През последните години голяма популярност като маркетингов трик добиха т.нар. Giveaway-и в социалните мрежи. Giveaway – от английски – раздавам, подарявам, е нарицателно за вид игра, провеждана от търговец в социалните мрежи, често съвместно с някоя известна личност или инфлуенсър. Обикновено играта има няколко условия, като лицата, които ги изпълнят, участват в томбола за награда. Като условия се използват: „харесай поста“, „последвай мен и фирмата Х в Инстаграм“, „сподели поста на стори“ и др.
Наскоро получих информация за измама, свързана с игра, организирана от фирма, която често пуска в профила си в Инстаграм giveaway-и. Състои се в това, че лице, което наистина е участвало в играта, получава лично съобщение от „фирмата“, с която е уведомен, че печели, но от него се изисква да последва линк и да завърши регистрацията си.
Схемата е следната:
1. Лицето е участвало действително в играта на фирма Х. Едно от условията е било да остави коментар под поста.
2. Лицето, което организира измамата, регистрира акаунт с име, много близко до истинския акаунт на фирмата-организатор. Например – ако името на фирмата в Инстаграм е Хbg, се регистрира профил „Х_BG”.
3. Злонамереното лице вижда коментарите под поста и изпраща на всички участници лични съобщения от фалшивия профил, с които ги уведомява, че печелят и че следва да попълнят свои данни и банкова информация на посочен линк.
4. В случай, че участникът е по-доверчив и не много внимателен, е възможно машинално да последва инструкциите и да стане жертва на измамата.
За какво трябва да се внимава и кои са признаците на такава фишинг атака:
1. Името на акаунта. Винаги обръщайте внимание и проверявайте дали името на акаунта, от който ви уведомяват, че „печелите“, съвпада с официалния акаунт на фирмата. Като в примера по-горе – следете дали „Хbg” не е станало „Х_BG”
2. Брой последователи. Обикновено такива игри се организират от фирми с поне по няколко хиляди последователи в социалната мрежа. Преди да давате каквато и да е информация, посетете акаунта, от който се свързват с вас – ако е регистриран скоро и е с малко последователи, следва да се замислите.
3. Стил и съдържание на съобщението. В стилово отношение впечатление правят думи като „БЕЗОПАСНО!!!“, „ЧЕСТИТО!!!“, „СПЕШНО“ и други подобни. Като съдържание трябва да се внимава за линкове в самото съобщение. Обикновено фирмите, организиращи игри, просто изпращат кратко съобщение, в което молят победителя да предостави данни за контакт и адрес за изпращане на наградата. Не се налага попълване на формуляри, потвърждаване, изпращане на скрийншоти и други.
Ако често участвате в подобни игри, бъдете нащрек, когато получавате съобщения, за да си спестите неприятности впоследствие. Щетите може да се окажат големи, а възможността за противодействие – почти нулева, с оглед бързината, с която действат измамниците, „замитането“ на следите и тромавото действие на органите.
Ясен Крайчев, авторът е председател на Сдружение "Правна сигурност на потребителите и личните им данни"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 dddd
15:39 20.09.2021
2 честен ционист
Коментиран от #10
15:39 20.09.2021
3 Който величае Герб е трол
15:43 20.09.2021
4 пролетариат
15:43 20.09.2021
5 хараре
15:43 20.09.2021
6 Рибарчето
15:48 20.09.2021
7 КЛЕК ШОП ПАРТИЯ
Коментиран от #8
15:51 20.09.2021
8 SH BG
До коментар #7 от "КЛЕК ШОП ПАРТИЯ":
И им искам всичко - и къщата, и банковата сметка, и колата, а пък те да се омитат от моята собственост... ПОЧТЕНО е от моя страна, нали?... :::)))Ха, ха, ха... :::)))
16:06 20.09.2021
9 незнайко
09:33 23.09.2021
10 незнайко
До коментар #2 от "честен ционист":
Точно това си помислих и аз, преди да прочета коментара Ви .09:37 23.09.2021