Настъпва петък 13-ти за здравеопазването и Национално-осигурителната ни каса (НЗОК). Фактите показват, че мандатът на управителя на НЗОК Румяна Тодорова изтича на 12 февруари 2015 година. В Закона за здравното осигуряване е разписан редът какви са правомощията на подуправителя, когато управителят предсрочно е освободен, но не е разписано какво се случва, когато изтече мандатът. По тази причина не е ясно кой ще подписва документи в Здравната каса след тази дата.
В закона е предвиден регламент и следващата седмица внасяме в парламента кандидатура за избор за нов управител на НЗОК, заяви пред Факти.бг депутатът от ГЕРБ и член на здравната парламентарна комисия Даниела Дариткова. Тя отказа коментар относно появилите се в публичното пространство информации, че тя ще е следващият управител на Касата.
Казусът с изтичащия мандат е предвиден от закона, коментира пред Факти.бг Нигяр Джафер. Предлага се друг човек, който продължава да работи, защото Касата няма как да остане без директор. В момента парламентът трябва да си влезе в ролята, уточни Нигяр Джафер. Тя припомни, че ГЕРБ навремето промени начина, по който се избира директорът на НЗОК. Преди това той се избираше с конкурс и програма за управление. ГЕРБ въведоха избора на директор на Касата в парламента, което предизвика бурни дебати. В момента не виждам желание от управляващите да променят този ред. Най-вероятно те ще решат кой да е директор на Касата.
На практика цялото здравеопазване е заплашено да спре още на петък 13-ти. Анкета на Факти.бг сред юристи показа, че
Румяна Тодорова няма права да подписва каквото и да било след края на мандата си.
Това ще е фатално за болниците, които все още нямат подписани договори за новата година.
В момента лечебните заведения са получили единствено парите за разходите си за дейностите по лимити за декември месец, а неплатени са тези извън лимита. За януари месец болниците не са получили никакви пари от НЗОК, а сме в средата на месец февруари, заявяват пожелали анонимност източници от здравеопазването. В началото на февруари заместник-здравният министър Адам Персенски заяви, че НЗОК плаща до 30-то число.
По традиция от последните години обаче до края на февруари болниците получаваха всички пари по лимита и тези над лимита, които са изработили от декември до края на февруари. Това ставаше след проверка от здравната каса.
При липсата на управител не е ясно кой ще разпише одитите. Мениджъри от сферата на здравеопазването коментираха, че казусът с Румяна Тодорова само допълнително ще утежни ситуацията. Районите здравни каси са спрели проверките, защото се страхуват, че новият управител на НЗОК е в правото си да пусне нова ревизия на харчовете от тримесечието от декември миналата 2014 г до края на февруари 2015 г. .
Държавните и общински болници са натрупали дългове за 425 млн. лева към края на миналата 2014 година. Близо една четвърт от тях се дължат от Военномедицинска академия (ВМА), която е рекордьор по задължения вече години наред. Другите големи длъжници са пловдивската университетска болница „Свети Георги”, която е най-голямата болница в страната и дължи 40 млн. лева, старозагорската „Проф. д-р Стоян Киркович” и „Пирогов” с по 20 млн. лева. Това не се дължи на лош мениджмънт, а на порочните практики на НЗОК, която е бюджетна организация, да бави парите към болниците.
Практиката показва, че най-много дългове да трупат големите болници, през които минават най-много спешни пациенти и се лекуват най-тежките случаи. Затова и големите държавни болници дължат 367 млн. лв., а по-малките общински – 57 млн. лева.
Към края на 2014 г. болниците имаха просрочени задължения за 148 млн. лв. Това дава право на доставчиците на лекарства и медицински консумативи да искат запор на болниците.
Казусът се заплита допълнително и от факта, че
никой от управляващата коалиция не е водил разговори с Румяна Тодорова за продължаване на мандата й.
Причината е, че тя е кака на евродепутата от БСП Илияна Йотова.
На 10 юли 2013 г. парламентът избра д-р Румяна Тодорова за управител на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Тя спечели битката срещу кандидатурата на ДПС за поста – д-р Динчо Генев. Д-р Румяна Тодорова ръководеше касата от 2006 до ноември 2009 г., когато подаде оставка с мотива, че й е оказан политически натиск.
Седмица по-рано народните представители от БСП и ДПС предсрочно прекратиха мандата на издигнатия от ГЕРБ за управител на Касата д-р Пламен Цеков.
В системата на НЗОК Тодорова е работила от февруари 2004 г. - като заместник-директор на РЗОК - София област, както и директор на дирекциите в НЗОК "Извънболнична медицинска помощ" и "Договаряне, методология и контрол в извънболничната медицинска помощ".
На 13 април 2006 г. тя беше назначена за заместник-директор на НЗОК по лекарствата и контрола.
На заседанието на Управителния съвет на НЗОК, проведено на 22 май 2006 г., тя е назначена за изпълняващ длъжността директор на институцията, а от 1 септември 2006 - за директор на НЗОК.
В общественото пространство циркулират няколко имена за нов управител на НЗОК,
но това си остава само в рамките на прогнозата.
Говори се също така, че управител може да стане депутатът от ГЕРБ д-р Даниела Дариткова, а също и бившият зам.-директор на НЗОК и настоящ директор на Втора Многопрофилна болница за активно лечение в София д-р Глинка Комитов.
През 2012 г. името на д-р Глинка Комитов се завъртя в публичното пространство за шеф на Касата. Той минава за близък до Бойко Борисов.
Д-р Глинка Комитов има богат управленски и административен опит, което допълнително накланяло везните към неговата кандидатура.
Двете кандидатури на практика се вписват в договорката в управляващата коалиция за разпределение и баланс на постове.
Здравното министерство е в ръцете на Реформаторския блок, а НЗОК трябва да премине под контрола на ГЕРБ, твърдят пожелали анонимност източници от кулоарите на парламента.
Подуправителят на Здравната каса д-р Динчо Генев ще поеме управлението на институцията до избора на нов директор. Това съобщи здравният министър д-р Петър Москов. Той не пропусна да припомни, че днес изтича мандатът на настоящия ръководител на касата д-р Румяна Тодорова. Д-р Петър Москов добави, че към момента не е ясно има ли кандидати за поста и кои са те. Здравният министър успокои, че Надзорният съвет вече е приел новите правила за финансиране на болниците и извънболничната помощ и хаос в системата до избора на нов директор не може да бъде създаден. |
Изтичането на мандата на д-р Румяна Тодорова заплашва да хвърли във финансов колапс болниците, с които все още не са подписани договори.
Очаква се дефицитът на касата за 2015 година да е 15 млн. лв. Управляващите предвиждат те да бъдат покрити с пари от по-добра събираемост на здравните вноски. Ако болница все пак не успее да се вмести в парите си, тя ще може да вземе 5 на сто допълнително, но ще трябва следващия месец да ги върне. Ако това се превърне в практика, ще се намаляват цени на клинични пътеки, предвиждат още новите правила.
В края на януари стана известно, че болниците, които предлагат спешен прием на пациенти, през 2015 година ще получат пари в размер на до 95 на сто от тези, с които са разполагали през 2014-а. Лечебните заведения, които не предлагат спешен прием, ще получат до 90 на сто от това, което им е дадено преди година. Според представителите на синдикатите и пациентите в надзора така
гласуваните правила ще формират голям лист на чакащи пациенти и ще доведат до дефицит в бюджета за здраве.
Новите правила за разпределение на парите за болниците бяха подкрепени от всички представители на държавата в надзорния съвет на касата. Представителите на синдикатите, работодателите и пациентите гласуваха против тези правила, които предвиждат болниците да получат между 5 и 10 на сто по-малко от миналата година. Няма да се изплащат и пари, изхарчени от болниците в повече от предварително планираното. Ако една болница изхарчи по-малко от планираните за нея пари за едно тримесечие, остатъкът няма да се прехвърля за следващите три месеца.
3,075 млрд. лв. бюджет на НЗОК за 2015 г. НЗОК ще разполага за 2015 г. с бюджет от 3,075 млрд. лв. Здравноосигурителната вноска запазва размера си от 8% и се очаква тя да донесе 3,02 млрд. лева. Болниците ще разполагат с над 1,28 млрд. лв., първичната и специализирана помощ съответно със 178 млн. лв. и 190 млн. лв., медико-диагностичните дейности ще бъдат обезпечени със 70 млн. лв., а денталната помощ - със 120 млн. лева. Предвидените средства за медикаменти (вкл. за онкоболни и за домашно лечение) са почти 720 млн. лева. |
Всичко това обаче не удовлетворява пациентите и синдикатите. Според д-р Иван Кокалов, който е председател на синдикатите в здравеопазването, с тези бюджети ще се формира голям лист на чакащите, ще се рекетират пациентите, защото взетото решение по думите му е моментно и фискално, колкото „да можем да се вместим в парите си за здраве".
„Смятам, че българина не го чака никакво добро здравеопазване и не вярвам да има директор на болница, който да може да се справи с 90 на сто от това, което е получил миналата година", посочи Кокалов и определи решение като нецелезъобразно.
Според него сега пациентите ще трябва да обикалят от болница в болница, за да намерят тази, чийто лимит все още не е изразходван, или пък да си плащат. Значи ще живее този, който има пари, заключи синдикалният представител.
Казусът с д-р Румяна Тодорова може да блокира в зародиш намеренията за реформа в здравеопазването.
Според обявените намерения се предвиждаше пакетът от медицински услуги, който заплаща Националната здравно-осигурителна каса НЗОК, да се раздели на основен и допълнителен. Конкретните медицински дейности, които ще се включват в пакетите, ще се регламентират с наредба на министъра на здравеопазването Петър Москов.
Предлаганите промени връщат договорното начало при определянето на методиките за остойностяване и заплащане на медицинските дейности, обемите и цените на медицинските дейности, условията и реда за контрол по изпълнението на договорите между НЗОК и изпълнителите на медицинска помощ, както и по отношение на санкциите при неизпълнението им.
Тези отношения ще бъдат договаряни в Националния рамков договор (НРД) между НЗОК и Българския лекарски и Българския зъболекарски съюзи. Това ще засили участието на съсловните организации при определяне на качествените критерии за извършване на медицинските дейности и проследяване на резултата от лечението.
Възстановяват се и арбитражните комисии, които ще разглеждат становищата на проверените лица – изпълнители на медицинска помощ, в случай на констатирани нарушения на НРД.
Създава се правна регламентация за извършване на съвместни проверки от представители на държавата и съсловните организации за спазване на правилата за добра медицинска и добра фармацевтична практика, на утвърдените медицински стандарти и на Националния рамков договор.
Предвижда се задължително централизирано договаряне на отстъпки за лекарствени продукти,
приложими за домашно лечение и при злокачествени и други заболявания в болничната помощ, за които стойността, заплащана от НЗОК, се изчислява чрез групиране, в което не участват лекарствени продукти на други притежатели на разрешение за употреба, както и тези с ново международно непатентно наименование, заплащани извън стойността на оказваната медицинска помощ. Такова договаряне ще се извършва и по отношение на лекарствените продукти, които НЗОК заплаща в изпълнение на национални програми със средства от бюджета на МЗ. Лекарствените продукти, за които не са договорени отстъпки, няма да се заплащат от НЗОК. Целта е да се създадат условия за постигане на баланс между финансовите възможности на Касата и на притежателите на разрешения за употреба на съответните лекарствени продукти.
С промените в закона се създава механизъм за договаряне на отстъпки при включване на лекарствени продукти в Позитивния лекарствен списък за лекарствени продукти, които увеличават разходите на НЗОК. Предвижда се въвеждане и на оценка на здравните технологии при включване в Позитивния лекарствен списък на иновативни лекарствени продукти, които изискват внимателен анализ на тяхната ефективност.
Създава се процедура за поддържане на реимбурсния статус на лекарствените продукти на период от три години. По този начин Националният съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти ще извършва периодична последваща оценка на лекарствен продукт, включен в Позитивния лекарствен списък, въз основа на доказателства за ефикасност, терапевтична ефективност, безопасност и анализ на фармако - икономически показатели. Лекарствените продукти, за които в процедурата по поддържане на реимбурсния статус се докаже липса на ефективност при тяхното прилагане, ще се изключват от Позитивния лекарствен списък, а притежателят на разрешение за употреба на съответния лекарствен продукт ще е задължен да възстанови на НЗОК средствата, които тя е заплатила за тяхното закупуване.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА