Отидете към основна версия

17 814 267

Тествахме “Световната кола на годината” - Volkswagen ID.4

  • volkswagen-
  • vw-
  • id.4

Първият глобален електрически модел Volkswagen ID.4 има тежката задача да покаже на широкото общество, че автомобилите на ток не са толкова страшни и могат да бъдат достъпни за всички. Електрическото SUV си заслужи наградата „Световна кола на годината“, което пък от своя страна завиши още повече очакванията, които се поставят върху него. Колко и дали ще са оправдани те, предстои да разберем…

Екстериор и интериор

За разлика от повечето електрически модели, Volkswagen ID.4 не е с толкова натрапчив футуристичен вид, а липсата на решетка в предната част издава, че моделът не разчита на бензинов или дизелов двигател, а на електрическа сила. Що се отнася до самите форми, те са елегантни и леко нетипични за марката, като не можем да оприличим ID.4 с никой от досегашните модели на Volkswagen, освен ID.3. Подобно на него, най-вероятно и тук е заложено на по-сигурният избор и експериментите не са желателни.

Приликите с ID.3 съвсем не спират до тук, обаче. Идентична е и платформата MEB, която двата модела използват, както и разположението на батериите в пода и синхронния електрически мотор на задната ос. Тук размерите са увеличени и са сходни с тези на Tiguan с дължина от малко над 4.58 метра, ширина от 1.85 метра и височина от 1.63 метра. Междуосието от 2.76 метра при ID.3 е запазено и тук.

Ако сте запознати с вътрешността в предната част при ID.3, то няма да сте особено изненадани, когато видите конфигурацията в ID.4 или поне това ще бъде впечатлението ви на пръв поглед. При по-внимателна инспекция може да усетите по-качествени материали, видими по таблото и дори седалките, които в нашата конфигурация комбинираха различни материали. Усещането се подобрява и от увеличеното пространство и наличието на по-големия 12-инчов екран на навигационната система. Там е и добре познатата инфотеймънт система на марката, която понякога може да е малко бавна, но пък това лесно се пренебрегва с използването на безжичните Apple CarPlay или Android Auto.

Въпреки тези разлики, контролите на климатика, звука, режимите на шофиране и други са на същите места със същите сензорни бутони, които напоследък стават все по-модерни. Такива са и тези на волана, тези за управление на светлините, тези за заключване и дори този за превключването на копчетата за контролиране на задните прозорци. Тъч повърхност пък управлява интериорното осветление, както и щората на панорамния покрив.

Малък 5-инчов дисплей пред водача отново върви в комплект с кормилната колона и селектора на предавките, но тук той не е толкова използваем, ако сте поръчали допълнителния 3D хед-ъп дисплей. Той дава всичката нужна информация върху предното стъкло. Помощни системи като асистент за паркиране, 360-градусови камери и следене на мъртвата точка пък са от полза, особено когато не познавате много добре автомобила.

Както споменахме интериорът се отличава с добре подбрани материали или поне на местата, които най-често докосвате. Седалките от своя страна пък могат да са електрически с функция за памет и масаж и подгряване, заедно с подгряване на волана. Усещането за пространство се засилва и от дизайна на таблото, както и голямото предно стъкло.

Задната част също е доста просторна, като единствено може да имате проблеми с тавана, ако заложите на панорамния покрив, а височината ви надминава 1.90 метра. Въпреки всичко задните седалки също са удобни, а между двете предни седалки може да бъде открит и контрол на климатичната система с 3 зони.

При наличието на толкова пространство в предната и задната част, обикновено багажникът е този, който „страда“, но в случая това изобщо не е така. Капацитетът от 543 литра е съвсем достатъчен, а под допълнителната кора има празно място в което да поставите различните кабели за зареждане. Минус, който можем да отбележим е липсата на пространство за багаж в предната част, като при повечето други електрически автомобили. Вместо това под предния капак могат да бъдат открити различни течности, акумулатор и други.

Двигател и ходови характеристики

Поглеждайки техническите характеристики нa ID.4 на хартия не можем да кажем, че изглеждат като нещо изключително интересно. Теглото от над 2 тона изглежда доста сериозно за скромните в днешни дни 204 конски сили, които задвижват единствено задните гуми. Това се потвърждава и от 8.5-те секунди, които отнемат за ускорение до 100км/ч или поне така смятаме ако гледаме нещата на хартия.

В реалния живот, нещата стоят по-малко по различен начин. Неминуемо Volkswagen ID.4 не е спринтьор от класа, но наличието на целия въртящ момент още от натискането на педала на газта дават усещане за по-бърз автомобил, особено при градски скорости. Високи скорости също не са проблем, стига да не надвишават 160км/ч, когато електронният ограничител се задейства. Единственият проблем с по-високите скорости е батерията, която просто не ги харесва.

Както споменахме теглото на SUV-то, макар и със 124 килограма, надвишава 2 тона и това се усеща най-много в завои. Въпреки, че батериите са разположени в пода за по-нисък център на тежестта, то колата се усеща доста тежка в завой. Освен вариантa с 204 конски сили и 77кВч батерия, който тествахме ние, моделът се предлага още с 55кВч батерия и мощност от 149 или 170 конски сили. Отскоро на пазара се появи и версия със задвижване на четирите колела, която добавя електромотор в предната част и увеличава мощността до 299 конски сили.

Все пак връщайки се на варианта, който тествахме ние, от Volkswagen обещават пробег от 360 до 520 километра с едно зареждане, които наистина са постижими. Ако внимавате с педала на газта и включите режимът за рекупрация “B”, то спокойно може да изминете над 500 километра в градски условия с плавни ускорения.

Може би тук е моментът да включим и редицата асистенти, които подпомагат шофьора, като например Travel Assist, който позволява почти автономно шофиране. Освен зададена скорост, следване на колата пред вас и спазване на лентата, асистента намаля, когато засече ограничение или кръстовище, като освен от камерите черпи и информация от навигация. Макар функцията на практика да оставя колата да се движи сама, то е необходимо да държите волана и да внимавате на пътя, особено когато ограниченията се променят през няколко метра, а колата се мъчи да ги спази във всеки момент.

Ако пък шофирането ви включва повече магистрални участъци или рязко ускорение и поддържането на по-висока скорост, то очаквайте пробег от около 350-370 километра с едно зареждане. Разбира се, това са данни при сравнително топло време с използването на климатик. Ако изберете същите маршрути през зимата и с включено парно и подгряване, то очаквайте стойностите да паднат значително с около 10-15%, въпреки опционалната термопомпа, която подпомага парното в студените дни.

Зареждането става по няколко начина, като най-бързият от тях предлага зареждане с до 128кВ, което осигурява заряд от 20 до 80% в рамките на под 40 минути. От домашен контакт нещата стават доста по-бавно и в зависимост от зарядното и мрежата която използвате ще са ви нужни между 39 и 8 часа за пълно зареждане.

Крайна оценка и цена

Това е вторият опит на Volkswagen с ID бранда, така че някои от „детските болести“ от ID.3 са изчистени, а други тепърва ще бъдат изчистени с ъпдейтите, които от VW обещават да представят на всеки три месеца. Колата е напълно подходяща за семеен автомобил с огромно пространство в интериора, достатъчно дори за четиричленно семейство и всичките принадлежности в багажника, които вървят с него. Най-вероятно няма да е първият избор за младежи или хора, които търсят бързото ускорение и влизане в завои с по-висока скорост, но това не е и природата на колата. Може би версията със задвижване на четирите колела би била по-подходяща за повечето региони от страната ни, особено в зимните месеци, но този избор бихме оставили на вас.

Базовата цена на модела започва от 74 хиляди лева за Pure версията с 52кВч батерия и 149 конски сили и достига до 102 хиляди лева за GTX изпълнение със задвижване на четирите колела и 77кВч батерия. Изпълнение, като това което карахме може да ви струва около 90 хиляди лева без добавени екстри, а след като изберете почти всички екстри от калкулатора, цената лесно достига 115 хиляди лева.

Ако трябва да сравним цените с тези на някои от другите SUV-та на марката, ID.4 се позиционира някъде между Tiguan и Touareg, където всъщност бихме поставили и модела на база на това което предлага. В заключение можем да кажем, че ID.4 е нелош автомобил, който има качества, за да увеличава продажбите си все повече, а дали това ще е така може да покаже само времето.

Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 33 гласа.

Свързани новини