20 Април, 2021 13:15 58 832 70

Какви проблеми може да очаква собственикът на автомобил, ако моторното масло не почернява?

  • съвети-
  • двигател-
  • моторно масло-
  • свойства

Моторното масло с такива свойства трябва да се източи незабавно

Какви проблеми може да очаква собственикът на автомобил, ако моторното масло не почернява? - 1
Снимка: Shutterstock

Колко материали вече са написани за нюансите, свързани със смазването на двигателя, но все пак много собственици на автомобили имат пропуски в знанията по тази тема. Сега ще ви разкажем за това какво означава твърде чисто масло в двигателя.

Повечето собственици на автомобили се напрягат, когато видят тъмно и почерняло моторно масло и са блажено уверени в доброто състояние на вътрешните части на двигателя, ако смазката има висока степен на прозрачност. Всъщност този подход не винаги гарантира благосъстоянието на силовия агрегат. И понякога като цяло е катастрофално опасно.

За да разберете защо е така, трябва да знаете поне най-общо, как работи маслото в двигателя. Смазката се състои от основа от един или друг вид (минерална, полусинтетична или синтетична), в която са разтворени всички видове добавки. Освен това делът на последните в състава на някои видове смазки за двигателя достига 20% от обема. В този случай цветът на новата моторна смазка обикновено е светложълт или кафеникав със задължителната прозрачност на това вещество.

Точно заради това създателите на рекламни видеоклипове толкова обичат да използват масло за заснемане на видеоклипове за бира - цветът и прозрачността на тези напълно различни течности са изненадващо подобни.

Връщайки се към моторните смазки и техните добавки, нека кажем, че грубо казано, маслената основа е отговорна за намаляване на триенето между триещите се части на механизма, а добавките, освен че му помагат по този въпрос, изпълняват функциите за предотвратяване на образуването на пяна, повишаване на работната температура на смазката, предотвратяване на нейното окисляване и други неща.

Освен всичко друго, те подобряват детергентните свойства на моторното масло. Факт е, че в процеса на изгаряне на гориво в цилиндрите неизбежно се образуват сажди и други твърди частици, както и продукти от неизбежните отпадъци на самото масло.

Всичко това може да се утаи върху буталата, върху повърхностите на горивната камера, върху клапаните, в маслените канали на цилиндровия блок. Ясно е, че тези отлагания не допринасят за правилната работа на двигателя. Изобилието им дори може да причини фатални щети на силовия агрегат. Поради тази причина, така наречените детергентни свойства на всяко моторно масло са изключително важни.

А „черното“ на течността, което виждаме на измервателната пръчка, докато наблюдаваме нивото на смазката в двигателя, е просто добър знак - разбира се, ако това се случва, докато се спазват интервалите за смяна на маслото и филтъра! Тъмният цвят на смазката означава, че то изпълнява едно от своите непосредствени задължения добре - разтваря всички тези отлагания, като им пречи да се утаят във вътрешността на двигателя. При смяна на маслото всички тези "гадни" неща ще бъдат безопасно отстранени.

Но ако след следващата такава операция колата вече е изминала хиляди километри, а смазката все още е прозрачна и чиста, това означава едно: тя не изпълнява функциите си! Всички "боклуци", образувани при изгарянето на гориво, остават в двигателя с ускорени темпове, приближавайки го до основния му ремонт. Моторното масло с такива свойства трябва да се източи незабавно, да се замени с ново и никога повече да не се използва!


Поставете оценка:
Оценка 4 от 115 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Притежател

    142 12 Отговор
    Правилно, малко хора знаят описаното в статията. Нагарите трябва да се отмиват от маслото.

    Коментиран от #16

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Крум

    32 193 Отговор
    Безсмислена статия скоро всичко ще е електрика!

    Коментиран от #19, #55

  • 4 дизел

    82 56 Отговор
    Най-важното средство на маслото е да смазва ,а не да обира боклуците !!

    Коментиран от #10, #31, #64

  • 5 бензино

    60 7 Отговор
    Каквото требва,конструкторите отдавна са го направили.
  • 6 Маслев

    21 209 Отговор
    От 19991 г. Не съм сменял масло и филтър. Само доливам. В САЩ масло не се сменя например. Тази статия определено обслужва търговски интереси.

    Коментиран от #7, #24, #26, #27, #37, #49

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 С две думи

    25 40 Отговор
    Ненужно дълга статия.
  • 9 Месо

    15 2 Отговор
    ЕКТ двигател на 10000 2л.масло
  • 10 Jeep

    38 4 Отговор

    До коментар #4 от "дизел":

    Мдaaa зa тотa нa дизелa мacлото е кaтрaнено черон имa нямa 500 км cлед cмянaтa
  • 11 Plameni

    113 15 Отговор
    При бензинов двигател с газово уредба маслото на 10 000 км е като ново,леко по - тъмно, за разлика от дизелов двигател

    Коментиран от #38

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Пеуник

    68 15 Отговор
    Какви са тези глупости? Нагарът по частите на двигателя, които се мият от маслото се получава от картерните газове. Колкото е по-износен двигателя има повече газове. Винаги има картерни газове. По-здравия двигател има по-чисто масло, но то никога няма да бъде с цвета на ново.

    Коментиран от #15, #69

  • 14 Готин

    23 4 Отговор
    Сега, само трябва да си отговориш на въпросът: От къде идват (аджеба), тези газове и как се образуват!?

    Коментиран от #18

  • 15 333

    37 2 Отговор

    До коментар #13 от "Пеуник":

    За това ли маслото в дизеловите двигатели почернява по-бързо? Нагар се получава и от горивата.

    Коментиран от #35

  • 16 no name no face no number

    65 4 Отговор

    До коментар #1 от "Притежател":

    Това важи главно за дизелите. При бензиновите маслото е хубаво да потъмнее малко, но черният цвят не е добър знак

    Коментиран от #40

  • 17 До 4

    59 9 Отговор
    В огромна грешка си. Маслото както смазва, така и чисти двигателя!!! За това е филтъра на маслото, да събира това, което маслото е събрало. Образно казанао. Особено при дизела колкото е по-черно, толкова по-добра работа върши. Остане ли бистро точи и хвърляй в канала.

    Коментиран от #25

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Гост

    42 5 Отговор

    До коментар #3 от "Крум":

    И при електриките има масло, Гань0.

    Коментиран от #54

  • 20 Батко

    18 1 Отговор
    Както смазваш - така ще караш :)
  • 21 Оцеола

    20 4 Отговор
    За сведение на журналистите,съществуват дизелови и бензинови двг!!!!!!!!!!

    Коментиран от #23

  • 22 Бай Шиле

    32 4 Отговор
    Радослав се е постарал но общи линии е преписал грешно мнение.Двигател на газ не почерня маслото,а двигател на бензин да.Къде отива тази теория за запушване на каналите?
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Грета Тумберг

    47 3 Отговор

    До коментар #17 от "До 4":

    Масло не се излива в канала, чичак

    Коментиран от #28, #39

  • 26 Стига беееееее

    22 2 Отговор

    До коментар #6 от "Маслев":

    Толкова отдавна ли? И каква е колата от 19991 г., че ми стана интересно? Това е далеч преди пирамидите в Гиза...

    Коментиран от #33

  • 27 stanko

    9 3 Отговор

    До коментар #6 от "Маслев":

    глупости масло не се сменя.А филтри сменят ли се?

    Коментиран от #32

  • 28 Все тая

    8 9 Отговор

    До коментар #25 от "Грета Тумберг":

    Айде бе? Ти май освен в в някой гаражен селски "сервиз" в друг не си влизал.
  • 29 дедо ви

    24 3 Отговор
    почнал съм от москвич и съм карал всякакви европейски коли само бензинови съм карал от приятели монтьори знам че маслото се сменя на определен пробег,заедно със мяната на маслото се сменя и масления филтър почне ли да се долива масло значи че двигателя не е добре
  • 30 Търговци на масла си права реклама

    8 8 Отговор
    И заблуждават нагло клиентите!!!! Как на по нови Немски коли маслото НЕЕ почерняло, като го смениш тука почернява???? Лъжи на таркалета!!!

    Коментиран от #50

  • 31 г гии

    19 3 Отговор

    До коментар #4 от "дизел":

    то охлажда също така
  • 32 Николай

    28 2 Отговор

    До коментар #27 от "stanko":

    Те американците на 10 хил км направо сменят колата на всеки 2 месеца нова кола.
    Нов внос, реални километри, напълно обслужена, уникален външен вид, салона е неразличим от нов. Внос от северна Италия, гаражна, карана от пенсионер 35 набор, бабата плачеше като продаваха колата, а дядото си забрави бастуна на задната седалка.

    Коментиран от #51, #58, #68

  • 33 Маслев

    8 8 Отговор

    До коментар #26 от "Стига беееееее":

    Колата е Фиат темпра от 1991 първа регистрация. Сменил съм само ангренажен ремък с ролки и два други ремъци. Карам я предимно вън от София, по планините. Комби е и я товаря с какво ли не,ябълки, глигани и т.н. на ГТП се чудят, че има прекрасни показатели. Веднъж годишно сипвам в маслото английска добавка и това е. Живи и здрави.

    Коментиран от #56

  • 34 Механик

    24 7 Отговор
    Какво ще рече "почернява" ? Колко почернява?! Малко, много... ?!
    ПОЧЕРНЯВА е много общо. При стар дизел например, дори току-що смененото масло е "черно", докато при двигател работещ на газ дори след 10000 км. маслото е почти неразличимо от ново.
    Та, какъв е критерия, драги ми интернет преписвачи? Хора без реални знания и без абсолютно никакъв опит е престъпление да пишат статии за техниката (а и въобще).
    Ми нали някое празноглаво шиле от фейсбук поколението ще се върже на думите на мастития "инфлуенсър"- Славчо и ще си изхвърли маслото на "еко-фуел" автомобила, само защото не "почернява"? Или ще иде в сервиза да прави скандали, защо са му сипали масло-менте, дето не ПОЧЕРНЯВА.

    Коментиран от #52

  • 35 Мавруд

    4 2 Отговор

    До коментар #15 от "333":

    Не,нагар се получава изключително от горивото. :)
  • 36 Като гост

    11 7 Отговор
    Аз карам само над 6000 оборота, нагарите излитат през ауспуха и маслото остава чисто!
  • 37 ССсс

    13 20 Отговор

    До коментар #6 от "Маслев":

    Изглежда в САЩ всички са иди.оти кат теб.Ти може да си и от тези, които пият белина срещу ковид 19.В Европа от 10 години,не се произвеждат автомобили,които да горят масло.Преди 10 години за различните двигатели се допускаше по 50-70 грама масло на 1000 километра,и го пишеше в инструкциите за двигателя.Сега се кара без да се долива до следващата смяна на масло.Ако е нормално масло до 10-15 000км,а ако е Longlife от 30-do 40 000km.

    Коментиран от #41, #43, #53, #65, #66

  • 38 Да ама не

    16 11 Отговор

    До коментар #11 от "Plameni":

    Виждам,че си събрал много плюсчета,но явно всички,които са ти ги дали са дилетанти като теб.Ще ти напиша мотото на един немски механик.Когато маслото в двигателя не става черно,това означава.че този двигател ще има малък живот.И да сравняваш дизел с бензин е като да сравняваш граната с пиратка.Дизеловия двигател има от 2 до 3 пъти повече живот от бензиновия с изключение на марката БМВ,където оборотите на дизела са винаги с 1000-1500 повече от на останалите дизели,а това определя малкия живот.

    Коментиран от #42

  • 39 Нафталин

    0 2 Отговор

    До коментар #25 от "Грета Тумберг":

    В резервоара може ли?
  • 40 куку руку ку

    10 4 Отговор

    До коментар #16 от "no name no face no number":

    Да не говорим, че при газовите двигатели почти не потъмнява маслото, камо ли да почернее.
  • 41 Бай Ганьо

    15 0 Отговор

    До коментар #37 от "ССсс":

    Явно не си се качвал на FSI и TFSI

    Коментиран от #47

  • 42 Хахахаха...

    7 8 Отговор

    До коментар #38 от "Да ама не":

    ...Autobild се чете повече от необходимото май...хахаха. "Мнението на един немски механик" хахахахахаха. А бъртвежите за двигателите са научени от "Бързи и яростни" хахаххахахаххаха!
  • 43 Хахах

    17 7 Отговор

    До коментар #37 от "ССсс":

    Още една кукувица :)) Единия само наливал па не сменял, а другия въобще не наливал при това в нов двигател :)))Новите двигатели точно, много повече трябва да се следят от старите.

    Коментиран от #46

  • 44 ссср

    5 12 Отговор
    пак стари руски авто сказки от времето на жигулите
  • 45 перничанин

    8 2 Отговор
    За дизелите не мога да кажа, карам предимно на газ. Да, маслото потъмнява по-слабо, но потъмнява . Понеже знам в коя държава живея, ментаци навсякъде, сменям по-често маслото. От както ми изтече гаранцията слагам и една руска добавка в маслото и така вече над 350 000км. Маслото което ползвам е 5W40.
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 ССсс

    2 12 Отговор

    До коментар #41 от "Бай Ганьо":

    Не съм.Имах предвид дизел..При ерата на бензина имах СААБ 900 Турбо/170 коня.Ланча Тема 3,0л/205 коня и последния бензин ми беше Опел Калиобра 16V/150 коня.От тогава съм само на дизел и не се интересувам от бензин,газ или електро.Карам само 2 марки/Ауди и Мерцедес.
  • 48 Дин Визел

    5 4 Отговор
    Дизеловия енджин потъмнява маслото. И аз като го видя се кефя, че си върши работата. Предишната ми кола беше бенз и маслото беше прозрачно и чисто но двигателя гореше масло. Забравих кога не съм сменял масло а енджина е нисан 2,2 100 киловатовия.
  • 49 Чук

    1 1 Отговор

    До коментар #6 от "Маслев":

    Ми гледай към 20685 да го смениш, таман ще си в разцвета си...))))
  • 50 Чук

    14 4 Отговор

    До коментар #30 от "Търговци на масла си права реклама":

    Те "по-новите" немски коли рядко изкарват до смяна на масло преди да влязат в сервиза ако не си с час
  • 51 Жгмъц

    7 1 Отговор

    До коментар #32 от "Николай":

    Хи хи ама забрави за треските в радиаторната решетка дето останали от дървото като го секли пред вратата на гаража да изкарат колата.....щот не била карана
  • 52 Рор

    3 0 Отговор

    До коментар #34 от "Механик":

    Виж за сервиза може и да си прав...)))
  • 53 Доктор Гълъбова

    13 4 Отговор

    До коментар #37 от "ССсс":

    Приемам денонощно на 4-км..купи си ВАГинален автомобил по избор и ще видиш как не горят масло....ха ха илитерат нещастен

    Коментиран от #57

  • 54 гост

    0 4 Отговор

    До коментар #19 от "Гост":

    При електрическите - НЯМА
  • 55 Ред

    1 1 Отговор

    До коментар #3 от "Крум":

    Скоро само вибрафонът ти ще е "електрика", пундек!
  • 56 небрежнев

    6 1 Отговор

    До коментар #33 от "Маслев":

    На ГТП проверяват само спирачки, ръчна и мерят теглото. Меренето на газовете - правят го за пред камерите, но при изключен двигател и всички минават. Няма как да ти кажат, че колата е добре или да ти намерят проблем.
  • 57 ССсс

    8 4 Отговор

    До коментар #53 от "Доктор Гълъбова":

    Не знам какъв ти е проблема,но явно ти си за 4-ти километър.Простотията не е болест.Тя се предава по наследство.Сигурно си от ГЕРБ и всичко живо ти е виновно,че си хем грозна а и куха.Един цървул,както и да го преправяш или да му сложиш и докторска титла,той си остава пак цървул.
  • 58 Да бе,

    6 0 Отговор

    До коментар #32 от "Николай":

    Американците като ходят в супермаркета , покрай другите работи си купуват и нова кола . Работата е там , че 99% от новите им коли са на лизинг
  • 59 стефчо

    4 0 Отговор
    Аз пък на електричка се чудя какава е тази тема??
  • 60 Един

    2 0 Отговор
    Радо пак пишеш глупости! Да си виждал черно масло на ДВГ на пропан-бутан или на метан?

    Коментиран от #70

  • 61 Отврат

    0 0 Отговор
    От къде ви събраха толкова про...ци в този сайт?
  • 62 Санди

    7 0 Отговор
    Ето малко достоверно инфо: Моят Мерджан 190D 1987 г. на 1 400 000 км пробег, без основен ремонт. Двигателят си работи нормално, но все пак износването му си казва думата щот доливам по 6 - 7 литра масло на 10 хил/км. Поради тази причина преди 4 години спрях да му сменям маслото и само доливам. Масленият филтър, обаче го сменям на всеки 15 хил/км. Промени в работата на двигателя, както в разхода на гориво не съм забелязал, тоест засега всичко си е нормално.
  • 63 10w60

    3 0 Отговор
    Е перфектно за стари 20г и повече годишни двигатели.
    Нови нема да купувам.те са правени само за лизинг. Трудно изкарват 2г гаранция.
  • 64 Луд

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "дизел":

    Предназначението на смазочната система е да смазва и охлажда триещите се части и да отмива нагарите.
  • 65 Скит'Ник Да ама Не!

    4 2 Отговор

    До коментар #37 от "ССсс":

    Виждам,че си събрал много плюсчета, но явно всички,които са ти ги дали са Лаици и невежи -като Теб.
    Ще ти напиша, мотото на един Италиански Механик който се е опитал да на'бие малко 'Акъл' в главата на немския меха-Троникер.
    Видно, Както си се мъчил тука да разсъждаваш, когато маслото в двигателя не става черно,това означава, че този двигател ще има малък живот минимум - да речем 500 000 км.(моят е приблизително на такъв пробег)
    и точно - Ти "образован капацитет" да ми сравняваш Бензин с вонящ тре.сящ дизел, е като да сравняваш Оръдие с коледен фишек- сиреч 'дизелов бенгалски огън'.
    В разсъжденията ти, дизеловия двигател имал от 2 до 3 пъти повече живот,Ха Ха Хаа,
    Е да Ама, но за наша радост -Не!
    Разяснявам, за Неуките като Теб!
    Въглеводородите на така нареченият Бензин горят с много по-голяма скорост, за единица време, спрямо тези на Пропан/Бутана (108-112 октан) а, и поради естеството на химичният си състав 'измиват' масления филм от стените на буталото и то значително.
    Това е само една от Причините моторно масло при машините с П/Бутан да почерняват значително по-бавно, спрямо същият такъв Бензинов, с изключение на любимия ти скапан дизел, който е пригоден толкова за тежки, теглителни машини, единствено поради ниско-обортния си голям въртящ момент, но Не и за лекотоварни такива!
    Много интелигенти Хора по света Отдавна са го разбрали с изключение, на разбира се на такива умници, като Теб в България.
    ..и, за БМВ-то ти, любимата ти марка
  • 66 Скит'Ник Да ама Не!

    4 1 Отговор

    До коментар #37 от "ССсс":

    ..и, за БМВ-то ти, любимата ти марка ,където оборотите на дизела са винаги с 1000-1500 повече (както си драскал) от тези, на останалите дизели.
    Защо?
    -Ами защото, са подложени на 'турбо-на.дув' в повечето случаи, а то от своя страна "из-мачква" и съкращава и без това жалкия черно-пушечен живот на дизела.
    ,И както си написал - на последно място (а това определя малкия живот).
    Е , тука точно само и единствено си ~ само познал! :-)

    Коментиран от #67

  • 67 Hellish

    1 0 Отговор

    До коментар #66 от "Скит'Ник Да ама Не!":

    Колко много глупост си казал. Аз карам бензини, но да твърдиш, че бензина има по-дълъг живот от много по-масивният и здрав дизвлов двигател е смешно твърдение.
    Дизвловият мотор винаги е по-дълговечен и икономичен.
    А и возейки се и карайки няколко съвременни дизели смело мога да твърдя, че нито тресат нито са шумни особенно в движение.
    Плюеш БМВ, но те имат един от най-добрите дизелови двигатели в света М57 3 литров редови 6-так.
    Имам познати с такива, върви на 1500 оборота със 110 км/ч и около на1650 с около 140 на 6-та.
    Какво износване взима този камионски мотор с 500 нютона на 2000 оборота още теглейки 1600 килограмов автомобил?
  • 68 Ири

    1 0 Отговор

    До коментар #32 от "Николай":

    Като си неук, недей коментирай. Само това знаете някои, карана от стар човек и ходел до магазина. Нямате си и най малка предства от автомобили, камо ли да имате грамотност от техническо естество. И разберете хубава кола на малко км струва пари, а такива въшльовци лато теб не им се дават или нямат и взимат коптори.
  • 69 Ггг

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Пеуник":

    Личи си че нищо не ти увира главата.
  • 70 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #60 от "Един":

    Да на моята . Смених марката масло и сега 7 хил. едва, едва незабележимо леко пътъмня.