По отношение на охладителната система специалисти от различни сервизи са принудени да признаят един тъжен факт. За разлика от спирачните накладки, маслото или филтрите, не са малко шофьорите, които се сещат за антифриза само когато той стане причина за сериозна неизправност. И това е лошо, защото надеждността на работата на всеки двигател до голяма степен зависи от охлаждането.
С други думи, автомобилните течности и тяхната производителност оказват пряко влияние върху дълголетието на силовия агрегат. За справка, според сервизната статистика основната причина за повече от една трета от всички сериозни неизправности по двигателя, регистрирани по време на техния ремонт, са дефекти в охладителната система. Освен това, както отбелязват експертите, в огромната си част те са били провокирани или от грешен избор на охладителна течност за конкретна модификация, или от игнориране на изискванията за наблюдение на неговите параметри, или от ненавременна подмяна.
Така погледната статистиката дава сериозен повод за размисъл, особено предвид настоящата пандемия, която също дава своя принос, като значително намалява и без това ниската покупателна способност на средностатистическия българин. Очевидно при такива условия много собственици на автомобили се опитват да спестят колкото е възможно повече. Включително от поддръжката на тяхната кола, като това най-често е свързано с отлагане на неналежащи ремонтни дейности или навременна смяна на течности, като например антифризът, за който говорим сега.
Ще покажем до какво може да доведе това с конкретен пример. Говорим за кросоувър Hyundai Santa Fe, чийто собственик не е сменял антифриза в него от 2010 година насам. Тоест от момента, в който новопридобитият кросоувър напуска автосалона. Резултатът от ненавременна подмяна на антифриза е силна корозия на метала на радиатора. Тъй като собственикът на автомобила има и други коли в гаража си, за единадесет години той изминава с въпросната кола само 80 000 км, като периодично сменя консумативи като филтри и масла и накладки. С антифриза обаче нещата не стоят така.
Собственикът изобщо не се притеснява за него и кара така, докато в навечерието на настоящите януарски студове в салона на колата спира парното. Иска - не иска, трябва да се обърне към сервиз. Отива в един от официалните сервизи на марката, където, след преглед на колата, идва и "присъдата". А тя е сравнително лека - спешна подмяна на антифриза с цялостно почистване на компонентите на охладителната система. Оказа се, че за 11 години охладителната течност почти напълно е загубила своите антикорозионни свойства.
В резултат на това, в системата се натрупва и голямо количество ръжда, която всъщност „блокира“ радиатора, отговарящ за интериорното отопление. Колко ръждясали са металните "вътрешности" на охладителната система на двигателя, може да се прецени от снимката.
Както се вижда, цветът на антифриза е станал тъмнокафяв вместо оригиналния ярко зелен. Между другото, за почистване в случая е използвана специална добавка, благодарение на която каналите на системата са старателно почистени от ръжда и котлен камък в така наречения нежен режим. За най-пълното отстраняване на тези "отлагания" обаче е задължително охлаждащата система да се промие и с дестилирана вода. В случая на Santa Fe-то, такава водна процедура се прави три пъти (!), Докато отцедената течност стане прозрачна. И едва след това в системата се пълни нов антифриз.
Специалистите от техническия център препоръчват след такава процедура да се вземе концентрат. Факт е, че след измиване на охладителната система в нея винаги остават до един и половина литра от така наречените неотцеждащи остатъци. А смесването с готов антифриз определено ще влоши първоначалните характеристики на последния. При смяна на охлаждащата течност е за предпочитане да се използва не готов антифриз, а неговият концентрат, който да бъде разреден по-малко.
По-конкретно концентратът се разрежда по определена схема. Първо се излива (в необходимото съотношение към обема на охлаждащата система) и след това се добавя дестилирана вода, като антифризът се довежда до необходимата концентрация за "ниска температура. Този пример за пореден път показва, че охлаждащата система се нуждае от редовни и най-важното навременни грижи, в противен случай са възможни усложнения.
Като цяло собственикът на Santa Fe-то като цяло има късмет и въпросът се свежда само до почистване на системата и подмяна на негодния вече антифриз с нов. Но принципно последиците от ненавременна смяна могат да са и доста по-тежки, например прегряване на двигателя. И това става съвсем друга история с много по-големи разходи. Така че си направете заключенията сами.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бангеев
Коментиран от #38
16:55 26.01.2021
2 мислещ
Вижда ми се доста драстична щета за 10 години и 80 000, като се има предвид, че у нас наистина почти никой сигурно не сменя и си изкарват доста повече без такива чудесии.
Коментиран от #22, #31, #33
17:02 26.01.2021
3 Тост
Коментиран от #5
17:02 26.01.2021
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Морето
До коментар #3 от "Тост":
Възможно е водата в разтвора с антифриз да е била повече, или някое лято да е карана само с вода. Друг е въпросът дали шофьорът не се е правил на майстор и да е слагал разни добавки или примеси в охладителната система с цел запушване на теч. Определено ламелите от снимката са нарушени от физическа намеса, а не от котлен камък.17:09 26.01.2021
6 ✔️Pompev ®️
До коментар #4 от "DrivingPleasure":
На 2 години се смемят повечето,на полото ми е спукано до термостата и сълзи,и постоянно доливам затва не го и сменямКоментиран от #24
17:16 26.01.2021
7 Перо
17:21 26.01.2021
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Коментара
17:28 26.01.2021
11 DrivingPleasure
Опитвам се да разбера системата за модерация, но нещо ми е прекалено сложна!
17:42 26.01.2021
12 Реалист
Коментиран от #13
17:42 26.01.2021
13 Един шофьор
До коментар #12 от "Реалист":
На една от моите машини антфриза не съм го сменял 15 год. и е бистър като сълза. В началото на зимата го мерих показва минус 40 гр.17:51 26.01.2021
14 jap
18:05 26.01.2021
15 Къде е истината?
18:07 26.01.2021
16 Баш майстора
Коментиран от #18, #19
18:29 26.01.2021
17 оня с коня
18:40 26.01.2021
18 ✔️Pompev ®️
До коментар #16 от "Баш майстора":
Ееее,тея марки от ломунизма ги бях забравил,Диона супер и Вида спорт :)20:51 26.01.2021
19 Прав си
До коментар #16 от "Баш майстора":
Тогава нафтата и пропан-бутана служеха единствено за отопление предимно по населените места без ТЕЦ.Коментиран от #20
20:53 26.01.2021
20 По това време
До коментар #19 от "Прав си":
С централно парно бе София, отчасти Тракия в Пловдив и някои квартали в окр градове. Нафтата бе 2 стотинки за литър. Нафтовата печка работеше нонстоп през зимата....21:03 26.01.2021
21 перничанин
21:41 26.01.2021
22 куку руку ку
До коментар #2 от "мислещ":
Просто зеленият антифриз, дори като нов, няма антикорозионни качества. затова вече масово се използва червеният, който е по-щадящ.А колкото до котлен камък, то той се натрупва при честа смяна на водата. Демек зимата източваш водата вечер, сутринта пълниш. Иначе е смешно да се говори за натрупване на котлен камък. Само че тогава няма да имаме дълго несменян антифриз, нали?
А това, дето алуминиев радиатор се пробива... честито на печелившите. Солта и лугата разяждат алуминия.
Коментиран от #26
08:29 27.01.2021
23 Един
09:02 27.01.2021
24 ти да слениш
До коментар #6 от "✔️Pompev ®️":
Полото най-добре09:34 27.01.2021
25 xxxyyy
09:38 27.01.2021
26 бобо
До коментар #22 от "куку руку ку":
Гледам, някой ти е сложил минусче, и това е вероятно заради цвета на антифриза. От прочетеното тук-там знам, че червеният антифриз има по- висока точка на кипене. Следователно се бори малко по-добре с прегряването. Недостатъка му е, че е по- агресивен към системата.10:39 27.01.2021
27 Rumba
Коментиран от #28
13:20 27.01.2021
28 Не е желателно
До коментар #27 от "Rumba":
защото съдържа варовик който ще покрие голяма част от системата.14:07 27.01.2021
29 Гост
15:23 27.01.2021
30 9559
15:40 27.01.2021
31 аса
До коментар #2 от "мислещ":
Някога имах застава. Беше на по-малко от 50000 километра и по-малко от 10 години, когато антифризът и замръзна при минус 11 градуса. Бяхме на връх Шипка, вечерта се спускаме към града. Чакам да загрее колата, за да започне да топли купето. По едно време виждам, че температурата на двигателя аха да отиде в червеното. Спуснахме се по инерция доста надолу, пак запалих, охладителната система започна да работи. Но тогавашният антифриз не беше червен, дори не беше син, ако не се лъжа беше жълт.15:48 27.01.2021
32 Бай Шиле
17:12 27.01.2021
33 Лада Веста Крос
До коментар #2 от "мислещ":
Просто е, у нас никой не кара с истински антифриз. Масово си карат хората с антифриз опакова в шишета от вода от 3лв литъра. Ако се налее истински G12 то 5г или до 250000км си кара по официални предписания. А G13 дори го дават че не се сменя никога, но и се налива само на фабрично нови коли, поне по данни от описанието на такъв.21:49 27.01.2021
34 Фен
23:25 27.01.2021
35 БАЙ КИРО
13:58 28.01.2021
36 Автомобилист
21:15 28.01.2021
37 Млад шофьор
01:22 29.01.2021
38 Баш Батка
До коментар #1 от "Бангеев":
Те гуми и спирачки нямат тея гробниви ама чипче на 30 годишния дизел турили. Аман от селинджъри по хубавите градове...само цапат.10:29 29.01.2021
39 15 години
16:19 29.01.2021
40 Фрао
18:11 01.02.2021