От 90-те години на миналия век икономичните дизелови автомобили станаха много разпространени в Европа, те се продаваха там по-добре от класическите автомобили с бензинови двигатели. Но дойде невижданият по двоите размери скандал Дизелгейт и двигателите с тежко гориво започнаха бързо да губят популярност.
Въпреки това дизеловите модели все още държат значителен дял от пазара на нови автомобили в Европа. Например, според берлинската компания Schmidt Automotive Research, през декември 2021 година в 18 страни от Западна Европа този дял е бил 19% (около 160 хиляди единици).
За дизела обаче това изглежда това е началото на края - тъй като миналия месец продажбите на електрически превозни средства за първи път надминаха тези на дизеловите. Електрическите автомобили успяха да заемат около 21% от пазара, като от тях бяха продадени общо 176 хиляди копия.
Това е важно постижение за акумулаторните електрически превозни средства, но още по-любопитно е, че хибридните автомобили успяха да изпреварят дизелите по продажби още през септември 2020 г. Според основателя на Schmidt Automotive Research, Матиас Шмид, неговите данни са „ на 99% потвърдени“.
Електрическият пробив през декември 2021 г. се случи и защото в края на годината западноевропейските производители много внимателно следяха спазването на законово предписаните стандарти за емисии в атмосферата, за да не бъдат глобени - и продажбите на електрически превозни средства уверено нараснаха.
Данните за декември бяха повлияни и от Tesla, за която е известно, че регистрира повече превозни средства в края на тримесечието. Например във Великобритания миналия месец бяха регистрирани 9 613 електромобила Tesla Model 3, което представлява 28% от общите продажби на тези електрически превозни средства в страната.
Според Матиас Шмид през декември 2021 г. именно Tesla стана най-продаваната американска марка в Западна Европа с резултат от 34 700 бройки. Ford диша във врата на Tesla с цифра от 31 800 автомобила.
Статистиката показва още, че до септември миналата година 2.3 милиона дизелови превозни средства са регистрирани в страните от ЕС, което е спад от 26% спрямо 2020 г. А регистрираните електрически превозни средства са само 801 025, което обаче е с 91% повече от миналогодишните резултати. И както личи, тази тенденция ще продължи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тъпунгер Лисунгер
Коментиран от #4, #15, #20, #23, #37, #93
15:18 20.01.2022
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 gost
15:22 20.01.2022
4 ЕИ МУИЛЬО
До коментар #1 от "Тъпунгер Лисунгер":
НЕКОИ ТИ Е КРИВ И ВИНОВЕН ЗА ТВОЕТО СЪСТОЯНИЕКоментиран от #8
15:23 20.01.2022
5 Админ
15:24 20.01.2022
6 Герги
Коментиран от #65
15:24 20.01.2022
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Радевски
До коментар #4 от "ЕИ МУИЛЬО":
Кое състояние, ако не си запознат България не е само София, в провинцията масово са на минимални заплати.Коментиран от #13
15:26 20.01.2022
9 Стефан Петров
15:27 20.01.2022
10 гадно
15:28 20.01.2022
11 Ха ха ха🤣
15:33 20.01.2022
12 DrivingPleasure
Махаме сибсидиите за ел и тогава говорим кой се е предал. При безумната политическа диктатура е така!
Коментиран от #38
15:33 20.01.2022
13 ЕИ МУИЛЬО
До коментар #8 от "Радевски":
БАТЕ СОФИЯ НЕ МЕ И ИНТЕРЕСУВА НЕ МИ ХАРЕСВА ПОНЕ МАЛКО ПРОСТО ЧОВЕК СЕ СПАСЯВА В БГ ДА СЕ КАЧА НА ТИР ЗАПЛАТА ЗНАЕШ :::::::: НЕ Е ПРИЯТНО НО ТОВА Е.....Коментиран от #18
15:35 20.01.2022
14 Всеки ден!Внушения и повторения.
15:38 20.01.2022
15 аман от неграмотни
До коментар #1 от "Тъпунгер Лисунгер":
Инфлацията е в Цяла Европа байо . И се дължи та напечатаната емисия евра миналата пролет , не на "Кирчо" !Коментиран от #76
15:39 20.01.2022
16 Цоликофер
15:39 20.01.2022
17 filo
15:40 20.01.2022
18 Радевски
До коментар #13 от "ЕИ МУИЛЬО":
Бате ама кажи че си тираджия, като ти гледам и правописа лошо ми става, въпроса е какво можеш с ръцете, какво можеш да сътвориш с двете си ръце?Коментиран от #58, #82
15:47 20.01.2022
19 Nsg
Коментиран от #24
15:49 20.01.2022
20 гост
До коментар #1 от "Тъпунгер Лисунгер":
Аха, затова е пълно с немски премиуми от по 50-100х.лв, защото хората нямат пари. Особенно нагло е да нямаш доход по трудов договор, да не плащаш никакви данъци, ама да демонстрираш оолен начин на живот със скъпи коли и почивки, а НАП да спи и да не му пука как така безработни са толкова заможни. Факт е, че такива хора няма да си купят електричка, защото тя е за интелигентни хора. Лошото у нас е, че точно те са в повечето лучаи също така и морални, работят на заплати, които са държани супе ниски и то от 20г. насам. Образованите хора са на 1000лв заплата, а тъпаци и простаци, с измами и корупция, прибират десетки хиляди годишно, без лев данък. Как за последните 10г. НАП отписва по 4млрд. лв годишно = източване на ДДС, нали Кирил е виновен, естественно.Коментиран от #28
15:51 20.01.2022
21 Taka si e
Коментиран от #25, #27, #48, #64
15:51 20.01.2022
22 Браво
15:52 20.01.2022
23 Jacques Yves Moineau
До коментар #1 от "Тъпунгер Лисунгер":
Да бе. Кирил ти е виновен... на тъпунгера все другите му криви.15:52 20.01.2022
24 ССС
До коментар #19 от "Nsg":
Хахаха, ти серизно ли, и кой бензин е по-икономичен градско от дизела, ти знаеш ли че дизела на място почти нищо не харчи, е а помисли сега в софийските задръствания кое е по-икономично?Коментиран от #61, #68, #73
15:54 20.01.2022
25 Търсенето определя предлагането
До коментар #21 от "Taka si e":
Има ли пазар, ще се намерят инвеститори и за фотоволтаици и за перки, и за малки модулни реактори То не става изведнъж да изтръскаш два милиона електромобила и да сринеш системата. Всичко ше е постепенно.15:54 20.01.2022
26 гостът
15:57 20.01.2022
27 Твърдотелние батерии са готови
До коментар #21 от "Taka si e":
но още твърде скъпи. Има поне още 10 разработени вида батерии без литий, които са в процес на тествания. Не си напъвай мозъка да търсиш решения. Огромни концерни и най добрите учени се занимават с това. Истината е, че светът пое по този път много сериозно. Връщане назад няма. Да не забравяме термоядрените реактори и токамаците, които са в последен етап на разработка и скоро ще има стабилен пробив. Назад няма как, това е.Коментиран от #30
15:59 20.01.2022
28 Радевски
До коментар #20 от "гост":
Държани са ниски, защото България е рекламирана като евтина работна ръка от нашите политици за 30 години, и идват едни инвеститори с нагласата, че българина ще им работи за 1000 лв, и то става точно така, защото хората са притиснати и трябва да работят нещо.Ти знаеш ли че чувал въглища е 18лв при същите заплати.Това е 50% увеличение, а те успиват че инфлацията е 7-8 %, така ни успиват и със заплатите.Коментиран от #59
15:59 20.01.2022
29 Taka si e
16:01 20.01.2022
30 Taka si e
До коментар #27 от "Твърдотелние батерии са готови":
При термоядрените реактори пробива се чака поне от 50 г. С батериите е същата история - уж били направени ама нищо такова няма реално и това поне от 15 г. Все още залагат на технологията с лития и кобалта. Никак не ми се вярва да се случи който и да е от двата пробива.Ако имаше по-добра батерия, Мъск щеше да я е показал, но той се опитва да подобри литиевата. В момента електричките са с батерия като на детска играчка, Със сегашните технологии нещата няма как да станат - нито са достатъчно евтини, нито са достатъчно надеждни, още по-малкко екологични и няма да доведат до по-чист въздух.Коментиран от #49
16:11 20.01.2022
31 мдаааа
16:24 20.01.2022
32 АМИ ДОБРЕ
Сега по-сериозно, мой познат има електричка, и добре че офисът му е близо до..., пристига до там, паркира и я включва да се зарежда. С едно зареждане кара из града, после до дома си и сутринта до работата.Наистина луксозно изглеждаща кола, но го е страх да излезе извън града... Макар, че някакъв от ТВ, да рекламираше, че от София до Варна със средна скорост 100 клм/ч вземал разстоянието без заряд по пътя / пълна лъжа , нали /Не, че електричката е чак толкова скъпа, но липсата на зарядни станции по пътя или у дома ще е минуса....Да попитам , има ли още Формула Е, защото преди всяка седмица даваха подобни...Та едва ли в близкото бъдеще, елколата ще измести ДВГ било дизел или бензинови
16:27 20.01.2022
33 Тоалетна хартия
Коментиран от #34
16:29 20.01.2022
34 Taka si e
До коментар #33 от "Тоалетна хартия":
Раздели го на 24, щото ти трябват киловат за час и ще видиш, че не съм в грешка. А със свестни горива проблем с филтрите няма. Не говорим изобщо за това, което ни пробутват за бензин и дизел в БГ, течносто на които трябва да им слагаш добавки, че да заприличат на бензин и дизел.Коментиран от #42
16:43 20.01.2022
35 Texas
17:01 20.01.2022
36 фен на сидеров
17:06 20.01.2022
37 Taktimuleee
До коментар #1 от "Тъпунгер Лисунгер":
Точно така бацее , прав си17:06 20.01.2022
38 qwerty
До коментар #12 от "DrivingPleasure":
навремето ако си спомняте първите датчии в германия бяха с федерална субсидия и се харчеха като топъл хляб.Коментиран от #52
17:13 20.01.2022
39 Хаджи Генчо
Коментиран от #47
17:20 20.01.2022
40 дизелюнак
17:26 20.01.2022
41 НиеОщеНЕ
17:43 20.01.2022
42 Тоалетна хартия
До коментар #34 от "Taka si e":
Че то изчислента ми мощност е за ЧАС!!!!! 100 реактора по 1000 мг. Е 100 гигавата. Аки всички коли вземат да зареждат в еди и същи час, то за 2мил.коли Х 50kw.то трябват 100 гигавата мощност!!! Или ще трябва да им изготвяш график за зареждане....мухаха17:49 20.01.2022
43 НАТО ВЕЦ
18:20 20.01.2022
44 Реално
18:21 20.01.2022
45 парТенкиХер
18:21 20.01.2022
46 незнайко
18:25 20.01.2022
47 незнайко
До коментар #39 от "Хаджи Генчо":
Прав сте . Ще минат на кукуво лято на батерии !!!18:29 20.01.2022
48 Брейк
До коментар #21 от "Taka si e":
Всички сметки са направени и всичко излиза, просто колите ще бъдат силно ограничени, частни коли почти няма да има, това е. Умните хора ще се погрижат простолюдието да заживее по-удобно и екологично. Сега звучи невероятно, но всъщност сме много близо.18:44 20.01.2022
49 Изчакай бе момче
До коментар #30 от "Taka si e":
Нали има търговска тайна. До последно ще се чува само малко изтекла информация. И после бум. изчакай малко. И аз ще си карам още "резачката", поне 5 години, още ще бръмчим наоколо и ще висим по сервизите.18:50 20.01.2022
50 Ибем ти
18:59 20.01.2022
51 ИВАН
19:08 20.01.2022
52 DrivingPleasure
До коментар #38 от "qwerty":
Не съм толкова дърт, да помня първите дачии колега :)Но помня 2009та след кризата - държавните субсидии за безумни малолитражки в германия - пак се харчеха като топъл хляб. Хората винаги налитат на "промоциите". А с електричките "промоцията" е съчетана и с шляпане с пръчка, за по-сигурно - колегите нагоре са обяснили подробно защо ЕЛ не е и не може да бъде заместител на ДВГ и особено на дизела.
Ел може да бъде допълнение като втора кола за града - малка, с малък пробег и малка батерия, за тези които могат да си позволят подобно скъпо удоволствие. Но Ел да бъде основна кола - безумие!
Коментиран от #67
19:08 20.01.2022
53 Lazo
19:15 20.01.2022
54 3333
Коментиран от #55, #56, #81
19:42 20.01.2022
55 Рудолф
До коментар #54 от "3333":
Пълни глупости дрънкаш, икономоката в цял свят се крепи на дизела! Транспорт,Земеделие дори и въздушния транспорт,керосина също е вид дизел! И още мн.други няма да изброявам! Да не говорим че ефективноста на електричките е много малка и недоразвита!19:53 20.01.2022
56 Turbo
До коментар #54 от "3333":
След 2030 ще спрат да се продават НОВИ коли с дизелови двигатели.Старите произведени преди 2030 година ще си ги караме,докато са в еконормите.Тези автомобии,които не покриват еконормите няма да се карат в центровете на големите градове в дни с голямо замърсяване на въздуха.19:58 20.01.2022
57 124
21:03 20.01.2022
58 ЕИ МУИЛЬО
До коментар #18 от "Радевски":
НЕ СЪМ ИМАМ ВСИЧКИ ДОКУМЕНТИ ,ПРАВОПИСА МИ Е ТАКЪВ, ПРОСТО СЕ ЛИГАВЯ И ТАКА МЕ КЕФИ И КАКВО ДА ТИ СЪТВОРЯ ПРАВЯ МНОГО НЕЩА КЪДЕТО СЕ ИСКА НЕРВИ И ВРЕМЕ А ТОВА МИ ХАРЕСВА И ДА ТИ СЕ ОБЯСНЯВАМ НЯМА СМИСЪЛ ИМА МНОГО НАЧИНИ ДА ИЗКАРАШ ПАРИ СТИГА ДА МОЖЕШ С НЕ ДА ДРЕМЕШ КВО ТИ ДАВА ШЕФА И ДА СЕ ОПЛАКВАШ ......21:07 20.01.2022
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Ха ха
До коментар #24 от "ССС":
По добре мълчи изглеждаш по умен,явно нищо не разбираш от коли21:30 20.01.2022
62 Радко
21:31 20.01.2022
63 Знайко
А преди 20 години за водорода. Пък вече 130 години бензина е господар на пътищата в Европа.
22:10 20.01.2022
64 Знайко
До коментар #21 от "Taka si e":
"Тесла изразходват около 20 000 вата на 100 км."Предполагам си сгрешил от бързане и принципно знаеш каква е разликата между кВт и кВтч. Предполагам си искал да напишеш не 20 000 вата, а 20 000 ватчаса = 20 кВтч на 100км.. Съгласен съм с почти всичко написано от теб. Относно лития, който е на Земята нямам информация, но вероятно може и да е повече от достатъчно. Но си прав, че днешните технологии и използваеми находища. Не могат да осигурят литий/батерии/ за 3-5 млн. електро-автомобила годишно производство. А това е едва няколко процента огодишните нужди от автомобили. Само през 2019 година човечеството е произвело общо почти 100 млн. автомобила за цялата годината.
Коментиран от #80
22:29 20.01.2022
65 Знайко
До коментар #6 от "Герги":
"Дизела и бензина, скоро няма да се предадат."Какво е скоро според теб?
Предполагам, че след 10 години по-малко от половината коли ще са на дизел и бензин. Другите ще са хибриди, акумулаторни или с горивни клетки.
Исторически през 1980-те години над 90% от бензиновите коли бяха с карбуратори. Само след 10 години през 1990-те 90% от бензиновите автомобили вече бяха инжекцион.
През 1990-те над 90% от дизелите бяха със старомодна дизелова помпа. А само 10 години по-късно над 90% от дизелите вече бяха с комънрейл горивна система.
Преди 15 години само един от 10 000 мобилни телефона беше смартфон. Днес на 100 000 смартфона има един старомоден телефон с клавиатура.
Живеем във времена, когато технологиите и живота се променят много бързо. Когато бях ученк 1980-те, една учителка каза в час, че в Япония били направили телевизор плосък като картина. А в къщи имахме съветски лампов сандък 1мх1м.х1м тежащ 50 кг. Тогава си мислех, че в България и след 100 години няма да имаме такива телевизори. А аз гледам вече от 10 години плосък широкоекранен LED ТВ. И ми се струва, че времето когато в къщи имах стар телевизори и видео с касета беше преди 100 години.
Коментиран от #66
22:50 20.01.2022
66 Niknay
До коментар #65 от "Знайко":
Оффффф .....00:33 21.01.2022
67 PLAID
До коментар #52 от "DrivingPleasure":
Едни карат само на ток, други не спират да мрънкат и .акат под всяка статия01:39 21.01.2022
68 Маугли
До коментар #24 от "ССС":
Дизела на място нищо не харчи ли? Ми и бензина на място нищо не харчи,говорим за спрени двигатели нали? Щото иначе оборотите са си еднакви почти….мъка баце мъка…Коментиран от #83
02:04 21.01.2022
69 Ами ...
05:18 21.01.2022
70 емо 73 канар
06:53 21.01.2022
71 Ай стига ве
07:21 21.01.2022
72 Ха ха ха
07:31 21.01.2022
73 Беновска пита
До коментар #24 от "ССС":
А кога ще пуснат електрически самолети,кораби и ТИР-ове?? Ха ха ха!!Коментиран от #74
08:57 21.01.2022
74 Еколог
До коментар #73 от "Беновска пита":
Самолетите и ТИР-овете замърсяват въздуха,а корабите- водата!! Кога ще ги заменят с електрически?? Вероятно, когато гущерът пръдне???09:01 21.01.2022
75 Наистина
09:10 21.01.2022
76 На баба
До коментар #15 от "аман от неграмотни":
си разправяй, че просто Кирчо няма нищо общо с инфлацията ,ама и тя няма да ти повярва. Просто Кирчо скоро си отива в Канада ! А такива, като теб пак ще настъпят същата мотика.09:13 21.01.2022
77 Хълк
09:14 21.01.2022
78 Тесла
10:33 21.01.2022
79 ивелин
11:09 21.01.2022
80 Име
До коментар #64 от "Знайко":
Пропускате доста неща в защита на ел.автомобилите(батериите). Добивът на литий е изключително мръсен процес, и много енергоемък. А за рециклирането на батериите процесът е още по-скъп от добивът на литий.11:41 21.01.2022
81 Диамантената ръка
До коментар #54 от "3333":
Глупости на търкалета. Това важи единствено за градско каране и то в големите градове. След 30-40г. може и да е друго.12:18 21.01.2022
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Деймън
До коментар #68 от "Маугли":
Оборотите на празен ход са почти еднакви за дизел и бензин-около 600-700-800,но дизела има двойно по-висока степен на сгъстяване около Е=23 за старите дизелови двигатели с т.нар, горивна камера в цилиндеовата глава или бренер.По съвременните дизелови двигатели с директно впръскване и със тороидална горивна камера в буталото почти нищо не харчат на празен ход поради доста по-малките си топлинни загуби.Загубите на топлинен ДВГ са основно с изгорелите газове,охладителната уредба и при бензиновите особенно карбураторни двигатели и от не пълно горене.На място съвременен дизел истива,ако ще три термостата да има,а бензиновия е прегрял и се включват перките на радиатора.Най-ефективния бензинов двигател със степен на сгъстяване около е=12 ограничена нарочно и защото над нея се получава детонационно горене без никаква ефективност.Та този уж най-ефективен бензин дори и с директно впръскване на бензина в цилиндрите има КПД около 30 процента. Съвременен турбо дизелов двигател с комън рейл и ако щете две турбини има КПД около 45-50 процента.Това са физични закони и няма как да се избегнат.Почти целия ми трудов стаж премина на стари Икаруси,Чавдари и особенно Камази и не съм се отровил.А няма да споменавам значителната ми част от стажа в Нефтозавода на какви други свръх отрови съм се надишал като най-вредния -акрила,който го карахме със цистерни до нефтобазата.За толуол,бензол,различни видове амонячни и солни киселини изобщо не ми се говори.Еми още мърдаме и не сме се13:20 21.01.2022
84 Ханс
14:38 21.01.2022
85 Радевски
До коментар #82 от "тираджията":
Съмнявам се, ела да се пробваме кой кого, ама после как ще натискаш газта с патериц@та незнам.16:40 21.01.2022
86 111
23:05 21.01.2022
87 Класика
Коментиран от #88
00:46 22.01.2022
88 Даааа
До коментар #87 от "Класика":
Литият не е отровен, грешка 1.12:09 22.01.2022
89 Приятели
07:21 23.01.2022
90 Sarsh
16:30 23.01.2022
91 Чичоти
20:19 25.01.2022
92 Този коментар е премахнат от модератор.
93 Пивцо
До коментар #1 от "Тъпунгер Лисунгер":
Що тогава не си купи S class -а като Бойко управляваше. Киро ли беше виновен и тогава, или комшията ти е спирал на паркомястото и е немало къде да паркираш.09:15 24.01.2023
94 генчо
09:20 24.01.2023
95 Всички знаят
00:59 25.01.2023