Да идеш на концерт вече може да ти излезе колкото една кратка почивка. Билетите за концерта на Адел в Мюнхен това лято струваха между 180 и 600 евро. Към билета обаче трябва да прибавим и разходите за пътуване, за храна и евентуално за хотел. След пандемията от коронавирус цените на билетите са се повишили средно с 30%, казват за АРД от Федералния съюз на индустрията за концерти и събития.
„Хонорарите на артистите във фестивалния сектор в някои случаи дори са се утроили. Една от причините за това е, че концертите се превърнаха в основен източник на доходи за по-голямата част от артистите, тъй като само някои от тях печелят значително от стрийминга“, казва Йоханес Еверке от съюза. Според източници от бранша Тейлър Суифт печели повече от дванайсет милиона евро за една концертна вечер. Също така организирането на концерти става все по-сложно и следователно по-скъпо.
Изискванията растат, разходите също
„Това означава, че на концертите отдавна не продаваме само музиката. Тя е достъпна безплатно на друго място. Вместо това ние продаваме преживяването, идентификацията и общността“, казва Еверке. Освен това изискванията - както на публиката, така и на изпълнителите - са се променили: „220 метра LED стена, фойерверки и всякакви пиротехнически средства за Адел - това не беше необходимо преди 20 години.“
Разходите за персонал също водят до повишаване на цените на билетите, продължава АРД. При концертите на Адел 700 служители са участвали в изграждането на концертния стадион в Мюнхен, който според съобщения в медиите е струвал 140 млн. евро. Техниката също е поскъпнала. Повишените рискове, например метеорологичните, са оскъпили застрахователните премии. Крайният резултат: производствените разходи на организаторите са се увеличили с 40% през последните две години.
Продавачите на билети също влияят на цените
Продавачите на билети също оказват влияние върху цените на концертите. Най-големият продавач на билети и организатор в САЩ е компанията Live Nation, която стои и зад концертите на Адел и Колдплей. Live Nation е активна и в Германия и Европа със своето дъщерно дружество Ticketmaster, но в по-малка степен заради значителния ѝ конкурент CTS Eventim.
Както Live Nation, така и Eventim не само продават билети за концерти, но и действат като организатори - сами или чрез дъщерни дружества. Освен това някои от тях управляват и местата, където се провеждат концертите, което им дава огромна пазарна сила. Това често означава по-високи цени за клиентите, разяснява обществено-правната медия.
По-голямо търсене - по-високи цени
Някои компании адаптират цените на билетите в зависимост от търсенето – т.нар. „динамично ценообразуване“. Проучвания показват, че Live Nation в САЩ използва алгоритми, които редовно следят продажбите на билети и съответно коригират цените.
Макар че тази система отдавна е обичайна практика в Германия за самолетни билети или наемане на автомобили, изглежда, че тя все още не играе важна роля в германския музикален бизнес. Пред АРД от CTS Eventim обясняват: „Алгоритмите за динамично ценообразуване в момента се използват само в изключителни случаи в Германия и изобщо не се използват в eventim.de. Решението за това се взима от организаторите на събития.“ Федералната асоциация на индустрията за концерти и събития също казва, че не ѝ е известно в Германия да има „динамично ценообразуване“.
Платинени билети
В допълнение към „динамичното ценообразуване“ с алгоритми има и други начини за адаптиране на цените към търсенето – например платинените билети. Това са специални контингенти билети, обикновено за популярни концерти, чиято цена се определя от търсенето на билети. Ticketmaster обяснява за АРД своите платинени билети по следния начин: „Ticketmaster Platinum дава възможност за пазарно ориентирано ценообразуване за събития на живо“. На теория това би трябвало да даде възможност да се закупят по-изгодни билети, когато търсенето е слабо.
Live Nation и нейното ценообразуване са били многократно критикувани в САЩ. През май 2024 г. правителството на САЩ заведе антитръстово дело срещу Live Nation Entertainment и нейното дъщерно дружество Ticketmaster. Обвинението е, че те незаконно са завишавали цените на билетите за концерти.
Автори: Кристофер Йенерт | Ане-Катерин Бек (ARD)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БгТопИдиот🇧🇬
21:16 09.10.2024
2 Последния Софиянец
Коментиран от #6, #26, #29
21:16 09.10.2024
3 истинските факти
21:17 09.10.2024
4 Майстора
21:24 09.10.2024
5 Аве
Цък цък, брей соу дженди!
21:28 09.10.2024
6 Аве
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Мадона😅Коментиран от #21
21:29 09.10.2024
7 Kaлпазанин
Коментиран от #10, #28
21:33 09.10.2024
8 2254
21:39 09.10.2024
9 Рон Джереми
21:39 09.10.2024
10 Европеец
До коментар #7 от "Kaлпазанин":
Абе прав си, ама си забравил да напишеш и глобалното затопляне.....21:42 09.10.2024
11 Ха ха ха
21:44 09.10.2024
12 елементарно
21:44 09.10.2024
13 Мухаа ха!
Коментиран от #19
21:45 09.10.2024
14 Баба Гошка
21:46 09.10.2024
15 БеГемот
22:10 09.10.2024
16 Булгар
22:35 09.10.2024
17 Ми то инфлацията...
22:52 09.10.2024
18 Механикът
22:55 09.10.2024
19 Механикът
До коментар #13 от "Мухаа ха!":
Със сигурност не е когато човек бачка като роб на заплата от 9 сутрин до 5 следобяд.23:03 09.10.2024
20 Някой си
23:22 09.10.2024
21 Име
До коментар #6 от "Аве":
Мадона си беше супер през 80-те, след това дръпна яко назад!23:26 09.10.2024
22 Да отговоря на зелето
Коментиран от #23
00:07 10.10.2024
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Сердиканец в Хуа Хин
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Аз даже не съм я чувал, но ако искат да отида на концерта й ще трябва те да ми платят... що за простотия аз да плащам? Във всяко телевизионно шоу и предаване на публиката й плащат за да седи там няколко часа й да пляска с ръце, да с усмихва и т.н.Трябва да се голям балък и мазохист да ходиш на някакъв концерт да си губиш времето и да ти гръмне главата и да плащаш стотици евро.. за някаква там, една от многото...
Аз по-рано бях с две момичета и си прекарахме много хубаво за около 150 лв, в бълХарника и евроГейският съюз като цяло за същото преживяване ще трябва да платиш сигурно 5-10 хиляди евро...
02:02 10.10.2024
27 Защото народът иска зрелища,
03:01 10.10.2024
28 Извинете,
До коментар #7 от "Kaлпазанин":
пише се "реват" – с А, когато е глагол.03:03 10.10.2024
29 Естествено,
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
ти предпочиташ местните цицорести чалгаджийки.03:05 10.10.2024
30 Ми копейката пак
03:09 10.10.2024
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Шаран БГ
Да се дават толкова пари за концерт, независимо от кого и за какво, има различни причини, но се открояват преди всичко две:- три.
Първо – Любов към изкуството... / не трябва да се игнорира!:
Второ – "Вижте ме, кой съм АЗ !! "
Трето – Наличието на НЕМЪЧЕНИ /ЛЕСНИ/ ПАРИ !! Такива пари с честен и почтен труд рядко се спечелват !! И още по-рядко се харчат !! Дали са добити "законно" или не - няма значение. Този , който ги дава,не е гладен и няма да остане гладен, И сигурно има къде да спи . Той не мисли как ще си плати вода , ел.ток, парно или сметката към мобилния обирджия !! Цените в магазините за всякакви продукти не го вълнуват, нито пък той се занимава с досадни ежедневни покупки и домашни задължения.Убеден съм, че не изхвърля торбата с отпадъци в близкия контейнер !!
Като има кой да дава такив пари, защо да не увеличат цената. Всичко е БИЗНЕС !! На български, не знам защо ,мнозина си го превеждат като МОШЕНИЧЕСТВО, ХАЙДУТЛУК, ДАЛАВЕРА, НЕЧЕСТНИ СДЕЛКИ и прчие ....само не и р а б о т а........Същото като ШАШМАТА с парламентарния вот. у нашенско............
10:45 15.12.2024