Отидете към основна версия

7 880 2

Русенският "баварец" на ДАЕШ напуснал България през 2013-а година

  • bmw-
  • ислямска държава

Автомобилът е бил управляван от собственика на фирмата, на която е регистриран

Колата с русенския регистрационен номер, която е била използвана за самоубийствен атентат от „Ислямска държава“, е напуснала България през април 2013-а година, заявиха източници за Факти.бг. Това се е случило на ГКПП – Капитан Андреево, след това превозното средство е преминало през Турция и оттам е влязло в Сирия. Колата е била управлявана от румънския гражданин, който е собственик на фирмата, на чието име е регистрирана колата.  От държавната агенция „Национална сигурност“ отказаха коментар.

Справка в Гаранционния фонд показва, че застраховката на автомобила е била направена също през месец април, 2013-а година. Това е станало преди колата да е напуснала страната.

Както вече Факти.бг разкри, в общината в Русе с тези номера е регистриран автомобил, но той не е произведен в баварския автомобилен завод, а в Южна Корея и е марка Kia Carens. Място за прилика между луксозен джип и семейна кола няма, а на снимката, циркулираща в мрежата, ясно личат две неща – българската регистрация и BMW X5.

Защо е била необходима смяна на регистрационните номера?

Обърнахме се за коментар към Милко Василев – бивш съветник на министъра на отбраната. През 1993-1994 г. е първият цивилен заместник-директор на военното ни разузнаване с функции и по гражданския контрол. Той е и полковник, анализатор и ръководител на отдел за анализи в Национална служба „Сигурност“ и Държавна агенция „Национална сигурност“ (1997 - 2011 г.). Бил е и директор на информационния център на Министерството на отбраната (2014-2015 г.).

„Ако в регистрацията в общината няма толкова значима „грешка” и ако медийният материал не е манипулиран, очевидният извод е, че табелите са използвани вторично. Не бих могъл да кажа, дали това е в резултат на кражба на табелите или те са били свалени от „Киа”-та и монтирани на „Х-5”. Възниква интересният въпрос кога са се появили на „Х-5”- та“, коментира Василев.

Специалистът е на мнение, че номерата на южнокорейския автомобил са били свалени едва след като той е излязъл от България. „Най-простият отговор, който ми хрумва, е – за да минава граници като редовно регистрирана при повърхностна или практически отсъстваща проверка на автомобила и на документите му. Не е нереалистично, ако си в голяма степен уверен (или си се подсигурил), че колата и документите ѝ няма да са обект на сериозна проверка“, заяви Милко Василев.  

Изводи

Според специалиста по националната сигурност  тази информация е твърде оскъдна и дава възможност единствено за спекулации, за да се говори и то не в позитивния смисъл на „мислене”, а в традиционния на лансиране на хипотези, за които няма реални основания. „Сензацията е враг на професионалния анализ. Категорично не може да се говори за „коли, попаднали в ръцете на „Ислямска държава“ по две причини. Първо, нищо не дава основание да се предполага, че те не са придобити, без оглед на начина, от физически лица, намиращи се на територията на „Ислямска държава”, т.е. нямат отношение към нея.

Образният материал, ако не е манипулиран, говори за автомобили, на които се виждат регистрационни табели, които напомнят български. Не смятам, че може да има друга професионална интерпретация на това, което се вижда. Разочароващо от гледна точка на сензационността, но е това прочитът ми“, коментира още Милко Василев пред Факти.бг.

Каква марка е колата, напуснала България?

До момента не е ясно каква точно кола е излязла от пропускателния граничен пункт за Турция – KIA или BMW X5.  „Ако визирате „излизане” от България на „Х-5”-ца, на която са монтирани регистрационните табели на „Киа”-та, става дума за две неща – наказуемо деяние на извършителите и за меко казано пропуск от страна на длъжностни лица по граничния контрол“, отговори Милко Василев.

Експертът по национална сигурност е на мнение, че другият вариант за смяната на табели след границата говори, че „някой е сигурен, че никой няма да се занимава със съответствие между табелите, документите и номерата на шасито и рамата на „бавареца” и той ще си пътува без особени проблеми по предназначение. Макар и любопитен, спекулативен остава въпросът за съдбата на „Киа”-та, макар най-вероятно да бъде обявена за открадната...“, коментира още Василев.

Кой е изнесъл колата до Турция?

Както вече Факти.бг съобщи след направената справка в Търговския регистър, ясно е написано, че собственикът е румънски гражданин, който е регистрирал фирмата си у нас, когато е бил на 20 години. 

„Въпросът с контрола по границата винаги стои отворен, особено щом става дума за това, дали някой обръща толкова голямо внимание на собствеността на колата“ заяви пред Факти.бг Любомир Доросиев, който е зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България.  Според него у нас винаги е имало интерес чужденци и арабски граждани да закупуват коли и да ги транспортират към Близкия изток, но той не е особено засилен през последните години. „Случва се по един път на месеца някой чужденец  да купи кола. Те работят основно по поръчки и изобщо не се интересуват от регистрационните номера, ако става дума за Близкия изток. Трябват им коли и си поръчват. Обикновено покупката става чрез нотариус, точно преди почивните дни, прехвърля се колата и газ към Турция.  Възможно е примерно да се направи пълномощно с нотариус и така да преминеш границата. Минеш ли веднъж ГКПП-т – няма почти никакъв контрол.  Никого не го интересува каква ти е колата, стига да имаш някакви документи за нея. Колата веднъж стигне ли Сирия, тях не ги е грижа откъде е, нито на кого е – някои сигурно дори хвърлят табелите и така ги карат, други пък явно така ги използват. Изобщо пълен хаос“, коментира още Доросиев.  

Имало ли е други такива случаи?

Това не е първият случай, в който  терористи използват български номера. През август 2014-а година разстреляни сирийски бунтовници бяха забелязани в българска кола. Автомобилът беше със софийска регистрация  и се появи във видеохроника от конфликта на абхазката новинарска агенция ANNA. Според репортажа джипът бил спрян при проверка от правителствените сили като в него са открити противотанкови ракети, а бунтовниците са убити при опит да окажат съпротива.

Схема за износ на автомобили към Близкия изток

До този момент институциите у нас отказват да дадат отговор каква кола точно е напуснала България и е заминала за Турция – BMW или Kia. Ясно е единствено, че колата е била управлявана от румънския гражданин, който е собственик на фирмата, на чието име е регистрирана колата. Решихме да попитаме и Министерството на вътрешните работи в Турция каква е марката на автомобила с русенските номера, който е влязъл в страната и дали със същите номера е излязъл от държавата и е влязъл в Сирия, но ни отказаха коментар. Източници на Факти.бг разкриха, че пренасянето на автомобили към Близкия изток отдавна представлява огромен интерес за арабските държави. Освен схемите с пълномощно на друго име и чужд гражданин да регистрира колата на мнима фирма и след това да я изнесе, се използва и трета схема. Наема се някой с пълномощно, който само да прекара колата през турската граница с пълномощно. Предимно това са лица от ромски произход, които са най-често от Харманли, Свиленград и Любимец. На лицата понякога дори им се издават международни паспорти, за да прекарат колите.

От другата страна на границата колата се поема от следващия във веригата, за да я транспортира до желаната дестинация – най-често до Сирия, Ирак и до други държави от Близкия изток, а българският гражданин се връща обратно у нас с друг транспорт за услугата получава между 100 и 200 лева. Стигне ли до мястото, където и колата е била поръчана, тя се продава на много по-висока цена, отколкото е била купена – заради усложненията, за да бъде транспортирана.

Използването на „посредници“ с пълномощни и международни паспорти е заради ограничението от три месеца за пребиваване на чужд автомобил в Турция. Изтече ли допустимият срок полицията в южната ни съседка – налагат солени глоби. Автомобилите, които отдавна са заминали от Турция за Ирак и Сирия, не са отписани от системата за регистрация и се водят просрочили времето си за допустим престой. По този начин колите с български регистрации попадат под ударите на закона. Какво става обаче, ако колата трябва отново да се върне от Сирия в Турция? Санкцията е да се задържи човекът, който се води собственик на автомобила чрез пълномощно, за да си плати задълженията. Затова и схемата се използва често, тъй като полицията в Турция не може да открие собственика по документи, понеже той е напуснал страната минути, след като първоначално е внесъл колата в южната ни съседка.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини