9 Октомври, 2024 21:14 3 021 31

До 600 евро за концерт: защо билетите станаха толкова скъпи

  • култура-
  • концерти-
  • билети-
  • музика

Оправдано ли е поскъпването и как става ценообразуването?

До 600 евро за концерт: защо билетите станаха толкова скъпи - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA

Да идеш на концерт вече може да ти излезе колкото една кратка почивка. Билетите за концерта на Адел в Мюнхен това лято струваха между 180 и 600 евро. Към билета обаче трябва да прибавим и разходите за пътуване, за храна и евентуално за хотел. След пандемията от коронавирус цените на билетите са се повишили средно с 30%, казват за АРД от Федералния съюз на индустрията за концерти и събития.

„Хонорарите на артистите във фестивалния сектор в някои случаи дори са се утроили. Една от причините за това е, че концертите се превърнаха в основен източник на доходи за по-голямата част от артистите, тъй като само някои от тях печелят значително от стрийминга“, казва Йоханес Еверке от съюза. Според източници от бранша Тейлър Суифт печели повече от дванайсет милиона евро за една концертна вечер. Също така организирането на концерти става все по-сложно и следователно по-скъпо.

Изискванията растат, разходите също

„Това означава, че на концертите отдавна не продаваме само музиката. Тя е достъпна безплатно на друго място. Вместо това ние продаваме преживяването, идентификацията и общността“, казва Еверке. Освен това изискванията - както на публиката, така и на изпълнителите - са се променили: „220 метра LED стена, фойерверки и всякакви пиротехнически средства за Адел - това не беше необходимо преди 20 години.“

Разходите за персонал също водят до повишаване на цените на билетите, продължава АРД. При концертите на Адел 700 служители са участвали в изграждането на концертния стадион в Мюнхен, който според съобщения в медиите е струвал 140 млн. евро. Техниката също е поскъпнала. Повишените рискове, например метеорологичните, са оскъпили застрахователните премии. Крайният резултат: производствените разходи на организаторите са се увеличили с 40% през последните две години.

Продавачите на билети също влияят на цените

Продавачите на билети също оказват влияние върху цените на концертите. Най-големият продавач на билети и организатор в САЩ е компанията Live Nation, която стои и зад концертите на Адел и Колдплей. Live Nation е активна и в Германия и Европа със своето дъщерно дружество Ticketmaster, но в по-малка степен заради значителния ѝ конкурент CTS Eventim.

Както Live Nation, така и Eventim не само продават билети за концерти, но и действат като организатори - сами или чрез дъщерни дружества. Освен това някои от тях управляват и местата, където се провеждат концертите, което им дава огромна пазарна сила. Това често означава по-високи цени за клиентите, разяснява обществено-правната медия.

По-голямо търсене - по-високи цени

Някои компании адаптират цените на билетите в зависимост от търсенето – т.нар. „динамично ценообразуване“. Проучвания показват, че Live Nation в САЩ използва алгоритми, които редовно следят продажбите на билети и съответно коригират цените.

Макар че тази система отдавна е обичайна практика в Германия за самолетни билети или наемане на автомобили, изглежда, че тя все още не играе важна роля в германския музикален бизнес. Пред АРД от CTS Eventim обясняват: „Алгоритмите за динамично ценообразуване в момента се използват само в изключителни случаи в Германия и изобщо не се използват в eventim.de. Решението за това се взима от организаторите на събития.“ Федералната асоциация на индустрията за концерти и събития също казва, че не ѝ е известно в Германия да има „динамично ценообразуване“.

Платинени билети

В допълнение към „динамичното ценообразуване“ с алгоритми има и други начини за адаптиране на цените към търсенето – например платинените билети. Това са специални контингенти билети, обикновено за популярни концерти, чиято цена се определя от търсенето на билети. Ticketmaster обяснява за АРД своите платинени билети по следния начин: „Ticketmaster Platinum дава възможност за пазарно ориентирано ценообразуване за събития на живо“. На теория това би трябвало да даде възможност да се закупят по-изгодни билети, когато търсенето е слабо.

Live Nation и нейното ценообразуване са били многократно критикувани в САЩ. През май 2024 г. правителството на САЩ заведе антитръстово дело срещу Live Nation Entertainment и нейното дъщерно дружество Ticketmaster. Обвинението е, че те незаконно са завишавали цените на билетите за концерти.

Автори: Кристофер Йенерт | Ане-Катерин Бек (ARD)


Поставете оценка:
Оценка 1.4 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 БгТопИдиот🇧🇬

    34 2 Отговор
    ЗА певачка не става ,става за и е бане .
  • 2 Последния Софиянец

    37 2 Отговор
    По бездарна и безцветна певица от Тейлър Суифт не съм виждал.

    Коментиран от #6, #26, #29

  • 3 истинските факти

    36 2 Отговор
    Това се нарича инфлация. Печатат се пари, цените се надуват. Това е проверено през хилядолетията многократно. Все с един резултат, ама експериментите продължават!
  • 4 Майстора

    34 1 Отговор
    Като има будали, защо не?
  • 5 Аве

    25 0 Отговор
    "ние продаваме преживяването, идентификацията и общността"
    Цък цък, брей соу дженди!
  • 6 Аве

    6 1 Отговор

    До коментар #2 от "Последния Софиянец":

    Мадона😅

    Коментиран от #21

  • 7 Kaлпазанин

    30 2 Отговор
    Защото има прекалено луди които да си дават парите на вятъра ,и след това да ревът че живота е толкоооова тежък .просто е ,аааааа и да не забравим виновни са Путин Ердоган Хамас Иран Хизбула и палестинците

    Коментиран от #10, #28

  • 8 2254

    22 0 Отговор
    Станаха толкова скъпи, защото има кой да дава толкова пари за един билет. Значи може и още да се вдигнат ценитее ...
  • 9 Рон Джереми

    19 3 Отговор
    На Тейлър и давам 600 ама за пълна програма. После ще ми пее без пари.
  • 10 Европеец

    14 0 Отговор

    До коментар #7 от "Kaлпазанин":

    Абе прав си, ама си забравил да напишеш и глобалното затопляне.....
  • 11 Ха ха ха

    16 0 Отговор
    Защото има много бълъци
  • 12 елементарно

    17 0 Отговор
    защото има идиоти да ги купуват!!!
  • 13 Мухаа ха!

    20 0 Отговор
    Как се става мултимилонер? Лесно,достатъчно е да намериш няколко милиона балъци!

    Коментиран от #19

  • 14 Баба Гошка

    20 0 Отговор
    Докато има шарани, ще има и рибари. А напоследък хората живеят като за последно. И печатницата бълва милиарди
  • 15 БеГемот

    12 1 Отговор
    Това днешната поп музика е едно ишлеме за неолиберални жендъри...в сравнение с нея диското от осемдесетте беше като елитарна музика за ценители..туй Сандра,Сисикеч......ай ....дори и при метъла има едно безидейно и еднообразно музициране в по младите групи а старите вече са пред пенсия ги избива на прогресив само ,че дали прогресифа има място в екстремните жанрове е спорен въпрос....
  • 16 Булгар

    6 2 Отговор
    Немците са богати, нищо не са за тях 600 евро.
  • 17 Ми то инфлацията...

    8 1 Отговор
    Ако ми ги даде 600еУро Тейлърчето може и да я слушам...
  • 18 Механикът

    7 1 Отговор
    Ами не е луд тоя, който яде баницата, а този който му позволява.
  • 19 Механикът

    4 1 Отговор

    До коментар #13 от "Мухаа ха!":

    Със сигурност не е когато човек бачка като роб на заплата от 9 сутрин до 5 следобяд.
  • 20 Някой си

    4 1 Отговор
    Да почват на изплащане да продават на балканите...
  • 21 Име

    4 1 Отговор

    До коментар #6 от "Аве":

    Мадона си беше супер през 80-те, след това дръпна яко назад!
  • 22 Да отговоря на зелето

    11 0 Отговор
    Билетите станаха толкова скъпи,защото хората станаха много...ТЪПИ!

    Коментиран от #23

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Сердиканец в Хуа Хин

    3 1 Отговор

    До коментар #2 от "Последния Софиянец":

    Аз даже не съм я чувал, но ако искат да отида на концерта й ще трябва те да ми платят... що за простотия аз да плащам? Във всяко телевизионно шоу и предаване на публиката й плащат за да седи там няколко часа й да пляска с ръце, да с усмихва и т.н.
    Трябва да се голям балък и мазохист да ходиш на някакъв концерт да си губиш времето и да ти гръмне главата и да плащаш стотици евро.. за някаква там, една от многото...
    Аз по-рано бях с две момичета и си прекарахме много хубаво за около 150 лв, в бълХарника и евроГейският съюз като цяло за същото преживяване ще трябва да платиш сигурно 5-10 хиляди евро...
  • 27 Защото народът иска зрелища,

    2 0 Отговор
    а не хляб. Хлябът му го подаряват социалните служби, а по-заможните българи изхвърлят и хляба, и манджата в кофите, че не сварват да ги изядат.
  • 28 Извинете,

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Kaлпазанин":

    пише се "реват" – с А, когато е глагол.
  • 29 Естествено,

    2 1 Отговор

    До коментар #2 от "Последния Софиянец":

    ти предпочиташ местните цицорести чалгаджийки.
  • 30 Ми копейката пак

    2 1 Отговор
    ги дава за месец, само че не накуп. Като посети 20 чалга дискотеки и бута в деколтетата на певачките по 50-60 лв, отделно кувертът, обърни го в евро – сметката пак толкова. Може и повече.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по държави: