Поддържането на правилното количество масло във вашия двигател ще увеличи дълготрайността му, независимо от възрастта, броя на цилиндрите или конските сили. За да го направите, всичко, от което се нуждаете, е чист парцал и няколко минути. Колко често трябва да проверявате двигателното масло на вашия автомобил зависи до голяма степен от това какво колко и как шофирате.
За повечето шофьори предлагаме да проверяват маслото около веднъж месечно или преди дълго пътуване. Въпреки това, ако колата ви е по-стара, има по-голям пробег или и двете, може да се наложи да я проверявате по-често - двигателят има тенденция да изгаря масло, тъй като старее поради вътрешно износване.
Така че, ако например, карате стара Toyota Corolla от 1989 г. с пробег 300 000 км, много е вероятно да трябва да се долива масло по-често, отколкото ако имате Corolla 2019 с пробег от 30 000 км. Има и други фактори, които трябва да се вземат предвид. Ако колата ви изпуска масло от някой семеринг, ще трябва да проверявате нивото редовно (и да отстраните основния проблем възможно най-рано).
При някои по-нови автомобили проверката на нивото на маслото е толкова проста и се извършва с натискане на бутон на волана няколко пъти. Електронен манометър ви казва дали двигателят се нуждае от масло или не. За повечето коли обаче, които се движат по нашите пътища, ще трябва да вземете парцал, да отворите капака и да го направите по старомодния начин.
Първо се уверете, че колата ви е паркирана на равно. Проверката на нивото на маслото на кола, паркирана под ъгъл, не е добра идея, тъй като шансовете за получаване на неточни показания са високи. Мислете за масления картер на вашия двигател (който седи в долната част на двигателя и задържа по-голямата част от маслото) като аквариум: ако е наклонен, ще имате повече вода от долната страна, отколкото от горната.
Второ, ако току-що сте спрели да шофирате, изчакайте поне 10 минути, преди да проверите маслото, за да сте сигурни, че всичко е изтекло обратно в картера. Проверката на нивото веднага след изключване на двигателя също може да доведе до неточно отчитане.
Сега и няколко съвета за напълно начинаещи. След, като отворите капака (лостът почти винаги е разположен в пространството за краката на водача), мушнете главата си в двигателния отсек и намерете пръчката. Не забравяйте, че ако колата ви е карана наскоро, някои от детайлите ще са горещи. На много от автомобилите дръжката на измервателната пръчка е изработена от жълта или оранжева пластмаса, за да може лесно да се намери.
При по-старите автомобили тя може да е черна, червена или просто изработена от метал. Вземете парцала, който споменахме по-рано, но не използвайте старо и мръсно парче плат. Прах, цветен прашец и други отломки, които се намират върху мръсен парцал, могат да се окажат върху пръчката и следователно да се озоват в двигателя ви. Използвайте чист парцал или, ако е необходимо, хартиена кърпа.
Внимателно издърпайте измервателната пръчка, избършете я с парцала, поставете я обратно (натиснете я докрай), издърпайте я отново и я задръжте хоризонтално. Трябва да видите две марки на пръчката: една към горния край и една към долния. Нивото е перфектно, когато е на (или много близо до) горната маркировка, няма проблем, ако е между тях, но е опасно ако е под долната. Ако не сте получили точни показания, не се притеснявайте - това се случва. Понякога капка прави нивото трудно или невъзможно за четене. Избършете пръчката за измерване и започнете отначало.
Добавянето на масло е лесно, но може да бъде опасно; препоръчваме да използвате фуния. Един момент, който е важно да се има предвид, е, че препълването на двигател с масло може да бъде толкова лошо (а понякога дори по-лошо), колкото и недопълването му. За това ако двигателят ви е с ниско съдържание на масло, първо трябва да проверите: Колко литра са необходими и типът масло, което трябва да използвате. Обикновено ще намерите тази информация в ръководството на вашия собственик. Ако го нямате, Google е ваш приятел.
След това намерете капачката на маслото; тя е в горната част на двигателя и е с надпис "OIL" - или "710", ако го гледате назад. Алтернативно може да има символ на масло върху него. Развийте я, и добавете необходимото количество масло. Правете това постепенно, ако не знаете точно колко масло трябва да добавите: налейте 200 милилитра, изчакайте няколко минути, докато маслото се отцеди в картера, проверете нивото с пръчката за измерване и вижте колко се е покачило. Повторете това действие, докато нивото достигне горната маркировка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Брабус
13:28 06.05.2022
2 Васил
Коментиран от #22
13:34 06.05.2022
3 Към начинаещите
Коментиран от #9
13:47 06.05.2022
4 Гост
Коментиран от #5, #10
13:56 06.05.2022
5 Механик
До коментар #4 от "Гост":
Не се знаеш какви нелепици си написал.На щеката има МИНИМУМ и МАКСИМУМ. Всяка стойност нежду двете мерки е коректна. Всяка извън мерките е опасна. С всичко в тоя живот е именно така. Не прекрачаваш границите и си добре.
Във всички ДВГ (4-тактови) се ползват ТРИ вида мазане, а именно; Мазане под налягане, мазане чрез ообливане и мазане от маслени капки разпръснати във картерните газове. От трите вида, най-важно е мазането под налягане, посредством маслена помпа. Останалите 2 вида са СЪПЪТСТВАЩИ.
Единственото, което може да е вредно при намаляване на маслото към долната мярка е това, че по-малкото количество масло изпитва по-голямо топлинно натоварване и от там влошаване на смазочите качества на самото масло. Дебело подчертавам, че става дума за постоянно каране на долната граница.
При двигател с капацитет 4 литра масло, смукателя на помпата ще може да "смуче" дори при 1.5 литра налични в картера, което ще гарантира снабдяването с масло на всички движещи се части. И ако каналите на "слива" (там от където маслото се връща в картера) не са закоксували и имат нормална проходимост, няма да има сериозни заплахи. Пак подчератвам, ако не карате постоянно така.
Коментиран от #19
14:47 06.05.2022
6 Гольо
14:57 06.05.2022
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Мамул
16:34 06.05.2022
9 e-GT
До коментар #3 от "Към начинаещите":
Мн ясно! Кой ще ти се занимава с глупости, че и ще плаща за тях16:58 06.05.2022
10 MX-6 V6 24V
До коментар #4 от "Гост":
В моята кола маслото се използва само и единствено за охлаждане на мотора. За друго маслото в магазина не става, понеже има мазилните и защитаващи свойства на чешмяна вода17:10 06.05.2022
11 ComfortablyNumb
Коментиран от #15
18:52 06.05.2022
12 да ама
19:23 06.05.2022
13 Ситрошен
20:45 06.05.2022
14 Буха ха
21:17 06.05.2022
15 Qwerty
До коментар #11 от "ComfortablyNumb":
Ами колега, вариантите са три: проверявате системите, основно. Второ, ако първото е изпълнено, учите се как се кара турбо кола! Трето, продавате и си купувате Дачия! И тя го шмърка, ама нейното е без пари!Коментиран от #16
22:13 06.05.2022
16 ComfortablyNumb
До коментар #15 от "Qwerty":
Няма Дачии наоколо , но ако взема съвета ти наблизо в Мексико мога да купя рено ...22:49 06.05.2022
17 Авс
16:48 07.05.2022
18 w201
И знаете ли какъв е проблема? Спазвате глупостите на производителя и продължавате да карате с 5-40. Като ви дам съвет да карате с 15-40 - било минерално, било пак 40 и при топъл двигател било еднакво гъсто....Не, не е така! Емпирично, от опит ви казвам, че 15-40 е по-гъсто и топло и студено! И не го гори. А че щели да ви се запушат маслените канали от 15-40....., или пък че сутрин зимата на студено 15-40 дълго време не било омаслявало.....нямам думи.
20:00 07.05.2022
19 Гост
До коментар #5 от "Механик":
Ха ха, давай,нали с това си вадиш хляба.Всяка стойност между двете мерки е коректна .....за такива като теб и производителите на резервни части. Можеш и да имаш мазане под налягане с по -малко масло в мотора, заради маслената помпа,но няма да е достатъчно. И след определен пробег,(прочети какво съм написал точно преди да ми изнасяш лекции) започват проблемите от недостатъчното количество масло. Това че ще има някакво мазане и двигателя няма да блокира е ясно,въпроса е какво става след 50-100 000 км.пробег с по-малко масло отколкото производителя ти е определил.Коментиран от #23
22:16 07.05.2022
20 SpAS
А информация кой е моя собственик от къде да намеря? 🤔🤔🤔
06:51 08.05.2022
21 Човека с опелите
18:18 08.05.2022
22 Гочето
До коментар #2 от "Васил":
Имам пежо баничарка 2006 год.нямам такива проблеми.21:54 08.05.2022
23 Психo от Курило
До коментар #19 от "Гост":
Спориш за спора, а сам знаеш че не си прав. Колата си я карам само някъде по средата между мин. и макс. Сам си сменям маслото и никога не съм имал пробрем. В момента съм на над 400 000 и от опита който имам ти казвам, че по-важно е навременната смяна. Марката масло повечето шофьори със стаж сами са си я определили за тяхната кола и няма сила на света ,която да промени мнението им.16:17 13.05.2022
24 Умници
17:26 13.05.2022