Пътнотранспортният травматизъм в страната остава на неприемливо високо ниво, въпреки предприетите стратегически усилия и отчетени частични положителни тенденции. Това е изводът на институциите, които приеха годишния доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България за 2024 г.
Докладът подчертава, че към 2024 г., макар някои показатели да се подобряват, слабото прилагане на мерки и недостатъчната ангажираност на институциите с превенция, водят до тежки човешки и социални последици.
Автомобилното движение продължава да нараства - 14.4% ръст на пробега спрямо 2019 г., което увеличава натиска върху пътната система и риска от инциденти. Макар броят на загиналите да е намалял с 9% спрямо 2023 г. и с 23.9% спрямо 2019 г., се отчита ръст в тежките произшествия с пострадали и тежко ранени лица – тенденция, която поставя допълнителен акцент върху необходимостта от системна превенция.
В доклада са изведени и основните препоръки, които следва да намерят място в действията на отговорните институции при изпълнение на националната политика, а именно:
► Осигуряване на необходимите ресурси за последователна и системна превенция на установените рискове, на базата на данни от годишните доклади и анализа на изпълнението на Стратегията за БДП 2021–2030.
► Изпълнение на Работната програма към Оперативния план за 2025 г., одобрена от Министерския съвет, която съдържа конкретни мерки, срокове и отговорности на всички ангажирани администрации.
► Постигане на институционална мобилизация и политическа воля, съответстващи на мащаба и сериозността на пътнотранспортната криза.
► Финансова гаранция за реализацията на Стратегията 2021–2030 чрез устойчиви механизми за бюджетиране и програмно финансиране.
► Ускоряване на планираните законодателни промени за повишаване ефективността на контрола.
► Създаване на централизирана и съвременна информационна система за ПТП и БДП, за аналитично управление и вземане на информирани решения.
► Приоритизиране на безопасността в управлението на пътната инфраструктура, включително структурни промени, анализ на риска и нуждите от обезопасяване.
► Финансова подкрепа на общините за изграждане на местен капацитет и изпълнение на мерки по безопасност.
► Изграждане на нова култура на поведение на пътя чрез образователни политики, семейно възпитание, публични кампании и силно институционално присъствие в медиите.
На заседанието присъстваха представители на неправителствения сектор, които поставиха множество въпроси и предложения към институциите. Акцентира се върху необходимостта от засилване на правомощията на ДАБДП, за да не остават нейните препоръки с пожелателен характер. Всички предложения, ще бъдат обобщени и разгледани и компетентните институции, като отговора по повдигнатите въпроси ще бъде изпратен на всички членове и наблюдатели в ДОККПБДП.
В допълнение беше повдигнат и въпроса за кадрови промени в администрациите и по-конкретно в Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ във връзка с декларация с искане за оставка на председателя внесена до министър-председателя от няколко неправителствени организации. В тази връзка по-голяма част от присъстващите представители на неправителствените организации, изразиха мнение, че безопасността на движението по пътищата не е задача, която може да бъде решена само от една агенция или министерство или само от гражданския сектор, а е кауза около която трябва да се обединим всички. В този смисъл кадровите промени не са работещ инструмент, с които да се постигнат добри резултати. Те призоваха институциите да изпълняват последователно набелязаните мерки, да бъдат диалогични и да подобрят синхрона си в името на безопасността на движението по пътищата в страната. Институциите от своя страна изразиха признателността си за координиращата роля на ДАБДП в този процес и акцентираха именно върху водещата роля на агенцията за осигуряване на съгласуваност на действията на различните ведомства помежду им и с целите на Националната стратегия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Какво толкова
Коментиран от #6
15:32 01.08.2025
2 ха ха
15:37 01.08.2025
3 Деций
15:41 01.08.2025
4 Ивка Бейбе
15:43 01.08.2025
5 Съдебна медицина
15:43 01.08.2025
6 Деций
До коментар #1 от "Какво толкова":
Те стават,но да видим как е в процентно съотношение ,брой ПТП ,загинали и брой население.Причините са ясни,но никой официално не ги назовава.15:44 01.08.2025
7 щурецъ
Коментиран от #8
15:46 01.08.2025
8 ниандерталец
До коментар #7 от "щурецъ":
Ние не воюваме по пътищата . Вождовете ни изтребват безнаказано .Коментиран от #9
16:00 01.08.2025
9 Питам
До коментар #8 от "ниандерталец":
Ако си купиш пищов и сам се гръмнеш с него , кой ще е виновен ? Ти , или вождът ти ? Ако си купиш автомобил , или мотор и сам се претрепиш с него , кой ще е виновен? Ти , или вождът ти ?14:51 04.08.2025