Нови два проектозакона, публикувани за обществено обсъждане, ще борят травматизма по пътищата в България. Проектите за чисто нов Закон за водачите на моторни превозни средства и за Закон за движението по пътищата са публикувани за обществено обсъждане в онлайн портала за консултации към Министерски съвет.
Основната цел на предложението е, цялата нормативна база, която касае водачите на МПС, да бъде изкарана в отделен закон, тъй като според управляващи и експерти в момента Закона за движение на пътищата не е систематизиран и не работи добре. Шофьорите и кандидатите за книжка не можели да се ориентират какво се иска от тях. Съдържанието му се счита за неясно и трудно разбираемо и това налага, според мотивите към него налага необходимостта от усъвършенстване на законодателството в сферата.
Така в новия отделен закон ще бъдат включени условията за придобиване на правоспособност за различни категории превозни средства, както и лицата и фирмите, провеждащи обучение на кандидат-шофьорите, и тези провеждащи психологически изследвания. Не на последно място в него се отделят и уреждат правила за шофьорите на таксита, на друг вид обществен превоз и както и такива, превозващи големи товари и специфични стоки.
Режим за НОВ шофьор през първите 6 месеца
Може би най-рестриктивни са мерките за т.н. нови шофьори или тези, които сега придобиват за първи път книжка, пише "Трафикнюз".
За първите 6 месеца новият водач с категория В или В1 може да управлява моторни превозни средства с мощност до 50 kW /67 конски сили/. Ако мощността на колата надхвърля ограниченията, новакът ще може да шофира само с придружител, който има книжа минимум от 5 години. Условията не свършват тук, тъй като придружителят трябва да няма наказания, с които му е отнемана правоспособността през последните 5 години, да не е употребил алкохол и наркотични вещества.
Новият шофьор няма да може да превозва пътници в тъмните часове на денонощието - между 22:00 часа и 6:00 часа, освен ако няма придружител - трезвен и отговарящ на горните условия. Ако бъде хванат придружител без оглед на какво основание - по-мощна кола или каране през нощта, и той не отговаря на условията, той ще получи персонална глоба от 200 лева.
За нарушения на тези разпоредби от страна на новите шофьори пък се предвижда взимане на книжка а за срок от 3 месеца и глоба от 500 лв.
Няма промяна във възрастите за придобиване на съответните категории за мотори, леки автомобили и камиони.
Промени в изпитните условия за кандидат-шофьорите
Интересна новост е въвеждането на интерактивни видео материали в теоретичния изпит за водачи. В закона е записано, че теоретичният изпит се състои от решаване на тест за проверка на знанията на кандидата за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства и проверка на възприятията и поведението му чрез интерактивни видеоклипове.
Промени се предвиждат и в практическите изпити, които ще се провеждат на учебна площадка, както и по пътища, отворени за обществено ползване, в и извън населените места. Конкретни изисквания и изпитни въпроси обаче и при теоретичното, и при практическото тестване, ще бъдат определяни със заповед на изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Чрез заповедта ще бъдат определяни набор от изпитни въпроси и интерактивни видеоклипове за отделните категории правоспособност, с които се проверяват теоретичните знания и способността да се възприема пътната обстановка, уменията и поведението на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства; методика за оценка на уменията и на поведението на кандидатите при управление на моторни превозни средства.
В проектозакона се предвижда още намаляване на административната тежест за автошколите, като режимът за учебните центрове, които провеждат обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства, се променя от разрешителен на регистрационен. Редът за продължаване на срока им за регистрация пък ще бъде много облекчен.
Глоби и наказания /ценоразпис/
Минаване на червено - 150 лв.
Неспазване на знаци и пътна маркировка - 150 лв.
Отнемане на предимство - 150 лв.
Каране в насрещното - 150 лв.
Неспазване на ограничения за размер, маса или натоварване на оста, при забранителен режим - 1500 лв.
Не добре укрепен товар, представляващ опасност - 1500 лв, в по-леки случаи 500 или 1000 лева.
Опасни неизправности на МПС- 500 лева, в по-леки случаи 50 или 200 лв.
Без книжка или на за съответната категория - 600 лв.
Без книжка - 600 лв.
Превишаване на скорост в градски условия: до 10 km/h - 20 лв.; от 11 до 20 km/h - 50 лв.; от 21 до 30 km/h - 100 лв.; от 31 до 40 km/h - 400 лв.; от 41 до 50 km/h - 600 лв.; над 50 km/h - с глоба от 700 лв. и 3 месеца лишаване от право да управлява моторни превозни средства, като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.
Превишаване на скорост в извънградски условия: до 10 km/h - 20 лв.; от 11 до 20 km/h - 50 лв.; от 21 до 30 km/h - 100 лв.; от 31 до 40 km/h - 300 лв.; от 41 до 50 km/h - 400 лв.; над 50 km/h - с глоба от 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.
Превишаване на скорост при МПС за обществен превоз на пътници или за превоз на опасни товари: до 10 km/h - 20 лв.; от 11 до 20 km/h - 50 лв.; от 21 до 30 km/h - 150 лв.; от 31 до 40 km/h - 500 лв.; от 41 до 50 km/h - 800 лв.; над 50 km/h - с глоба от 1000 лв. и 3 месеца лишаване от право да управлява МПС, като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50 лв.
Хоризонт за промени
След обществено обсъждане на проектите, тепърва предстои съгласуване и одобряване от страна на Министерския съвет, след което гласуване и приемане от Народното събрание. Според мотивите на новия Закон за водачите на МПС с приемането му ще се постигне подобряване на качеството на обучение и провеждането на изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС. Ако новите закони бъдат одобрени, те трябва да влязат в сила от 1 септември 2019.
Новото законодателство в сферата се разглежда като част от мерките, включени в Националната стратегия за подобряване безопасността на движението (2011-2020 г.), в която е поставена конкретна цел - да бъде намален броя на убитите с 50%, а на ранените - с 20 %, спрямо същите от 2010 г.
Все още не е ясно как точно разделението на закона ще повлияе върху тези стойности.
Заложената прогноза към 2020 г. е броят на загиналите да бъде под 400 човека годишно, но към момента е налице отклонение от предвидените прогнозни темпове за намаление на пострадалите.
От началото на разглеждания в Националната стратегия период до 2012 г. и 2013 г. продължи намаляването на смъртността по пътищата, когато броят на загиналите е най-нисък (601 загинали) за последните няколко десетилетия, но въпреки това, смъртността по пътищата в Република България продължава да е на едно от високите нива на средно европейско равнище.
От 2014 г. до 2016 г. се наблюдава увеличаване на абсолютния брой на тежките ПТП и на пострадалите при тях лица (загинали и ранени), като се констатира отклонение с 30,39% от заложените прогнозни темпове в Стратегията за намаление на загиналите.
Тази негативна тенденция се променя през 2017 г., когато се отчита намаление и по трите абсолютни показателя на пътнотранспортната аварийност – брой на тежки ПТП, загинали и ранени лица.
Независимо от общото намаление на пътнотранспортния травматизъм към момента смъртността от пътнотранспортните произшествия на 1 милион жители в нашата страна е от най-високите в страните членки на Европейския съюз - 99. Най-висока степен на безопасност по отношение на загиналите през 2016 г. е постигната в Норвегия и Швейцария – 26, следвани от страни членки на ЕС като Швеция – 27, Англия - 29, Дания – 37, Холандия – 37, Испания - 39, Германия - 39 и други. С най-добри показатели сред европейските страни са Норвегия и Швейцария. Средният показател на смъртност общо за страните членки на Европейския съюз - 50 убити/1 млн. жители.
Очертава се тенденция към задържане високото ниво на травматизма с известно намаление, но все още с твърде далечни резултати от заложения в Стратегията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 a taka
12:26 26.01.2019
2 111
Коментиран от #58, #62
12:27 26.01.2019
3 РЗС
12:34 26.01.2019
4 Бат Вал
Коментиран от #51
12:40 26.01.2019
5 Марио
Коментиран от #11, #14
12:40 26.01.2019
6 111
12:43 26.01.2019
7 Rada
12:46 26.01.2019
8 цар Крум
12:50 26.01.2019
9 Крум
Коментиран от #12, #45
12:58 26.01.2019
10 Един
13:10 26.01.2019
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Borislav Popov
До коментар #9 от "Крум":
Това са пълни глупости братчет . Има достатъчно и нови автомобили до 67 коня /ако искаш и можеш да си позволиш нов / ! От друга страна шофьори с над 5 годишен стаж които карат по собствен избор автомобили до 67 коня - според тебе какви са ? Извратеняци ? Малоумни ? Ами дай да ги спонсорираме всичките нови шофьори с автомобили над 200 коня че да няма произшествия !!!!Коментиран от #29
13:13 26.01.2019
13 Илия
13:15 26.01.2019
14 Borislav Popov
До коментар #5 от "Марио":
На тебе май 67 коня са ти много ! Най добре ще ти стои едно трабантче ! Не се усещаш какви ги говориш ! Ами да приемат закон всички нови шофьори с коли от 200 коня ! Така ще спаднат нарушенията. Ама ако погледнеш статистиката - по вече от половината катастрофи със смъртен случай от младежи с празни кратуни .Независимо дали с кола или мотор!Коментиран от #26
13:17 26.01.2019
15 Иво
13:17 26.01.2019
16 Мария
Коментиран от #19, #20
13:33 26.01.2019
17 Случайно минаващ
13:40 26.01.2019
18 един луд колоездач
До коментар #11 от "Хкк":
Когато съм с колелото генерирам повече конски сили от твоята кола.13:41 26.01.2019
19 пъткрадстрой
До коментар #16 от "Мария":
Един от основните проблеми е липсата нормални пътища,магистрали,знаци и т.н.Най-малко катастрофи има в държавите с добре изградена пътна мрежа.Но там не се краде както в БГ!13:46 26.01.2019
20 бай джигит
До коментар #16 от "Мария":
То контрол има - ама не се използва по предназначение. не те спират когато си направил умишлено нарушение , или да е свързано с безопасността - ами си търсят повод да се заядат . Спират те и почват - дай туй , дай онуй и накрая ако всичко е наред те питат - знаеш ли японски ? И какво следва след тая ситуация ?!!.....13:53 26.01.2019
21 фен
14:12 26.01.2019
22 Густо Майна
14:19 26.01.2019
23 СтарТИРаджия
14:29 26.01.2019
24 LDS4
14:51 26.01.2019
25 Марио
До коментар #11 от "Хкк":
Ми карай си я Тая фабия.То не може да отлепи.Докато набере и то вече е дошъл другия светофар.Да не говорим, че нямаш почти никакви екстри в тая дървена шкода.15:16 26.01.2019
26 Марио
До коментар #14 от "Borislav Popov":
Аз от 28 години карам.И коли по 120 коня съм карал и по 520.Не ме мисли мен.Коментиран от #33
15:17 26.01.2019
27 гост25
15:20 26.01.2019
28 Gost
15:25 26.01.2019
29 Крум
До коментар #12 от "Borislav Popov":
Спа ед мен всеки има различен стил на каране.Тия хора с по 67 коня кора са или старчоци или имат много нерви и спокойствие за да лазят с това.Иначе аз държа и на екстрите и на приличната динамика.Не може да караш 60 коня кола.То изнервя просто.Ще ти се наложи някъде да я настъпи повече и какво правим.Не можем един тир да изпреварим БЕЗОПАСНО и нормално.Коментиран от #34
15:28 26.01.2019
30 боли ме косата
Коментиран от #31, #54
15:30 26.01.2019
31 Марио
До коментар #30 от "боли ме косата":
Зависи къде.В Германия по магистралата където може карам.В Турция ги знам горе долу къде какво има до Истанбул и веднъж даже не видях ограничението и си карах с 230.Иначе в градовете(Холандия, Германия) се старая горе долу да спазвам.15:33 26.01.2019
32 Според мен........
Коментиран от #36
15:35 26.01.2019
33 Borislav Popov
До коментар #26 от "Марио":
Ей - голяма работа си ! Аз пък съм карал Бугати с 1001 конска сила !! А каруца с 1 конска сила - карал ли си ?!!Коментиран от #40
16:17 26.01.2019
34 Borislav Popov
До коментар #29 от "Крум":
И къде ще я настъпиш бе бързак ? Хората искат по магистралите да се кара с 130 а по останалите пътища с 80 ! Не смяташ ли че 60-80 коня са достатъчно ? Такива били карали старчоците ???!!! Само като ти чета коментара ми е ясно какъв комплексар си . Хванал си господа за шушляка. Щял да настъпва !! А бе ей - една астра със 75 коня може да те направи на луд ! Предимство имаш само на права отсечка !Коментиран от #42
16:22 26.01.2019
35 гост
16:42 26.01.2019
36 Dr100
До коментар #32 от "Според мен........":
Прав си по долни некадърници от пожарникар и физкултурник няма16:48 26.01.2019
37 Dr100
16:52 26.01.2019
38 auto assistance
18:37 26.01.2019
39 волен сидеров
18:48 26.01.2019
40 Марио
До коментар #33 от "Borislav Popov":
Ми карал съм да.Ппеди 17 години имах audi b4 (80) със 110 коня, имал към преди 7 години и mercedes s600 със 517 коня.Така че да карам съм.И съм запознат с много коли.19:00 26.01.2019
41 onq s kamilata
19:02 26.01.2019
42 Крум
До коментар #34 от "Borislav Popov":
Карам E500 чакам те с астрата да ме биеш айде.Къде ще я настъпи ли.Ми на магистралата.Аз и сега сия постъпвам и ще продължавам.19:08 26.01.2019
43 Petko
19:27 26.01.2019
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 ФИНЦИ
До коментар #9 от "Крум":
НЕ СЕ ЧУДИ НИЩО НЕ МОЖЕ ДА СЕ ОЧАКВА ОТ ГЕРП САМО ГЛУПОСТИ И ПРОСТОТИИ КАТО ЛИДЕРА ИИИИ ЗАМ ЛИДЕРА ЦВ.ЦВ ДАСКАЛА ПО ФИСКУЛТУРА ДАИТЕ ДА ИМ ДАДЕМ УРОК НА ИЗБОРИТЕ ААААААКоментиран от #63
19:57 26.01.2019
46 УМНО
19:59 26.01.2019
47 176
19:59 26.01.2019
48 Caci
21:05 26.01.2019
49 Avatar
21:13 26.01.2019
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 666
22:15 26.01.2019
53 Браво на ГЕРБ за законите
22:29 26.01.2019
54 Бай Шиле
До коментар #30 от "боли ме косата":
Да в чужбина караме по внимателно,но там знаците са адекватни.Не като тук сложени от филанкишията преди 40 години.22:32 26.01.2019
55 Бай Шиле
22:50 26.01.2019
56 Driving pleasure
23:51 26.01.2019
57 да го Д
00:24 27.01.2019
58 vasik atanasova
До коментар #2 от "111":
ЛОШО ЛИ Е ТОВА ?02:20 27.01.2019
59 М ката
02:54 27.01.2019
60 Объркан
08:45 27.01.2019
61 монтйор
До коментар #11 от "Хкк":
може ли мотора да напишеш„че то содреро 0.9 tse е 90 коняКоментиран от #65
09:01 27.01.2019
62 Лопатата
До коментар #2 от "111":
Глупи, куките не са корумпирани, ако те няма теб. Ти им даваш, ти ги корумпираш. Не го разбрахте това с празните си глави!!! Като си толко пич, не им давай или си плащай глобите, а нй-добре не прави нарушения.09:28 27.01.2019
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Прасенце Касичка
09:37 29.01.2019
65 Коректор
До коментар #61 от "монтйор":
Абе, неграмотник, поне ника си напиши правилно - "монтьор" !!! 🤪03:07 30.01.2019
66 Станислав
18:19 01.05.2019