Всички знаят, че в мразовития сезон компонентите и възлите на автомобила - и по-специално двигателят - са подложени на повишени натоварвания. Точно поради тази причина през лятото, когато температурата се повиши над 25 ° C, трябва да подготвите колата, тъй като екстремната топлина, както и замръзването, излагат автомобилните системи на силен стрес.
Какво точно трябва да се направи?
Докато дойде лятото, би било добре да се направи т.нар. подготовка: ако има нужда заменете моторното масло с такова с по-голям вискозитет, проверете нивото и състоянието на охладителната течност и измийте радиаторите (ако е необходимо). Необходимостта от процедура по измиване на радиатора е очевидна, но много шофьори - особено тези, които карат относително нови автомобили - не ѝ обръщат внимание, което е първата груба грешка, която може да доведе до повреди в двигателя.
Проверете маслото
Що се отнася до моторното масло, при избора на смазка трябва да се ръководите от препоръките на производителя. Ако в ръководството е записано, че, да речем, трябва да се налива 5W30 е по-добре да го направите. Важно е обаче да запомните, че тази рецепта обикновено е подходяща за средни работни условия, а не за екстремни жеги.
Ако ви се налага да карате автомобила интензивно в жегите има смисъл да замените препоръчаното масло - 5W30, например - с малко "по-дебело", казано на разговорен език - например 5W40. Ако се направи сравнение между тях, последното показва по-добър кинетичен вискозитет при високи температури. Следователно, при равни други условия, при нагрят двигател маслото 5W40 ще смазва по-ефективно триещите елементи от 5W30.
По въпроса за охладителната течност или т.нар. антифриз, то той трябва да се сменя на всеки 50 000 - 60 000 км. Тези, които пренебрегват тази препоръка, рискуват от задръстване на помпата, претоварване на ангренажния ремък, запушване на канали и тръби на охладителната система с корозивни отлагания. И всичко това - дори при нормални работни условия, а в жегите процедурата е още по-наложителна.
Предварително подгряване на агрегата
Другата сериозна грешка, която много шофьори правят през лятото, е отказът да се загрее двигателя след дълъг престой. Да, много хора погрешно вярват, че този етап е необходим само през зимата - те казват, че в жегата можете да завъртите ключа на запалването, незабавно да включите на режим D (или на първа предавка) и да потеглите.
През лятото няма прекалено сгъстяване на маслото, което е опасно за двигателя, но не забравяйте, че двигателят има конструктивна работна температура, при която той-работи най-добре. Освен това хидравличните повдигачи, обтегачи, фазопревключватели и други елементи, „свързани“ с налягането на маслото, могат да функционират правилно само при работна температура.
Просто казано, ако не искате да предизвикате повреди по двигателя, тогава все пак има смисъл да прекарате минута в загряване на мотора. Това време е напълно достатъчно, за да може маслото да се разпространи през системата. Освен това, както при студено време, не давайте веднага "цялата газ". Докато температурата на двигателя достигне 80-90 ° C, опитайте се да избягвате внезапно ускорение и високи обороти.
Следете температурата на двигателя
И накрая, през лятото е много важно да следите температурата на двигателя и внимателно да боравите с педала на газта в особено в трудни условия на работа, които включват дълги задръствания, дълги изкачвания нагоре или офроуд терен. Двигателят вече изпитва трудности заради жегата и с допълнителното натоварване трябва да се внимава.
При първите намеци за възможно прегряване - веднага щом стрелката на температурата доближи "червената зона" - трябва да спрете, да изключите двигателя и да отворите капака. Само след 10-15 минути, когато налягането в охладителната система спадне, можете внимателно и бавно да добавите антифриз към разширителния резервоар (ако е необходимо) и да стартирате двигателя отново.
Ако това не помага и стрелката продължава да клони към червената зона, то причините може да се свързани с работата на термостата. В този случай е по-добре да спрете да експериментирате и да се обадите на пътна помощ. Проблемите с прегрял двигател винаги са скъпи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Бангеев
Коментиран от #8
14:57 10.05.2021
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Пурко
Коментиран от #5, #6, #9, #51
15:00 10.05.2021
5 Ицо
До коментар #4 от "Пурко":
Ще се изнанадаш колко от младите шофьори въобще не са чували за това. Материалът е информативен, вярно много от нас ги знаят тези неща, но далеч не всички.Коментиран от #13
15:02 10.05.2021
6 Прав си
До коментар #4 от "Пурко":
Най полезна е информацията за "тънко" и "дебело" масло.Коментиран от #7, #82
15:03 10.05.2021
7 Ачо
До коментар #6 от "Прав си":
В разговорния език така се казва, к'во са правиш на интересен.Коментиран от #12, #35
15:06 10.05.2021
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Дедо Клец
Коментиран от #32, #36
15:11 10.05.2021
11 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
15:13 10.05.2021
12 Досега
До коментар #7 от "Ачо":
не съм виждал(поне в последните 20 години)масло на което да пише за какъв сезон е.Върху капачката на почти всеки двигател е посочен стандарта на който трябва да отговаря маслото в него и е важно той да бъде спазван.15:13 10.05.2021
13 Пурко
До коментар #5 от "Ицо":
Проблема е че въпросните Млади не Четат никога и изобщо, а гледат само клипчета и само снимки и само нищо друго! Така че изводите оставам на Вас!Коментиран от #22
15:18 10.05.2021
14 нема ДВГ вече
Коментиран от #24
15:21 10.05.2021
15 авто
15:33 10.05.2021
16 vikilexus
Коментиран от #17, #57, #62
16:09 10.05.2021
17 БатП
До коментар #16 от "vikilexus":
То като тръгнеш без да минаваш около 2000 оборота, и зимата няма нужда от подгряване, ама Ганьо знае, че москвича се е подгрявал и до ден днешен не може да избяга от тая глупост. Като работи на място, двигателя загрява по-бавно, съответно повече време двигателя върти със студено масло. Бавен старт при всяко запалване е по-добър от минута подгряване при всяко запалване! Набийте си го в главите вече и стига малоумни статии!Коментиран от #21
16:23 10.05.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Никой
16:53 10.05.2021
20 гост
17:10 10.05.2021
21 Подгряване
До коментар #17 от "БатП":
Моята е бензинова на почти 20 години и ПРОИЗВОДИТЕЛЯ казва, че не е необходимо загряване на място, а само в много студени зимни дни да се кара, но бавно, до загряването на двигателя.При положение че на студен двигател лятото, оборотите при запалването са около 1200, т.е. 20 във всяка секунда, колко мислите че му трябва на маслото да да се разнесе ?
Не повече от 5 секунди.
Коментиран от #25
17:34 10.05.2021
22 Притежател
До коментар #13 от "Пурко":
Искаш да кажеш, че младите си нямаме хабер от автомобили ?Не трябва да слагаш всички под общ знаменател.
17:41 10.05.2021
23 Димов
19:26 10.05.2021
24 Все още ДВГ
До коментар #14 от "нема ДВГ вече":
Стават,обаче като наливаш охладителната течност в електричката трябва да внимаваш да не те удари тока,щото един с меки китки като твоите ще си ги завре в някое миризливо място и ще започне да дава на късо.20:40 10.05.2021
25 БайХуйС86ца
До коментар #21 от "Подгряване":
Това колко време му е нужно да се разнесе няма значение.Проблема при студеното масло е гъстотата му. При високи обороти и гъсто масло освен, че няма да смазва ефективно агрегата, може да продуха и някоя гарнитура, заради високото налягане.
Коментиран от #40
20:54 10.05.2021
26 Лично мнение
Коментиран от #27
21:24 10.05.2021
27 Крокодил
До коментар #26 от "Лично мнение":
Ти май си карал Икарус от градския транпорт.Те не изключваха парното целогодишно.Лятото топло,зимата студено.22:38 10.05.2021
28 BENZ
22:42 10.05.2021
29 оня с коня
22:58 10.05.2021
30 Ko рьечи
22:58 10.05.2021
31 wggg
23:02 10.05.2021
32 трън
До коментар #10 от "Дедо Клец":
Забравили сте само едно нещо, копчето на парното да се завърти на максимум в червената зона.Коментиран от #42
23:09 10.05.2021
33 DrivingPleasure
Мотора ти загрява до 90 градуса, от там насетне охладителната система има грижата независимо вънка дали е 0 - 30 или 50 градуса! Ще сложиш на модерен мотор правен за 5-30, 5-40, това си е издевателство!
Двигателя и зимата не го "подгрвам" - 30тина секунди да завърти маслото и тръгвам - просто не го "цедиш" преди да загрее!
А ако чакам да стигне стрелката чак до червеното - п**ай му и на мотора. Минели 90 почвам да му се вторачвам и почвам да пускам парното да го разтоваря - мине ли 100-105 спирам, има проблем!! Всичко друго е изпържване на двигател!
Коментиран от #72
23:38 10.05.2021
34 MGewehr
00:24 11.05.2021
35 Мачо
До коментар #7 от "Ачо":
По-скоро се прави на ,,инжИлерин" и вместо ,,тънко и дебело" масло,иска да се цитира- ,,масло с нисък и висок вискозитет"...😁😁😁00:36 11.05.2021
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Някой си
Коментиран от #49
00:57 11.05.2021
38 В е л и к и я
01:28 11.05.2021
39 Жорж
04:58 11.05.2021
40 Подгряване
До коментар #25 от "БайХуйС86ца":
Може и да е проблем, ако се форсира, но при бавно потегляне и шофиране с ниски обороти няма никакъв проблем.Иначе защо са ги направили на студен двигател да държат по-високи обороти на празен ход, отколкото на загрял двигател ?
06:43 11.05.2021
41 сосо
06:46 11.05.2021
42 КАСАПИНА
До коментар #32 от "трън":
Няма смисъл умнико,съвременните коли са с клапи не с кранове,и радиатора на парното е с постоянен приток.07:35 11.05.2021
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Буха Ха
08:22 11.05.2021
45 злобар
08:27 11.05.2021
46 Даката
Коментиран от #58, #65
09:15 11.05.2021
47 За маслото
Единственото правило за маслото, което трябва да ползвате е- ако производителя на двигателя казва да ползвате 5W30- ползвайте масла с такъв вискозитет и покриващи изискванията на производителя.
Всякакви вариации са за сметка на задкормилното устройство и рано или късно то ще си ги плати.
09:38 11.05.2021
48 Реалист
Коментиран от #67, #80
09:56 11.05.2021
49 333
До коментар #37 от "Някой си":
Не го твърдя аз, твърди го учителя ми по ДВГ. По-добре да караш без да натискаш много, което не се връзва с твоята аналгоия с тичане и скачане, отколкото да работи на място. Като станеш от сън ходиш.Много хора тук казват, че трябвало да се "раздвижи маслото". Маслата в момента са достатъчно течливи дори и при отрицателни температури. Освен ако не случате кварталния майстор, който казва, че на кола над 100х километра не бивало да се слага 5W или по-малко. Освен това си смазват перфектно и студени. Обаче има едно термично разширение на компонентите в двигателя. Клапаните например се регулират с хлабина на студено, за да може като загрее да не стоят отворени. Хлабината е вредна, защото когато опре гърбицата се получава по-силен удар. Но ако я няма като загрее клапана ще стои отворен, което е по-вредно. За това хлабината трябва да е в определени граници, за да осигури необходимата позиция на клапана при работна температура, така, че да е най-малко натоварването на ГРМ. И това е валидно не само за клапаните. Всички компоненти в двигателя когато достигнат работна температура са с оптимални хлабини.
Причината, поради която е вредно двигателя да се загрява на място е, че той не е създаден да тъпче на място. Празния ход е един от най-лошите възможни режими. Вероятно сте забелязали, че при подаване на газ, двигателя се "успокоява", вибрациите намаляват. Тия вибрации са удари за компонентите вътре, толкова тежко желязо не вибрира без причина. Освен това, всички
Коментиран от #53
10:20 11.05.2021
50 Хората са решили проблема
Коментиран от #59, #60, #68
10:31 11.05.2021
51 Стара чанта
До коментар #4 от "Пурко":
Пу.ко - отворко, к`во прайш в сайта за ментално- увредените ? `Оди в по- интелектуалните сайтове, а най- добре не посещавай никакви ! Т`ва комплексите са били ужасна работа, сигурно не ти е леко ?!10:46 11.05.2021
52 5324
Коментиран от #69
11:12 11.05.2021
53 Някой си
До коментар #49 от "333":
При двигателите с турбо при студен старт в началото в турбото почти не постъпва масло . Затова са тези 1-2 минути ( 3-4 , ако е по-студено) време , за да може маслото да почне да циркулира из целия двигател . Не говорим да изчакаме колата да достигне работна температура и тогава да потеглим. Просто колкото и да са нови и модерни маслата има едно технологично време, при което маслото ще се разпространи из целия двигател. Производителите препоръчват да се потегля веднага, защото: 1. Заради екологичните изисквания. 2. Поради факта , че те нямат интерес автомобилът да изкара десетки години , защото по този начин не могат да си продават новите модели . Всеки има право да експлоатира своят автомобил , както намери за добре .12:08 11.05.2021
54 Карл Бенз
А това за по-тънките масла е някакъв тъп гаражен мит, дето не се знае кой го е измислил. Кола се кара с маслата, препоръчани от производителя.
С други думи тая статия е пълна с глупости.
13:07 11.05.2021
55 Ко реьчи
15:01 11.05.2021
56 Ко реьчи
15:11 11.05.2021
57 Стършел
До коментар #16 от "vikilexus":
Абсолютно сте прав колега, както и 17! Май и 100г. няма да ни стигнат за да разберем елементарни неща!?17:39 11.05.2021
58 qwerty
До коментар #46 от "Даката":
човече, карам втори дизел (4M41 & D6EA) и ако го напъна до 3300 об/мин. честно казано ще се утрепя някъде, особено на магистралата. карах м112 е там наистина трябва добро натискане, но двигателя се отблагодарява с як вървеж.18:13 11.05.2021
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 А и освен тва
До коментар #50 от "Хората са решили проблема":
Имаш водна помпа, филтър на купето който трябва да се сменя всяка година и маслен филтър на диференциала.18:24 11.05.2021
61 ПазарЖик
18:55 11.05.2021
62 Кумчо Вълчо
До коментар #16 от "vikilexus":
Куха лейка ,човека ти казва ,че двигателя трябва да работи една минута за да мине маслото по цялата магистрала и да се върне в картера . Никой не ти казва да загряваш антифриза до 85-90 градуса . Амсалаци !21:19 11.05.2021
63 старият рокер
21:58 11.05.2021
64 Чичо Гошо
Коментиран от #74
22:19 11.05.2021
65 Чичо Гошо
До коментар #46 от "Даката":
Глупастиииии22:22 11.05.2021
66 ТурбоДизел
23:07 11.05.2021
67 Практик
До коментар #48 от "Реалист":
На нова кола няма нужда да и се промива радиатора , не и като профилактика, само ако случайно се установи, че има запушване (при загрял двигател някъде радиатора е топъл, на друго място студен - очевидно запушване).Затова докато е в гаранция няма какво да си губят времето в сервиза. Но като стане на 8, 10, 15 години вече има смисъл.
Моята като я взех беше на 9 години, и при смяната на антифриза оставих маркуча долу откачен и от горния отвор оставих да върви вода от маркуч няколко минути и изтече доста мръсотия. И си мислих, че добре съм го промил. При следващата смяна на антифриза, след няколко години, направо демонтирах радиатора и хубаво го промих. Не изтече кой знае колко мръсотия, но да се чуди човек как между него и радиатора на климатика се беше събрал толкова боклук, включително и листа, а решетките на радиатора направо бяха затлачени, особено в долната част.
Коментиран от #77
23:15 11.05.2021
68 Серсем
До коментар #50 от "Хората са решили проблема":
И аз мисля да реша проблема генерално. Впрегам магарето и готово. Не ми иска ни бензин, ни ток. Само требва да го оставиш да се напасе покрай пътя. Издържа на жега и на студ. А като се напия само ми требва да ме турат у каруцата. Магарето само си знае пътя до дома - така де, нали и съвременните коли имат такива навигации и са без шофьор. :))00:37 12.05.2021
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Бай Петко
07:20 12.05.2021
71 Хахо
08:33 12.05.2021
72 Габдулла
До коментар #33 от "DrivingPleasure":
Общо взето съм на същото мнение. Зима- лято температурата на мотора трябва да една и съща. Останалото са бози.13:35 12.05.2021
73 ела
15:27 12.05.2021
74 БАРС
До коментар #64 от "Чичо Гошо":
Статията не е глупава юАко аз и ти знаем нещо за двигателите то не малко каруцари с карат колата без да я погледне.А ПОДОБНИ СТАТИИ ИМА МНОГО В РУСКИЯТ БРАУЗЕР ЯНДЕКС СКАЧИГО И НАЙ НАПРЕТ ТАМ ЩЕ ГИ ПРОЧЕТЕШ А СЛЕД НЯКОЛКО ДЕНА КАКТО И ТАЗИ СТАТИЯ ИЗЛИЗА ВЪВ ФАКТИ ,МНОГО ПО ХУБАВ БРАУЗЕР АКО НЕ РАЗБИРАШ ВСИЧКО НА РУСКИ ТО СКАЧИСИ ЯНДЕКС ПЕРЕВОДЧИК И СИ ГО НАСТРОЙ АВТОМАТИЧНО ДА ТИ ПРЕВЕЖДА НА БЪЛГАРСКИ ИМА ПРЕВОДИ НА ВСИЧКИ ЕЗИЦИ.ПИШАТ МНОГО ХУБАВИ РАБОТИ .21:44 12.05.2021
75 psf
08:05 13.05.2021
76 пламен
Коментиран от #78
08:11 13.05.2021
77 Водач
До коментар #67 от "Практик":
За това затлачване между радиаторите говорим.Там като се набие мръсотия и няма обдухване на водният радиатор.15:35 13.05.2021
78 Читател
До коментар #76 от "пламен":
Това го направиха за да се по-"еко" автомобилите. Макар, с това гасене за по 5-10 сек., след това при запалване на двигателя... се подава повече гориво, отколкото би изразходвал за тези 5-10 сек.15:47 13.05.2021
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 мани мани
До коментар #48 от "Реалист":
аз преди ...един път се изръсих...в пари, разбира се, и си промих радиатора...през зимата, само за да видя откъде ми тече...а после трябваше да ходя пеш, през зимата, до работата, защото си мислех, че ако карам колата с този промит радиатор и я оставя на паркинг, ще ми замръзне!, а на това отгоре и въобще не установих да ми тече...така се ядосах!!че го измих тоя проклет двигателКоментиран от #81
19:14 06.06.2021
81 Стефан
До коментар #80 от "мани мани":
Той моя двигател и през зиме и през лете все си загрява до 90 градуса. Какво значение има външната температура за маслото незнам.06:47 10.07.2021
82 Не си прав
До коментар #6 от "Прав си":
Ми естествено, че е тънко и дебело. Вискозитет се мери на дебелина, не на гъстота. Ти по-гъсто масло ли ще сипеш? В днешно време има информация за всичко. Влез и прочети някои неща.18:03 26.07.2021