Колата на привидно равно място губи контрол, отказва да се подчинява на волана, а на таблото започват да мигат многобройни лампи. В съчетание с прекаленото доверие в електрониката и полузабравените ни умения за шофиране, това може да стане причина за инциденти, а понякога и много тежки. Истинската причина за такова "разстройство" на автомобила доста често се крие в амортисьорите.
През четиридесетте години на миналия век Ърл Стил Макферсън разработва интересен дизайн, познат в разговорния език като „окачване Макферсън“, в основата на който е амортисьор. Както е замислено от автора, дизайнът позволява не само да се повиши нивото на комфорт, но и да се притисне стабилно колелото към пътя, запазвайки управляемостта на автомобила в ръцете на водача.
Акцентът трябва да се постави точно върху притискането на колелото към повърхността, това е ключов момент в историята. Идеята е толкова харесана от автомобилните производители, че днес лъвският дял от всички окачвания е изграден именно според идеята на американеца, който започва работа в GM, но става известен във Ford.
Амортисьорът обаче не е евтин, а експлоатационният му живот определено е несигурен: има автомобили, които са изминали 300 000 км с оригиналните амортисьори, но има и такива, които се нуждаят от смяна още на 40 000 км. Най-елементарната "гаражна диагностика" се прави по следния начин: разклаща се колата с ръце и след това се наблюдава дали амортисьорът ще се справи с люлеенето.
Ако след прилагане на усилие колата се успокои при първото залюляване, значи всичко е наред. Ако продължи, то това означава, че амортисьорите не работят. Този метод обаче ще покаже само пълната структурна загуба на работа на амортисьора или т.нар. критично износване. Пълна диагноза може да бъде поставена само от специален стенд с вибрации, който не всички сервизи имат.
Проблемът с амортисьорите и въздействието им върху управлението датира отдавна, но при Жигули и Golf-чета "двойки" той не влияе толкова отчетливо. Всичко се промени с появата на вносни автомобили на нашия пазар, които имат активни системи за безопасност. Оказва се, че многобройните системи са обвързани с работата на амортисьора и ако последният е силно износен и вече не дава нужните фабрични показания, тогава самата електроника започва да се побърква.
Такава степен на износване не може да се определи чрез "залюляване", имате нужда от специално оборудване. Повечето шофьори обаче пренебрегват проверката на амортисьорите, а резултатът от този подход са многобройни катастрофи, причина за които са именно неработещи правилно амортисьори. Поради износването им колелата на колата вече не се притискат достатъчно към пътя, електрониката започва да полудява и шофьорите просто губят контрол над автомобила. Мат.
Амортисьорът е ключов елемент не толкова за комфорта, колкото за безопасността. Управляемостта на автомобила зависи пряко от състоянието му, особено когато става въпрос за движение с висока скорост. Трябва да знаете, че рискът е неоправдан, а профилактичните прегледи винаги излизат по-евтино.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Радио веф
Коментиран от #7, #22
13:30 24.02.2021
2 Хико
13:32 24.02.2021
3 Добре че
13:36 24.02.2021
4 Вальоо
Коментиран от #26, #39
13:39 24.02.2021
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 тарикату
Коментиран от #8
13:52 24.02.2021
7 Тра-ла-ла
До коментар #1 от "Радио веф":
То е вечен автомобил и винаги е съвременно!😂😂😂Коментиран от #15
13:55 24.02.2021
8 Гост
До коментар #6 от "тарикату":
Абе то и без пружини може. Достатъчно е да завариш едно желязо на мястото на амортисьора, ама предполагам си е кофти работата. Предполагам и диференциалът може да се завари и ще стане по-проходима (жигула/лада със задвижващ цял заден мост). Ама не му е такава цифрата на амортисьора, че да му цепим стотинката и да караме без тях.Коментиран от #10
13:57 24.02.2021
9 Гост
14:08 24.02.2021
10 БАЙ Х@Й ‼
До коментар #8 от "Гост":
Абе 4×250 си е "цифра" !Коментиран от #11
14:09 24.02.2021
11 Гост
До коментар #10 от "БАЙ Х@Й ‼":
250 е цифра. Амортисьорите са межуд 80 и 150лв. Таз година предните, догодина задните - тъй се прай да не ги усетиш. Виж кормилни накрайници, шарнири, дискове, накладки не търпят отлагане.14:13 24.02.2021
12 ВАЗко
Вчера гледах един простак с астра2-комби. Задното му колело подскача като лудо, а нашия пердаши.
15:33 24.02.2021
13 Maksi
Коментиран от #19, #20
17:58 24.02.2021
14 ха ха
19:06 24.02.2021
15 Случаен
До коментар #7 от "Тра-ла-ла":
Щита ми мяза повече на УАЗ/ГАЗ19:25 24.02.2021
16 Пешо
21:49 24.02.2021
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Мехо
Коментиран от #31
00:58 25.02.2021
19 бензино
До коментар #13 от "Maksi":
Бъркаш Готин.От амортЕсьора зависи натиска върху пътя.Коментиран от #25, #27
01:46 25.02.2021
20 газьол
До коментар #13 от "Maksi":
Като цяло и при здрав и при болен амортесьор колата си натиска все с еднаква сила (определена от теглото ѝ) колелата,когато колата е в покой.В движение не е така.При болен амортисьор неравностите на пътя карат колелото да поскача и така губи добрия контакт с пътя.01:56 25.02.2021
21 Механик
Второ: Повредените, неизправните или неработещите амортесьори са опасни за всички ПЪТНИ, ПРЕВОЗНИ средства, а не само за новите.
Управлението на автомобил с неизправни амортесьори е все едно да ви направят "посечка" в джудото. Губите контакт с пътната настилка (татамито). Резултатът е един и същ - падане (ПТП)
10:06 25.02.2021
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Ей ей йе
За сведение на "автора" на класиките на ВАЗ задните амортисьори ако изпуснат са много по опасни от предните. Отпред двигателя "натиска" и подскоци няма как да се получат, догато задната част с тия подскоци направо се изнася в завоя.
12:15 25.02.2021
24 Димитър
13:44 25.02.2021
25 бай Ставри
До коментар #19 от "бензино":
Вече някой обясни. Натиска върху пътя, зависи от теглото. При лош амортЕсьор, колата изпада в резонанс и губи устойчивост, от там и управлениеКоментиран от #29
13:59 25.02.2021
26 Емил
До коментар #4 от "Вальоо":
Вярно, ама трябва и мотор, щото ситроен от 20 години нямат свястна кола! Така че остава - кадилак!Коментиран от #36
14:56 25.02.2021
27 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #19 от "бензино":
амортисора не отнема от теглото на колата само осигурява постоянен натиск върху пътяКоментиран от #28
15:19 25.02.2021
28 бензино
До коментар #27 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Къде съм споменал,че амортисора отнема от теглото на колата ?? Що за простотия ?21:49 25.02.2021
29 бензино
До коментар #25 от "бай Ставри":
Натиска върху пътя, зависи от теглото когато колата е в покой.Газьол в пост 20 го е обяснил.Коментиран от #30
21:53 25.02.2021
30 бай Ставри
До коментар #29 от "бензино":
Когато колата е в движение, амортисьора само гаси колебанията причинени от пружините. За да не се влиза в резонанс.Коментиран от #33, #35
22:17 25.02.2021
31 smeh
До коментар #18 от "Мехо":
Изключително интересно мнение.Въпросът с окачването, като избор на амортесьори и пружини у нас, винаги е съпътстван с хиляди мнения с чисто субективен характер и никакви реални доказателства насреща. Като добавим и ментетата с които е залят пазара на авточасти у нас, в голяма част от случаите стигаме до оксиморона, че стар оригинален амортесьор е по-добър от нов "марков".
Друга масова грешка е, да не се подменят омекнали пружини на 10+ години, които "карат" новият амортесьор да работи много повече, и съответно драстично скъсяват живота му.
23:07 25.02.2021
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 бензино
До коментар #30 от "бай Ставри":
Именно,когато пружината се разпъва след свиване,тласка теглото на колата нагоре.Ако са скапани амортисьорите,колелата губят сцеплението с пътя.Пружините са изчислени според общото тегло на колата.01:59 26.02.2021
34 Един
10:06 26.02.2021
35 Абеее ставриииии
До коментар #30 от "бай Ставри":
Пружините не правят колебания а ОМЕКОТЯВАТ СЬЩИТЕ ОТ ДУПКИТЕ ПО ПЬТЯ.... И ИГРАЯТ РОЛЯ НА ПОЕМАЩ НАТОВАРВАЩИЯ ЕЛЕМЕНТ ОТ ПЬТНИЦИ И БАГАЖ А АМОРТИСЬОРА ДЕЙСТВА ЕДНОПОСОЧНО НАДОЛУ КАКТО Е ОПИСАНО В СТАТИЯТА.10:24 26.02.2021
36 Язе
До коментар #26 от "Емил":
Имат си мотори.Коментиран от #37
12:46 26.02.2021
37 ХХХ
До коментар #36 от "Язе":
Така казват те, но все по-малко хора им вярват...13:16 26.02.2021
38 Доктор Дулитъл
14:46 26.02.2021
39 CITROEN
До коментар #4 от "Вальоо":
Какво пиеш да те почерпя ?16:31 26.02.2021