Подкрепата от милиарди евро за електрически превозни средства, залегнала в приоритетите на много правителства по света (България не влиза в тези сметки), включително големите бонуси в момента на закупуване на електромобил движат нещата в исканата от "зелените" посока, но повечето от захранваните с батерии коли на пазара все още са прекалено скъпи, твърде чужди или твърде редки, за да бъдат купувани масово.
Това, което се опитваме да ви кажем сега е вече известно на много хора по света: новата кола често не е най-добрата идея, дори и да е електрическа. За всяка нова кола, която се продава на пазара, могат да се купят три използвани, че дори и повече. Това е един много по-ликвиден пазар с много по-широк диапазон от цени. Дори и да вземете предвид отстъпката, давана от много държави за нов електромобил, то отново покупката на употребявано електрическо превозно средство са може би най-умно похарчените пари за превозно средство.
Цената и наличността винаги са правили употребяваните автомобили жизнеспособна опция, но има и друга причина за предимствата на употребяваните електрически превозни средства: електрическите автомобили се обезценяват повече като смартфони, отколкото като автомобили. Технологията на батериите се подобрява бързо, което означава, че електрическите превозни средства са склонни да губят блясъка си много по-бързо от колите с двигатели с вътрешно горене.
Според дилъра на употребявани електромобили Cox Automotive, около една трета от електрифицираните превозни средства, които се продават могат да бъдат закупени за по-малко от 25 000 евро. Дилърът дава и конкретни примери: 2015 BMW i3 за €24 990, 2016 Volkswagen e-Golf за €22 990 и 2016 Toyota Prius за €24 590.
Още едно доказателство идва и от един частен случай от САЩ. Кристофър Маликшмит, частен адвокат от Ню Джърси, харесва BMW i3 от 2018 г., което купува миналата година за 23 000 долара. Той обяснява за това как се справя и как се откроява в град, ориентиран към Tesla. Батерията е загубила малко капацитет до момента, в който колата е предложена на вторичния пазар, но въпреки това тя е идеална за градските нужди на Маликшмит - да отиде до работа и да се върне - 40 минути във всяка посока изцяло на ток. „Тази кола наистина има стойност само ако я купите употребявана“, казва той. „Никога не бих купил нова електрическа кола за семейството. Това е луда работа.
Дилърите, от друга страна, изострят проблема с достъпността. Те разглеждат дълго и внимателно текущата ситуация с доставките - всички онлайн поръчки и хленчене за компютърни чипове - и хладнокръвно добавят високи надценки за „налични електромобили“. 4 300 шофьори на електромобили, анкетирани от Bloomberg, заявяват, че са платили средно 82 000 долара за своите превозни средства, а подобно на Европа и в САЩ, средната цена на употребяван електромобил е под $30 000. А какви употребявани електромобили се продават у нас и на какви цени, можете да видите ТУК. У нас определено има доста атрактивни предложения.