Тъй като през януари температурите в България и Европа падат под нулата, собствениците на електрически автомобили се сблъскват със сезонния студ, който може да намали производителността на батерията с 20% до 30%. Въпреки че съвременните електромобили са постигнали огромни успехи в термичното управление, шофирането при температури под нулата все още изисква тактически подход, за да се поддържа максимален пробег. Независимо дали пътувате по заледен път до работа или правите дълго пътуване през зимата, овладяването на климатичната и зарядната система на автомобила ви е разликата между безпроблемно пътуване и неочаквана спирка на зарядна станция.
Най-ефективният начин да запазите пробега си е да подготвите автомобила си, докато все още е свързан с домашното зарядно устройство. Като планирате отпътуването си чрез мобилното приложение на автомобила, той използва захранването от електропреносната мрежа, а не от батерията, за да доведе кабината и батерията до оптималната им работна температура (обикновено между 15 °C и 35 °C). Предварително загрятата батерия не е важна само за пробега, тя гарантира, че регенеративното спиране функционира напълно от момента, в който излезете от гаража. При екстремно ниски температури замръзналата батерия често ограничава регенерацията, принуждавайки автомобила да разчита на традиционните фрикционни спирачки и да пропуска енергията за рекуперация, която обикновено добавя километри към пробега ви.
В традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене топлината в кабината е по същество „отпадъчна енергия“ от двигателя. В електромобилите всеки градус топлина идва директно от съхранената електроенергия. За да удължите пробега си, експертите препоръчват да разчитате основно на отопляемите седалки и волани, които консумират значително по-малко енергия от основната климатична система. Настройването на температурата в кабината с няколко градуса по-ниско и използването на тези контактни нагреватели може да спести до 10% от общия пробег.
Студеното време също забавя химичните реакции, необходими за бързо зареждане. За да го избегнете, винаги използвайте вградената навигация на колата си, за да стигнете до зарядното устройство. Съвременните системи автоматично задействат „предварително подготвяне на батерията“, когато се приближавате към станцията, като загряват клетките, за да могат да приемат високоскоростно зареждане веднага след включването. Имайте предвид, че през студените месецизарядните станции често са по-натоварени, тъй като автомобилите са по-малко ефективни и времето за зареждане е малко по-дълго, станциите с повече места са най-добрият вариант, за да избегнете опашките в снега.
Използването на Еко режим забавя реакцията на педала на газта, за да предотврати превъртането на колелата на лед, и ограничава максималното потребление на енергия. Друга важна характеристика е налягането в гумите. Студеният въздух води до понижаване на налягането, а гумите с недостатъчно налягане значително увеличават съпротивлението при въртене.
В крайна сметка, шофирането на електромобил през зимата не е въпрос на компромис, а на подготовка. Като се отнасяте към батерията си като към високопроизводителен атлет, който се нуждае от подходяща загрявка, можете да сте сигурни, че дори и в най-студените сутрини на 2026 година вашият автомобил ще остане толкова надежден, колкото и предшествениците му с вътрешно горене.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ООрана държава
11:34 12.01.2026
2 Гост
11:37 12.01.2026
3 истината е
11:39 12.01.2026
4 Урко
11:44 12.01.2026
5 Трол
11:48 12.01.2026
6 електромобил и тролей са на еднакъв
11:49 12.01.2026
7 Носете си
11:50 12.01.2026
8 си дзън
драстично скъсява живота и. При смяната и икономията от бензин отива на кино.
Коментиран от #41
11:50 12.01.2026
9 1111
11:51 12.01.2026
10 Един съвет
11:52 12.01.2026
11 Неправилно зададен въпрос
11:53 12.01.2026
12 Бла бла бла
11:57 12.01.2026
13 Не бе Галине
12:01 12.01.2026
14 Асен
Коментиран от #16
12:03 12.01.2026
15 Ще мига
В такъв случай електромобила ли е виновен или акъла на собственика? Тоя ще закъса дори да кара автомобил с ДВГ който харчи 4 на 100 и има 100 литра резервоар.
12:05 12.01.2026
16 По твоята логика
До коментар #14 от "Асен":
Ако си оставиш автомобила за 10 дена на улицата през зимата със 100% заряд, на 10-тият ден ще е на 0%.Вярваш ли в това наистина или просто се опитваш да правиш пропаганда?
12:08 12.01.2026
17 Гадняр
Коментиран от #20, #21
12:09 12.01.2026
18 Хахахаха
12:15 12.01.2026
19 Ха ха ха
12:21 12.01.2026
20 Гаден си
До коментар #17 от "Гадняр":
А дали не е точно обратното? Електромобила посреща сутрин собственика си с подгрят интериор и разтопен сняг по прозорците.Собственика съблича дебелото си яке Още отвън за да не умре от жега в автомобила с него и пътува по риза до работата.
Вечерно време същата работа. И за това плаща с 10% от пробега си.
12:38 12.01.2026
21 Гадно е
До коментар #17 от "Гадняр":
През зимата шофьора на ДВГ е екипиран за тежки зимни условия: ръкавици, ушанка, дебело палто, защото трябва да стане 30 минути по-рано сутринта, за да изрине снега от стъклото, да влезе да запали автомобила и да изчака 5-10 минути да загрее двигателя преди да тръгне, а парното тръгва на горещо тъкмо когато пристига на работното място.Вечерно време същата работа.. Той също плаща за 10% повече гориво през зимата.
12:40 12.01.2026
22 Реалист
Коментиран от #23
12:41 12.01.2026
23 Така е
До коментар #22 от "Реалист":
Когато пътуваш всеки ден на 30 км до работното място, а на десетият ден си пристигнал с остатъчен заряд 5%, наистина цял ден трябва да мислиш Как да се прибереш.Но забравяш един важен нюанс. Ако шофьорът беше способен да мисли, вече щеше да е заредил преди два-три дни, за да не го мисли през последния ден.
Така че този който е стигнал с 5% даже няма да си помисли че ще закъса и ще закъса. После ще мига с аварийните и ще чака репатрак. Ама то и с ДВГ да беше пак щеше да е същото.. защото не мисли!
Коментиран от #24
12:51 12.01.2026
24 Реалист
До коментар #23 от "Така е":
Имам много по важни неща за които да мисля, а не как да робувам на заряда на колата си и да вися по час на зарядни заради нея. Благодаря!Коментиран от #25, #26
12:53 12.01.2026
25 Така е
До коментар #24 от "Реалист":
Затова не зареждаш и бензин защото не мислиш за резервоари и колонки. Тоест пак си на репатрака независимо каква кола караш. Нали точно това ти обясних! Не е проблем автомобила, а шофьора.Единствената разлика е, че бензиновия автомобил го зареждаш веднъж на две седмици, а електромобила всяка седмица при един и същ пробег.
Коментиран от #28
12:55 12.01.2026
26 Има и друга опция
До коментар #24 от "Реалист":
Ако имаш гараж, ходиш на бърза зарядна станция веднъж на няколко месеца, Ако караш електромобил, А ако караш на бензин ходенето на две седмици на бензиностанция не ти се губи!Опасността от репатрак защото мразиш да мислиш, не ти се губи.
При електромобила всяка сутрин тръгваш с 300 км пробег и се прибираш с 270. На другата сутрин пак тръгваш с 300 км.
12:58 12.01.2026
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Реалист
До коментар #25 от "Така е":
Карам дизелов автомобил - нов (разход 4/100 км.) и зареждам 1 (един) път месечно. Зареждането ми отнема не повече от 5 (пет) минути. Благодаря!Коментиран от #29, #30, #31, #32, #45
13:10 12.01.2026
29 Проста сметка
До коментар #28 от "Реалист":
Зареждаш веднъж на 800 км, което означава че изминаваш 200 км на седмица.Собственик на електрически автомобил с реален пробег 300 км през зимата и 400 през лятото, ще зарежда два-три пъти по-често от тебе - веднъж на 10 дни или веднъж на 15 дни в зависимост от сезона.
Това ли те притеснява?
И ще го прави само ако не е ходил някъде, където да си зареди автомобила докато си върши работата, което ще му отнеме 20 секунди за включване и 10 секунди за изключване.
А ако има гараж, ще стъпи на зарядна станция през няколко месеца А при твоя пробег 200 км на седмица, реално не би стъпил никога на зарядна станция.
13:27 12.01.2026
30 Ъъъъ
До коментар #28 от "Реалист":
Е па карай си, кой те спира? Има хора, които искат да си карат на ток! Имат възможност за зареждане и те си карат! Там излиза още по-евтино! Но ти също не обяснявай, как при минус 15 градуса на 6 километра (например) до работа, колата ти гори 4 на 100! Няма такъв вариант.13:28 12.01.2026
31 Ъъъъ
До коментар #28 от "Реалист":
Е, може и да ти харчи 4 на 100 при минус 15, ама ако колата стои в гараж при плюс 20 градуса!13:30 12.01.2026
32 Нереален проблем
До коментар #28 от "Реалист":
Тоест пак решаваш проблем, който не съществува.Кажи за другите проблеми?
Шуба ръкавици и ушанки, за да спестиш 10% от цената на пробега, която ти е 3 лв на 100 км? 60 стотинки на месец за което да чистиш снега на ръка и да пътуваш на студено ?
Ти подгряваш ли си дизеловия автомобил преди да тръгнеш на работа? Или палиш и тръгваш и тъкмо автомобила е загрял и ти си стигнал на работното място?
Коментиран от #35
13:30 12.01.2026
33 Баканкар от миналия век
Ехоо, тая мода в БГ мина отдавна..
13:39 12.01.2026
34 Има решение
13:46 12.01.2026
35 Реалист
До коментар #32 от "Нереален проблем":
колата ми има "печка" и няма такива проблеми с отоплението в купето за които си мислиш. Интересно ми е също така да разбера с тези 300 км пробег, като тръгнеш на дълъг път - примерно 1000 км. какъв ли купон ще е с ел.автомобил и кога изобщо ще стигнеш, защото аз няма да заредя нито веднъж и ще стигна в пъти по бързо от ел.кола, без да мисля, смятам и пресмятам има ли и къде да спра да заредя и да загубя от времето си. Благодаря за вниманието отново!Коментиран от #36
13:55 12.01.2026
36 Ъъъъ
До коментар #35 от "Реалист":
Е тя тази печка не харчи ли гориво, че смяташ разхода само 4 литра на 100? Ако всяка сутрин за 6 километра до работа пускаш печката да загрее, колко ще ти е разхода на 100? И стига пак с тези 1000 километра! България все пак е 550 километра по диагонал!Коментиран от #37
13:59 12.01.2026
37 Реалист
До коментар #36 от "Ъъъъ":
Говоря принципно. Печката не се пуска от мен, а е автоматична и топли купето когато навън е много студено, а двигателя не е загрял, а който кара ел.кола се вози на студено, за да пести енергия - това е и смисъла на статията - как да не останеш на пътя през зимата с ел.кола. Относно пробега - Редовно мога да достигам пробег с 1 (едеин) резервоар над 1 000 км. - средно 1 100 км. Лятото съм достигал и 1 200 км. За зареждането на резервоара са ми необходими около 5 (пет) минути. Така, че повече не ми обяснявай за удобствата на ел.автомобила. Благодаря отново!Коментиран от #38
14:10 12.01.2026
38 Ъъъъ
До коментар #37 от "Реалист":
Ами не е вярно! Точно който кара ел. кола си влиза вече в топла кола, с топли седалки, волан и готова за път, без лед и сняг. Качваш се и караш. Но естествено е добре и да имаш зарядно вкъщи.Коментиран от #39
14:19 12.01.2026
39 Реалист
До коментар #38 от "Ъъъъ":
Всеки най-добре си знае нуждите и потребностите и кара това, което смята че ги удовлетворява. За мен ел.кола не е опция - нямам гараж и собствена ел.станция, кабели от терасата не ми се пускат :), редовно пътувам до работа и обратно, а почивните дни обичам да пътувам на далеч, без да губя време за зареждане, така че за мен дизела е най-доброто за сега, може би и хибридна кола няма да е зле. Ел.колата според мен е подходяща само за града и до работа и обратно, но и липсва универсалност, която търся.Коментиран от #44, #46
14:30 12.01.2026
40 Край
14:51 12.01.2026
41 Антиелектрика
До коментар #8 от "си дзън":
Безплатен обяд няма. Това е ясно и с тези батерии незнам дали няма да ти излезе по-скъпо след мяна на батерията отколкото с ДВГ. Но стадото се облъчва лесно с реклами за "евтино и хубаво".Коментиран от #43
15:27 12.01.2026
42 Виктор Ергенът ⚡
▶️
16:38 12.01.2026
43 ИНЖЕНЕРА 👨🔧
До коментар #41 от "Антиелектрика":
Вечните басни под шипковия храст.Смяна на батерии преди 20 години и 600 хил. км няма. След това е пожелателна - ако човек иска 100% вместо 80% първоначален капацитет. Връща се стара, взима се нова срещу доплащане 1500-3000 евро като "старата" на 70-80% отива за стационарно съхранение на ток от солари, където служи още 10 години. След това се рециклира на 95% и влиза в кръгова, щадяща икономика.
За 20 години и 600 хил. не батерията, ами цялата кола се е платила 3 пъти от гориво, ремонти, обслужване, данъци, платено паркиране и глоби за влизане в центъра (зони без гърнета) И е спасила хиляди животи от хиляди тонове изгорели газове СМОГ.
Нищо от гореизложеното не се отнася за пушещите сандъци. Там всичко е тотал щета - икономика, настроение и здраве.
16:49 12.01.2026
44 Равносметката
До коментар #39 от "Реалист":
"Карам дизелов автомобил - нов (разход 4/100 км.) и зареждам 1 (един) път месечно. Зареждането ми отнема не повече от 5 (пет) минути. Благодаря!"Малко по-късно
"колата ми има "печка" и няма такива проблеми с отоплението в купето за които си мислиш. Интересно ми е също така да разбера с тези 300 км пробег, като тръгнеш на дълъг път - примерно 1000 км. какъв ли купон ще е с ел.автомобил и кога изобщо ще стигнеш, защото аз няма да заредя нито веднъж и ще стигна в пъти по бързо от ел.кола"
Като свържем две плюс две от изказванията ти, работиш на 1000 км като се прибираш веднъж на два месеца. Преди да тръгнеш на работа зареждаш за 1000 км и стигаш, А след един месец зареждаш още за хиляда километра и се връщаш..
Тоест си си избрал перфектния автомобил за себе си, но интересно защо всички антиелектрици имате един и същ профил на ползване и смятате че всички са като вас?
17:30 12.01.2026
45 Четири на 100
До коментар #28 от "Реалист":
Това че веднъж месечно пускаш печката да загрее преди да тръгнеш, обяснява и разходът от четири на 100 при минус 20°. На останалите ни се налага всяка сутрин да си подгряваме автомобилите И въпреки че като тръгна на дълъг път, разходът ми е около 4,2 на 100, Сега погледнах че зимният ми разход е 6,7 л на 100. Подгрявам сутрин преди да закарам хлапето на училище, вечерно време като го взема оставям автомобилът да работи докато пазарувам за да не му е студено. И хоп, разход да се вдигна от почти двойно за разлика от тебе.17:33 12.01.2026
46 Така е
До коментар #39 от "Реалист":
"Всеки най-добре си знае нуждите и потребностите и кара това, което смята че ги удовлетворява"Най-накрая да кажеш нещо смислено! Този път съм напълно съгласен защото за 12 резервоара годишно, въобще не си заслужава да си купуваш електромобил дори да има къде да го зареждаш вкъщи. Няма да си избиеш дори разликата в цената.
Точно затова не съм съгласен, че има някакъв смисъл да си купуваш електромобил за да го караш градско. Засега заради по-високата цена, има смисъл да си купиш електромобил единствено Ако караш много и има къде да го зареждаш евтино. Иначе сметката не излиза.
Другата опция е да си го купиш просто за кеф без да си правиш сметката.
17:36 12.01.2026