Група ищци, сред които сдружение „За Земята“ и засегнати граждани, обжалват в съда решението на Столичния общински съвет от декември 2022 г. за приемане на Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на гр. София.
"Причината е, че ставаме свидетели на наредба, която не гарантира прилагането на ефективни мерки за постигането на стандартите за качество на въздуха в най-кратък срок, при това без да се засягат прекомерно правата на гражданите. Процесът на обжалване няма да спре изпълнението на решението на Столична община и няма да попречи на евентуални ефекти от ограниченията в този им вид. Целта на заведеното дело е да се постигне реално работещо решение за чист въздух в града", се казва в изпратено до медиите писмо.
Зоните с ниски емисии (ЗНЕ) са мярка, която доказано намалява замърсяването на въздуха и се прилага успешно в редица държави. Към средата на 2022 г. 320 европейски града ограничават замърсяващите превозни средства. До 2025 г. се очаква броят на ЗНЕ на континента да нарасне с 58%, достигайки 507, според данни на Clean Cities Campaign.
"Затова сме убедени, че зони с ниски емисии в София трябва да има. Мерките в столицата дори са непростимо закъснели и неамбициозни, като идват цели 6 години след решението на Съда на ЕС, че страната не постига нормите за чист въздух. През ноември 2022 г. изтича и крайният срок, в който според решение на българския съд Столична община трябваше да е предприела съразмерни мерки за предотвратяването на замърсяването на въздуха. Вместо това хората в най-населения град в България продължават да дишат коктейл от замърсители от битовото отопление на дърва и въглища и от транспорта. Продължаващото бездействие ни коства загуба на човешки животи ежедневно", показват научните доклади.
Фалшива зона
Решението за ЗНЕ не бе взето на база на достатъчно задълбочени анализи и прогнози и в същността си тя не гарантира работеща, ефективна и справедлива мярка за по-добър въздух в града. Бяха допуснати съществени пропуски, както по отношение на мерките за транспорта, така и за тези за битовото отопление.
„Наредбата най-вероятно няма да подобри качеството на въздуха за отделните жалбоподатели, дори е възможно ситуацията за някои да се влоши чрез преместване на горещите точки на замърсяване в районите им на живеене. Столична община не е разгледала тези опасения в своя анализ. За други граждани ще възникнат ограничения, без да е ясно дали изобщо ще бъдат полезни“, казва Ивайло Попов от „За Земята“.
„С въвеждането на зони с ниски емисии Столична община трябва да осигури постигане на съответствие със закона. Ограничаване на правата на гражданите е допустимо, доколкото това е необходимо за постигане целта на закона - това е принципът на съразмерността. Неспазването на този принцип е законово нарушение”, коментира Александър Коджабашев, адвокат на жалбоподателите по делото.
Разходи без цел
Транспортът в София е специфичен замърсител и нивата на азотен диоксид (NO2) остават високи целогодишно, според данните от независимо целогодишно измерване на „За Земята“ – в 19 от 27 избрани точки на измерване в града средногодишните стойности за 2021 г. са над допустимите граници от 40 µg/m3. Проблемът дори не се признава официално от местните и националните власти поради недостатъчна и неадекватно разположена измервателна инфраструктура.
Настоящият план за качеството на въздуха в София предвижда транспортни мерки на стойност около 1 милиард евро. Публичните средства обаче се разпределят непропорционално за най-малко ефективните решения. 83% от бюджета са насочени към транспортни мерки, които се очаква да доведат до едва 6% намаление на годишните емисии на ФПЧ10. За повечето от предвидените мерки липсва оценка на очакваното влияние върху емисиите на вредни вещества, като това важи и за зоните с ниски емисии.
В същото време в плановете на Столична община не се забелязват достатъчно целенасочени усилия за развитие на положителни транспортни мерки. Ограниченията на ЗНЕ трябва да се случват успоредно с анализи, стратегия за развитието на обществения транспорт, активната мобилност и пешеходната инфраструктура, демонстрира и опитът на редица други държави в областта.
По-добра зона с ниски емисии за всички
Въздухът в София е вреден за всички жители на града, независимо дали шофират всеки ден с най-стария автомобил или полагат допълнителни усилия за ограничаване на личния си екологичен отпечатък. Насоките на СЗО от 2021 г. ясно показват, че настоящите норми за качеството на въздуха в ЕС не гарантират здравето на хората. А София дори не отговаря напълно на тези изисквания. България има една от най-лошите здравни статистики в Европа по отношение на свързаните с качеството на въздуха заболявания, с над 15 000 преждевременни смъртни случая годишно. Малките деца, възрастните хора и тези с хронични болести са изложени на особен риск, показват данните от специалния научен доклад за здравните ефекти от въздушното замърсяване, изготвен по поръчка на „За Земята“.
Обжалването на наредбата за ЗНЕ в съда няма да спре изпълнението ѝ и не може да попречи на потенциалните ефекти от мерките, които биха се проявили междувременно. Принудителното спиране на разпореждането ще се случи само ако и когато съдът установи, че наредбата нарушава закона. Тогава отговорността ще е изцяло на местната власт, която не е изготвила пакет от качествени мерки – такъв, какъвто е буквално жизнено необходим на множеството граждани на столицата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 шофер
12:03 19.01.2023
2 Цялата работа е фалшива
12:30 19.01.2023
3 Бавно...
12:34 19.01.2023
4 Знайко
Доказано по-старите бензинови автомобили с впръскване в колектора, които те отделят ФПЧ са по-екологични от по-новите бензинови с директно впръскване, които отделят ФПЧ.
Да най-старите механични дизелови сисгеми са големи замърсители с ФПЧ. Също и автомобилите с карбуратори, по има електронни карбураторни, които са почти като бензина в инжекцион.
Причината за замяна на всички стари автомобили не е екология. Причината е да се вземат личните автомобили и хората да са зависими от чужди автомобили. Създава се нов бизнес, хората ще наемат автомобили управлявани с изкуствен интелект, без кормило, педали, без шофьори. Хората са превръщани все повече и повече в зависими роби. Зависими за храната си, за автомобила си, за жилището си, зависими за всичко ... Всичко около хората ще принадлежи на някой друг, на някоя корпорация/милиардер/, на общината, на държавата ...
Коментиран от #5
12:35 19.01.2023
5 Коментар
До коментар #4 от "Знайко":
Скоро не съм ходил в София, но от наблюденията ми по другите градове. Колите са голям замърсител, вечер около 5 часът като започне големия трафик и по тротоарите не се върви – мирише на изгорели газове, ужасно. ФПЧ са в голяма степен са от тези измислени строителства и презастроявания в градовете които се наблюдават навсякъде.13:23 19.01.2023
6 SDEЧЕВ
14:47 19.01.2023
7 Мая
Кога прегледите на МПС ще спрат да са фиктивни и автомобили с премахнат катализатор и с разход на масла ще се движат? А защо не помогнат на хората без централно отопление с климатици или чилъри ? А дават тези глупости с пелети от дървени стърготини?
19:08 19.01.2023