Last news in Fakti

2 Декември, 2013 15:49 9 778 5

Мъглата около фактурите за ток продължава

  • евн-
  • чез-
  • енерго-про-
  • ерп-
  • ерп-та-
  • дкевр-
  • ток-
  • фактури

Не е ясна съдбата и на единната фактура

Мъглата около фактурите за ток продължава - 1
Електромер. От старите

Правата на потребителите в България са защитени, поне на хартия, и не би трябвало монополистите, от който и да е сектор, да ги нарушават. Това обаче често се случва у нас. Още преди време съобщихме, че клиенти на едно от електроразпределителните дружества не получават фактури, от които да разберат какво дължат. Впоследствие стана ясно, че и друго дружество не праща фактури, с мотива, че такива не са поискани.

Въпросът дори не е в това дали са високи или ниски сметките, а че хората нямат никаква яснота относно своите задължения. Навярно се пестят ресурси и се намаляват емисии от въглероден диоксид, ако не изпратиш фактура, но и за непосветените е ясно, че паралелно с това се губи доверие и потърпевши, рано или късно, ще са тези, които нарушават правилата. Още повече, че правилата трябва да са едни и същи за всички ЕРП-та в България.

Електроразпределителните дружества (ЕРП) са длъжни да изпращат фактури за дължимите суми за изразходвана енергия на своите абонати. Това заяви в отговор на въпрос на Факти.бг Ралица Стоянова, ръководител на пресцентъра на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Единственото изключение е, ако хората са се отказали от хартиените фактури и ги получават в електронен вид.

Хората, които не получават фактури, могат да подадат жалба в регулатора, съобщи Стоянова. По думите й всеки трябва да си получи фактурата, било то в хартиен или в електронен вид.

Още на 11 септември от Факти.бг писахме, че „клиентите на ЕВН често научават сметката си за изразходвана електрическа енергия на касата, тъй като практика на дружеството от години наред е клиентите му в Южна и Югоизточна България  да не получават сметките си на хартиен носител. Желаещите да разберат какво дължат трябва да се обадят в компанията или да проверят задължението си по интернет, мнозина обаче разбират какво дължат, но не могат да видят как подробно се формира цената”. 

„Няма такива проблеми. Има доста начини, по които да се провери сметката. По селата фактурите се изпращат на кметските наместници”, заяви по телефона Ивайло Велков, който се грижи за комуникацията на ЕВН.

В писмо до редакцията от компанията съобщиха, че „изпращат информация за задължения за потребена енергия на всички свои клиенти по начина предпочитан и заявен от тях”.

На въпрос имат ли разрешение от регулатора да не се изпращат фактури, отговорът е че "Дружеството изпълнява всички законови разпоредби и решения на ДКЕВР. В тази връзка EVN България изпраща фактури до всички свои клиенти, по начина по който те решат да изберат и предпочитат да научават размера на своите фактури”.

От отговорите на компанията става ясно, че ако някой иска да получава хартиена фактура, ще трябва да подаде молба за това: „Всеки клиент има възможност по всяко време да промени желаният метод за получаване на информацията за задълженията, като заяви това в удобен за него EVN офис”. Не става ясно обаче, защо са били спрени хартиените клиенти на много от клиентите на дружеството, без предварително уведомление. Отново ще посочим, че става въпрос основно за възрастни хора, които живеят в селата, нямат интернет, а често и телефон и за които отиването до офис на дружеството е свързано с твърде големи разходи.

Хора от град Котел и селата около него, чиито имена се пазят в редакцията, разказаха пред Факти.бг, че от няколко месеца на абонатите на ЕВН са раздадени карти с абонатните номера, с които карти те отиват и плащат дължимата сума, без обаче да знаят колко дължат. След плащане получават касова бележка, от която повечето хора не разбират какво количество електроенергия са изразходвали. Голяма част от хората не ползват интернет и няма как да проверят сметките си. Не са малко и тези, които не разполагат с мобилен телефон. Така единствената информация за сметките им е на касите на дружеството, които по селата обикновено се намират в местната поща.

Хората се оплакват и от спирания на тока през последната седмица, като обикновено електричеството спира към 18 часа, точно когато са се прибрали от работа. Оплакванията зачестяват през зимните месеци, а хората са недоволни, тъй като прекъсванията на тока продължават от години.

От ЧЕЗ, които отговарят за Западна България, ни отговориха, че компанията изпраща фактури до всички свои клиенти. „Възможно е да има случаи, когато клиентът е сменил адресът си за кореспонденция, без да ни е уведомил за това. Тогава няма как да се гарантира навременна доставка до него. Затова е важно клиентите ни да актуализират своите данни”, посочват от дружеството. Друго затруднение е, когато входовете се заключват и липсва достъп за куриер до пощенските кутии. Тогава доставката се осъществява много трудно. В тези случаи препоръчваме избор на електронна фактура.

ЧЕЗ има задължение да изпраща фактури на своите клиенти и стриктно изпълнява този свой ангажимент, категорични са от компанията.

От ЕНЕРГО-ПРО съобщиха, че „фактури за консумираната електроенергия се изпращат на всички стопански клиенти на (електронна фактура или на хартиен носител), както и на битови клиенти, които са подали заявление да получават електронна фактура”.

И при тях обаче, разказаха потърпевши, още от времето на Е.ОН, не се пращат фактури. Схемата е следната – ако изрично заявиш, че искаш да получаваш фактура, тогава я получаваш. Остава открит въпросът, как някоя баба от село ще попълва един куп сложни формуляри, за да получи фактура по пощата.

Относно случаят в Русе, при който на десетки фирми в града беше спрян тока, от  ЕНЕРГО-ПРО съобщиха за Факти.бг, че „електрозахранването на отделни стопански клиенти е било прекъснато на 26 ноември поради неплащане на фактура, която е издадена на 8 ноември и има срок на плащане 18 ноември. На 20 ноември компанията е изпратила на тези клиенти писмо-предизвестие, с което им напомня, че имат неплатена фактура и че крайният срок за погасяване на задължението е 25 ноември, след което предстои прекъсване.”

От компанията твърдят, че са уведомили индивидуално всички клиенти, които са имали промяна в датата за отчет. „По-голямата част от клиентите, които са били прекъснати, са имали издадена извънредна фактура с падеж 1 ноември, но са я платили в срок и тя не е причина за прекъсването. Електрозахранването е прекъснато за редовната (окончателна) фактура за месец октомври”, уточняват от дружеството.

Припомняме, че тогава хората висяха с часове пред касата на дружеството в Русе, за да платят 38 лв. такса за експресно включване. Разгневените бизнесмени твърдяха, че на интернет сайта на ЕРП-то неплатени сметки не са посочени.

Така или иначе, в случая остават съмнения, че някой не си е свършил работата.

Единната фактура

Преди няколко месеца се заговори и за единна фактура на ЕРП-тата. Във връзка с тази тема от ДКЕВР ни съобщиха, че са изпратили писма за становища до всички електроразпределителни дружества. Регулаторът не може да се ангажира със срок, но  процедурата е в ход, обясни Ралица Стоянова. „В общите условия, които одобряваме на дружествата, е записано, че по най-прозрачния и разбираем начин те са длъжни да предоставят информацията във фактурите на потребителите”. Задължение на дружествата е сметките да бъдат изключително ясни за гражданите, подчерта Стоянова.

Зададохме въпрос към дружествата, какво мислят по въпроса.

Ето и отговорите:

ЧЕЗ: Според нас единна фактура за клиентите на всички дружества на регулирания енергиен пазар ще донесе яснота, еднозначно представяне на информацията за изразходваното количество електрическа енергия и дължимите суми. С такъв единен документ ще се повиши доверието на клиентите в енергийната система и евентуални неясноти ще бъдат сведени до минимум.

ЕНЕРГО-ПРО приветства всички усилия в посока постигането на по-ясна и лесна за разбиране от клиентите фактура. Категорично заставаме зад това във фактурите на трите дружества да присъстват едни и същи задължителни елементи, които да информират клиентите за количествата енергия по тарифи, структура на цената, срокове за плащане и други важни за клиента елементи от фактурата.

ЕВН: Това е въпрос, който считаме, че заслужава широко обществено обсъждане с  активното участие на потребителските организации и сдружения, за да има общо виждане каква информация и в какъв вид да се предоставя.

По думите на Ивайло Велков атрибутите във всяка една фактура са описани в наредба. „Всичко е много просто и елементарно –  киловатите дневна и нощна енергия се умножават по обобщените цени на електроенергията, в които цени влизат всички добавки”. От ЕВН ни изпратиха образци от фактурата (която обаче не се получава от хората) и касовия бон.

Общо-взето, изискванията за прозрачност относно сметките ни за ток като че ли потъват пак в мъгла, а уеднаквяването на стандартите за всички българи най-вероятно ще се случат в необозримото бъдеще.

Не е ли редно все пак, ДКЕВР да влезе в ролята си на арбитър и регулатор и да постави еднакви условия пред ЕРП-тата, които да улеснят клиентите, независимо в коя част на България живеят, дори и тези, които не разполагат с GSM и интернет?

Тъй като темата е важна и засяга всички хора, които живеят в България, от Факти.бг я оставяме отворена. Очаквайте в скоро време продължение...

Всеки е добре дошъл да коментира по-долу.

Вие получавате ли фактура от своето ЕРП? Доволни ли сте от информацията в нея? Какво би могло да е по-доброто решение?


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 toly spiri

    0 0 Отговор
  • 2 toly spiri

    0 0 Отговор
  • 3 Svetla Todorova

    0 0 Отговор
    Проверявам сметката от сайта на Енерго-Про,но излиза само сумата,която трябва да платя и срока за плащане,нищо по-вече.От години не получавам фактура на хартиен носител.Живея в къща-до преди три години електромера беше в двора и така можех да го засичам и беше лесно за изчисление.Но след като изкараха електромерите на улицата-на 20-30м от нас-вече не зная кога засичат,понеже дистанционно спират,пускат и засичат тока.
  • 4 Ivo Rabbouche

    0 0 Отговор
    Ето какво ми отговориха от ЕНЕРГО-ПРО:

    Уважаеми Господине/Госпожо,

    Във връзка с Ваша молба Ви уведомяваме, че след направена справка в информационната система н ЕНЕРГО-ПРО адресът посочен за кореспонденция, отговаря на адреса Ви за получаване на фактури. Проверката показа, че плащанията на сметките за електроенергия се извършват в брой, чрез системата на дейтамакс и с платежно нареждане. Касовият бон, който клиентите получават при касово плащане на консумираната електроенергия, съдържа всички реквизити на фактурата. Ако заплащате по банков път е необходимо ежемесечно да заявявате получаването на фактурата на адрес.

    Кое е вярно в крайна сметка ?
  • 5 Стоянов

    0 0 Отговор
    от няколко месеца ЧЕЗ спря да пак да ни изпрашта фактури за изразходвана електроенергия и сме невидение