19 Януари, 2023 11:55 1 258 7

Зоните с ниски емисии на вредни вещества във въздуха на София ще бъдат обжалвани в съда

  • сос-
  • зони с ниски емисии-
  • съд

Въздухът в София е вреден за всички жители на града, независимо дали шофират всеки ден със стар автомобил или полагат усилия за ограничаване на личния си екологичен отпечатък

Група ищци, сред които сдружение „За Земята“ и засегнати граждани, обжалват в съда решението на Столичния общински съвет от декември 2022 г. за приемане на Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на гр. София.

"Причината е, че ставаме свидетели на наредба, която не гарантира прилагането на ефективни мерки за постигането на стандартите за качество на въздуха в най-кратък срок, при това без да се засягат прекомерно правата на гражданите. Процесът на обжалване няма да спре изпълнението на решението на Столична община и няма да попречи на евентуални ефекти от ограниченията в този им вид. Целта на заведеното дело е да се постигне реално работещо решение за чист въздух в града", се казва в изпратено до медиите писмо.

Зоните с ниски емисии (ЗНЕ) са мярка, която доказано намалява замърсяването на въздуха и се прилага успешно в редица държави. Към средата на 2022 г. 320 европейски града ограничават замърсяващите превозни средства. До 2025 г. се очаква броят на ЗНЕ на континента да нарасне с 58%, достигайки 507, според данни на Clean Cities Campaign.

"Затова сме убедени, че зони с ниски емисии в София трябва да има. Мерките в столицата дори са непростимо закъснели и неамбициозни, като идват цели 6 години след решението на Съда на ЕС, че страната не постига нормите за чист въздух. През ноември 2022 г. изтича и крайният срок, в който според решение на българския съд Столична община трябваше да е предприела съразмерни мерки за предотвратяването на замърсяването на въздуха. Вместо това хората в най-населения град в България продължават да дишат коктейл от замърсители от битовото отопление на дърва и въглища и от транспорта. Продължаващото бездействие ни коства загуба на човешки животи ежедневно", показват научните доклади.

Фалшива зона

Решението за ЗНЕ не бе взето на база на достатъчно задълбочени анализи и прогнози и в същността си тя не гарантира работеща, ефективна и справедлива мярка за по-добър въздух в града. Бяха допуснати съществени пропуски, както по отношение на мерките за транспорта, така и за тези за битовото отопление.

„Наредбата най-вероятно няма да подобри качеството на въздуха за отделните жалбоподатели, дори е възможно ситуацията за някои да се влоши чрез преместване на горещите точки на замърсяване в районите им на живеене. Столична община не е разгледала тези опасения в своя анализ. За други граждани ще възникнат ограничения, без да е ясно дали изобщо ще бъдат полезни“, казва Ивайло Попов от „За Земята“.

„С въвеждането на зони с ниски емисии Столична община трябва да осигури постигане на съответствие със закона. Ограничаване на правата на гражданите е допустимо, доколкото това е необходимо за постигане целта на закона - това е принципът на съразмерността. Неспазването на този принцип е законово нарушение”, коментира Александър Коджабашев, адвокат на жалбоподателите по делото.

Разходи без цел

Транспортът в София е специфичен замърсител и нивата на азотен диоксид (NO2) остават високи целогодишно, според данните от независимо целогодишно измерване на „За Земята“ – в 19 от 27 избрани точки на измерване в града средногодишните стойности за 2021 г. са над допустимите граници от 40 µg/m3. Проблемът дори не се признава официално от местните и националните власти поради недостатъчна и неадекватно разположена измервателна инфраструктура.

Настоящият план за качеството на въздуха в София предвижда транспортни мерки на стойност около 1 милиард евро. Публичните средства обаче се разпределят непропорционално за най-малко ефективните решения. 83% от бюджета са насочени към транспортни мерки, които се очаква да доведат до едва 6% намаление на годишните емисии на ФПЧ10. За повечето от предвидените мерки липсва оценка на очакваното влияние върху емисиите на вредни вещества, като това важи и за зоните с ниски емисии.

В същото време в плановете на Столична община не се забелязват достатъчно целенасочени усилия за развитие на положителни транспортни мерки. Ограниченията на ЗНЕ трябва да се случват успоредно с анализи, стратегия за развитието на обществения транспорт, активната мобилност и пешеходната инфраструктура, демонстрира и опитът на редица други държави в областта.

По-добра зона с ниски емисии за всички

Въздухът в София е вреден за всички жители на града, независимо дали шофират всеки ден с най-стария автомобил или полагат допълнителни усилия за ограничаване на личния си екологичен отпечатък. Насоките на СЗО от 2021 г. ясно показват, че настоящите норми за качеството на въздуха в ЕС не гарантират здравето на хората. А София дори не отговаря напълно на тези изисквания. България има една от най-лошите здравни статистики в Европа по отношение на свързаните с качеството на въздуха заболявания, с над 15 000 преждевременни смъртни случая годишно. Малките деца, възрастните хора и тези с хронични болести са изложени на особен риск, показват данните от специалния научен доклад за здравните ефекти от въздушното замърсяване, изготвен по поръчка на „За Земята“.

Обжалването на наредбата за ЗНЕ в съда няма да спре изпълнението ѝ и не може да попречи на потенциалните ефекти от мерките, които биха се проявили междувременно. Принудителното спиране на разпореждането ще се случи само ако и когато съдът установи, че наредбата нарушава закона. Тогава отговорността ще е изцяло на местната власт, която не е изготвила пакет от качествени мерки – такъв, какъвто е буквално жизнено необходим на множеството граждани на столицата.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 шофер

    12 0 Отговор
    При оиложение, че никой не мери газовете, дори и в КАТ, а еко категорията се определя на базата на възрастта, едва ли има значние дали ще остане или отпадне..
  • 2 Цялата работа е фалшива

    2 0 Отговор
    Преди време от Столична община бяха публикували колко милиона са похарчили за термо-камери за наблюдение на комините. Тия камери нито се произвеждат в България, нито биха имали някакъв икономически, социален или екологичен ефект. В същото време проекти на Български фирми които могат да доведат до някакви реални резултати, не се разглеждат – няма комисионни за определени хора.
  • 3 Бавно...

    2 0 Отговор
    ...но абсолютно сигурно малките, но сладки общински съветници - лобистчета, прокарали тази забрана, ще бъдат забравени от всички... като абсолютно неграмотни в слугуването на БГ народа и Софиянци!
  • 4 Знайко

    8 1 Отговор
    Доказано, най-големия замърсител на въздуха в София е почвата. Над 60% от ФПЧ са почва, а не сажди от печки, авгомобили ...

    Доказано по-старите бензинови автомобили с впръскване в колектора, които те отделят ФПЧ са по-екологични от по-новите бензинови с директно впръскване, които отделят ФПЧ.

    Да най-старите механични дизелови сисгеми са големи замърсители с ФПЧ. Също и автомобилите с карбуратори, по има електронни карбураторни, които са почти като бензина в инжекцион.

    Причината за замяна на всички стари автомобили не е екология. Причината е да се вземат личните автомобили и хората да са зависими от чужди автомобили. Създава се нов бизнес, хората ще наемат автомобили управлявани с изкуствен интелект, без кормило, педали, без шофьори. Хората са превръщани все повече и повече в зависими роби. Зависими за храната си, за автомобила си, за жилището си, зависими за всичко ... Всичко около хората ще принадлежи на някой друг, на някоя корпорация/милиардер/, на общината, на държавата ...

    Коментиран от #5

  • 5 Коментар

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Знайко":

    Скоро не съм ходил в София, но от наблюденията ми по другите градове. Колите са голям замърсител, вечер около 5 часът като започне големия трафик и по тротоарите не се върви – мирише на изгорели газове, ужасно. ФПЧ са в голяма степен са от тези измислени строителства и презастроявания в градовете които се наблюдават навсякъде.
  • 6 SDEЧЕВ

    0 1 Отговор
    ХАЙДЕ СТИГА РЕВАЛИ,НАРЕДБАТА Е ЗА ДА НАБИЕ КАНЧЕТО НА ЗАМЪРСИТЕЛИТЕ И ТЕ ДА СИ ПОДМЕНЯТ КОРИТАТА ЗА БЕНЗИНОВИ НА ПЪРВО ВРЕМЕ.ДЕЦАТА НИ ДА СИ ПОЕМАТ МАЛКО ВЪЗДУХ ,ДОКАТО КАРАТ КОЛЕЛО.
  • 7 Мая

    0 0 Отговор
    Столична Община да мие улиците. В така наречения „данък смет“ е включено. Всеки е платил, но не се прави.
    Кога прегледите на МПС ще спрат да са фиктивни и автомобили с премахнат катализатор и с разход на масла ще се движат? А защо не помогнат на хората без централно отопление с климатици или чилъри ? А дават тези глупости с пелети от дървени стърготини?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове