ФАКТИ.БГ

Къде е най-вероятно да загинеш на пътя в България

Към днешна дата официално МВР води статистика, че имаме около 90 опасни места в България

Публикувана: 15 Февруари, 2021 11:21
33 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 2352
Къде е най-вероятно да загинеш на пътя в България
Снимка: Shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 2.3 от 6 гласа.

Институтът за пътна безопасност (ИПБ) извърши оценка на риска на цяла България по географски принцип, по области и по идентифициране на черни точки. Данните за извършване на тази оценка на риска са получени от Гаранционния фонд, Асоциация на застрахователите в България, НСИ и сайта на МВР. Използван е швейцарски стандарт SN-641724, тъй като до този момент в България няма приет стандарт за оценка на риска. Чрез него освен, че сме идентифицирали риска, ние сме го и приоритизирали.

Оценката на риска ни дава възможност да управляваме по-ефективно парите, които харчим за строеж и ремонт на пътища. Тя ни показва дали е необходимо да се извърши ремонт или трябва да се построи изцяло нов път. При определяне на черните точки в отделните области е констатирано, че в България пътнотранспортните произшествия не се идентифицират съгласно изискванията на Директива 2008/96, информацията за това къде е настъпило едно ПТП е изключително неточна и невярна. Използват се данни на Асоциацията на застрахователите в България при идентифицирането на местата, на които стават най-много пътнотранспортни произшествия в различните области.

Констатирали са над 1500 черни точки.

"Към днешна дата официално МВР води, че имаме около 90 опасни места в България. Гърция идентифицира над 7000 такива, Швейцария е идентифицирала над 4000. И трите държави имат сравнително еднакво население и размери, от което излиза че България има най-малко опасни места в целия Европейски съюз. Това само по себе си ни показва, че имаме изключително сериозен проблем с достоверността на информацията, която се събира от държавните институции за пътнотранспортния травматизъм", обясняват от ИПБ.

Навсякъде ли в България рискът да попаднете в катастрофа е еднакъв?

Отговорът е НЕ!

Както се вижда от карта №1 вероятността да загинеш от ПТП в някоя от областите е различна от тази да попаднеш в леко ПТП. От картата се вижда, че в Софийска област е най-вероятно да загинеш от ПТП. Веднага до нея се нареждат градовете Ловеч, Русе, Варна и Пловдив. Най малка вероятност от смърт при ПТП има в градовете Перник, Търговище, Ямбол, Шумен и Габрово.

След като се идентифицира риска в отделните области на България е необходимо да се установят и така наречените черни точки /места, на които стават най-често ПТП с ранени и загинали/. Със съдействието на АБЗ Институтът за пътна безопасност идентифицира и най-опасните места в отделните областни градове. Идентифицирането на дефицити в транспортната ни система ще ни даде възможност да ги отстраняваме преди настъпването на тежки ПТП.

Има ли кой да управлява риска от ПТП в България?

Отговорът е НЕ!

От ИПБ дават пример с решаването на проблема в Гърция.

На 01.02.2019 г. с постановление №21 на МС е създадена Държавна агенция за безопасност на движението по пътищата, която трябваше да управлява риска от ПТП. За тези две години от нейното създаване Агенцията няма правомощия за управление на риска от ПТП. Не е изготвила и оценка на риска от ПТП. В същото време на 03.02.2021 г гръцкият премиер Мицотакис представи оценка на риска от ПТП в Гърция, както и екшън план за отстраняване на 7000 черни точки в цялата страна, като програмата от 450 милиона евро ще бъде финансирана от Европейската инвестиционна банка.

След преглед на международните стандарти за управление на риска се установи, че за да управляваш риска би следвало и да си собственик на същия. Нормативно този въпрос не е уреден в България. Собственик на инфраструктурата би следвало и да е собственик на риска, което изключва ДАБДП да управлява същия. За това от Института за пътна безопасност предлагаме да се извършат структурни промени и АПИ да се обедини с ДАБДП.

Изваждането на АПИ от МРРБ и превръщането му в държавна агенция, пряко подчинена на МС, ще приоритизира изграждането на безопасна инфраструктура и ще направи по-прозрачно харченето на пари при ремонт/изграждане на пътища, коментират още от ИПБ.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 2.3 от 6 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Къде
1 Отговор
не е ?

Оценка:
-0 +14

Последния Софиянец
2 Отговор
На пешеходна пътека да те тресне ток от шахта.

Коментиран от #16


Оценка:
-1 +28

Русенец
3 Отговор
Таксите за пътища като в ЕС, а поддръжката като в Никарагуа.

Оценка:
-1 +24

гост
4 Отговор
Публикувано във факти.бг: Както се вижда от карта №1 вероятността да загинеш от ПТП в някоя от областите е различна от тази да попаднеш в леко ПТП - защо не виждам карта?

Оценка:
-0 +16

Русенец
5 Отговор
Пътят Русе-Кубрат е нещо, което не съм срещал другаде в България. Май, ако караш през нивите ще друса по-малко. Кубратчани как си карат колите, направо не се сещам.

Коментиран от #7


Оценка:
-0 +12

Дидо
6 Отговор
Отговор: НЯВСЯКЪДЕ И ПО ВСЯКО ВРЕМЕ!!!!

Оценка:
-0 +12

Хккхх
7 Отговор

До коментар #5 от "Русенец":


Пробвай Варна-Тюленово. Ама там няма де да излезеш от пътя.

Оценка:
-0 +8

Абе еййййй
8 Отговор
Недей да мислите,че нямате с какво.

Оценка:
-1 +2

СЕЛЯНИН
9 Отговор
Като стъпиш върху шахта с оголен кабел...

Оценка:
-3 +1

Радо
10 Отговор
Всички пътища, построени от Хунтата, са опасни, защото половината пари са откраднати от хунтаджийските мутрафони.

Оценка:
-3 +11

БАЙ Х@Й ‼
11 Отговор
Странно ще изглежда карта на 1'000 от местата с най-много тежки ПТП и карта с 1'000 от местата на които най-често има кола на КАТ‼ сещате се защо/

Оценка:
-0 +6

Дупка до дупка
12 Отговор
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣, Навсякъде е пълно с дупки в България

Оценка:
-3 +5

Перо
13 Отговор
Тази паразитна и ненужна административна агенция за безопасност на движението трябва да бъде незабавно закрита!Създадена е за гласоподаватели на тиквата,иначе не върши никаква работа и няма никакви правомощия. Излишен държавен разход! Много по-добре е Министерство на транспорта да създаде ефективна и некорумпирана система за обучение на водачи на МПС и КАТ да си гледат работата,а не да стоят в канцелариите и да чакат повикване за издаване на протокол за ПТП.

Оценка:
-1 +17

свидетел
14 Отговор
автомагистрала тракия - магистрала на смъртта !

Оценка:
-1 +11

Гост
15 Отговор
"Нa 01.02.2019 г. c пocтaнoвлeниe №21 нa МC e cъздaдeнa Държaвнa aгeнция зa бeзoпacнocт нa движeниeтo пo пътищaтa, кoятo трябвaшe дa упрaвлявa риcкa oт ПТП. Зa тeзи двe гoдини oт нeйнoтo cъздaвaнe Aгeнциятa нямa прaвoмoщия зa упрaвлeниe нa риcкa oт ПТП. Нe e изгoтвилa и oцeнкa нa риcкa oт ПТП."
Значи, за две години не е направила нищо! А заплатите?!

Коментиран от #28


Оценка:
-0 +14

Асанчу
16 Отговор

До коментар #2 от "Последния Софиянец":


Не се оплаквай! Ти от "трескане" не се плашиш.

Оценка:
-3 +4

Може да загинеш навсякъде като си
17 Отговор
В бегето😂😂😂😂😂няма безопасно място

Оценка:
-2 +5

Любен Стойков
18 Отговор
Където корупцията строи нещо е смъртоносно място. Черните дупки за във всички сфери на живота у нас. Цяла България е черна дупка, защото целта на съществуването на "политиката" е да краде, не да създава. Това ще ни убие като народ и държава.

Оценка:
-0 +9

Рошко
19 Отговор
Въпроса трябва да е, къде не е?

Оценка:
-1 +3

20
Този коментар е премахнат от модератор.
морски
21 Отговор
да Русенец
Сега бях в Никарагуа , Коста Рика и Панама ! Ах как искам и държаватта ни да сатане като тях !!!!Дрълали са с десеттки години пред нас

Оценка:
-0 +5

Трагично
22 Отговор
Пускам новините и веднага чувам поредната катастрофа на пътя Русе Бяла.

Оценка:
-0 +6

Верно ли
23 Отговор
Ами вчера разбрахме, че НАВСЯКЪДЕ е вероятно да загинеш по гербаджийските пътища, включително и на тротоара!!! И то не от ПТП!

Оценка:
-0 +7

Centurion
24 Отговор
Когато си идиот,може да загинеш не всякъде.Липсата ма възможност да се мисли и анализира са в дъното на проблема.И в Страшната оценка на ситуацията.Качество на пътя,натовареност,метиорология, състояние на автомобила и уменията на водача и неговата кондиция .По тощези критерии се подбира скоростта.Има и лош късмет,ако някой се забие в теб. Но тук пътя крие постоянни изненади,дупки,неравности,виражи,настилка и коловози и т.н.

Коментиран от #29


Оценка:
-1 +1

90?
25 Отговор
Имало 90 опасни зони в България?!? Сигурно са два пъти повече само във Варна!

Оценка:
-0 +2

Радо
26 Отговор
На всякъде, това е дивашка държава.

Оценка:
-0 +1

Да ви кажа
27 Отговор
Пътувам много и знаете ли на какво ми приличат пътищата в Б-я? На просяк или клошар, все едно! Както облеклото им не си личи кое е оригинала, всчко е в кръпки, така е и с пътищата ни! Друса, кръпки, дупки.... На магистрала на участъци вибрира, където има кръпки подскача, люлее, а бе пълна скръб. Строи се МАГИСТРАЛА??? и в началото вече започват ремонти. Да плачеш ли да се смееш ли??

Оценка:
-0 +3

Гост
28 Отговор

До коментар #15 от "Гост":


Заплатите редовни и с бонуси.

Оценка:
-0 +2

Гост
29 Отговор

До коментар #24 от "Centurion":


А правописа, кога?

Оценка:
-0 +1

MTGонтан
30 Отговор
Където и да си в БГ отдавна си загинал

Оценка:
-0 +0

Коко
31 Отговор
То ако не те затрупа свлачище у нас по пътя, може обаче да те тресне ток като пешеходец, лед да те халоса по главата от корнизите на покривите или да си счупиш крака по заледените тротуари и ако оцелееш ти остава възможността да уцелиш пропадащите шахти или падащите изгнили дървета да те премажат, но ако и това ти се размине последната ти възможност е да те сгази пиян шофьор. Войната срещу гражданите се води на широк фронт и всичко в тая кочина е смъртоносно!

Оценка:
-0 +0

Онзи
32 Отговор
Нема страшно и след смъртта има живот!!!

Оценка:
-0 +0

Баце
33 Отговор
На Цариградско, ако си и на автобусна спирка, още по-опасно !

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Соломон Паси
Председателят на Атлантическия клуб в България и бивш външен министър Соломон Паси коментира по bTV случая със сваления от Турция руски военен самолет близо до границата със Сирия:
Русия има, така да се каже, доста либерално отношение към чуждите граници."

Още бисери