Last news in Fakti

19 Ноември, 2005 12:26 2 797 0

Mazda RX-8 vs Porsche Boxster S

  • mazda-
  • porsche-
  • mazda rx-8-
  • porsche boxster s

Малцина са представителите на автомобилния свят, чиято поява в тандем да предизвиква такива чувства в околните - като се започне от изпълнените със завист очи на останалите шофьори, премине се през удивените лица на пешеходците и се стигне до “киселите” физиономии на служителите от Пътна полиция, които очевидно съзират във водачите зад волана на тези две возила потенциални нарушители на Закона за движение по пътищата и то предимно в частта, касаеща максимално допустимата скорост на движение...

Всъщност вниманието, което двамата участници в настоящия тест получават от страна на останалите водачи, е подобаващо, но и доста разнопосочно. Японската чаровница RX-8 например събужда преди всичко интерес за премерване на силите от страна на собствениците на лъскави возила, които обаче съвсем скоро след началото на “гонката” започват да усещат, че са се захванали не с когото трябва. Boxster S от своя страна пък внушава такова страхопочитание, че включеният ляв мигач сякаш е достатъчно средство да държите конкуренцията настрани от автомобила си. Така или иначе обаче, ако един от мотивите ви при закупуване на нов автомобил е той да изглежда предизвикателно, то и двамата конкуренти в този материал отговарят на изискването ви. При положение пък, че се задълбочите детайлно в ценовите листи и технологиите, то там решението ви няма да е така леко.

По отношение на цената различията са огромни. Докато най-скъпата версия на RX-8 ще ви струва около 84 000 лева, то перлата от Цуфенхаузен ще ви набута почти двойно. Едва ли обаче при избора на такова возило това ще бъде водещият критерий, а по-скоро конструкторските решения, които те предлагат. За онези, които по принцип се интересуват от автомобили, може би е излишно да се обяснява, че и двамата претенденти се считат от привържениците си за култови, а моделните им семейства са се превърнали в легенди. И Mazda RX-8 и Porsche Boxster S са продукт на “устойчиви гени” - оригинални фирмени технически решения, които почти не са променяни от няколко десетилетия насам. Така например Mazda вече 35 години гласува доверие на роторните двигатели, а Porsche след наследяването на концепцията в края на 30-те на миналия век и до днес продължава да създава вездесъщите опозитни мотори. Продължението на тези традиции откриваме и при двамата герои в материала, което прави въпроса, кой все пак се е справил по-добре, още по-интересен.

Вътрешно пространство

Още с опита си да заемете мястото си зад волана си давате сметка за класа автомобил, който сте избрал. “Промъквайки” се между волана и спортната седалка неволно започвате да изпълнявате най-различни акробатични стойки, при това не ви липсва желание да сте поне толкова гъвкав и мускулест, колкото и автомобила в който сядате.

Видимостта, естествено, също съотвества на класа в който се причисляват Mazda RX-8 и Porsche Boxster S, но въпреки законите на жанра, различия между двамата все пак съществуват. При японското возило, което погледнато отвън не изглежда никак малко, силно наклонените предни седалки дразнят окото някак си прекалено настойчиво. Сядайки в Porsche-то пък първата мисъл, която изниква в съзнанието ти е опасението, че всеки момент ще стане още по-тясно в салона и усещането ще се приближи до това в болид от Формула 1. Само липсата на каска “разваля” усещането, но пък за сметка на това има сенник, който изпълнява същата притеснителна функция и сякаш подканва за устремяване на погледа само напред и за разнообразие в миниатюрните странични огледала. Колонките обаче са почти вертикално разположени, което при преминаване на кръстовище гарантира прилична видимост и до липса на затруднения. Същото не би могло да се каже обаче, когато се включвате на главен път под остър ъгъл. Тогава е необходимо да се наклоните силно напред, за да разгледате обстановката от “амбразурата” на страничното стъкло. Все пак перфектната динамика на немския автомобил подпомага включването ви в потока на движение, но би било нелепа случайност и доста неприятен инцидент, ако отляво ви налита друго Porsche...

При спокойно каране с Mazda-та едва ли ще ви се налага да свиквате. След известно време прекарано зад волана обаче, със сигурност ще започнете да забелязвате, че главата дори на не особено висок човек е обречена на често съприкосновение с тавана, а иначе удобните седалки не са докрай напаснати за такъв спортен автомобил и по-малката им дълбочина и по-слабо изразена странична поддръжка водят до дискомфорт при навлизане в завои, с висока скорост. “Тунелът” между седалките пък е неоправдано широк - създава усещане за скованост. Скоростният лост идва късичък за бърза работа с него, а за да превключите от пета на шеста скорост е необходимо да извършите неоправдано сложна маневра...

Що се отнася до Boxster S то там приборите за управление на основните системи определено са на малко по-сложен принцип, но пък за сметка на това скоростният лост е с перфектна геометрия и проектиран изцяло за спортно каране. Натискът, на който и да е от педалите също внушава увереност - те реагират незабавно и точно. Не така лесно обаче ще овладеете изкуството за работа с аудиосистемата. За да прозвучи любимата ви радиостанция е необходимо да извършите куп сложни опреции с миниатюрни бутончета, което никак не пасва като занимание при скорост по-голяма от 100 км/ч. Но пък и кой ли тогава ще тръгне да слуша радио...

Съвсем закономерно на дневен ред се поставя въпросът за пригодността за движение по родните пътища. Естествено и двете коли са фини, спортни машини и едва ли са пригодени за движение по път от типа “дупка до дупка”, но все пак действителността е такава и се оказва, че Porsche-то е една идея напред. Регулируемият с до 7 мм клиренс при Mazda-та практически нищо не променя, тъй като най-ниската точка продължава да бъде катализаторът, който не е защитен от външна обвивка. За сметка на това Porsche-то отдолу е покрито със свръхолекотени и доста здрави алуминиеви “щитове”. Гениално немско хрумване!

С резервна гума не разполагат и двата автомобила, от което пък най-много са спечелили багажните отделения. Отчитайки основното предназначение на спортните автомобили от такъв клас и при двете возила багажниците са с отличен обем и удобна форма. Освен това Mazda предлага купе с четири врати и най-важното с четири места. Всъщност да се добереш до последните не е особено лека задача, но все пак там може да се пътува, особено ако пасажерите отпред не са решили да дръпнат седалките си максимално назад. По този показател японското возило надцаква германския си конкурент, но пък и явно той цели да покаже превъзходството си другаде...

Двигател и ходова част

На гладките европейски пътища Mazda RX-8 без проблеми се доказва като надежден и устойчив автомобил, но в родната действителност показва доста колеблив характер. Малките дупки и леките неравности все пак се преодоляват, но определено създават дискомфорт. По-сложните пътни препятствия обаче, особено при голяма скорост и в завои вадят японското возило от равновесие и във водача остава усещането за рисково поведение. Всъщност надежните системи на автомобила едва ли биха позволили да се случи най-страшното, но при дълги и чести пътувания това започва да дразни. А все пак никой не би могъл да избира в пълна степен пътищата, по които се движи всеки ден. В пълна противоположност на това Porsche Boxster S впечатлява с перфектна позиция на пътя. Дори и при преминаване през дълбоки дупки и гърбици германският автомобил реагира уверено, без колебания и вдъхва абсолютна сигурност. При навлизане в завои, където сте минавали стотици пъти с превозно средство от друга марка, сега с удоволствие забелязвате, че скоростта, с която го правите е почти два пъти по-голяма, а машината предлага перфектно съприкосновение с пътната настилка. А до максималните способности на атлета остава още много!

Що се отнася до двигателя, то роторният агрегат на Mazda-та е определено по-капризен от опозитния мотор на Boxster S. Това в никакъв случай не означава, че японското сърце е лишено от динамика, дори точно обратното, но все пак характерна черта на Ванкеловия двигател е много малката тяга на ниски обороти. А това означава, че за динамично каране е необходимо да се стремите да не допускате спад на оборотите под 4 000. При по-спокойно движение, без резки ускорения и равен път, обаче и 2 500 оборота биха свършили работа. По този показател опозитният двигател на Porsche показва в пълна степен достойнствата си, като голямата тяга, достигана при по-ниски обороти предполага по-екстремни проявления на пътя във всяка една ситуация.

В крайна сметка се оказва, че ако закупуването на автомобил за вас е разумна и точно премерена инвестиция, т.е. да държите на прилично съотношение между цена и качество, то би следвало да се насочите към Mazda RX-8. Така срещу приемлива сума ще получите нелош компромис между екстравагантно изглеждащ автомобил, дарен от създателите си и с прилична динамика и комфорт. Винаги обаче трябва да се съобразявате, че няма да можете да изисквате от него нещо, което не може. Ще трябва да приемете слабостите му като не дотам сигурното му поведение в екстремни ситуации и постоянно високите обороти на двигателя при особено динамично управление. Тези му слабости обаче до голяма степен се компенсират от оригиналния дизайн, приличния багажник и двете допълнителни места. При положение обаче, че разполагате със солидни финансови възможности и сърцето ви все ви тегли към чистокръвните, агресивни спортни возила с шестцифрено ценово изражение, то тогава определено си заслужава да гласувате доверие на Porsche Boxster S. Отличните ходови и динамични качества на германския боец със сигурност ще компенсират малко сложното и неудобно управление на част от системите като климатика и аудиото.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА