26 Януари, 2021 16:45 27 971 40

Защо антифризът трябва да се сменя редовно

  • съвети-
  • антифриз-
  • корозия-
  • охладителна система

Ще покажем до какво може да доведе ненавременната смяна с конкретен пример

Защо антифризът трябва да се сменя редовно - 1

По отношение на охладителната система специалисти от различни сервизи са принудени да признаят един тъжен факт. За разлика от спирачните накладки, маслото или филтрите, не са малко шофьорите, които се сещат за антифриза само когато той стане причина за сериозна неизправност. И това е лошо, защото надеждността на работата на всеки двигател до голяма степен зависи от охлаждането.

С други думи, автомобилните течности и тяхната производителност оказват пряко влияние върху дълголетието на силовия агрегат. За справка, според сервизната статистика основната причина за повече от една трета от всички сериозни неизправности по двигателя, регистрирани по време на техния ремонт, са дефекти в охладителната система. Освен това, както отбелязват експертите, в огромната си част те са били провокирани или от грешен избор на охладителна течност за конкретна модификация, или от игнориране на изискванията за наблюдение на неговите параметри, или от ненавременна подмяна.

Така погледната статистиката дава сериозен повод за размисъл, особено предвид настоящата пандемия, която също дава своя принос, като значително намалява и без това ниската покупателна способност на средностатистическия българин. Очевидно при такива условия много собственици на автомобили се опитват да спестят колкото е възможно повече. Включително от поддръжката на тяхната кола, като това най-често е свързано с отлагане на неналежащи ремонтни дейности или навременна смяна на течности, като например антифризът, за който говорим сега.

Защо антифризът трябва да се сменя редовно
освен ръжда в системата се натрупва и котлен камък

Ще покажем до какво може да доведе това с конкретен пример. Говорим за кросоувър Hyundai Santa Fe, чийто собственик не е сменял антифриза в него от 2010 година насам. Тоест от момента, в който новопридобитият кросоувър напуска автосалона. Резултатът от ненавременна подмяна на антифриза е силна корозия на метала на радиатора. Тъй като собственикът на автомобила има и други коли в гаража си, за единадесет години той изминава с въпросната кола само 80 000 км, като периодично сменя консумативи като филтри и масла и накладки. С антифриза обаче нещата не стоят така.

Собственикът изобщо не се притеснява за него и кара така, докато в навечерието на настоящите януарски студове в салона на колата спира парното. Иска - не иска, трябва да се обърне към сервиз. Отива в един от официалните сервизи на марката, където, след преглед на колата, идва и "присъдата". А тя е сравнително лека - спешна подмяна на антифриза с цялостно почистване на компонентите на охладителната система. Оказа се, че за 11 години охладителната течност почти напълно е загубила своите антикорозионни свойства.

В резултат на това, в системата се натрупва и голямо количество ръжда, която всъщност „блокира“ радиатора, отговарящ за интериорното отопление. Колко ръждясали са металните "вътрешности" на охладителната система на двигателя, може да се прецени от снимката.

Защо антифризът трябва да се сменя редовно

Както се вижда, цветът на антифриза е станал тъмнокафяв вместо оригиналния ярко зелен. Между другото, за почистване в случая е използвана специална добавка, благодарение на която каналите на системата са старателно почистени от ръжда и котлен камък в така наречения нежен режим. За най-пълното отстраняване на тези "отлагания" обаче е задължително охлаждащата система да се промие и с дестилирана вода. В случая на Santa Fe-то, такава водна процедура се прави три пъти (!), Докато отцедената течност стане прозрачна. И едва след това в системата се пълни нов антифриз.

Специалистите от техническия център препоръчват след такава процедура да се вземе концентрат. Факт е, че след измиване на охладителната система в нея винаги остават до един и половина литра от така наречените неотцеждащи остатъци. А смесването с готов антифриз определено ще влоши първоначалните характеристики на последния. При смяна на охлаждащата течност е за предпочитане да се използва не готов антифриз, а неговият концентрат, който да бъде разреден по-малко.

По-конкретно концентратът се разрежда по определена схема. Първо се излива (в необходимото съотношение към обема на охлаждащата система) и след това се добавя дестилирана вода, като антифризът се довежда до необходимата концентрация за "ниска температура. Този пример за пореден път показва, че охлаждащата система се нуждае от редовни и най-важното навременни грижи, в противен случай са възможни усложнения.

Като цяло собственикът на Santa Fe-то като цяло има късмет и въпросът се свежда само до почистване на системата и подмяна на негодния вече антифриз с нов. Но принципно последиците от ненавременна смяна могат да са и доста по-тежки, например прегряване на двигателя. И това става съвсем друга история с много по-големи разходи. Така че си направете заключенията сами.

Защо антифризът трябва да се сменя редовно


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 33 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бангеев

    52 15 Отговор
    Полезни съвети, но да жалост болшинството шофьори, по една или друга причина, ги пренебрегват.

    Коментиран от #38

  • 2 мислещ

    72 3 Отговор
    По принцип е така, но дали в конкретния случай не е наливана и яко не-дестилирана вода...
    Вижда ми се доста драстична щета за 10 години и 80 000, като се има предвид, че у нас наистина почти никой сигурно не сменя и си изкарват доста повече без такива чудесии.

    Коментиран от #22, #31, #33

  • 3 Тост

    83 3 Отговор
    Много ми е интересно как от заводския антифриз се е образувал "котлен камък"!?

    Коментиран от #5

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Морето

    44 1 Отговор

    До коментар #3 от "Тост":

    Възможно е водата в разтвора с антифриз да е била повече, или някое лято да е карана само с вода. Друг е въпросът дали шофьорът не се е правил на майстор и да е слагал разни добавки или примеси в охладителната система с цел запушване на теч. Определено ламелите от снимката са нарушени от физическа намеса, а не от котлен камък.
  • 6 ✔️Pompev ®️

    14 3 Отговор

    До коментар #4 от "DrivingPleasure":

    На 2 години се смемят повечето,на полото ми е спукано до термостата и сълзи,и постоянно доливам затва не го и сменям

    Коментиран от #24

  • 7 Перо

    10 7 Отговор
    Интересно защо доистрибуторите на нови коли имат график за техническо обслужване при преглед за всяка година,но смяната на антифриза не фигурира в списъка за нито една година. А лошото охлаждане на двигателя може да доведе до пукане на блока. Тогава в сменявания антифриз и водната промивка излиза и масло на малки парцали.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Коментара

    22 6 Отговор
    Има ситуации (бил съм свидетел) в които радиаторчето на парното така се задръства, че и промивки с добавки под налягане не помагат. И от там на сетне според зависи от колата и модела...на някой се налага пълно разглобяване на таблото заради подобна тъпотия. Аз лично повече от три години с един антифриз не съм карал, други карат докато нещо се скапе и хвърлят...всеки с разбиранията си.
  • 11 DrivingPleasure

    20 5 Отговор
    да попитам ей така за спорта - защо беше изтрит коментара като дори се цитираха препоръчки на специалисти за смяна на течностите?!!!
    Опитвам се да разбера системата за модерация, но нещо ми е прекалено сложна!
  • 12 Реалист

    35 3 Отговор
    Няма как да стане в таков асъстояние антифриза, като на снимката при норбална експлоятация. Нещо е досипвано вътре, кой знае какво...Пък и този цвят нали можеш да го видиш в преливника, малко сте украсили историята за Санта Фето :) Иначе качествения антифриз кара по минимум 5 години, като всяка зима е добре да се замерва и долива с правлината доза концентрат.

    Коментиран от #13

  • 13 Един шофьор

    30 6 Отговор

    До коментар #12 от "Реалист":

    На една от моите машини антфриза не съм го сменял 15 год. и е бистър като сълза. В началото на зимата го мерих показва минус 40 гр.
  • 14 jap

    29 1 Отговор
    Много е важно дали блока е чугунен или алуминиев.Чугунените винаги отделят ръжда и при тях е добре антифриза да се сменя често.Моята Хонда Сивик 8 има лепенка от вътрешната страна на капака на която производителя препоръчва смяната на оригиналния антифриз да се извърши на 200000км във фирмен сервиз но при този модел блока е от алуминии.
  • 15 Къде е истината?

    28 2 Отговор
    Със сигурност за тези години е доливана чешмяна вода! Ако бе доливал антифриз, нищо нямаше да се случи!
  • 16 Баш майстора

    23 3 Отговор
    Проблемът е че в новите автомобили пестеливият е производителя ,имам спомен че навремето по селата Ладите (Жигулите)и Москвичите повечето си бяха на вода вечер се източват и като ти потрябват се зареждат с топла вода ,хората си ги караха като се има впредвид че за тогава западните автомобили бяха доста по издържливи ,не си спомням и някои да е сменял спирачна течност ,гумите бяха Вида и Вида спорт според това какви връзки ще извадиш на магазина ,а маслото беше Диона супер или обикновенно.

    Коментиран от #18, #19

  • 17 оня с коня

    14 32 Отговор
    Въпросните съвети за редовна смяна на Антифриза не важат за РУСИЯ,защото там Въпросът на Хамлет "Да го сменя,или да го Изпия" определено е в полза на Второто.
  • 18 ✔️Pompev ®️

    14 1 Отговор

    До коментар #16 от "Баш майстора":

    Ееее,тея марки от ломунизма ги бях забравил,Диона супер и Вида спорт :)
  • 19 Прав си

    27 1 Отговор

    До коментар #16 от "Баш майстора":

    Тогава нафтата и пропан-бутана служеха единствено за отопление предимно по населените места без ТЕЦ.

    Коментиран от #20

  • 20 По това време

    21 7 Отговор

    До коментар #19 от "Прав си":

    С централно парно бе София, отчасти Тракия в Пловдив и някои квартали в окр градове. Нафтата бе 2 стотинки за литър. Нафтовата печка работеше нонстоп през зимата....
  • 21 перничанин

    13 2 Отговор
    На доста коли заедно с ангренажа се сменя и водна помпа, тогава почти целия антифриз е сменен т.е няма смисъл да се сменя отделно. Отделно, на повечето по-нови коли са алуминиеви блоковете и ако всичко се прави както трябва , отново не е необходимо да се сменя от обслужване да обслужване (смяна на водна помпа).Важното е да се налива правилния антифриз , разреден се дестилирана вода и ще изкара без проблем 80-100 000км. Тия с верига или водна помпа която не е на ангренажа е хубаво на 100 000 да го подменят, не е задължително, но ако си е сменил цвета или е помътнял си е необходимо.
  • 22 куку руку ку

    12 1 Отговор

    До коментар #2 от "мислещ":

    Просто зеленият антифриз, дори като нов, няма антикорозионни качества. затова вече масово се използва червеният, който е по-щадящ.
    А колкото до котлен камък, то той се натрупва при честа смяна на водата. Демек зимата източваш водата вечер, сутринта пълниш. Иначе е смешно да се говори за натрупване на котлен камък. Само че тогава няма да имаме дълго несменян антифриз, нали?
    А това, дето алуминиев радиатор се пробива... честито на печелившите. Солта и лугата разяждат алуминия.

    Коментиран от #26

  • 23 Един

    11 1 Отговор
    всичко трябва да се сменя редовно - щото от смяната се печели! Радо, тебе кога ще те сменяме бе пич ?!
  • 24 ти да слениш

    1 1 Отговор

    До коментар #6 от "✔️Pompev ®️":

    Полото най-добре
  • 25 xxxyyy

    2 1 Отговор
    Трябва да се сменя, да! Проблема е да намериш читав майстор да ти го направи....
  • 26 бобо

    2 2 Отговор

    До коментар #22 от "куку руку ку":

    Гледам, някой ти е сложил минусче, и това е вероятно заради цвета на антифриза. От прочетеното тук-там знам, че червеният антифриз има по- висока точка на кипене. Следователно се бори малко по-добре с прегряването. Недостатъка му е, че е по- агресивен към системата.
  • 27 Rumba

    1 8 Отговор
    А вместо дестилирана вода, може ли минерална вода да се ползва за разреждане на антифриз

    Коментиран от #28

  • 28 Не е желателно

    5 0 Отговор

    До коментар #27 от "Rumba":

    защото съдържа варовик който ще покрие голяма част от системата.
  • 29 Гост

    10 4 Отговор
    Значи, ако човека беше си сменял всяка година антифриза щеше да даде всяка година по 20 лева да му го сменят. За 11 години щеше да даде 220 лева. Вместо това, той е платил 50 лева за промивка и още 20 лева за нов антифриз, общо 70лв. Какво не схващам?
  • 30 9559

    8 2 Отговор
    Абсолютна тъпотия, аз не съм го сменял от 2011 година и бистър като на м... да не казвам какво. Така че ако някой тъпак е спестил обработки в системата или е наливал боклуци си е негова работа
  • 31 аса

    4 1 Отговор

    До коментар #2 от "мислещ":

    Някога имах застава. Беше на по-малко от 50000 километра и по-малко от 10 години, когато антифризът и замръзна при минус 11 градуса. Бяхме на връх Шипка, вечерта се спускаме към града. Чакам да загрее колата, за да започне да топли купето. По едно време виждам, че температурата на двигателя аха да отиде в червеното. Спуснахме се по инерция доста надолу, пак запалих, охладителната система започна да работи. Но тогавашният антифриз не беше червен, дори не беше син, ако не се лъжа беше жълт.
  • 32 Бай Шиле

    7 0 Отговор
    Жълтите жилетки също трябва да се сменят всяка година.Избледняват.
  • 33 Лада Веста Крос

    4 1 Отговор

    До коментар #2 от "мислещ":

    Просто е, у нас никой не кара с истински антифриз. Масово си карат хората с антифриз опакова в шишета от вода от 3лв литъра. Ако се налее истински G12 то 5г или до 250000км си кара по официални предписания. А G13 дори го дават че не се сменя никога, но и се налива само на фабрично нови коли, поне по данни от описанието на такъв.
  • 34 Фен

    2 1 Отговор
    Това са някакви кочини , които мешат маслото с антифриза или има някакъв пробив в системата.Аз карам 5-6 години или 100 000км и като го сменям е с цвета на нов.Никаква разлика
  • 35 БАЙ КИРО

    5 4 Отговор
    А бе пичове,каква е тая статия?В ония "лошите" времена преди да ни удари чифутдемокрастията имахме Пежо 404 дизел.То "спеше" на паркинга пред блока.Зимата посмъртно не може да го запалиш ако не го загрееш.Баща ми вечер източваше водата а сутрин огньове под него палеше и търчеше с едни кофи пълни с гореща вода от чешмата.Какъв антифриз...какви щуротий.Антифриз...дистилирана вода...Глезорий.
  • 36 Автомобилист

    2 1 Отговор
    Интересно, че в книжката на моето пежо за антифриза черно на бяло си е написано: "охлаждащата течност не се сменя."
  • 37 Млад шофьор

    0 2 Отговор
    Обикновените антифризи изкарват 2-3 години, ако дадете повече парички ще изкарат до най-много 6 години. Това са цифри според производителите. Вие драги разбирачи и професори правете каквото си искате. Ако искате си сменяйте колата вместо антифриза.
  • 38 Баш Батка

    4 1 Отговор

    До коментар #1 от "Бангеев":

    Те гуми и спирачки нямат тея гробниви ама чипче на 30 годишния дизел турили. Аман от селинджъри по хубавите градове...само цапат.
  • 39 15 години

    4 1 Отговор
    карам без смяна на антифриза и нямам никакви проблеми.
  • 40 Фрао

    6 0 Отговор
    Чисто ново Поло 2006 год, карано 13 год , само доливан антифриз веднъж годишно според указанията на производителя.Навъртяни 75 к км.Никакви грижи.Е, и километрите не са много.