ФАКТИ.БГ
  • ипб-
  • институт за пътна безопасност-
  • стефан янев-
  • оценка на риска-
  • струма-
  • катастрофа

ИПБ: Отсечката, в която стана тежката катастрофа на АМ „Струма“, е с висок риск от ПТП

ИПБ поиска среща с премиера Янев и изготвяне на оценка на риска от ПТП

Публикувана: 25 Ноември, 2021 13:40
28 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 2129
ИПБ: Отсечката, в която стана тежката катастрофа на АМ „Струма“, е с висок риск от ПТП - 1
Снимка: ИПБ
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 2.6 от 7 гласа.

Отворено писмо до премиера Стефан Янев изпратиха днес от Института за пътна безопасност, призовавайки министър-председателят да инициира експертна среща.

Целта е на въпросната среща ИБП да запознае запознае премиера Янев с цялостна концепция за управление на риска от ПТП и модел за преструктуриране на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП), изготвени от Института.

"Незабавно са необходими промени в управлението на транспортната ни система, в противен случай ще продължим да отчитаме поредните жертви от ПТП", категорични са експертите по пътна безопасност.

"След оглушително мълчание от страна на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) в първите часове след най-тежката в нашата история катастрофа на АМ „Струма“, под медиен и обществен натиск, представители на ДАБДП (г-н Рапчев и г-н Табаков), заявиха, че агенцията била извършила анализ на риска от ПТП. Дали това е вярно или не? Дали за пореден път не се подвеждат обществото и институциите? Задаваме тези въпроси, тъй като сред публично достъпната информация на официалната интернет страница на ДАБДП няма нито един документ, който да съдържа анализ или оценка на риска", посочват от ИПБ.

"Институтът за пътна безопасност през месец февруари 2021 г. направи оценка на риска от ПТП и я показа чрез медиите на българското общество. В тази карта ясно се вижда, че отсечката, в която стана тежката катастрофа на АМ „Струма“, е с висок риск за настъпване на ПТП", казва се в писмото.

Публикуваме цялото писмо без редакции:

"Уважаеми г-н министър-председател,

Жестоката катастрофа с македонския пътнически автобус, при която загинаха 45 души, е прецедент в историята на пътнотранспортните произшествия в България. Трагедията е повод за пореден път да повдигнем въпроса има ли политическа воля за намаляване на жертвите на пътя. За последните шест месеца всеки ден се обръщахме към Вас с надежда да предприемете промени в управлението на транспортната ни система, за да не се повтори катастрофата от Своге. Опитът да бъде изместен фокуса върху водача на МПС, лошите пътни условия и какво ли още не е неправилен и няма да ни помогне да променим ситуацията. Цялата транспортна система е компрометирана /навсякъде липсват знаци, маркировка, грешки в проектирането, липса на контрол и др./. Незабавно са необходими промени в управлението на транспортната ни система, в противен случай ще продължим да отчитаме поредните жертви от ПТП.

След тежката катастрофата край град Своге през август 2018 г. Институтът за пътна безопасност (ИПБ) инициира създаването на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП). Основната задача, която агенцията трябваше да осъществява, бе компетентно и отговорно да управлява риска от ПТП. За целта трябваше да изготви оценка на риска от ПТП в страната, да координира дейността на всички държавни институции, които имат отношение към безопасността на движението по пътищата, както и да формира държавната политика в тази сфера. От създаването си през 2019 г. до днес ДАБДП не е изпълнила нито една от тези задачи. За бездействието на ДАБДП сме сигнализирали многократно и Вас, и бившия заместник министър-председател Томислав Дончев. След дълъг обществен натиск от нас едва през март 2021 година е приета поправка, с която оценката на риска придобива законов характер (Закон за пътищата, чл. 36б, ал. 1, ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.).

След оглушително мълчание от страна на ДАБДП в първите часове след най-тежката в нашата история катастрофа на АМ „Струма“, под медиен и обществен натиск, представители на ДАБДП (г-н Рапчев и г-н Табаков), заявиха, че агенцията била извършила анализ на риска от ПТП. Дали това е вярно или не? Дали за пореден път не се подвеждат обществото и институциите? Задаваме тези въпроси, тъй като сред публично достъпната информация на официалната интернет страница на ДАБДП няма нито един документ, който да съдържа анализ или оценка на риска.

За да се анализира риска, той първо трябва да бъде идентифициран, после оценен, а третата стъпка е да се предприемат коригиращи действия за намаляване на риска от настъпване на тежки ПТП. За идентифициране и оценка на риска е необходимо да бъде утвърдена методология, каквато на нас не ни е известно да има.

От изказванията на представителите на ДАБДП оставаме с впечатление, че се бъркат местата с концентрация на тежки ПТП с тези, които се смятат за опасни или рискови участъци за настъпване на ПТП, а това са две отделни категории. Дали допуснатите грешки целят въвеждане на гражданите и институциите в заблуждение или са породени от липсата на експертиза при управлението на риска? Какъвто и да е отговорът, става ясно, че поведението на ДАБДП е некомпетентно, противоречиво и най-вече не отговаря на обществените очаквания за управление и намаляване на риска от ПТП.

Смисълът от оценката на риска е да се идентифицират и приоритизират проблемните участъци, всеки от които има своята специфика, налагаща различни комбинации от мерки и инструменти, за да не се превръщат в места с концентрация на тежки ПТП. В тази връзка със съжаление ще отбележим, че ако своевременно беше извършена такава оценка, то тя щеше да идентифицира точката на тежката катастрофа на АМ „Струма“ като такава с висок риск за настъпване на тежко ПТП. Тя би следвало да се базира на данни от различни официални източници, тъй като на МВР, за тригодишен период, са известни повече от десет леки ПТП, а справката в гаранционния фонд ще ни покаже показва, че са настъпвали множество ПТП, който не са заявени пред МВР.

Институтът за пътна безопасност през месец февруари 2021 г. направи оценка на риска от ПТП и я показа чрез медиите на българското общество. В тази карта ясно се вижда, че отсечката, в която стана тежката катастрофа на АМ „Струма“, е с висок риск за настъпване на ПТП.

Уважаеми г-н министър-председател,

За пореден път, водени от експертизата си да управляваме риска от ПТП, отправяме към Вас предложение за експертна среща, на която да Ви запознаем с изготвените от ИПБ цялостна концепция за управление на риска от ПТП и модел за преструктуриране на ДАБДП. Само с обединени сили можем да постигнем напредък в овладяването на високия брой ПТП в България".

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 2.6 от 7 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ЖУЖИ
1 Отговор
ТЕЯ СИ ЗАРАБОТВАТ ПАРИТЕ

Оценка:
-2 +21

ало Ваньо
2 Отговор
калинките имитират дейност и просят пари за Чекмеджето

Оценка:
-0 +24

шопландец
3 Отговор
не бих казал че това е опасен участък, хиляди пъти съм минавал от там и не помня да е имало кататрофа на това място, трагедията е страшна но дайте да не търсим под вола теле нека експертите да кажат какво точно се е случило с водача на автобуса и как се е стигнало до там и пак казвам участъка изобщо не е опасен освен ако не шофираш с 200 естествено

Коментиран от #8


Оценка:
-6 +25

Иван
4 Отговор
Какво значи "опасна" ? То всяка отсечка е опасна, ако не преценяваш нещата !

Оценка:
-6 +21

Българка
5 Отговор
Тия пишман експерти при Бойко Борисов мълчаха като задни г.зни бузи, а сега не спряха да лаят. Закривайте всякакви безсмислени комисийки, агенции, институти, които само източват парите на данъкоплатцитъе! Закривайте!
Според мен не опасната отсечка, избеляла маркировка. опасна мантинела са причината за смъртта на хората. Без да съм следовател и експерт, съвсем безплатно от това, което подават като данни, по-скоро ПТПроизшествие е предизвикано от взрив, а не обратното. След взрива е избита и изхвърчала предната врата, но от там никой не се е спасил, защото всичко е било в пламъци. Там е бил взривът

Коментиран от #15


Оценка:
-3 +21

NeXu s
6 Отговор
Да чакаш реакция от комунисти е като да чакаш от умрял писмо. Те си раздават пликовете, както едно време - куфарчета.

Оценка:
-7 +9

истина е
7 Отговор
Бог боко открива само магистрали които той е строил. Тази я прави царя ,бсп и дпс. , а като вземе отново властта ще ни направи магистрала до луната !

Коментиран от #19


Оценка:
-8 +6

Този
8 Отговор

До коментар #3 от "шопландец":


Потвърждавам. Водача е заспал или се е случило нещо друго с него и е отклонил вниманието си. На всички автобуси двигателите и резервоарите за гориво са отзад. Тубите с нафта са причината 45 души да изгорят живи.

Оценка:
-1 +12

Ленин
9 Отговор
Пак повтарям като за слабоумни,Борисов е виновен,защото открадна парите за маркировката,а сега се прави на разсеян.

Оценка:
-3 +11

мда
10 Отговор
ЗАЩО МЪЛЧАХТЕ ДОКЪДЕТО БЕ НА ВЛАСТ ТИКВАТА?

Оценка:
-2 +15

Смешник
11 Отговор
много е лесно да критикуваш , но това са проблеми натрупвани над 30 години , кво ми даваш акъли тва не е наред онова не е наред. Всичко това става с много пари . Защо се полага маркировка на 2 и повече години , щото системата се източва и това е най - малкото ..

Оценка:
-1 +10

Бeмви и експертите
12 Отговор
Да бе с висок риск, АМА БЕЗ НИТО ЕДНО ПТП.

Оценка:
-2 +9

драги смехурко
13 Отговор
Аман от отворковци, денивелация, та денивелация, ами че ние не сме сахара, а сме на Балканит, такава ни е топографията. А иначе пътищата ни са по-зле и от тези в третия свят.

Оценка:
-1 +5

Недоволна
14 Отговор
Я, стига! Автобусът в нелегалност.Бързал да мине през нощта границите.Другите 3 автобуса са минали по същия път.Защо не са се ударили в мантинелата.Толкова е мътна работата за този взрив, вие само лаете.Вие ли ще платите ,ако Македония вместо да се заеме с въпроса за контрабандата, предяви искане ние да платим обезщетенията.Я се скрийте и оставете нещата да се разследват докрай.

Коментиран от #20


Оценка:
-2 +11

ДАА ВЗРИВЪТ Е В
15 Отговор

До коментар #5 от "Българка":


ТОВА ДЕТО ТИ ГОСНИМАТ ЗА ПАСПОРТ И ОЩЕ НЕЩО😬

Оценка:
-1 +2

Данъкоплатеца
16 Отговор
Абе Пътна Безопасност, всички сте на изхвъргачката, солени глоби и наказания за Виновните за липсата на знаци и изтритата маркировка, както и за светлоотражателите по мантинелите, лапачи на държавна пара, търтеи мързеливи ...................

Оценка:
-1 +5

Алоооо калинки
17 Отговор
Я някой "експерт" да изчисли колко милиона МПС са минали от там и защо това е първото размазано в този участък. Та това е един от най-натоварените участъци в България и на минута там минават поне 30-40 МПСта.

Оценка:
-2 +11

ЕДИН ВЪПРОС ?
18 Отговор
И ОТГОВОР ЩЕМ:ДРУГИТЕ ТРИМА ШОФЬОРИ ИМАЛИ СА ПРОБЛЕМ КОГОТО СА МИНАЛИ ПРЕЗ ТОЗИ УЧАСТЪК И ЗАГИНАЛИТЕ ДВАМА ШОФЬОРИ ЗА ПРЪВ ПЪТ ЛИ КАРАТ ПО ТОЯ МАРШРУТ !!!???🤔

Оценка:
-2 +5

МАФИЯ НА ББ
19 Отговор

До коментар #7 от "истина е":


ЧЕ АМ“Тракия“,“Хемус“ и „Черно море“ с обща дължина около L=1100 км са проектирани
за Vmax.=Vпроектна=120 km/h ,а не за „Административно“ въведена скорост за магистрали
от 140 km/h.Всичко се променя:
1.Радиуси на хоризонтални и вертикални криви.
2.Напречни наклони q в %
3.Правия участък за изпреварване между две съседни криви.
4.Видимост при хоризонтални и вертикални криви.
5.Дължините на ускорителните ленти(Ускорителни Шлюзове) при вливане в магистрали от друг клас път,както и на закъснителните ленти(Закъснителни Шлюзове)
при излизане (отливане ) от магистрали и включване на по-нисък клас път.
6.Променят се и надлъжните наклони при слизане и изкачване.
И аз бих желал,да се движа със скорост 140km/h,“Да ама не „.Поради икономически
съображения е прието Vmax=V проектно=120 km/h отговаряща за „Хълмист терен“
ЕЙ ОТ АПИ ХАПИ - ВЕРНО ЛИ Е ТОВА КОЕТО Е КАЗАЛ ЕДИН ПРОЕКТАНТ????? РАЗБОЙКО ВЕРНО ЛИ Е?????

Оценка:
-2 +6

Некъв спец по тв
20 Отговор

До коментар #14 от "Недоволна":


Каза,че рейса е поне на 10(!).г.
А казваха,че е от 2018?!?Още каза,че това означава,че е с фалшива регистрация и документи.
Балканска трагедия.

Оценка:
-0 +10

Мунчо юмручето
21 Отговор
Излагате се вече другите 3 рейса как минаха по тоя път и се прибраха а не спряха да помогнат на сънародниците си за тях нямаше лош път като е бил лош пътя се намалява скороста в тоя случай в Италия когато вали дъжд максималната скорост по магистралата е 110 за колите от 130 намаляваш а че тоя е заспал пътя му е виновен сега

Оценка:
-3 +8

Ние
22 Отговор
Пътят не е причината за трагедията,другите автобуси са си минали без проблем...Не трябва да се търси вината в пътя,маркировка и мантинела,а по-скоро нещо е имало в автобуса и е взривено...

Оценка:
-3 +6

Павел пенев
23 Отговор
Каква е тази българска администрация с над 70 агенции и още толкова институти и всички тези идиоти са на заплата,без да е ясно какво работят. Затова стига сте писали глупости,тъй като за 16 години там не е имало ПТП. Не може вината на водачите да се прехвърля на пътните условия. Те са такива каквито са за всички водачи. Който не е подготвен или спи зад волана, или употребява забранени вещества, да си носи отговорността.

Коментиран от #25


Оценка:
-2 +7

ПЕНКО
24 Отговор
ЯВНО И ИПБ СЕ НУЖДАЕ ОТ " ПРОСТАМОЛ -УНО " И "ПРОСТАТИН " --- !!!!!!?????????? КАК ТАКА ОТСЕЧКАТА НЕ БЕ ПРОБЛЕМНА ЗА ДРУГИТЕ ТРИ АВТОБУСА ОТ КОЛОНАТА ???????????????

Оценка:
-0 +1

ТОЧКАТА
25 Отговор

До коментар #23 от "Павел пенев":


НЕ Е БЪЛГАРСКА!!!!АДМИНИСТРАЦИЯ!!!!!!Това са ЧАСТ ОТ НПОтата ,които правителството е ДЛЪЖНО !!!!! да издържа/тоест ,,работи с тях/!!!!!!!!!!!!!!!По ,,демократични,, правила за ,,граждански контрол,,!!!!!ПРАВИТЕЛСТВОТО....ВСЯКО ПРАВИТЕЛСТВО!!!!!,,работи,, с около 200!!!!!НПОта!!!!!!Които му ,,дават АКЪЛ,МНЕНИЯ СЪВЕТИ...И НЕ НОСЯТ ОТГОВОРНОСТ !!!!!!!!!!...ТОВА ,ПИЧ,Е ,,,,СИСТЕМАТА!!!!!която няма да видиш на прицел....

Оценка:
-0 +2

ГриФил.
26 Отговор
А арести на длъжностни лица , КОГА? Борисов го предадоха неговите хора, така както членовете на БКП предадоха бай Тошо. А истинските комунисти бяха избити, като кучета.ЛУСТРАЦИЯ, кога?

Оценка:
-0 +0

Този измислен 'Институт"е нарисувал
27 Отговор
На тази карта всички натоварени Главни пътища в държавата, че са опасни?? Това го знаят и децата и бабите на село!! Тези са си"чисти Консултанти"!! Казват това, което всички го знаят от години, и никой не иска съвет от тях!! Консултанти, да" върнат кучето на овчара"!!

Оценка:
-0 +0

По вероятно Пластмасови туби с бензин??
28 Отговор
От люшкането на бензина в тубата се получава Статично електричество, бензина се пали със взрив!! Може дае имало и нафта, но взрива е от туби, пластмасови с БЕНЗИН!!! Голямия Син Учебник"Основи на Електротехниката" за Техникум ите от Едно време! В Техникум Киров го ппеподаваше този предмет Филип Йотов?? Някой да успори знанията на този инжинер!! НИКОЙ НЕ ВЗЕМАШЕ ТОЗИ ПРЕДМЕТ, БЕЗ ДАЕ НАУЧИЛ ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ НЕЩА!! ГАРАНТИРАНО НИКОЙ ОТ ТЕЗИ"Експерти" нее завършил ТЕ СМ Киров!! В него се влизаше с дипломи над 5и50!!!Така,че "Експертите" са Гола вода, най вече Бившите Катаджии и чивовници!!

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Богомил Бонев
Бившият министър на МВР за министъра на финансите Владислав Горанов:
Този ще надмине постиженията на Дянков в събарянето на Борисов."

Още бисери
ТОП 5