От години парламентът се опитва само с глоби и санкции да гарантира безопасността на движението. Нужно е да се покаже, че държавата се грижи за сигурността, а не гледа при първа възможност да „махне главата” на шофьора.
Това заяви на нарочна пресконференция Димитър Ганев - председател на УС на сдружение „Обществен съвет за пътна безопасност.
Той припомни, че през 2015 г. България е на последно място по брой на загинали. Тревожната статистика показва, че войната по пътищата у нас е отнела 99 живота на 1 млн. души, посочи Димитър Ганев.
През 2015 г. загиналите са 708 души, посочи Димитър Ганев. Според него МВР трябва да си оправи статистиката, която води за ранените и загиналите при катастрофи.
В новия закон за движение трябва да се разпишат правилата за движение в тунел. Нужно е да се създаде статута за отговорник за тунела, който да отговаря за сигурността на движението в съоръжението.
Освен това в новия закон липсват текстове с каква максимална скорост трябва да се движат водачи с книжка от категориите В1, С1, С1 Е, заяви Димитър Ганев.
Той посочи, че и в момента има действащи текстове, които забраняват движението в насрещното на магистрала, но те не се прилагат. Създават се ненужни текстове, заяви Димитър Ганев.
Той разкри, че в момента ни задължават да носим и талона за технически преглед. Нали на предното стъкло имаме стикер, че техническият преглед е минал. Сигурно, за да има въпроси от рода „ А, сега какво правим?”, риторично попита Димитър Ганев.
Христо Радков посочи, че тези промени могат да бъдат отменени от следващия парламент. В момента никой не може кога това ще стане.
Ако народните избраници толкова се грижеха за нас, трябваше да напишат нов закон, а не да правят кръпка на този толкова кърпен закон, посочи Христо Радков.
Той разкри, че има противоречие в два текста закона, които си противоречат как да се процедира при свалени номера. Това е предпоставка за корупция и тормоз над гражданите.
От 21 януари, когато промените в закона влязат в сила, ще се засили тормоза над редовните водачи. А това е свързано с корупцията, каза Христо Радков. Представете си спират ви на Стара Загора, а вие сте тръгнали на море. Свалят ви номерата, защото не сте платили глоба или фиш от 20 или 50 лева. Оставате там на пътя. Това е предпоставка за тормоз, каза Христо Радков.
Спират ви или проверяват с дрегер. Вие не сте пили, но дрегерът посочва 0,5 промила. Свалят ви номерата и ви прекратяват регистрацията. Как ще стигнете до болницата, за да докажете своята невинност, риторично попита Христо Радков. Той припомни, че мярката със свалянето на номерата се прилага само в Гърция. Там ясно е показала, че тя не действа. Самите гърци вече силно ограничават прилагането на тази марка, посочи Христо Радков. Според него това е евтин Пи Ар на наш гръб.
Омръзна ни да имаме туткащо се правителство, туткащи се депутати и ленива администрация, каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто - мото подготовка. Виждаме, че от 2011 г. се увеличават глобите и санкциите, но в същото време растат катастрофите и жертвите.
Никъде в закона няма санкции към държавата. Няма никъде разписани санкции срещу държавата, че не изпълнява задълженията си за поставяне на маркировката. Обрасла в храсти мантинела не се вижда, попита Йонко Иванов. Той поиска превантивни мерки. Къде отиват парите от глобите – с тях запушват дупките в бюджета.
Катастрофата преди няколко дни в София с тези коли от 200 – 300 000 лева също е лесно за разследване. Държавата много лесно може да проследи откъде идват тези коли, каза Йонко Иванов.
Парите от глобите да се вложат в нова техника и да се модернизира системата за събиране на глоби. Имаш глоба, спира те полицаят и с ПОС терминал си я плащаш.
Защо не се помисли на участъци с концентрация на катастрофи да се направи друга организация на движението. Много често там камиони правят колона. При наличието на трета лента той може да пропусне колоната. При двулентов път все на някой му избиват нервите и стават катастрофите. Нова организация на движението е нужна, а това е задължение на държавата, каза Йонко Иванов.
Той посочи, че по-тежките наказания за шофьорите, които карат опасно и нагло на пътя, няма да се налагат на всички нарушители. Новите промени в Закона за движение по пътищата, които дават на пътната полиция правомощието да сваля номера, няма да засегнат всички, които карат кола на чуждо име. Сред тях са и шофьорите на лизингови автомобили.
Причината е, че в новите текстове, които ще влязат в сила на 21 януари, е посочено, че санкциите се налагат само на собственика. Практика е джигити да карат кола на чуждо име. Трябва да преследваме нарушителя, а не автомобила, аргументира се Йонко Иванов.