Last news in Fakti

20 Февруари, 2022 12:00 4 347 14

Чували ли сте за най-зловещия масълкар на GM?

  • chevrolet-
  • corvette-
  • l88-
  • gm
Чували ли сте за най-зловещия масълкар на GM? - 1

Историята на Corvette отдавна е втръснала от припомняне. Оказва се обаче, че дори в неговата повтаряна до посиняване биография има тъмни петна. При това, дезинформатор в някои от случаите стават самите General Motors. Един от най-фрапантните примери за умишлено прикриване на прелюбопитни моменти от кариерата на Corvette се крие под безличната абревиатура L88.

Годината е 1967 г., а спортният Chevrolet вече се е наложил като може би единствената расова спортна кола в Америка. Десетина години по-рано почитаният като бог от всички Corvette-маниаци Зора Аркъс-Дънтов е успял да се пребори с ръководството на GM за сериозни доработки по модела, които да го превърнат в бегачка от световна класа.

Чували ли сте за най-зловещия масълкар на GM?

През 1963 г. конструкторът даже създава 5 състезателни автомобила на негова база без знанието на компанията. Незабавният им успех по пистите му осигурява карт бланш и в средата на 60-те Corvette вече официално се приема за "muscle car", благодарение на "големия блок", с който започва да се екипира.

Най-мощните модификации са подлагани на неистов тунинг, но един фабричен пакет надхвърля всичко, създавано до този момент. Днес модификацията L88 е издигната в култ, но през 1967 г. малцина знаят за нея. Chevrolet умишлено възпрепятства поръчките на онези, които все пак са научили за суперверсията на Corvette, и за това си има съвсем основателни причини.

Чували ли сте за най-зловещия масълкар на GM?

С максимална скорост от над 270 км/ч и табун от минимум 550 коня тази играчка не е за всеки. Модификацията поначало е поректирана за състезателни цели и никога не е предвиждано серийното ѝ производство. С L88 в стартове от ранга на "Дейтона" и "Себринг" участва отборът на Sunray DX Motorsports. Подучули от слухове за свободната продажба на състезателната версия обаче клиенти все пак се намират.

Около 200 щастливци жертват двойно по-голяма сума от цената на обикновения Corvette със 7.0-литров двигател, за да се сдобият с това бижу.Сърцето на L88 е добре познатият "голям блок" на GM. С това обаче приликите с изчерпват. Почти всеки детайл по колата е преработен. Цилиндровата глава е заменена с алуминиева, коляновият вал, буталата и всмукателните колектори са взети директно от състезателния автомобил, а трите карбуратора Holley са двукамерни.

Чували ли сте за най-зловещия масълкар на GM?

Със свалени ауспухни гърнета L88 развива над 600 к.с. - предостатъчно, за да му осигурят победата в "12-те часа на Себринг" през 1967 г. Промените спрямо стандартния Corvette включват също така състезателна скоростна кутия, подсилени спирачки с хидравличен усилител, значително по-твърди пружини и амортисьори. Добавен е и диференциал G81 с повишено триене. А трите карбуратора осигоряват на седемлитровия мотор мощност от 568 коня, и максимален въртящ момент от 637 Нм.

Скоростната кутия е четиристепенна, механична Muncie M-22, а задвижването е на задните колела. Звучи парадоксално, но близо четири десетилетия след потулената си премиера L88 остава най-мощният сериен Corvette, произвеждан някога. Това обяснява защо всеки от 200-те екземпляра струва до 20 пъти повече, отколкото през 1967-а. И още нещо - тежащата тон и половина кола изминава 400-метровата драг дистанция за 13.56 сек. Цената през 1968 година е $6 800, а днес - стотици хиляди долари.

Чували ли сте за най-зловещия масълкар на GM?


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Нюхъл

    11 27 Отговор
    Абе не ми хвалете тези хамерикански трошки. Новата Веста Спорт е къде по-добра!
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Шевролеткурвет

    4 2 Отговор
    Това не е ли стингрей?
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Европеец

    6 10 Отговор
    600 американски коне са равни на 400 нормални
  • 11 чувал

    4 3 Отговор
    Чували сме, да. Нали има интернет от 20 години и много сайтове за новини
  • 12 ежко ибежко

    0 1 Отговор
    За масъл не сме чували ама за маясъл знаем.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Карбуратор

    3 1 Отговор
    Да напишеш осигОряват вместо правилното- осигуряват е готино. Глупостите по историята на Корвета даже не искам и да ги коментирам.