“Институтът за пътна безопасност през последните шест месеца всеки ден моли премиера за среща, защото виждаме лавинообразно увеличаване на жертвите от пътнотранспортни произшествия и предстои второ Своге. Това е съобщено и във ФАКТИ, в мои интервюта, и във всяка друга моя медийна изява, и с десетки официални писма до българския премиер. В момента се случва поредната тежка катастрофа с автобус и с много жертви в България. За пореден път медиите дават хляб и зрелище на хората, като показват експерти, които са готови да се съблекат и чисто голи само и само да ги дават по телевизията. Вглъбили са се в това, че на мястото на инцидента маркировката не била добра, мантинелата не била добра, знаците не били добри. В цялата ни транспортна система почти навсякъде, на всяко кръстовище има дефицити, има ги тези проблеми.
Решението, което от години - от Своге насам, ние постоянно настояваме да бъде взето, е да създадем Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” (ДАБДП) и тя да направи оценка на риска. ДАБДП беше създадена, но такава оценка на риска - не. Ако бяхме направили оценка на риска за пътнотранспортни произшествия, щяхме да видим, че на мястото на катастрофата на АМ “Струма”, по данни на МВР, са станали 10 леки катастрофи за три години. Щяхме да анализираме защо там стават леки катастрофи, възможно ли е според скоростта да стане и тежка катастрофа и да предотвратим този инцидент”.
Това заяви в интервю за ФАКТИ д-р инж. Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност (ИПБ).
В днешния ден Институтът за пътна безопасност за пореден път се обърна към министър-председателя Стефан Янев с искане в спешен порядък да бъде извършена подробна оценка на риска на българските пътища.
Подобна оценка на риска беше извършена от Института за пътна безопасност, като докладите за оценката бяха публикувани на 15 февруари т.г. Въпреки че ИПБ предадоха докладите на институциите, пред нашата медия д-р инж. Богдан Милчев многократно посочи, че реакция няма.
“По данни на Института за пътна безопасност има над 1500 места в страната, които са с подобен висок риск за настъпване на тежки произшествия. Неразбирането на държавата, че трябва преди едно място да стане място с концентрация на тежки произшествия, да ги предотвратяваме. За да ги предотвратим, ни е нужна оценка на риска. За да направим оценка на риска, първо трябва да го идентифицираме. За да го идентифицираме, ни трябва методология, по която да го идентифицираме. От Своге насам нищо от това не беше направено”, категоричен беше Милчев.
“В момента няма какво да се вторачваме в знаците и пътната маркировка. Маркировката е такава навсякъде. Ние имаме нужда да оценим къде са най-опасните места. Знаете ли какво ще се случи сега - делото ще бъде прекратено, защото не може да се води дело срещу починало лице - шофьора, а мястото за отдих ще бъде премахнато. Ако бяхме оценили риска, това място вече щеше да е премахнато. На мястото за почивка не му е там мястото. То е трябвало да бъде премахнато още когато са се случили 10 леки катастрофи. Те показват, че там има проблем”, категоричен беше Богдан Милчев.
“На 28 юли Институтът за пътна безопасност изготви и представи кaртa нa чeрнитe пътищa в Бългaрия - най-опасните пътища у нас, изготвена на база оценка на риска. Тази отсечка попада сред тях. Още тогава алармирахме, че имаме проблем с управлението на риска. Действия не са предприети”, припомни Богдан Милчев.
“Проблемът е в управлението на риска, не е проблем на знаците и маркировката. Знаците и маркировката навсякъде са проблем. Проблемът е, че управлението отказва да извърши оценка на риска - първо да ни покаже къде може да загинем, след това да оправи знаците и маркировката", категоричен беше той.
“Изпратихме десетки писма към Томислав Дончев, който беше ресорен министър тогава и отговаряше за Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Десетки писма към Стефан Янев, който отговаря за управлението на риска. Нямаше реакция. В момента желанието на цялото общество е проблемът да не се политизира, за да не развали българо-македонската дружба. Аз не искам да политизирам нищо, искам да кажа истината - истината е, че имаме дълбок, сериозен проблем с управлението на транспортната ни система. Този проблем може да се реши само от експерти по управление на риска - не от експерти, които търсят моментна слава като лешояди. За правенето на управленски решения е необходима политическа воля”, обясни ръководителят на ИПБ.
“Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” беше създадена именно за да направи оценка на риска. Нейните експерти днес излизат и ни обясняват, че били направили анализ на риска. Такъв анализ няма на техния сайт. В държавата такъв анализ няма. За да направиш анализ, ти първо трябва да идентифицираш риска, да го оцениш и чак тогава да го анализираш. Как направиха анализ, като не знаят къде е опасно и къде не? Виждаме, че бъркат понятието концентрация на тежки произшествия и места с висок риск от произшествия. Концентрацията е, когато на дадено място вече е станало тежко произшествие. Управлението на риска изисква да не допускаме да се случва произшествие - това са две различни неща. Държавните експерти обаче излизат по телевизията, като или показват некомпетентност, или правят опит да заблуждават обществото”, каза още Богдан Милчев.
Той беше категоричен, че оценка на риска е необходимо да се направи в най-спешен порядък. “Ако знаем на кои места ще загинем, ще ги променим. Ние не сме идентифицирали местата с нисък, висок и много висок риск. През февруари 2021 година ИПБ направи оценка на риска. Там тази отсечка е с висок риск. Цялата магистрала “Струма” - от Видин до Благоевград, е с много висок риск от настъпване на произшествия. Още месец февруари т.г. показахме тези данни - нито тогавашното правителство, нито сегашното проявява интерес към управлението на риска”, посочи той.
“Проблемът е, че българските политици не искат да променят начина, по който управляваме транспортната ни система. Това е проблемът - предстои ни следващата тежка катастрофа. Докато ние не променим модела на управление, ще продължим да загиваме”, подчерта Милчев.
“Настояваме премиерът Янев незабавно да приеме експертите на Института за пътна безопасност, за да му презентираме решенията. Това е експертен разговор между политиците и експертите по управление на риска. Очаквам премиерът на държавата наистина да бъде докоснат от проблема с пътищата. Този инцидент е само повод за среща, причината е, че ние нямаме управление. Говорим за това години преди катастрофата - колко кървави писма изписахме, включително през Вашата медия. Изведнъж се намериха много експерти да говорят, докато ние посочваме тези проблеми години преди катастрофата”, посочи ръководителят на Института за пътна безопасност.
“Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” вече трябваше да е оценила риска. Настояваме, ако на премиера Янев наистина му пука за хората в България, да се срещнем. Не искаме да политизираме проблема, но трябва да го кажем - проблемът е в управлението, а кой може да реши проблема с управлението - политиците. Нека бъдем честни, а не лицемерни, не да мислим за дружбата със Северна Македония, а да кажем истината - проблемът е, че ние не управляваме транспортната си система. Политиците са тези, които могат да променят това. Те обаче отказват да го направят. Позволяваме си да говорим по този начин, защото през последните 4 години стотици пъти говорихме по същия начин”, завърши д-р инж. Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.