По-малко загинали, но повече тежко ранени на пътя през 2024 г.

1 Август, 2025 15:26 981 9

  • загинали-
  • ранени-
  • катастрофи

Пътнотранспортният травматизъм в страната остава на неприемливо високо ниво, въпреки предприетите стратегически усилия и отчетени частични положителни тенденции

По-малко загинали, но повече тежко ранени на пътя през 2024 г. - 1
Снимка: shutterstock

Пътнотранспортният травматизъм в страната остава на неприемливо високо ниво, въпреки предприетите стратегически усилия и отчетени частични положителни тенденции. Това е изводът на институциите, които приеха годишния доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България за 2024 г.

Докладът подчертава, че към 2024 г., макар някои показатели да се подобряват, слабото прилагане на мерки и недостатъчната ангажираност на институциите с превенция, водят до тежки човешки и социални последици.

Автомобилното движение продължава да нараства - 14.4% ръст на пробега спрямо 2019 г., което увеличава натиска върху пътната система и риска от инциденти. Макар броят на загиналите да е намалял с 9% спрямо 2023 г. и с 23.9% спрямо 2019 г., се отчита ръст в тежките произшествия с пострадали и тежко ранени лица – тенденция, която поставя допълнителен акцент върху необходимостта от системна превенция.

В доклада са изведени и основните препоръки, които следва да намерят място в действията на отговорните институции при изпълнение на националната политика, а именно:

► Осигуряване на необходимите ресурси за последователна и системна превенция на установените рискове, на базата на данни от годишните доклади и анализа на изпълнението на Стратегията за БДП 2021–2030.
► Изпълнение на Работната програма към Оперативния план за 2025 г., одобрена от Министерския съвет, която съдържа конкретни мерки, срокове и отговорности на всички ангажирани администрации.
► Постигане на институционална мобилизация и политическа воля, съответстващи на мащаба и сериозността на пътнотранспортната криза.
► Финансова гаранция за реализацията на Стратегията 2021–2030 чрез устойчиви механизми за бюджетиране и програмно финансиране.
► Ускоряване на планираните законодателни промени за повишаване ефективността на контрола.
► Създаване на централизирана и съвременна информационна система за ПТП и БДП, за аналитично управление и вземане на информирани решения.
► Приоритизиране на безопасността в управлението на пътната инфраструктура, включително структурни промени, анализ на риска и нуждите от обезопасяване.
► Финансова подкрепа на общините за изграждане на местен капацитет и изпълнение на мерки по безопасност.
► Изграждане на нова култура на поведение на пътя чрез образователни политики, семейно възпитание, публични кампании и силно институционално присъствие в медиите.

На заседанието присъстваха представители на неправителствения сектор, които поставиха множество въпроси и предложения към институциите. Акцентира се върху необходимостта от засилване на правомощията на ДАБДП, за да не остават нейните препоръки с пожелателен характер. Всички предложения, ще бъдат обобщени и разгледани и компетентните институции, като отговора по повдигнатите въпроси ще бъде изпратен на всички членове и наблюдатели в ДОККПБДП.

В допълнение беше повдигнат и въпроса за кадрови промени в администрациите и по-конкретно в Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ във връзка с декларация с искане за оставка на председателя внесена до министър-председателя от няколко неправителствени организации. В тази връзка по-голяма част от присъстващите представители на неправителствените организации, изразиха мнение, че безопасността на движението по пътищата не е задача, която може да бъде решена само от една агенция или министерство или само от гражданския сектор, а е кауза около която трябва да се обединим всички. В този смисъл кадровите промени не са работещ инструмент, с които да се постигнат добри резултати. Те призоваха институциите да изпълняват последователно набелязаните мерки, да бъдат диалогични и да подобрят синхрона си в името на безопасността на движението по пътищата в страната. Институциите от своя страна изразиха признателността си за координиращата роля на ДАБДП в този процес и акцентираха именно върху водещата роля на агенцията за осигуряване на съгласуваност на действията на различните ведомства помежду им и с целите на Националната стратегия.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Какво толкова

    2 1 Отговор
    Катастрофи стават навсякъде по света неизбежно да има жертви и ранени обществото да свиква.

    Коментиран от #6

  • 2 ха ха

    1 1 Отговор
    колкото повече идиотски закони ,толкова повече жертви , но явно това е целта на законотворците
  • 3 Деций

    2 1 Отговор
    МВР подава не верни данни,и това е умишлено.Целта е да покажат успех в борбата с пътният травматизъм ,и да оправдаят заплатите и мерките.Те умишлено броят само загиналите в момента на проишествието.
  • 4 Ивка Бейбе

    2 1 Отговор
    Дубре.
  • 5 Съдебна медицина

    2 0 Отговор
    Някои са по-малко загинали, а други - яко размани.
  • 6 Деций

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Какво толкова":

    Те стават,но да видим как е в процентно съотношение ,брой ПТП ,загинали и брой население.Причините са ясни,но никой официално не ги назовава.
  • 7 щурецъ

    2 0 Отговор
    Войната по пътищата в България не свършва. За съжаление!

    Коментиран от #8

  • 8 ниандерталец

    1 1 Отговор

    До коментар #7 от "щурецъ":

    Ние не воюваме по пътищата . Вождовете ни изтребват безнаказано .

    Коментиран от #9

  • 9 Питам

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "ниандерталец":

    Ако си купиш пищов и сам се гръмнеш с него , кой ще е виновен ? Ти , или вождът ти ? Ако си купиш автомобил , или мотор и сам се претрепиш с него , кой ще е виновен? Ти , или вождът ти ?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове