Отидете към основна версия

28 287 40

Защо антифризът трябва да се сменя редовно

  • съвети-
  • антифриз-
  • корозия-
  • охладителна система

Ще покажем до какво може да доведе ненавременната смяна с конкретен пример

По отношение на охладителната система специалисти от различни сервизи са принудени да признаят един тъжен факт. За разлика от спирачните накладки, маслото или филтрите, не са малко шофьорите, които се сещат за антифриза само когато той стане причина за сериозна неизправност. И това е лошо, защото надеждността на работата на всеки двигател до голяма степен зависи от охлаждането.

С други думи, автомобилните течности и тяхната производителност оказват пряко влияние върху дълголетието на силовия агрегат. За справка, според сервизната статистика основната причина за повече от една трета от всички сериозни неизправности по двигателя, регистрирани по време на техния ремонт, са дефекти в охладителната система. Освен това, както отбелязват експертите, в огромната си част те са били провокирани или от грешен избор на охладителна течност за конкретна модификация, или от игнориране на изискванията за наблюдение на неговите параметри, или от ненавременна подмяна.

Така погледната статистиката дава сериозен повод за размисъл, особено предвид настоящата пандемия, която също дава своя принос, като значително намалява и без това ниската покупателна способност на средностатистическия българин. Очевидно при такива условия много собственици на автомобили се опитват да спестят колкото е възможно повече. Включително от поддръжката на тяхната кола, като това най-често е свързано с отлагане на неналежащи ремонтни дейности или навременна смяна на течности, като например антифризът, за който говорим сега.

Ще покажем до какво може да доведе това с конкретен пример. Говорим за кросоувър Hyundai Santa Fe, чийто собственик не е сменял антифриза в него от 2010 година насам. Тоест от момента, в който новопридобитият кросоувър напуска автосалона. Резултатът от ненавременна подмяна на антифриза е силна корозия на метала на радиатора. Тъй като собственикът на автомобила има и други коли в гаража си, за единадесет години той изминава с въпросната кола само 80 000 км, като периодично сменя консумативи като филтри и масла и накладки. С антифриза обаче нещата не стоят така.

Собственикът изобщо не се притеснява за него и кара така, докато в навечерието на настоящите януарски студове в салона на колата спира парното. Иска - не иска, трябва да се обърне към сервиз. Отива в един от официалните сервизи на марката, където, след преглед на колата, идва и "присъдата". А тя е сравнително лека - спешна подмяна на антифриза с цялостно почистване на компонентите на охладителната система. Оказа се, че за 11 години охладителната течност почти напълно е загубила своите антикорозионни свойства.

В резултат на това, в системата се натрупва и голямо количество ръжда, която всъщност „блокира“ радиатора, отговарящ за интериорното отопление. Колко ръждясали са металните "вътрешности" на охладителната система на двигателя, може да се прецени от снимката.

Както се вижда, цветът на антифриза е станал тъмнокафяв вместо оригиналния ярко зелен. Между другото, за почистване в случая е използвана специална добавка, благодарение на която каналите на системата са старателно почистени от ръжда и котлен камък в така наречения нежен режим. За най-пълното отстраняване на тези "отлагания" обаче е задължително охлаждащата система да се промие и с дестилирана вода. В случая на Santa Fe-то, такава водна процедура се прави три пъти (!), Докато отцедената течност стане прозрачна. И едва след това в системата се пълни нов антифриз.

Специалистите от техническия център препоръчват след такава процедура да се вземе концентрат. Факт е, че след измиване на охладителната система в нея винаги остават до един и половина литра от така наречените неотцеждащи остатъци. А смесването с готов антифриз определено ще влоши първоначалните характеристики на последния. При смяна на охлаждащата течност е за предпочитане да се използва не готов антифриз, а неговият концентрат, който да бъде разреден по-малко.

По-конкретно концентратът се разрежда по определена схема. Първо се излива (в необходимото съотношение към обема на охлаждащата система) и след това се добавя дестилирана вода, като антифризът се довежда до необходимата концентрация за "ниска температура. Този пример за пореден път показва, че охлаждащата система се нуждае от редовни и най-важното навременни грижи, в противен случай са възможни усложнения.

Като цяло собственикът на Santa Fe-то като цяло има късмет и въпросът се свежда само до почистване на системата и подмяна на негодния вече антифриз с нов. Но принципно последиците от ненавременна смяна могат да са и доста по-тежки, например прегряване на двигателя. И това става съвсем друга история с много по-големи разходи. Така че си направете заключенията сами.

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 33 гласа.

Свързани новини