12 организации излизат с обща позиция по проблема с моторните шейни в планините, предаде БНР.
Тази седмица представителите на планинарската общност у нас ще търсят максимална подкрепа на исканията си, а после ще изпратят позицията до ресорните институции - МОСВ, Министерство на туризма и управляващите защитените територии в България.
Сред организациите са Асоциация “Планини и хора”, Българската федерация по катерене и алпинизъм, Българската асоциация по ски свободен и екстремен стил, Българската асоциация по алтернативен туризъм, Българска скайрънинг федерация, туроператори, спортни клубове.
"Надяваме се това да е стъпка в посока към законово решение и ефективен контрол, защото от чисто екологичен проблемът започва да се превръща в социален", казва един от авторите на позицията, планинският водач Любен Грънчаров.
След репортаж на БНР за моторните шейни, управлявани в нарушение в националните паркове, са получени редица сигнали от възмутени слушатели, срещали се неведнъж с тези превозни средства в планините. От институциите обаче не пожелаха повече да коментират темата. А случаите зачестяват. Всеизвестно е, че моторните шейни, АТВ-тата и моторите се движат свободно там, където е забранено, там, където дивите животни живеят, и там, където туристите изилизат, за да се любуват на спокойствие сред природата.
Петя Колчева е първата българка, изкачила Еверест и първата българка, изкачила 7-те континентални първенци, повечето - със съпруга си Камен Колчев. Миналата година двамата попадат в конфликтна ситуация с водачи на моторни шейни в Рила. Няколко шейни започват да преследват Камен Колчев, да се опитват да му чупят ските и да го заплашват със саморазправа, след като той им прави забележка (на някои от шейните родителите са качили малолетните си деца) и им напомня, че в националния парк карането на моторни шейни е забранено. Семейството подава сигнал на телефон 112, от там ги свързват с полицията в Самоков, откъдето обещават да отправят предупреждение на шофьора на един от заснетите от Камен Колчев джипове. Години наред преди този инцидент, а и след това, семейството става свидетел на редица нарушения, извършвани от моторни шейни в националните паркове.
Огнян Кузманов, планински спасител към отряд "Осогово", Кюстендил, отбелязва, че през последните години се увеличава броят на моторните шейни там, макар в Осоговската планина това да не е забранено. Само в Кюстендил вече има 17 частни шейни, чиито собственици, за разнообразие, отскачат и до националните паркове.
Лъчезар Станчев, доброволен планински спасител към отряд "София" (база "Алеко") разказва, че почти няма излизане в планината, без да засече моторни шейни. Последният случай е от миналия петък, 26 март, когато вижда няколко да навлизат в зони с най-висока защита на Витоша.
Трябва да се засили общественият натиск, за да се вземат по-крути мерки - смята Алекс Дунчев от ЮЗДП, който от години работи за решение на проблема. Според него има няколко необходими стъпки: да се въведе регистрационен режим за тези моторни превозни средства; да се направи по-добро зониране най-вече на защитените територии, което да направи контрола по-лесен, и държавата да влезе в ролята си на стопанин на горите и защитените територии. Институциите са инертни, когато няма политически интерес, затова е важно да има обществен натиск, сигнали и искане тези проблеми да бъдат решени, защото само тогава институциите ще заработят, подчертава Алекс Дунчев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Епави
Коментиран от #5
06:48 30.03.2021
2 John Doe
Коментиран от #17
06:56 30.03.2021
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 БАЙ Х@Й‼
Коментиран от #25
07:03 30.03.2021
5 Странно
До коментар #1 от "Епави":
е,че бивш министър загуби детето си управлявайки такава шейна в нарушение а въпреки това не се взеха мерки.Коментиран от #7, #9, #13
07:03 30.03.2021
6 Буко Баламата
Коментиран от #10
07:03 30.03.2021
7 Калитко
До коментар #5 от "Странно":
Те дори не го съдиха ти мерки искаш.07:04 30.03.2021
8 Просто човек
07:09 30.03.2021
9 БАЙ Х@Й‼
До коментар #5 от "Странно":
Не го " загуби", а го уби ‼ Уби своя син ‼07:09 30.03.2021
10 qwerty
До коментар #6 от "Буко Баламата":
тия с кросовите мотори се чуват от километри. лошото е, че пърпорят и по републиканската пътна мрежа без регистрации и застраховки.07:16 30.03.2021
11 БАЙ Х@Й‼
Коментиран от #14
07:16 30.03.2021
12 Хахаха
07:17 30.03.2021
13 Още
До коментар #5 от "Странно":
по - странно е , че мургавелкото го изпратиха на супер сладка и яко платена служба в Солун, където живот си живее ! Леж , па яж ! И пий !07:18 30.03.2021
14 MainaTown
До коментар #11 от "БАЙ Х@Й‼":
С това, че няма алеи.Коментиран от #20
07:39 30.03.2021
15 Анархия
Съсипаха БГ за 32 години.
Коментиран от #16
07:41 30.03.2021
16 Петър
До коментар #15 от "Анархия":
За съжаление си прав.07:43 30.03.2021
17 Точно това е проблемът!
До коментар #2 от "John Doe":
Шейните можеш да спреш, но довчерашни бедняци, видели се с малко пари - никога!07:55 30.03.2021
18 арто
07:55 30.03.2021
19 ВЕДНАГА
08:15 30.03.2021
20 БАЙ Х@Й‼
До коментар #14 от "MainaTown":
Ами има ЗзДП‼ В който пише , че по тротоара могат да карат велосипеди деца до 12г. ‼ Другите са участници в движението ‼ Липсата на велоалея не е оправдание за каране на велосипед по пешеХОДНА пътека‼ Така наречените ел.скутери пък по ЗзДП са си чисти МПС ‼ Но контролните и законодателни органи не им дреме за тази категория водачи ‼ Нужна е или промяна на закона в тази му част или контрол за спазването му . Но явно се чака тежък инцидента , та да се хванат за главите с " Ах и Ох " ‼Коментиран от #23, #26
08:27 30.03.2021
21 Просветен илюминат
Всеки търси адреналин и разнообразие,дори и да му коства живота.
Печелят се добри пари от производство на хоби стоки,защото човек за това блъска да печели пари,а накрая виждате къде свършват повечето такива.
Това е живота дами и господа.
08:30 30.03.2021
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Просветен илюминат
До коментар #20 от "БАЙ Х@Й‼":
Освен това масово не се ползват и жилетки за да се виждат особено в тъмното,защото нямат никакви светлоотразителни елементи повечето от хората,които виждам с колелета извън града вечер късно където има силен трафик.Малките деца дори скачат от по високите тротоари без да се оглеждат и пазят от автомобилите.
08:34 30.03.2021
24 гошо
08:35 30.03.2021
25 и пак неразбрах
До коментар #4 от "БАЙ Х@Й‼":
защо да не е мутренско ??? каква разлика има министър в бг от мутра в бг ???08:50 30.03.2021
26 MainaTown
До коментар #20 от "БАЙ Х@Й‼":
OK, има ЗзДП, но питам, как се кара велосипед безопасно, особено ако няма условия и не си опитен. "Толерентните" шофЕри няма и да ги коментирам.Коментиран от #27
08:56 30.03.2021
27 БАЙ Х@Й‼
До коментар #26 от "MainaTown":
Това значи ли, че когато баба държи внучето за ръка и върви с него по тротоара е нормално някой тридесетгодишен( примерно) велосипедАЛ да дрънка със звънеца си за да се преместят за да мине той‼10:08 30.03.2021
28 Антон
16:12 31.03.2021
29 Biker
Ако ще говорим за екология, то трябва голяма част от пътищата към планината да бъдат затворени за автомобили. Например пътя до хижа Вихрен, пътя до Рилски Езера, дори самия лифт. Който иска туризъм - тръгва пеша от долу, и докъдето стигне.
Коментиран от #30
17:29 01.04.2021
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Теления
20:46 08.04.2021