
    Тия татари от Крим ,всяка година са тръгвали с конете си на лов за славяни от украинските и руски степи ,особенно за млади момичета. Този лов е бил тяхна традиция и се е наричал "Степна жътва".
  • 69 Гориил

    13 21 Отговор

    До коментар #59 от "Българин":

    Забравихте да споменете, че голяма част от уволнените българи се върнаха в редовете на Червената армия и триумфално участваха в освобождението на Европа от нацистката чума. Голяма роля за връщането на доверието на Сталин към българите изиграва изключителният комунист и другар на вожда Георгий Михайлович Димитров.

    Коментиран от #71

  • 70 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 71 Българин

    17 13 Отговор

    До коментар #69 от "Гориил":

    Лъжеш, повече и от руснаците. Тези, които са били уволнени са заминали директно по местата за разселване. Най-вече в Казахстан. Огромна е заслугата на Георгий Михайлович единствено в избиването и изпращането в ГУЛАГ на две трети от българската партийна (комунистическа) емиграция.
  • 72 Маринов

    19 14 Отговор
    Няма руско зверство или военно престъпление, което българските русофили да не обяснят, омаловажат и оправдаят. Дори техни близки роднини и приятели да станат жертви на руските садисти, петоколонниците ще ги обвинят, че сами са провокирали руснаците.
  • 73 Историк

    21 9 Отговор
    Кримските татари официално са се били на страната на 3ия Рай Х и просто хуманно са били изселени обратно към древната си прародина ,от места от които са тръгнали прадедите им.
  • 74 Помнещ

    16 16 Отговор
    Рашистите направиха почти същото и в ДНР и ЛНР с тези украинци които не искаха руски паспорти
  • 75 Гориил

    17 8 Отговор

    До коментар #70 от "Българин":

    Вие сте изучавали вероятно фалшифицирана история на Втората световна война. Всяко събитие в тази война има две страни, които са неразделни. Доброто и злото се преплитаха в действията както на лидерите на страните от антикоминтерновския пакт, така и в поведението на лидерите на антихитлеристката коалиция. Учете историята с хладен ум и спокойно сърце.

    Коментиран от #79

  • 76 Иван Костов

    5 1 Отговор

    До коментар #62 от "Само питам":

    Много питаш Гриша,знаеш вече какво да правиш ,нали ?

    Коментиран от #82

  • 77 падналия ангел

    12 16 Отговор

    До коментар #56 от "Ха-ха-ха 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺":

    "Според руски историци жертва на диктатора са станали 40 милиона души", няма такова нещо! Руските историци правят подробен анализ на това-колко са били лагерите по време на Сталин, техния капацитет, хората минари през тях! Пишеш абсолютни глупости, нямало е физическата възможност за такова масово изгреблетие! Знам цефрата, която дават руските учени, но ти я оставям за домашна работа, ако имаш толкова акъл де!

    Коментиран от #84, #89, #123

  • 78 Гориил

    14 5 Отговор

    До коментар #47 от "Моканина":

    Всеки офицер от ROA, заловен от Червената армия, е екзекутиран с присъдата на военния трибунал на Московския военен окръг. Обикновените войници също получиха сурови присъди, но животът им беше пощаден.

    Коментиран от #81

  • 79 Българин

    15 11 Отговор

    До коментар #75 от "Гориил":

    Изопачената и фалшифицирана история е най-силното оръжие на пропутинската пропаганда. Не случайно Путин засекрети архивите за ВСВ до 2040 г., а тези
    на НКВД до 2050 г.

    Коментиран от #86

  • 80 Ветеран от Протеста

    10 9 Отговор
    След новата Окупация на Крим след 2014 та година на всички кримски татари насилствено им се раздават руски оаспорти с което подлежат на Задължителна военна служба и ги пращат на фронта в Украйна...50 хиляди татари са напуснали родината си наново ,а 400 хиляди са руските заселници закупили имоти в Крим,както във Варна и българското Черноморие...
    Враждата е вековна.До края на 17 ти век,Московското княжество плаща Данък ,за да съществува на Кримския Хаганат и кримските Татари,които са част от Златната Орда ...

    Коментиран от #93, #97

  • 81 Моканина

    12 4 Отговор

    До коментар #78 от "Гориил":

    Грешиш, голяма част са изпратени в ГУЛАГ. А в Прага дори има паметник на власовците, защото през май 1945 година са спасили града от хитлеристите.

    Коментиран от #87

  • 82 Само питам

    5 12 Отговор

    До коментар #76 от "Иван Костов":

    Нали знаеш маршрута на кораба Москва, поемай по него!
  • 83 Иоб

    3 9 Отговор
    Явно инфото автора е взел от Кремъл. Хафтореее, изселени са 1мил. 500 хил. татари(1 500 000) плюс българи, гърци и от други етноси още близо 500 000, и не е вярно, че преди 1990 година им е било разрешено да се връщат в Крим
  • 84 Умен по цялата глава

    8 10 Отговор

    До коментар #77 от "падналия ангел":

    Депортираните Народи са използвани за строителство на важни за комунистите обекти във временни лагери,В Казахстан е строен Най- големия полигон за ядрени опити Семипалатинск.Там са изградени километри подземни тунели и площадки от депортирани татари,поляци,украинци , в които са извършени над 400 ядрени опита с ядрени бойни глави.Радиацията убива всички там...След 2001 ва е направен таен опит за обезопасяване на 300 килограма обогатен Плутоний от подземията на Семипалатинск...Милиони са жертвите на руския Окупатор...

    Коментиран от #91

  • 85 Гориил

    11 16 Отговор

    До коментар #35 от "❤️Пeшo❤️☮️Пeтeлa☮️ от Бaндитckа☀️Bиeнa☀️":

    Не забравяйте, вие бяхте победена страна и с решение на Нюрнбергския трибунал (благодарение на Сталин, който беше непропорционално мек и снизходителен) бяхте подложени на принудителна денацификация. Онези български политици, лидери на парламентарни фракции и партийни функционери, за които се установи, че сътрудничат на нацистите, получиха заслуженото наказание. Това правило се прилага за всички държави, окупирани от страните от антихитлеристката коалиция, които са били съюзници на Германия. Повтарям, в периода на денацификацията само най-омразните представители на престъпния режим бяха подложени на репресии.

    Коментиран от #103

  • 86 Е, само

    5 1 Отговор

    До коментар #79 от "Българин":

    на руската ли?

    Коментиран от #95

  • 87 Последния Шоп

    4 4 Отговор

    До коментар #81 от "Моканина":

    ГУЛАГ не е каквото си мислиш...Това е Главно Управление на (концентрационните )Лагери.Това Главно Управление депортира работна ръка за построяване на пътища,железопътни линии,ядрени полигони и фабрики за обогатяване и съхранение на ядрени отпадъци в Сибир ,Казахстан в неблагоприятни условия и лагери по цялата територия на СССР..

    Коментиран от #98

  • 88 История

    7 3 Отговор
    17 Май 1395 – Битката при Ровин. Власите разгромяват настъпващата отоманска армия.
  • 89 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 90 Сталин е депортирал

    13 5 Отговор

    До коментар #51 от "Изселени 185 хил.":

    в Сибир. Един друг с малки мустачки е пращал директно в крематориумите.
  • 91 Улав

    9 7 Отговор

    До коментар #84 от "Умен по цялата глава":

    Теб те е утрепала радиацията! "Директорът на Онкологичната болница в Семипалатинск изчислява, че най-малко 60 000 души в региона са починали от ракови заболявания."

    Коментиран от #104

  • 92 История

    15 6 Отговор

    До коментар #20 от "Също като "кланетата" по турско":

    Миналата година твърдеше, че по турско сме станали два милиона.
    Тази година ги смени на четири.
    Истината е, че ви трябваха бачкатори, понеже вие сте държали само ятаган и не можете да си засеете дори зърно за хляб.
    Развъждахме си роби така, както агнета се развъждат за стригане и за клане.
    А кланетата, всичките са описани в манастирските хроники.

    Коментиран от #143, #145

  • 93 гост

    3 11 Отговор

    До коментар #80 от "Ветеран от Протеста":

    Да бъдеш благодарен на султана ,старче ,че дедите в Османската империя не са били обхванати от военна повинност ...

    Коментиран от #108

  • 94 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 95 Българин

    10 11 Отговор

    До коментар #86 от "Е, само":

    В нормалните държави архивите, касаещи ВСВ са със свободен достъп. А в Русия дори има закон криминализиращ исторически прочит различен от официалният.

    Коментиран от #102, #130

  • 96 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 97 Малкия Стоянчо

    5 2 Отговор

    До коментар #80 от "Ветеран от Протеста":

    Дядо прекалил си със многоточието дядо ,явно не си успял да завършиш 8ми клас .

    Коментиран от #117, #126

  • 98 Моканина

    10 4 Отговор

    До коментар #87 от "Последния Шоп":

    Знам, че според русофилите ГУЛАГ е бил почивна станция. А знаеш ли какво е АЛЖИР? И колко са били там на почивка?

    Коментиран от #105, #162

  • 99 Кико

    12 4 Отговор

    До коментар #30 от "ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ":

    Мани ни нас, ама американците какво ще правят след като върнат цялото си крайбрежие на индианците?
  • 100 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 101 История

    7 2 Отговор
    17 Май 1940 – ВСВ: Германия окупира Брюксел, Белгия.
  • 102 Кико

    6 4 Отговор

    До коментар #95 от "Българин":

    Би ли посочил точното име на този закон / ако не е тайна/?

    Коментиран от #110

  • 103 стоян георгиев

    9 11 Отговор

    До коментар #85 от "Гориил":

    Пак почна с глупостите а? Сталин бил мек с българия.я.кажи една воюваща страна в европа която да е била малтретирана като бг?нас ни обраха и изтрепаха комунягите без да сме воювали срещу ссср.още.обапе.гурели като теб реват колко сталин ни бил помогнал.

    Коментиран от #109, #116, #146

  • 104 Умен по цялата глава

    9 10 Отговор

    До коментар #91 от "Улав":

    За този Половин век от съществуването на Главно Управление на ЛАГерите ( ГУЛАГ) ,- всеки от регистрираните там и репатрирани някъде в някой Лагер ,не се е върнал в Родината си жив.За съществуването на това Главно Управление Света научи чак след 1991 ва година ...
    А за Казахстан ,половината степ е необитаема поради Радиация от ядрените опити в Семипалатинск.Тя е във водата,в почвата ,разнася се от вятъра..
  • 105 Костадин Костадинов

    7 8 Отговор

    До коментар #98 от "Моканина":

    Всяко стадо си има мрррршаа,това са лагери за превъзпитание какъвто е бил и Белене .Как би се оправавил иначе със страна с многомилионно население ?И между другото,англичаните са измислили концентрационните лагери ,а германците са ги доразвили .

    Коментиран от #111

  • 106 История

    3 5 Отговор
    17 Май 1969 – Съветската сонда Венера 6 започва спускане в атмосферата на Венера, изпращайки данни преди да бъде смазана от налягането.
  • 107 стоян георгиев

    10 6 Отговор
    И да питам.защо геноцида над българите в тази статия се подминава?заедно с татарите е изселено о бг населението на крим.

    Коментиран от #131

  • 108 УхльоФ

    13 1 Отговор

    До коментар #93 от "гост":

    Децата вземани, като "кръвен данък" девширме и ставащи еничари към каква повинност ги броиш? Българи са пазели проходите, българи са взимани в обоза и т.н. В началото, като васали на империята болярите са участвали с войските си в османските походи!

    Коментиран от #113

  • 109 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 110 Българин

    10 3 Отговор

    До коментар #102 от "Кико":

    През 2014 г. Русия изменя Наказателния си кодекс, като добавя член
    354-1 „Реабилитация на нацизма“, който наказва „фалшифицирането на историята“, основано
    на разпространението на невярна информация за дейността на СССР по време на Втората
    световна война. По-специално, приравняването на нацистка Германия и СССР като държа-
    ви, управлявани от сходни тоталитарни режими, е преформулирано като „реабилитация на
    нацизма“ и започва да се счита за престъпление съгласно руското законодателство. Конститу-
    ционната реформа от 2020 г. допълнително закрепи тези постулати. Новият член 67-1 обяви
    Руската федерация за правоприемник на СССР, който защитава историческата истина и ува-
    жава паметта на „защитниците на Отечеството“.

    Коментиран от #132

  • 111 стоян георгиев

    4 10 Отговор

    До коментар #105 от "Костадин Костадинов":

    Явно в ссср е била бая м..шата.хахахаха през лагерите на сталин минава около 30% от населението ма ссср.останалите не живеят по добре от тези в лагерите.жалко е че вие не сте там.

    Коментиран от #125

  • 112 История

    5 5 Отговор
    17 Май 1973 - Аферата Уотъргейт: започва изслушването пред сената, предавано по телевизията.

    Коментиран от #115

  • 113 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 114 стоян георгиев

    1 9 Отговор

    До коментар #109 от "Ветеран от протеста":

    Дядо ми във вмро.знаешюлимкаквоме вмро?

    Коментиран от #118

  • 115 Докога

    4 1 Отговор

    До коментар #112 от "История":

    Ще спамиш?

    Коментиран от #124

  • 116 Историк

    11 8 Отговор

    До коментар #103 от "стоян георгиев":

    Забрави ли че Гърция и Турция са искали цяла Южна България до София и само Сталин ги е спрял,или това не ти оттърва ?

    Коментиран от #138

  • 117 Ветеран от Протеста

    0 4 Отговор

    До коментар #97 от "Малкия Стоянчо":

    Обикновенно ,когато има многоточие,означава ,че написаното е само Част от Нещо важно..Ти гледай какво има между многоточията !!!

    Коментиран от #122

  • 118 Ветеран от протеста

    5 2 Отговор

    До коментар #114 от "стоян георгиев":

    Това пречело ли му е да бъде джандар и да участва в окупационни войски в Гърция или Югославия ?

    Коментиран от #137

  • 119 Кико

    13 6 Отговор

    До коментар #40 от "уйко калеко":

    Прав си, депортирането явно не е било достатъчно убийствено...
    Сталин буквално е гола вода по този показател в сравнение с добрите американци - тия самаряни през 17-19 в. депортират милиони индианци в пустинния пояс зад Кордилерите. Резултатът от този хуманитарен акт са поразителни - според сметките /при нормално, недепортационно развитие/ тия милиони днес щяха да бъдат поне 100 млн но благодарение на загрижените грижи на добрите християни в днешните зоологически градини за индианци, наречени "резервати", отлежават около милион и половина запазени екземпляри от този животински вид!
    Категорична победа за демокрацията на робовладелците!
  • 120 Госта..

    1 4 Отговор

    До коментар #65 от "Дедо":

    Абсолютно точно и на кратко .
  • 121 История

    8 3 Отговор
    17 Май 1983 – Държавният департамент по енергията в САЩ, разсекретява документите, доказващи най-голямото замърсяване с живак в света, в Оук Ридж, Тенеси (приблизително с 1,9 Килитона).
  • 122 Малкия Стоянчо

    5 2 Отговор

    До коментар #117 от "Ветеран от Протеста":

    Дядо,не видах нищо важно в случая да си написал.Явно се имаш за много важен .
  • 123 Ха-ха-ха 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺

    5 10 Отговор

    До коментар #77 от "падналия ангел":

    Прав си, само русофилите имате акъл. Но защо не го употребявате?

    Коментиран от #133

  • 124 История

    1 5 Отговор

    До коментар #115 от "Докога":

    Не спалня. Фактите могат да се проверят.
  • 125 Дмин

    9 5 Отговор

    До коментар #111 от "стоян георгиев":

    Някой не знае на кой свят се намира! "Около 1 милион души са загинали в лагери от глад, студ, каторжен труд и разстрели. Разбира се, по документи всички те са починали от болести. От намиращите се в лагери над 5 милиона души едва 2 милиона са се върнали в къщи след като са били освободени от Хрущов след смъртта на Сталин" . Информацията е събрана от американски и руски източници, публикувана в българска непроруска месия! Амереканците докярват всички жертви на Сталин-голодомора, преселенията и лагерите до 10 млн. Някой тука беше изтропал цифрата 40 млн. и твоите 30% през лагерите са върхът на човешката глупост!

    Коментиран от #136

  • 126 Ветеран от протеста

    7 1 Отговор

    До коментар #97 от "Малкия Стоянчо":

    Навремето дядовото скачах по площадите за банани 🍌 и нямаше много време за учене ....Но сега разбрах ,че съм сгрешил и предпочитам родното 🍆 ,Стоянчо ...
  • 127 История

    7 4 Отговор
    17 Май 1990 – СЗО премахва хомосексуалността от списъкът с психиатрични заболявания.
  • 128 васко

    10 3 Отговор
    Вермахта е сформиралi около 300.000 хилядна армия от разни етнически групи като повечето били с мюсюлмански произход. Но когато участвали в боевете срещу Червената армия не показали никакъв успех, след което били изтеглени в тила използвали ги за обща работа . Когато Немските дивизии са влезли в Крим ги посрещнали като победители , посрещането им с хляб и сол .Даже има кадри снети от Немските кореспонденти как посрещат Немските войски . Що се отнася за депортираните 185 .000 , погледнете историята колко милиона са били депортирани от Америка заради левите си убеждения , когато хиляди Японци били събрани е лагери да не би да участват да създадат безредици след 1942 година когато Японците потопили една част от Американският военeн флот.(през целият период са депортирани около 10 Милиона от Америка ). Америка е депортирала само за 2024 година над 270.000 от различни страни
  • 129 История

    7 3 Отговор
    17 Май 1995 – Американецът Шон Нелсън открадва танк М60 от националната гвардия на Калифорния в Сан Диего и тръгва на сухопътна битка.
  • 130 Писах за пропагандата

    6 1 Отговор

    До коментар #95 от "Българин":

    като такава. Няма значение произхода, а целта и. Друго е значително по- тревожно.На хората не се позволява да знаят какви решения вземат правителствата им в политически , икономически и военен план- тази информация в близкото минало и в настоящето също е секретна.Ще перифразирам Оруел - Властта не се взима, за да се защити революцията, прави се революция, за да се завземе властта.Така е било в миналото, така е и днес.А пропагандата винаги е била в защита на действията на властта.
  • 131 любопитен

    7 3 Отговор

    До коментар #107 от "стоян георгиев":

    Българите в Крим преди изселванията са били 12 000, какъв геноцид те гони?
  • 132 Кико

    7 8 Отговор

    До коментар #110 от "Българин":

    Записвай си, умниче:
    1. Запис в съществуващ закон / НК/ не е "закон", както си имал глупостта да твърдиш.
    2. Инкриминирането на опитите за прочит на съветската история под диктовката на враговете на Русия е съвършено нормален акт на защита на паметта и достойнството на онези 27 млн руснаци, които в годините на ВСВ спасиха Европа на нацистката напаст.
    3. Един факт е безпощаден - Русия я нападат / и през 1941/ и исторически. За да бъде заличена като държавност. И в двата пъти на заличаваща инвазия руската армия влиза в Париж и Берлин. И не заличава нито държавността на Германия, нито тази на Франция. Просто поставя на мястото им заличителите.
    4. Потомците на заличителите от десетилетия копат гроб на незаличената Русия, упорито повтаряйки тезата за идентичността между режимите на Сталин и Хитлер. Това не е "различен прочит", това е посегателство върху историческата памет на руснаците. Целта не е "истината", а плаха надежда, че неуспялото заличаване през 19 и 20 век сега ще се случи като саморазпад.
    5. Можеш да пищиш колкото си искаш, моме, но защитните реакции срещу подобни поругателства са нещо съвсем нормално. Ако не вярваш, напиши и публикувай статия с алтернативно мнение за Холокоста. И се опитай да я изрецитираш на публично място в Ерусалим. Когато си излежиш присъдата, пак заповядай тук, за да споделиш впечатления от израелските затвори.

    Коментиран от #135

  • 133 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 134 А Украйна би и палеше бесарабските бълга

    10 3 Отговор
    Не казахте, че кримските татари са изселени българи.

    Коментиран от #140

  • 135 Коко

    2 6 Отговор

    До коментар #132 от "Кико":

    И по петте точки, слаб 2.

    Коментиран от #152

  • 136 стоян георгиев

    2 8 Отговор

    До коментар #125 от "Дмин":

    Другарю, в ссср при сталин има специална индустрия на гулаг.тя се нуждае от работна ръка и всяка година се набират около 500 хил. Човека поради високата смъртност.това са само текущите разходи.без принудителната депортация обхванала поне 10 млн. човека.без превъзпитаните новоприети народи като литовци поляци молдовци украинци...това е и без населението което живее в сибир и полярните области което дефакто е в постоянен лагер.реално в ссср при сталин всички са в един концлагер .бедни гладни малтретирани избивани.всеки трети обаче е преминал през задължителна каторга.изселване и робски труд в зоните на смъртта.та ти си за там щото много ти харесва.
  • 137 стоян георгиев

    4 6 Отговор

    До коментар #118 от "Ветеран от протеста":

    Бил е окупатор на македония и западните ни покрайнини .и двамата ми дядовци са били такива предатели.не като твоите дето са стреляли срещу българската армия дето е окупирала беломорието и македония.нали другарю.партизанин?хахаха няма по смешно и жалко нещо от внук на партизани дето иска да мине за бг патриот.

    Коментиран от #142

  • 138 стоян георгиев

    4 1 Отговор

    До коментар #116 от "Историк":

    То и марсианците са искали венера ама...я кажи коя страна от немската коалиция е загубила територии без германия?
  • 139 шопо

    3 1 Отговор

    До коментар #8 от "Хихихи..":

    ама тия дека ги е страх са дебиле
  • 140 татарин

    1 5 Отговор

    До коментар #134 от "А Украйна би и палеше бесарабските бълга":

    Не са
  • 141 Хмм

    5 1 Отговор
    и какво да ги прави, да ги награди, чеса помагали на Хитлер, ако бяха в Германия щяха да ги пратят в лагерите на смъртта
  • 142 Ами

    7 3 Отговор

    До коментар #137 от "стоян георгиев":

    партизаните са единственият ни принос в антифашистката борба на Европа, ако се откажем от тях, остава ни срамът, че сме били съюзници на Хитлер и сме обявили война на САЩ и Великобритания
  • 143 Гневен бургазлия

    3 3 Отговор

    До коментар #92 от "История":

    Браво ..точно казано ..ако Бургас беше Търново .. сега нямаше да има турци
  • 144 Сократ

    8 2 Отговор
    Афтора история нито е чел, нито се е интересувал. Айде по-леко на завоите с изцепки от сорта за "назидание". Защо не напишеш каква е била истинската причина? А причината е била, че кримските татари масово са били на страната на Хитлер. Сталин по тази логика какво е трябвало да направи? Да ги черпи с бонбони? Пак добре, че само ги е пратил в Сибир, а не са ги избили.
  • 145 Другo 20

    3 1 Отговор

    До коментар #92 от "История":

    Ми то и сега е така ...Развъждат хора.
  • 146 Русофил Москва е 3ти Рим и 4 няма да има

    6 3 Отговор

    До коментар #103 от "стоян георгиев":

    Как во са ти обрали бе ррошляк? Толкова построиха, че още не можете да го окрадете. А " Елита" Кой бил изтрепан ако е същия КАТО сега, значи е било правилно.И погледни в другите фашистки страни как е било
  • 147 Не са чак

    4 1 Отговор

    До коментар #26 от "ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ":

    толкова верен съюзник на Османската империя щом като поне на два пъти при ключови сражения предават султата - Ангора 1402г и Виена 1683г ))))
  • 148 Факт

    2 1 Отговор
    От затвора до властта.
  • 149 Забрави да кажеш

    7 2 Отговор

    До коментар #24 от "Човек":

    с какво са прочути черкезите по време на Османското робство в България ;) Предполагам и в другите държави, където са се подвизавали не са били по-свестни... Така е, Господ забавя, но не забравя
  • 150 АНОНИМЕН

    6 2 Отговор
    Древният кримски град Фанагурис/«ПАНАГИРИЩе, е голямо търговско средище до 10в. от Р. Хр., а според редица учени, най-голямото открито до сега в причерноморския регион.” Имаме пълно покритие между името и социалната функция на селището. Това име не е променяно векове, нещо доста необичайно в древността, още повече, ако градът е бил кръстен на неизвестния до 12в. сл. Р. Хр. грък “Фанагор”. Старата българска дума «панагюрище», означава територия на която се правят панагири , т.е. място за търговия.
    За жителите на сегашното Панагюрище,Каравелов веднъж се е изказал, че имали татарски физиономии. На един копривщенец му показвали етнографски атлас и той като видял волжски татарин и възкликнал "Клинка", демек панагюрец. Името „Панагюрище” повдига завесата на много тайни от Българската история. Да не забравяме, че е бил столица на БЪЛГАРСКА ДЪРЖАВА. От този град именно тръгва ЮстинианІІ , за да се възкачи с помоща на Българите на имперския престол в 705г от Р. Хр. Не случайно в мюсюлмански Татарстан голяма част от населението се определя за Българи, но Русия систематично потиска националното им чувство и отваря широко врати пред турски емисари.

    Коментиран от #153, #154

  • 151 Галин

    9 1 Отговор

    До коментар #26 от "ЧИЧО СТАМАТ ШУМКОВ":

    Защо ли,когато Русия заробва,завладява територии ние казваме само ,, присъединява". Не трябва да има двоен аршин при изразяване за еднакви събития.
  • 152 Кико

    5 0 Отговор

    До коментар #135 от "Коко":

    Възражение без нито един контрааргумент?
    Отличен 6😂😂😂
  • 153 веселяк

    4 0 Отговор

    До коментар #150 от "АНОНИМЕН":

    А пък родолюбци от с.Бутан са основали държавата Бутан! Иначе-"Хипотезата, че Фанагория е столица на Стара Велика България, не се подкрепя и от археологическите данни, според които през VII век градът има съвсем малко население, разположено в участък на самия морски бряг, днес под морското ниво."
  • 154 мушмул

    3 0 Отговор

    До коментар #150 от "АНОНИМЕН":

    Абе анонимнико, що се хабиш, като Фангория не е на Кримския полуостров! На Таманския полуостров е! Да ви са и историчарските спИциалисти, подминават макетата!

    Коментиран от #157

  • 155 Кирил

    4 7 Отговор
    По същото време са депортирани и 12000 кримски и таврийски българи. Една трета от тях умират във вагоните заключени без вода и храна . това представлява ,,руското братство,,
  • 156 ... и разбойник

    6 3 Отговор
    Реално Сталин е спасил татарите от отмъщението на кримчани. Като чуя за татарин и си помислям за навлек,конекрадец и разбойник.
  • 157 АНОНИМЕН

    1 3 Отговор

    До коментар #154 от "мушмул":

    ...от п-в Крим е само на 2 (два) километра.

    Коментиран от #158

  • 158 мушмул

    2 1 Отговор

    До коментар #157 от "АНОНИМЕН":

    Различна административна единица! Границата между САЩ и Русия е 9 км. (По памет), но не са едно и също!
  • 159 Кримските Татари активно помагат на

    5 3 Отговор
    Хитлер, както Бандеровците в Украйна! Разграбват складовете(тайни в планините) с военно имущество оставено от Червената Армия, след Оттеглянето и на Исток! Оставено за снаражаване на партизански отряди в тила на Немците! Татарите са изселени по Заслуги, като помощници на фашистите!!
  • 160 А кой ще депортира в Сибир

    3 3 Отговор
    Българските копейки ? Питам, КОЙ ?
  • 161 Дик диверсанта

    1 2 Отговор
    Руснаците са утайката на човечеството.
  • 162 Колима

    0 0 Отговор

    До коментар #98 от "Моканина":

    "Анадирски Лагер за Жените на Изменниците на Родината".
  • 163 Велин

    1 0 Отговор
    Четете история бе!!! Татарите се включват на страната на Хитлер. И да ги остави там ли !?!?
  • 164 1111

    0 0 Отговор
    Ако не бяха руснаците с техните експерименти под формата на социални революции, то колониалната система, сегрегацията и апартейдът щяха да съществуват и до днес.
    За сътрудничеството с немците, депортирането е най-малкото, което трябваше да им се случи. Да не говорим за участието им в СС-батальоните.
Новини по държави: