Отидете към основна версия

2 082 4

Маша, Мечокът и британската параноя

  • маша и мечока-
  • антъни глийс-
  • параноя

„Маша е зловеща и доста противна, но и дръзка. Тя се надценява. Няма да преувеличим, ако кажем, че тя се държи като Путин”, пише професор Глийс

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Материал от Поглед.инфо

Преди 90 години, на 18 ноември 1928 година, на екраните на кинотеатрите се появи анимационният филм „Параходът Уили”, в който зрителите за първи път видяха Мики Маус. Оттогава анимационният мишок стана един от най-разпознаваемите символи на американската култура, а и на културата на ХХ век като цяло. Него го знаят и обичат във всички страни по света, включително, колкото и да е странно, и в Съветския съюз.

Хубаво му е на Мики Маус, че идва от страна, която, каквото и да пусне на световния пазар, се смята за обогатяващо световната култура. А на Маша от „Маша и Мечока” напротив – не ѝ провървя. Тя е от неправилна страна. От такава страна, която каквото и да каже, напише и снима се смята за путинска пропаганда. И Маша също – пълна пропаганда и изобщо оръдия на хибридната война.

„На децата им харесва да гледат злобното малко момиченце и нежния и гигантски защитник. Но критиците в съседните на Русия страни казват, че сериалът на Московското студио е част от пропагандната машина на страната”. Професор Антъни Глийс от Бъкингамския университет, експерт по разузнаване смята, че „Маша е зловеща и доста противна, но и дръзка. Тя се надценява. Няма да преувеличим, ако кажем, че тя се държи като Путин”,. Това го пише в „Таймс”, а не в някой таблоид.

Преди това по тази тема вече бе налице вяло течаща истерия от страна на вечните потърпевши: Литва не харесва, че Маша с фуражка на граничар охранява от зайците морковената леха, Естония изпадна в истерия, че сериалът е опасен за нейната национална сигурност, а Финландия напечата, че Мечокът не е мечка, а … „В анимацията огромната добродушна мечка трябва да измъква всички от кашите, които малкото момиченце с големи очи на име Маша забърква. Обикновено на мечката и се стоварват много проблеми, преди всичко да застане на мястото си. А ако мечката изобщо не е мечка, а е всъщност Русия?”.

А ако авторите на тези статии страдат от остра параноя, съпътствана с халюцинации, тогава какво?

Впрочем защо не? Хайде, нека бъде тяхното.

Руският балет, руската класическа музика, великата руска литература, нашите научни постижения, всичко това, да! – подобрява нашата репутация, нашия международен имидж, нашата „тежест” в световната култура. Да, в сферата на културата също има надпревара кой ще „хвърли по-голяма сянка” над всички останали. И на този трънест път често се срещат най-неочаквани изненади. Асиметрични така да се каже.

До ХХ век се смята, че превъзходството в културата е най-вече превъзходство в литературата. Италия, да кажем, през XIX век има много добри композитори, но не се отличава особено с литература и италианското културно влияние на цивилизования свят не е голямо, за разлика от френското, немското и английското. Какво да говорим за американците, които през XIX век имат литература сравнима по мащаб най-много с норвежката. Но следва епохата на киното, възниква Холивуд и американското влияние на света става огромно. Нови методи – нови победи.

По аналогичен начин - асиметрично - Япония направи невъобразим скок напред, която заради анимето и мангата успя да разпространи своето културно влияние просто колосално и да стане почти безспорен лидер за тийнейджърите и младите хора. Анимето стана междинният жанр между киното за възрастни и детските анимацийки. И това даде на Япония, устойчиво асоциирана по-рано с нещо архаично и нелепо-екзотично, маса културни точки, превръщайки Страната на изгряващото слънце в „страна на мечтите” за стотици милиони души.

Това означава ли, че Япония води „хибридна война”? Разбира се, че не. Защото в този случай „хибридните войни” се водят от всички страни. Фактът, че „Маша и мечокът” се излъчва в 120 страни явно е повод за завист.

В Русия отговарят на британската параноя с предложение да си създадат „антианимационен център”. Да , наистина, все още не е известно как той ще се бори с нашия сериал. Може би ще снима свой, негативен, където Маша ще се държи като Прасето Пепа (Британска анимация с прасе – бел.прев.)

Между другото да поговорим за Пепа, която, например, е много неприятна за много мюсюлмански държави. Нека си представим, че всички страни изведнъж започнат да се борят помежду си с културното влияние. Да започнат да създават свои „антианимационни центрове”, започнат да се забраняват подред. И на кого ще му стане по-зле тогава? На Русия, в която няма толкова много анимации за износ, или на Америка с Великобритания? Не хвърляйте камъни, ако седите в стъклена къща. В противен случай несимпатичното, отвратително нарисувано прасенце може лесно да намери черти на членството на Кралското семейство и да се заяви, че Пепа е Баба Лиза, а Джордж е принц Хари.

А това, че „Маша и Мечокът” насърчава позитивния образ на Мечока, който е свързан с Русия - това е най-жалкото от всички обвинения! Искрено препоръчвам американската анимирана серия „Ние сме обикновени мечки”, където един от героите е „Бялата мечка”, истински руснак от Чукотка и при това, според мен без съмнение е и най-харизматичния герой. Съветвам ви да гледате поредицата „Юри и мечката” - за това как могъщият сибирски Юри учи детето Бели да чете Толстой, да сече дърва и да решава сложни математически задачи. Господи, дотук има цял набор от положителни стереотипи за руснаците! И дори руска музика! Ехо, „Таймс”, спешно пишете за това, спрете хибридната война, в която американските ви съюзници сега са на страната на Русия!

Накратко, британски антианимационни отряди, далеч ръцете от нашата Маша! Иначе ще набучим Пепа на шиш.

Григорий Игщнатов

Превод: В.Сергеев

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини