Отидете към основна версия

5 061 0

Зимната приказка на АПИ

  • зимната-
  • приказка-
  • апи

Докога пак ще сме изненадани и няма ли отговорните да си понесат вината

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Няколко дни след като „Цикламената министърка” Десислава Терзиева и шефът на АПИ Стефан Чайков обявиха, че са подготвени за зимата се видя, че отново са изненадани.

Разказали са ни поредната зимна приказка. От години АПИ не се справя със снегопочистването. През последните две години имахме премръзнали и бедстващи хора, дори и жертви. Безбройните катастрофи бяха ежедневие. Разликата е, че тогава имаше уволнения. Вярно е, че не смениха любимеца на Лиляна Павлова и Бойко Борисов - Лазар Лазаров, за който се говори, че бе тяхна касичка, но си отиде цялото ръководство на Автомагистрали.

Сега пак ни излъгаха нагло, че са подготвени и ни съобщават, че спестили милиони. Както Факти.бг съобщи, заради мекото начало на зимата около 8 млн. лв. е спестила Агенция "Пътна инфраструктура" от парите за зимно поддържане за ноември и декември. Оповестено бе, че  тези средства ще бъдат инвестирани в ремонт на второкласни и третокласни пътища.

Въпреки че през ноември и декември не е имало сняг, на фирмите са изплатени общо 17 млн. лв. От тях близо 90% са отишли за дежурствата, които дават, за да са в бойна готовност, ако падне сняг. Интересен е въпросът не се ли следи все пак метеорологичната прогноза за времето, поне за следващите три дни на 95% тя е сигурна. Освен това сега, когато снегът заваля, не трябваше ли част от спестените пари да се пренасочат за извънредни дежурства и повече материали и техника, за да не се стигне до обичайното състояние на пътищата и до обичайната изненада.

Равносметката обаче е- стотици катастрофи, бедстващи хора, удавени автомобили на път под магистрала. Имаме отново и жертви на студа. А иначе продължават да ни разказват зимната приказка и да ни съобщават един телефонен номер, който да ползваме при нужда.

Става ясно също ,че има липса на координация и контрол. Шефът на АПИ Стефан Чайков, бивш шеф на Браншовата камара, назначен въпреки крещящия конфликт на интереси, май няма никакъв управленски опит в администрацията. Сигурно слуша указанията на назначилите го господари и на фирмите от бранша, които имат противоположни интереси. Това води до хаос и безхаберие. Не сме чули и за наказани или уволнени шефове, може би защото не се правят  промени от страх да не се наруши схемата на Лазаров - бившия шеф на АПИ, който сега е под крилото на Георги  Гергов и във фактическо нарушение на закона се занимава с АМ „Марица”.

Това статукво се поддържа и от Илияна Захариева, която единствена запази поста си от стария състав на УС на АПИ. Тя е известна с това, че нанесе сериозен удар върху проектирането в АПИ, което доведе до промяна на срокове и забавяне на много обекти. След сериозно разследване на Контролната дирекция на АПИ, тя побърза да напусне агенцията от страх да не бъде разследвана от прокуратурата. Впоследствие, Лазаров я покани в АПИ, за да продължи далаверите в проектирането и отчужденията.

И най-новият член на АПИ - Дончо Атанасов поддържа статуквото. Той не е строителен инженер, но има връзки с някои фирми и вероятно е поел конкретни ангажименти. Ръководи се от максимата, че в мътна вода лесно се лови риба.

Какъв е резултатът? Не мърдат проектите, постоянно се удължават сроковете за изпълнение, не се следи качеството, не се следят гаранционните обекти ,допускат се замени на материали, които ощетяват държавата с милиони левове. Служителите на АПИ са обезверени, а някои открито бойкотират Ръководството и се присмиват на организационната му немощ. Допускат се сбирки с част от бранша и бившия шеф Лазаров за картелиране на пазара. Една от тези сбирки е проведена в столичният хотел „Славия” в присъствието на Илияна Захариева. Дискутиран е въпросът как досегашните фирми, избрани за зимно почистване, да запазят бизнеса си за следващите 4 години.
И това ако не е картелиране и опит да се запази статуквото, здраве му кажи.

Новите поръчки за маркировка и пътни съоръжения също са подготвени от тези хора и целят монополизиране на този сегмент. В заверата участват и ръководителите на АПИ.
Документациите са подготвени така, че да обслужват определени фирми изпълнителки. Това се вижда с „просто око” и естествено процедурите са обжалвани от някои строителни компании. Ръководството на АПИ, вместо да вземе мерки и да защити държавния интерес, привиква представители на тези фирми и ги притиска да си оттеглят жалбите. Използват се всякакви методи - заплахи, обещания, договорки.

Всичко това показва истинското лице на Ръководството на агенцията, която усвоява огромни пари от бюджета и от европейските програми „Транспорт” и „Регионално развитие”,както и средства по държавни инвестиционни заеми. Хората не са слепи и някой ден зимната приказка ще свърши.
 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини