Колко материали вече са написани за нюансите, свързани със смазването на двигателя, но все пак много собственици на автомобили имат пропуски в знанията по тази тема. Сега ще ви разкажем за това какво означава твърде чисто масло в двигателя.
Повечето собственици на автомобили се напрягат, когато видят тъмно и почерняло моторно масло и са блажено уверени в доброто състояние на вътрешните части на двигателя, ако смазката има висока степен на прозрачност. Всъщност този подход не винаги гарантира благосъстоянието на силовия агрегат. И понякога като цяло е катастрофално опасно.
За да разберете защо е така, трябва да знаете поне най-общо, как работи маслото в двигателя. Смазката се състои от основа от един или друг вид (минерална, полусинтетична или синтетична), в която са разтворени всички видове добавки. Освен това делът на последните в състава на някои видове смазки за двигателя достига 20% от обема. В този случай цветът на новата моторна смазка обикновено е светложълт или кафеникав със задължителната прозрачност на това вещество.
Точно заради това създателите на рекламни видеоклипове толкова обичат да използват масло за заснемане на видеоклипове за бира - цветът и прозрачността на тези напълно различни течности са изненадващо подобни.
Връщайки се към моторните смазки и техните добавки, нека кажем, че грубо казано, маслената основа е отговорна за намаляване на триенето между триещите се части на механизма, а добавките, освен че му помагат по този въпрос, изпълняват функциите за предотвратяване на образуването на пяна, повишаване на работната температура на смазката, предотвратяване на нейното окисляване и други неща.
Освен всичко друго, те подобряват детергентните свойства на моторното масло. Факт е, че в процеса на изгаряне на гориво в цилиндрите неизбежно се образуват сажди и други твърди частици, както и продукти от неизбежните отпадъци на самото масло.
Всичко това може да се утаи върху буталата, върху повърхностите на горивната камера, върху клапаните, в маслените канали на цилиндровия блок. Ясно е, че тези отлагания не допринасят за правилната работа на двигателя. Изобилието им дори може да причини фатални щети на силовия агрегат. Поради тази причина, така наречените детергентни свойства на всяко моторно масло са изключително важни.
А „черното“ на течността, което виждаме на измервателната пръчка, докато наблюдаваме нивото на смазката в двигателя, е просто добър знак - разбира се, ако това се случва, докато се спазват интервалите за смяна на маслото и филтъра! Тъмният цвят на смазката означава, че то изпълнява едно от своите непосредствени задължения добре - разтваря всички тези отлагания, като им пречи да се утаят във вътрешността на двигателя. При смяна на маслото всички тези "гадни" неща ще бъдат безопасно отстранени.
Но ако след следващата такава операция колата вече е изминала хиляди километри, а смазката все още е прозрачна и чиста, това означава едно: тя не изпълнява функциите си! Всички "боклуци", образувани при изгарянето на гориво, остават в двигателя с ускорени темпове, приближавайки го до основния му ремонт. Моторното масло с такива свойства трябва да се източи незабавно, да се замени с ново и никога повече да не се използва!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Притежател
Коментиран от #16
13:21 20.04.2021
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Крум
Коментиран от #19, #55
13:24 20.04.2021
4 дизел
Коментиран от #10, #31, #64
13:27 20.04.2021
5 бензино
13:39 20.04.2021
6 Маслев
Коментиран от #7, #24, #26, #27, #37, #49
14:17 20.04.2021
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 С две думи
14:31 20.04.2021
9 Месо
14:38 20.04.2021
10 Jeep
До коментар #4 от "дизел":
Мдaaa зa тотa нa дизелa мacлото е кaтрaнено черон имa нямa 500 км cлед cмянaтa14:44 20.04.2021
11 Plameni
Коментиран от #38
14:49 20.04.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Пеуник
Коментиран от #15, #69
15:32 20.04.2021
14 Готин
Коментиран от #18
15:45 20.04.2021
15 333
До коментар #13 от "Пеуник":
За това ли маслото в дизеловите двигатели почернява по-бързо? Нагар се получава и от горивата.Коментиран от #35
15:58 20.04.2021
16 no name no face no number
До коментар #1 от "Притежател":
Това важи главно за дизелите. При бензиновите маслото е хубаво да потъмнее малко, но черният цвят не е добър знакКоментиран от #40
16:14 20.04.2021
17 До 4
Коментиран от #25
18:00 20.04.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Гост
До коментар #3 от "Крум":
И при електриките има масло, Гань0.Коментиран от #54
19:18 20.04.2021
20 Батко
20:06 20.04.2021
21 Оцеола
Коментиран от #23
20:13 20.04.2021
22 Бай Шиле
21:16 20.04.2021
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Грета Тумберг
До коментар #17 от "До 4":
Масло не се излива в канала, чичакКоментиран от #28, #39
22:32 20.04.2021
26 Стига беееееее
До коментар #6 от "Маслев":
Толкова отдавна ли? И каква е колата от 19991 г., че ми стана интересно? Това е далеч преди пирамидите в Гиза...Коментиран от #33
23:36 20.04.2021
27 stanko
До коментар #6 от "Маслев":
глупости масло не се сменя.А филтри сменят ли се?Коментиран от #32
00:05 21.04.2021
28 Все тая
До коментар #25 от "Грета Тумберг":
Айде бе? Ти май освен в в някой гаражен селски "сервиз" в друг не си влизал.03:23 21.04.2021
29 дедо ви
03:48 21.04.2021
30 Търговци на масла си права реклама
Коментиран от #50
05:08 21.04.2021
31 г гии
До коментар #4 от "дизел":
то охлажда също така06:29 21.04.2021
32 Николай
До коментар #27 от "stanko":
Те американците на 10 хил км направо сменят колата на всеки 2 месеца нова кола.Нов внос, реални километри, напълно обслужена, уникален външен вид, салона е неразличим от нов. Внос от северна Италия, гаражна, карана от пенсионер 35 набор, бабата плачеше като продаваха колата, а дядото си забрави бастуна на задната седалка.
Коментиран от #51, #58, #68
07:23 21.04.2021
33 Маслев
До коментар #26 от "Стига беееееее":
Колата е Фиат темпра от 1991 първа регистрация. Сменил съм само ангренажен ремък с ролки и два други ремъци. Карам я предимно вън от София, по планините. Комби е и я товаря с какво ли не,ябълки, глигани и т.н. на ГТП се чудят, че има прекрасни показатели. Веднъж годишно сипвам в маслото английска добавка и това е. Живи и здрави.Коментиран от #56
08:03 21.04.2021
34 Механик
ПОЧЕРНЯВА е много общо. При стар дизел например, дори току-що смененото масло е "черно", докато при двигател работещ на газ дори след 10000 км. маслото е почти неразличимо от ново.
Та, какъв е критерия, драги ми интернет преписвачи? Хора без реални знания и без абсолютно никакъв опит е престъпление да пишат статии за техниката (а и въобще).
Ми нали някое празноглаво шиле от фейсбук поколението ще се върже на думите на мастития "инфлуенсър"- Славчо и ще си изхвърли маслото на "еко-фуел" автомобила, само защото не "почернява"? Или ще иде в сервиза да прави скандали, защо са му сипали масло-менте, дето не ПОЧЕРНЯВА.
Коментиран от #52
08:11 21.04.2021
35 Мавруд
До коментар #15 от "333":
Не,нагар се получава изключително от горивото. :)08:14 21.04.2021
36 Като гост
09:01 21.04.2021
37 ССсс
До коментар #6 от "Маслев":
Изглежда в САЩ всички са иди.оти кат теб.Ти може да си и от тези, които пият белина срещу ковид 19.В Европа от 10 години,не се произвеждат автомобили,които да горят масло.Преди 10 години за различните двигатели се допускаше по 50-70 грама масло на 1000 километра,и го пишеше в инструкциите за двигателя.Сега се кара без да се долива до следващата смяна на масло.Ако е нормално масло до 10-15 000км,а ако е Longlife от 30-do 40 000km.Коментиран от #41, #43, #53, #65, #66
09:10 21.04.2021
38 Да ама не
До коментар #11 от "Plameni":
Виждам,че си събрал много плюсчета,но явно всички,които са ти ги дали са дилетанти като теб.Ще ти напиша мотото на един немски механик.Когато маслото в двигателя не става черно,това означава.че този двигател ще има малък живот.И да сравняваш дизел с бензин е като да сравняваш граната с пиратка.Дизеловия двигател има от 2 до 3 пъти повече живот от бензиновия с изключение на марката БМВ,където оборотите на дизела са винаги с 1000-1500 повече от на останалите дизели,а това определя малкия живот.Коментиран от #42
09:21 21.04.2021
39 Нафталин
До коментар #25 от "Грета Тумберг":
В резервоара може ли?09:28 21.04.2021
40 куку руку ку
До коментар #16 от "no name no face no number":
Да не говорим, че при газовите двигатели почти не потъмнява маслото, камо ли да почернее.09:35 21.04.2021
41 Бай Ганьо
До коментар #37 от "ССсс":
Явно не си се качвал на FSI и TFSIКоментиран от #47
10:00 21.04.2021
42 Хахахаха...
До коментар #38 от "Да ама не":
...Autobild се чете повече от необходимото май...хахаха. "Мнението на един немски механик" хахахахахаха. А бъртвежите за двигателите са научени от "Бързи и яростни" хахаххахахаххаха!10:24 21.04.2021
43 Хахах
До коментар #37 от "ССсс":
Още една кукувица :)) Единия само наливал па не сменял, а другия въобще не наливал при това в нов двигател :)))Новите двигатели точно, много повече трябва да се следят от старите.Коментиран от #46
11:04 21.04.2021
44 ссср
11:21 21.04.2021
45 перничанин
11:56 21.04.2021
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 ССсс
До коментар #41 от "Бай Ганьо":
Не съм.Имах предвид дизел..При ерата на бензина имах СААБ 900 Турбо/170 коня.Ланча Тема 3,0л/205 коня и последния бензин ми беше Опел Калиобра 16V/150 коня.От тогава съм само на дизел и не се интересувам от бензин,газ или електро.Карам само 2 марки/Ауди и Мерцедес.13:01 21.04.2021
48 Дин Визел
13:34 21.04.2021
49 Чук
До коментар #6 от "Маслев":
Ми гледай към 20685 да го смениш, таман ще си в разцвета си...))))15:52 21.04.2021
50 Чук
До коментар #30 от "Търговци на масла си права реклама":
Те "по-новите" немски коли рядко изкарват до смяна на масло преди да влязат в сервиза ако не си с час15:57 21.04.2021
51 Жгмъц
До коментар #32 от "Николай":
Хи хи ама забрави за треските в радиаторната решетка дето останали от дървото като го секли пред вратата на гаража да изкарат колата.....щот не била карана16:00 21.04.2021
52 Рор
До коментар #34 от "Механик":
Виж за сервиза може и да си прав...)))16:02 21.04.2021
53 Доктор Гълъбова
До коментар #37 от "ССсс":
Приемам денонощно на 4-км..купи си ВАГинален автомобил по избор и ще видиш как не горят масло....ха ха илитерат нещастенКоментиран от #57
16:04 21.04.2021
54 гост
До коментар #19 от "Гост":
При електрическите - НЯМА16:12 21.04.2021
55 Ред
До коментар #3 от "Крум":
Скоро само вибрафонът ти ще е "електрика", пундек!16:17 21.04.2021
56 небрежнев
До коментар #33 от "Маслев":
На ГТП проверяват само спирачки, ръчна и мерят теглото. Меренето на газовете - правят го за пред камерите, но при изключен двигател и всички минават. Няма как да ти кажат, че колата е добре или да ти намерят проблем.16:20 21.04.2021
57 ССсс
До коментар #53 от "Доктор Гълъбова":
Не знам какъв ти е проблема,но явно ти си за 4-ти километър.Простотията не е болест.Тя се предава по наследство.Сигурно си от ГЕРБ и всичко живо ти е виновно,че си хем грозна а и куха.Един цървул,както и да го преправяш или да му сложиш и докторска титла,той си остава пак цървул.16:41 21.04.2021
58 Да бе,
До коментар #32 от "Николай":
Американците като ходят в супермаркета , покрай другите работи си купуват и нова кола . Работата е там , че 99% от новите им коли са на лизинг19:08 21.04.2021
59 стефчо
21:48 21.04.2021
60 Един
Коментиран от #70
09:12 22.04.2021
61 Отврат
10:45 22.04.2021
62 Санди
22:22 22.04.2021
63 10w60
Нови нема да купувам.те са правени само за лизинг. Трудно изкарват 2г гаранция.
10:27 11.05.2021
64 Луд
До коментар #4 от "дизел":
Предназначението на смазочната система е да смазва и охлажда триещите се части и да отмива нагарите.23:21 28.06.2021
65 Скит'Ник Да ама Не!
До коментар #37 от "ССсс":
Виждам,че си събрал много плюсчета, но явно всички,които са ти ги дали са Лаици и невежи -като Теб.Ще ти напиша, мотото на един Италиански Механик който се е опитал да на'бие малко 'Акъл' в главата на немския меха-Троникер.
Видно, Както си се мъчил тука да разсъждаваш, когато маслото в двигателя не става черно,това означава, че този двигател ще има малък живот минимум - да речем 500 000 км.(моят е приблизително на такъв пробег)
и точно - Ти "образован капацитет" да ми сравняваш Бензин с вонящ тре.сящ дизел, е като да сравняваш Оръдие с коледен фишек- сиреч 'дизелов бенгалски огън'.
В разсъжденията ти, дизеловия двигател имал от 2 до 3 пъти повече живот,Ха Ха Хаа,
Е да Ама, но за наша радост -Не!
Разяснявам, за Неуките като Теб!
Въглеводородите на така нареченият Бензин горят с много по-голяма скорост, за единица време, спрямо тези на Пропан/Бутана (108-112 октан) а, и поради естеството на химичният си състав 'измиват' масления филм от стените на буталото и то значително.
Това е само една от Причините моторно масло при машините с П/Бутан да почерняват значително по-бавно, спрямо същият такъв Бензинов, с изключение на любимия ти скапан дизел, който е пригоден толкова за тежки, теглителни машини, единствено поради ниско-обортния си голям въртящ момент, но Не и за лекотоварни такива!
Много интелигенти Хора по света Отдавна са го разбрали с изключение, на разбира се на такива умници, като Теб в България.
..и, за БМВ-то ти, любимата ти марка
13:43 09.07.2021
66 Скит'Ник Да ама Не!
До коментар #37 от "ССсс":
..и, за БМВ-то ти, любимата ти марка ,където оборотите на дизела са винаги с 1000-1500 повече (както си драскал) от тези, на останалите дизели.Защо?
-Ами защото, са подложени на 'турбо-на.дув' в повечето случаи, а то от своя страна "из-мачква" и съкращава и без това жалкия черно-пушечен живот на дизела.
,И както си написал - на последно място (а това определя малкия живот).
Е , тука точно само и единствено си ~ само познал! :-)
Коментиран от #67
13:48 09.07.2021
67 Hellish
До коментар #66 от "Скит'Ник Да ама Не!":
Колко много глупост си казал. Аз карам бензини, но да твърдиш, че бензина има по-дълъг живот от много по-масивният и здрав дизвлов двигател е смешно твърдение.Дизвловият мотор винаги е по-дълговечен и икономичен.
А и возейки се и карайки няколко съвременни дизели смело мога да твърдя, че нито тресат нито са шумни особенно в движение.
Плюеш БМВ, но те имат един от най-добрите дизелови двигатели в света М57 3 литров редови 6-так.
Имам познати с такива, върви на 1500 оборота със 110 км/ч и около на1650 с около 140 на 6-та.
Какво износване взима този камионски мотор с 500 нютона на 2000 оборота още теглейки 1600 килограмов автомобил?
16:53 08.10.2021
68 Ири
До коментар #32 от "Николай":
Като си неук, недей коментирай. Само това знаете някои, карана от стар човек и ходел до магазина. Нямате си и най малка предства от автомобили, камо ли да имате грамотност от техническо естество. И разберете хубава кола на малко км струва пари, а такива въшльовци лато теб не им се дават или нямат и взимат коптори.08:48 09.10.2021
69 Ггг
До коментар #13 от "Пеуник":
Личи си че нищо не ти увира главата.12:29 11.10.2021
70 Гост
До коментар #60 от "Един":
Да на моята . Смених марката масло и сега 7 хил. едва, едва незабележимо леко пътъмня.16:13 27.10.2023